Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fusion2  (Luettu 24009 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Fusion2
Onko Fusionista kokemuksia? Oliskohan se vaihtoehto seuraavaksi paalaimeksi?
Kovasti agrias sitä kehuivat,olis kuulemma kestävin,nopein ja tekis tiukimman paalin ???

Ihan romu. Eräästäkin meni kaikki renkaat rikki saman päivän aikana, noukkimenkin. Vasta iltamyöhäällä alkoi paalaaminen sujua.  Sama kone vääntyili sisäkaluiltaan kun sinne meni vain metrin pitkä sähkötolpan pätkä.


Juu, ja silläkin koneella ajettiin 700 paalia vuorokauteen, tai oikeestaan 23 tuntiin, kun sitten katkes valmetista ulosottoakselin tumppi...Kyseinen kone on pikkuisen kovemmassa käytössä. Tuo sähkötolppa oli siinä noukkimella kuin sikari isännän suupielessä, rikkoi toki noukinta ja sullojan, liekö tavanomaista paalata sähkötolpan kantoja?


Kuski ei ilmeisesti ole kovin tupakkaan menevää tyyppiä eikä muovi kovin katkeilevaa? Saa olla karhokin kohdallaan..  :P
Kyllä kai 700 paalia on ihan mahdollista vuorokaudessa. Ajatellaan vaikka että 8000 sato hehtaarilta ja 800kg paali, eli siis 70ha. 3,2m karhetta noin 220km. 15km/h keskinopeudella 15h, lujempaakin voi ajaa.

15 tuntia ja 700 paalia = 1,29 minuuttia per paali. Jos lasketaan että joka 40. paali vaihdetaan rullat ja siihen menee kerrallaan 5 minuuttia, jää paalia kohden aikaa enää 1,16 minuuttia. Ja kai se kuskikin kusella käy välillä, vai liekö koneessa integroitu kusiränni..  ???

700 paalia ei ole mahdottomuus vuorokaudessa, mutta luulen että 15 tunnissa jää tekemättä. Kauanko Fusionin käärintä kestää?
En nyt hoksannut heti erikseen mainita että jää vielä reipas työmiehen työpäivä kah*****teineen muovirullien vaihtamiseen ja paalien sitomisiin.
  Fusionista en sinänsä itse oikein tykkää mutta se pysähdysaika kun paalia aletaan sitoa siihen kun portti on kiinni on kyllä melko lyhyt. Ja onhan tuollaisella koneella myös syöntikyky aikamoinen. Jos oikein alkaa hosua niin luulen että sopivasta karheesta ajetaan paali alle minuuttiin. Jos olisi tuollaisessa paalikammio puolitoistametrinen niin olisi kiinnostavakin, kuitenkin aika laadukkaasti tehty kone.

Viimeksi muokattu: 25.10.10 - klo:15:33 kirjoittanut rene

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Fusion2
Viconilla 2160 paalinpaino vaihtelee 1100-1400 kg. Päivän kuivauksella 1200-1300kg.

  Mulla on 2160 ja päivän kuivauksella paalit n.400kg/120cm ??? ??? 
Lelyn Tornadolla heti niiton jälkeen 140cm:n paali 720kg että kovat on koneet joillain  :)

Kerran työnäytöksessä welgerin kombilla ajava urakoitsija kehui paalin painon olevan 1200-1300 kg.  125cm paali, olivat löysemmän näköisiä kuin mc halen paalit.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Fusion2
Viconilla 2160 paalinpaino vaihtelee 1100-1400 kg. Päivän kuivauksella 1200-1300kg.


ja paalin koko oli mitä?

painot vastaa 150cm paalin painoja... eikö realisti tiätääsi??

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Fusion2
noit painoja on niin paha verrata ku ei tiiä kuiva-aine prosenttia....

milläs muuten oot viconin paaleja punninnu?

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Fusion2
noit painoja on niin paha verrata ku ei tiiä kuiva-aine prosenttia....

milläs muuten oot viconin paaleja punninnu?

Kun bobcatin perse nousee ja paali jää maahan, niin se painaa yli 1000 kg.  Naapurilla on oikeen vaaka uuden valmetin etukuormaajassa.

Viimeksi muokattu: 25.10.10 - klo:21:48 kirjoittanut landehande

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Fusion2
Itselläni on levyvaaka joka on kalibroitu 20 ja 100 kg:n punteilla vaakahuollon toimesta.Toinen luotettava on järeä koukkuvaaka...pistää liinan paalin ympäri ja nostaa etukuormaajalla. Ei ole muuttujia kuten etukuomaajavaa'assa.Etukuormaajavaaka on luotettava jos olosuhteet,tartuntakohta paalista,maanpinta,kauhankäännön asento ym. muuttujat ovat täsmälleen kalibrointihetkeä vastaavat.Toki suuntaa-antava ulos saadaan silläkin. 8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Miklu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: Fusion2
Joka päivä tulee nosteltua paaleja apevaunuun jossa on vaaka. Glaasin 255 paalit painoivat 650-70kg. Junkkarin 400-500kg.  

