Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumityöt 2010-2011  (Luettu 68624 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lumityöt 2010-2011
Liikennemallin 6850 + kuikan 960 lumikauhalla. Perässä talvella 260 Huki tai sitten itsetehty 2.5m perälevy jossa betonipuntti painona ja verkkoterä. Jonniilaiset kannatinpyörätkin löytyy. n. 15 aurattavaa pihaa + teitä talvessaan + mehtäfirmojen aurauksia vaihtelevasti.

Ennen oli Eskon 252 linko ja joka kerta lähtiessä oli pelko perseessä että Esko palaa kappaleina tai jumiin menneenä pajalle. Loppu murehtiminen kun sijoitti pari tonnia väliin ja vaihtoi Hukiin. Jonniisortin etuaura kiehtoisi, nopeuttaisi aurausta jonniiverran mut ei tietenkään ole mitenkään taloudellisesti perusteltava hankinta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Lumityöt 2010-2011
Jonniisortin etuaura kiehtoisi, nopeuttaisi aurausta jonniiverran mut ei tietenkään ole mitenkään taloudellisesti perusteltava hankinta.
[/quote]

Jos mettäfirmojen teitä enemmän auraat niin hommaa kärkiaura..

Ennen aurasin pelkällä 3m kipalla johka tehty hyd.kääntö. Viime syksynä hain romikselta Hokke kärkiauran joka oli ollu kuorma-auton nokalla, 3,2m levee.. Ei oo tullu niin paksua hankee joka ei tuolla väistys.. Jos tarttee hankeen tehrä tie niin on alueauralla turha mennä kuluttaa aikaa mutta taas kylätiet sopii paremmi vinoauralle...

Eli hokke nokalla ja keskellä valtra x105 ja takana 3m kipa perälevy.. Joitaki pihoja, teitä ja eri mettäfirmoille seurun tiet..

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lumityöt 2010-2011
Kärkiaura + levitettävä takalana on todistetusti tehokas yhdistelmä ummen aukaisuun, toki vaatii peruskoneelta voimaa ja painoa. Liki 10t ja 200 hp konekaan ei kunnon umpihangessa jaksa kerralla työntää tieuraa valmiiksi vaan se pitää levittää erikseen. Mahdolliset kelkanurat aiheuttavat siinä vaiheessa vielä lisätyötä.

Etuaura on tullut mieleen auratessa alle 10 cm pakkaslumia hyväpohjaisilta teiltä. Vaikka alennusvaihteellinen linko on kevyt pyörittää ja huki läpäisee lunta ihan mukavasti, niin ylimääräinen lumen vatkaaminen tuntuu joskus turhalta. Myös isommilla pihoilla olis nopeampi keräillä vähiä lumia ensin karholle ja sitten puhaltaa pientareelle.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Lumityöt 2010-2011
Tälle talvelle olen myynyt vain ei oota koska opiskelut täytyy toisella paikkakunnalla saattaa loppuun.

Seuraavaksi talveksi sitten on taas kalusto käytettävissä joka tällä hetkellä on:

Leyland 472, jos tarpeen: Ofan 11 mm Tapiot taakse, Trygg neliselkäketjut eteen.
Runni 210 hydrauliluukuilla
Rajun perälevy

Perälevy on uusissa kohtapuolin, todennäköisesti hommaan sen syksyllä 2011.
Lingolla vielä pärjää.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Lumityöt 2010-2011
Kärkiaura + levitettävä takalana on todistetusti tehokas yhdistelmä ummen aukaisuun, toki vaatii peruskoneelta voimaa ja painoa. Liki 10t ja 200 hp konekaan ei kunnon umpihangessa jaksa kerralla työntää tieuraa valmiiksi vaan se pitää levittää erikseen. Mahdolliset kelkanurat aiheuttavat siinä vaiheessa vielä lisätyötä.

Noin määkin luulin mutta ei. Kärkiaura on niin vino että työntövastus on tosi pieni ja kun se ei kampea minkään, menee suoraan ku juna.. Kun tulee tietä takasi toista puolta niin kampeamista hieman mutta niin paljon kuin vinoauralla koska toinen siipi työntää vastaan... Osa lumen painosta siirtyy auran päälle ja näin lisää suuntavakautta ja sopivasti saa siirrettyä painoa vetävälle akselille.. x105 painaa n.8t ja tuo 3,2m aura ihan sopeva, isompiki menis..

