Itse olen huomannu tässä suomessa ja ulkomailla (lähinnä saksassa) navetoita kiertäneenä että suurin ero on että suomessa yritetään aina keksiä se navetta uudestaan. Saksassa isot navetat kaikki noudattelee samaa kaavaa, yksinkertaista, pelkistettyä, idioottivarmaa. Kyllä aika metsään mennään (huom! mun mielestä) jos suunnitellaan siltanostureita ja poikittaislantakäytäviä yms.
Niin olisihan se mukava vaan tehdä samanlainen kuin naapurilla. Suomessa vaan tuntuu että varsinkin ne navetat missä pidetään avoimia ovia on useiten rakennettu perjaatteella hienompi kuin naapureilla jolloin ei kauheesti ole säästetty rahaa. Ehkä sitten kun rupee oikeasti kiertelee siinä mielessä että voisi jotain uutta tehdä niin löytyy se halvempi vaihtoehtokin. Suomessa on lisäksi ongelmana että täällä on melko runsasluminen talvi jolloin se asettaa haasteita tälle pihalla tapahtuvalle toiminnalle.
Lisäksi saksassa on kuuleman mukaan (en ole käynyt) paljon isompia peltoja lähellä navettaa ja paljon parempia peltoteitä (mitä suomalaiset saisivat apinoida) jotka vaikuttaa rehun kuljetuksiin. Suomessa en vaan näe kovin huonona vaihtoehtona paalaaja ja ja tuubikäärin yhdistelmää missä paalit kuljetetaan sellaiseen paikkaan että ne on helppo jatkokuljettaa siitä navetalla sitten millä kalustolla haluaa.
Toi poikittais navetta aiheuttaa paljon vastustusta joka yleensä tarkoittaa että siinä voi olla jotain hyvääkin. Jos mietti vaikka 25 metrin leveyttä niin harvoilla osastot on yhtään pidemmät. Samoiten kokemuksesta tiedän että sontaa on melkein mahdoton työntää pidempää matkaa niin että se pysyy levyn edessä. Ja ne jotka miettii sitä kulkua niin käytännössä paluunestoportteja pitkin pystyy kulkemaan makuualueelle päin jolloin portteja vaaditaan ainoastaan osastojen välissä ja kun poikivat, sairaat ja tunnutettavat ovat käytännössä kestokuivikkeen päällä niin tarvitaan siihen 170 lehmään kolme parsiosastoa eli kaks robottiosastoa ja ummessaolijoille yksi.
Niin ja raapoista, kuiluista, ja ritilöistä yritetään ensisijaisesti päästä eroon mutta kuitenkin täytyy olla valmius raappoihin jos hermot menee siihen kolaukseen jolloin vielläkin se poikittaiskäytävä ei tunnu kauheen hassulta.
Niin ja laajennukset on oikeasti helpot kun saa vaan jatkaa taloa ja tekee lisää osastoja.