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Fusion2
Itellä paras päivä viime kesänä 339. Alotus puoliltapäivin ja lopetus puoliyön ja yhden välillä. Rauhallinen tahti ja muistaakeni neljä lohkoa ja alternan nelimetriset karhot vuorokauden esikuivatuksen jäljiltä. Yx verkkorullan ja rasvatuubin vaihto ja lukuisia muovirullan vaihtoja/kusitaukoja ja pari ruokailua.

Fusioni vaihtui agrias uuteen, joten luottamus koneeseen edelleen!

Josain kohtaa kellotin liki 50 paalia tuntiin ja silti vaihdoin vielä pikavaihdetta vähäx aikaa aina pienemmälle käärinnän valmistuttua ennen seuraavaa paalia. Tiukkuus ennen kaikkea!!
Paljonko ajettuna fusion meni vaihtoon?Alkoiko olla loppuun ajettu,vai muut syyt vaihtoon?
Paaleja vajaa 12000, olis vaatinu ketjut ja joitain laakereita(kustannus 3-4 tonttua, kaikki ihan kunnossa, mutta en olis uskaltanu ilman kunnostusta lähtee ensikesään) ja kysyin tarjousta ja sain mielestäni koneesta kohtuuhinnan..
Uusi on aina uusi ja väliraha jotain puolentoista euroo paalilta..
Kunnostuksen jälkeen koneella olis ajettu taas kymppi harmeitta, mutta kait sitten välirahakin olis ehkä pompsahtanu..

Pelkkä uusi teräsetti maksaa tonnin..

Noukkimeen on tullut rolleri ja tuulikampa vähän muuttunut, lisäksi rasvariin tullu nippa, joten prässillä voi ampua mahdolliset tukokset pois(niitä ei oo kyllä ollu yhtäkään), terien painemittari on poistunut etupellistä ja on nykyään näytössä.

Tollaisilla vaihtokoneilla on kai vielä hyvä kysyntä :)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Fusion2
Tuli kokeiltua apevaunuun urakoitsijan tekemiä vihantarehupaaleja. Paalaaja oli Kronen yhdistelmäkone ja paalit näyttää painavan 900-950 kg, ei ihme, että meinas tuntua traktorin persusta köykääseltä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

vm

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Fusion2
Juu, ja silläkin koneella ajettiin 700 paalia vuorokauteen, tai oikeestaan 23 tuntiin, kun sitten katkes valmetista ulosottoakselin tumppi...Kyseinen kone on pikkuisen kovemmassa käytössä. Tuo sähkötolppa oli siinä noukkimella kuin sikari isännän suupielessä, rikkoi toki noukinta ja sullojan, liekö tavanomaista paalata sähkötolpan kantoja?


Valehtelet. Ei nimpal voi kerkii paalata. Kone pitää rasvatakki kerran välillä ja muovirulliakin  laittaa lisää ja verkkorullakin kaks kertaa. Pysäytyksiä tulee häiriöistäkin. Siis pitäis paalata ainakin 40 paalia tunnissa. Valehtelet. Sen sijaan valmetti hajoo varmaan kun päivän ajaa. Sen uskon.


Ei mun tartte valehdella. Ei 40 paalia tunnissa ole ollenkaan keskiarvona paha, karhotusta riittävältä leveydeltä ja kunnon muovit. Useampi kertonut 550-600 paalia lykkineen vuorokauteen. Tuhannen paalin vuorokausivauhtia muutamat ovat suunnitelleet...se jo vaatii onnistuakseen kaikki kohdilleen, ja varmaan jo paalien koko alkaa kärsiä liiasta hosumisesta. Mutta onhan näitä muitakin "hosumiskilpailuja" ollut kuten kylvö ja kyntöennätykset.
Itse olen 330 paalia ajanut 15 tunnissa ja pellot oli 20 km etäisyydellä monessa eri paikassa. Juhannusyönä ei ole ketään häiritsemässä :D
Kone pystyy paalin minuutissa vauhtiin käärimään. Nopeampaan pystyy, jos omaa koodit ohjelmaan ja tuunaa.....

