Tuohon etuvedon kardaanin hajoamiseen noilla huippunopeuksilla vaikuttaa monta asiaa:
-tietysti tasapainotus,kuten edellä on mainittu
-akselin niinsanottu kriittinen pyörimisnopeus.Tämä on pyörimisnopeus millä akseli alkaa heittää 'jättiläistä' ihan vapaasti pyöriessäänkin
-kaikkihan tietävät kuinka nivelakseli rytkyttää esim.vetävän kärryn kanssa ilman laajakulmaa.Tämä ilmiö on olemassa akselin keskiputkessa,sen nopeus vaeltaa siniaaltomaisesti riipuen kuinka paljon akselin keskiöt eroavat.Ainakin 6800:ssa kulma on jonkinmoinen.
Kun sitten nostetaan sen T190n nopeus 65:n tienoille,ollaan todennäköisesti hyvin lähellä kardaanin kriittistä pyörimisnopeutta sekä tasapainotusnopeutta.Tähän kun sitten yhdistetään tuo keskiputken nopeusmuutos sekä jarrutuksen aiheuttama momentti niin mitäs muuta tuo ylikuormitettu komponentti voi muuta kuin hajota.
Siitä vaan virittämään...
Tuon nivelakselin siniaallon voitte laskea DANAn sivuilta löytyvästä kaavasta,kun ensin mittaatte akselien poikkeaman traktorista ja laskette kulman johon akseli asettuu.
http://www.dana.com/wps/wcm/connect/4b4d590042df82eaa957e9391aace7f6/dext-ik_150610.pdf?MOD=AJPERES