Ja eine kelkkaurat kärkiauraa haittaa kun saa kärjen pirettyä urassa.. Kelvästi menee... Perälevyllä tuskasta....

caseman

  • Vieras
Vs: Lumityöt 2010-2011
vaman isosiipi alueaura lh-linkin nostolaitteissa. Vaihtoehtoisesti vaman siipikauha pihoissa. Takana kipan perälevy, tai eskon lumilinko

roadman

  • Vieras
Vs: Lumityöt 2010-2011
Basildonin pommin keulalla aurapuskurissa am teho, takana talven ajettu  330 polanneterä ja tallissa odottaa liukkaita Kire Combi, talven ajettuna.
Kerran oltu tänä syksynä pintateitä putsaamassa.
Vaunuun odottaa kevytritilät seulaksi asentamista kunhan noilta lanauksilta kerkii.

lahtivaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Lumityöt 2010-2011
ny sitä talonmiehenmannaa tulee täivaan täydeltä ;D ;D ;D
Ei hätää hässiessä, kun on leipää taskussa...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Lumityöt 2010-2011
gmc pick-upilla. lykkää nelivedon päälle niin ei tarvi aurailla..

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5300
Vs: Lumityöt 2010-2011
gmc pick-upilla. lykkää nelivedon päälle niin ei tarvi aurailla..
Eikä koko talvena tarvi persaukisia kakspyörävedon omistajia kestää omalla markilla maleksimassa...

Petri

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1612
Vs: Lumityöt 2010-2011
Oma ja naapurin  pihat ja tiet:
Leppä 250 linko takana ja esko 250 (hydr.käännöt) takalana edessä...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Lumityöt 2010-2011
Vanhemmassa deutsissa etunostolaitteissa roten 320 nivelaura ja takana 1.5m3 hietaheikki... Uudemmassa deutsissa lumikauha nokassa ja vaman 3m rääpäle päätylevyillä varustettuna... Näillä tulee nykyään eniten ajettua ja lenkki kestää yleensä sellainen 8-12h mutta välillä huomattavasti kauemminkin... Kotona on sitten stressileluna 31 vuotta vanha setori 3m jykevän edessä  ;D Saa nyt nähdä tuleeko edes lunta vai pelkkää vettä  :P

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Lumityöt 2010-2011
Vanhemmassa deutsissa etunostolaitteissa roten 320 nivelaura ja takana 1.5m3 hietaheikki... Uudemmassa deutsissa lumikauha nokassa ja vaman 3m rääpäle päätylevyillä varustettuna... Näillä tulee nykyään eniten ajettua ja lenkki kestää yleensä sellainen 8-12h mutta välillä huomattavasti kauemminkin... Kotona on sitten stressileluna 31 vuotta vanha setori 3m jykevän edessä  ;D Saa nyt nähdä tuleeko edes lunta vai pelkkää vettä  :P


Onkos teillä vanhemmassa deutzissa minkä merkin etunostolaite..? Onkos sen käyttö ihan vain normaalin hydrauli vintan kautta esim. 4-lohkosta...?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1374
Vs: Lumityöt 2010-2011
Liikennemallin 6850 + kuikan 960 lumikauhalla. Perässä talvella 260 Huki tai sitten itsetehty 2.5m perälevy jossa betonipuntti painona ja verkkoterä. Jonniilaiset kannatinpyörätkin löytyy. n. 15 aurattavaa pihaa + teitä talvessaan + mehtäfirmojen aurauksia vaihtelevasti.

Ennen oli Eskon 252 linko ja joka kerta lähtiessä oli pelko perseessä että Esko palaa kappaleina tai jumiin menneenä pajalle. Loppu murehtiminen kun sijoitti pari tonnia väliin ja vaihtoi Hukiin. Jonniisortin etuaura kiehtoisi, nopeuttaisi aurausta jonniiverran mut ei tietenkään ole mitenkään taloudellisesti perusteltava hankinta.
**** tuo kuikan 960 aika vetelä aisastoltaan alueaurakäyttöön,
puskutuista huolimata, vaikka itsellä puskutuet , niin vaan
aisat ottanut siipeen (kierossa), tarttis olla vielä
lukitus puskutukiin, ettei aisat pääse joustaan.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Lumityöt 2010-2011
Edellisessä viestissä mainittu Kuikan 960 ei todellakaan ole kaikista kestävin kuormaaja.Itse ajanut kahdet ko. aisat kieroon. Nykyinen Stoll on rimpulamman näköinen mutta ainakin tähän asti kestänyt.Puskutuet ovat kyllä järeät ja pihahommissa ei ehkä niin kovaa ajeta kuin tiellä. Kummallakin kerralla syy aisojen vääntymisiin oli lumen alla ollut kanto johon vauhti loppui...onneksi ei itelle käynyt kuinkaan.Vauhtia oli ehkä 6-8 km/h.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.