Minkälaista heinää sulla siellä kajuutassa on? Mc halen noukin ei syö heinää 40 paalin verran tunnissa ja tästä asiasta ei tarvi edes väitellä.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Fusion2

 Useampi kertonut 550-600 paalia lykkineen vuorokauteen. Tuhannen paalin vuorokausivauhtia muutamat ovat suunnitelleet...se jo vaatii onnistuakseen kaikki kohdilleen, ja varmaan jo paalien koko alkaa kärsiä liiasta hosumisesta. Mutta onhan näitä muitakin "hosumiskilpailuja" ollut kuten kylvö ja kyntöennätykset.
Itse olen 330 paalia ajanut 15 tunnissa ja pellot oli 20 km etäisyydellä monessa eri paikassa. Juhannusyönä ei ole ketään häiritsemässä :D
>>>>JAAA mä kun olen luullut että se päivä on sillon juhannuksena pisimmillään eikä yö ;) ;)
Kone pystyy paalin minuutissa vauhtiin käärimään. Nopeampaan pystyy, jos omaa koodit ohjelmaan ja tuunaa.....
>>>Taas on tuninkipoijaat ollu asilla ja jutut eikun suurenoo..Varmaan syksyllä kuullaan mäkillä tehdyn yli 1000 paalua..Ne ennätykset  tulee sieltä missä paalitkin on paaluja. :P ;D Sillä kai niitä paaluja sinne noukkimeenkin pääsee, kun ei aina tiedetä mitä sinne tungetaan.. Moommalandiasta ja siitä pohohojoseen,, siellon kaikki niin maharotoonta..
VIRIVIRI vihje...Voisko sen mäkin jotenkin laittaa katkastuun kaanian runkoon jossa V-8 ja 580 kaakkia. Sitten kun sitä pyörittäs ylosotolla jotain 2000 kierosta ja huristelis niitä moommalandian
sarkoja vaikka kahdeksaakymppiä, niin vois saada vaikka 2000 paalia vuorokauteen 8) ;D ;)

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Fusion2
Eikö se ole paalikoon kasvattaminen kuitenkin pääasioita tulevaisuutta ajatellen. McHale on sillon avuttomimpien räpeltäjien joukossa. Ihan kuin eivät olisi kuulleetkaan koko trendistä. Tasaväksiesti kilpailee Kuhn 2190* tai Krone CV 210*. Kuhn tekee aavistuksen pienempiä paaleja, mutta 3d käärintä kompensoinee.

*http://www.kuhn.com/com_en/range/balers/round-baler-wrapper-combinations/vbp-2190.html
*http://landmaschinen.krone.de/english/products/round-balers/comprima-cv-210-xc/

boss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
  • Sailing is a blowjob
Vs: Fusion2
ajoin omalla claas uniwrapilla ja viereisellä lohkolla hale,mun pysähdys kesti 41 sekunttia,halen 11 s.minä sain paalattua 19 tunnissa hale 23.3,2 karho, sato keskinkertainen noin 18 paalia per ha.mun paali 684kg halen 720.mun paalaja 355,hale fusion 2.
Sato keskinkertainen ja 18 paalia??? 2160:llä  ei ole vielä tullu enempää kuin 12 hehtaarilta vaikka kasvusto ois ollu kuin hyvä. Laskekaa siitä kuinka paljon se muovin haaskaus maksaa. Semmonen juttu viel ett laitakaa kaks uutta samanmerkkistä paalainta vierekkäin samalle pellolle niin saattaa olla aikamoisia eroja paalien painoissa

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Fusion2
ajoin omalla claas uniwrapilla ja viereisellä lohkolla hale,mun pysähdys kesti 41 sekunttia,halen 11 s.minä sain paalattua 19 tunnissa hale 23.3,2 karho, sato keskinkertainen noin 18 paalia per ha.mun paali 684kg halen 720.mun paalaja 355,hale fusion 2.
Sato keskinkertainen ja 18 paalia??? 2160:llä  ei ole vielä tullu enempää kuin 12 hehtaarilta vaikka kasvusto ois ollu kuin hyvä. Laskekaa siitä kuinka paljon se muovin haaskaus maksaa. Semmonen juttu viel ett laitakaa kaks uutta samanmerkkistä paalainta vierekkäin samalle pellolle niin saattaa olla aikamoisia eroja paalien painoissa

Sato o mielestäni erinomainen, jos 18 lähtee ja esikuivaa??

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Fusion2
500 paalia paalattiin viime suvena fusionilla 12 tuntiin sisältäen pari kaffipaussia, öljyn ja vaseliinin lisäämisen, verkkorullan ja kalvojen vaihdon
Karhotettu 3x3.5m
Ja varaa olis ollu vauhtia vielä lisätä