Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon  (Luettu 68397 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Eräs tuttu kertoili miten oli käynyt muutama vuoskymmen sitten. Oli ollut ostamassa muistaakseni n. sadan hehtaarin metsäpalstaa ja hinta olis ollut kehitysluokkaan nähden edullinen. No likviditeetti ei ollut antanut myöten ostaa käteisellä tilaa joten oli käynyt osuuspankissa pankinjohtajan juttusilla ja vihreää valoa oli näytetty. No parin päivän päästä oli tullut aika sopia kaupanteosta, mutta silloin olikin myyjä käynyt vaikeaksi. Oli myyjä selittänyt että kävi niin, että hänen luokseen tuli käymään pari liikemiestä pohjois-karjalasta mukanaan sal*****nen rahaa ja olihan se metsäpalsta sitten heille myytävä...

Niinhän tuo eräs metsätaloudesta suuren osan toimeentulostaan saava tuttuni sanoi että nykyisin alkaa tilojen hinnat olla sitäluokkaa että kannattaisi alkaa ennemin myymään kuin ostamaan. Hänkin on takavuosina ostellut useita vajaatuottoisia tiloja ja laittanut ne kasvukuntoon.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Ja tarinan opetus oli, ensin osto ja sitten ossuuspankkiin. Siellä osataan kyllä tyhmää maajullia puukottaa. Tulis ainaki tossa tarinassa vääjäämättä mieleen.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Mopoilemaankin pääsee jos haluja on.

http://lisa.hyrinet.fi/loppi/matkailu/index.php?sivu=yritykset/lopen_enduro

Näiltä kartanonherroilta tuppaa aina unehtumaan,että sitä massia ja metsiä on tullut vähän niinku perintönä jo reippaasti.Vastaavan metsämäärän hankkiminen ns.markkinoilta puhtaalle pöydälle ei mitenkään laskien kannattavaa.

Paljonkas noilla "kartanonherroilla" sitä metsää on? Liekö luetun ymmärtämisessä vikaa mutta mielestäni tekstistä se ei selvinnyt. Olen itse nelinkertaistanut tilan metsäpinta-alan, tosin aloitin metsän ostamisen jo aikaisemmin ennen spv:ta. Ja aloitin puhtaalta pöydältä velkarahalla. Kun kaverit vaihtoivat autoa tai traktoria, minä ostin metsää. Toinen kaveri rakensi talon, minä ostin metsää. Naapuri teki karjapalatsin, minä ostin metsää. Kannattavaa tai ei, edelleenkin pinta-alasta päätehakkuukypsää noin 20-25%. Kun pinta-alaa saa kasvatettua tarpeeksi ja kehitysluokkajakauma on kohdillaan alkaa homma ruokkia itseään. Hakkuutuloilla ostelen lisää metsää jos ei ihmeempää rahantarvetta ole muuaalle.
Nykyisellään verotus on naurettavan pientä kun metsäveropohja otetaan kaikilta tiloilta yhteisesti, on verovapaita ensiharvennuksia ym. Mutta aikaisemmin maksoin kyllä kohtuullisen paljonkin veroa, ainakin  em. traktorin vaihtajaan ja karjapalatsin rakentajaan verrattuna.

Ja kun kaverit olivat juhannuksena naimassa, niin talutekniikka osti metsiä.

talutehnika

  • Vieras
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Mopoilemaankin pääsee jos haluja on.

http://lisa.hyrinet.fi/loppi/matkailu/index.php?sivu=yritykset/lopen_enduro

Näiltä kartanonherroilta tuppaa aina unehtumaan,että sitä massia ja metsiä on tullut vähän niinku perintönä jo reippaasti.Vastaavan metsämäärän hankkiminen ns.markkinoilta puhtaalle pöydälle ei mitenkään laskien kannattavaa.

Paljonkas noilla "kartanonherroilla" sitä metsää on? Liekö luetun ymmärtämisessä vikaa mutta mielestäni tekstistä se ei selvinnyt. Olen itse nelinkertaistanut tilan metsäpinta-alan, tosin aloitin metsän ostamisen jo aikaisemmin ennen spv:ta. Ja aloitin puhtaalta pöydältä velkarahalla. Kun kaverit vaihtoivat autoa tai traktoria, minä ostin metsää. Toinen kaveri rakensi talon, minä ostin metsää. Naapuri teki karjapalatsin, minä ostin metsää. Kannattavaa tai ei, edelleenkin pinta-alasta päätehakkuukypsää noin 20-25%. Kun pinta-alaa saa kasvatettua tarpeeksi ja kehitysluokkajakauma on kohdillaan alkaa homma ruokkia itseään. Hakkuutuloilla ostelen lisää metsää jos ei ihmeempää rahantarvetta ole muuaalle.
Nykyisellään verotus on naurettavan pientä kun metsäveropohja otetaan kaikilta tiloilta yhteisesti, on verovapaita ensiharvennuksia ym. Mutta aikaisemmin maksoin kyllä kohtuullisen paljonkin veroa, ainakin  em. traktorin vaihtajaan ja karjapalatsin rakentajaan verrattuna.

Ja kun kaverit olivat juhannuksena naimassa, niin talutekniikka osti metsiä.

Juuri näin. Meillä naimiseen ei tarvita juhannusta eikä joulua vaan sitä saa tehdä muulloinkin. En tiedä kuinka viriilejä ihmiset noin yleensä ovat muttei minulle ainakaan pelkkä juhannuksena naiminen riitä.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Ja tarinan opetus oli, ensin osto ja sitten ossuuspankkiin. Siellä osataan kyllä tyhmää maajullia puukottaa. Tulis ainaki tossa tarinassa vääjäämättä mieleen.

  Silloin ennen synkässä suomen keskiajassa oli paljon härskimpää vielä. Osuuspankin johtaja kävi paperille hakemassa sitoumuksen naapureilta, etteivät puutu kauppaan. Sitten vasta teki tarjouksen. Maanhankintalain aikaan mv. naapurilla oli mahdollisuus lunastaa se kauppa. ;D

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon


Ja kun kaverit olivat juhannuksena naimassa, niin talutekniikka osti metsiä.
[/quote]

Juuri näin. Meillä naimiseen ei tarvita juhannusta eikä joulua vaan sitä saa tehdä muulloinkin. En tiedä kuinka viriilejä ihmiset noin yleensä ovat muttei minulle ainakaan pelkkä juhannuksena naiminen riitä.
[/quote]

Näinhän se on.

Taluteknika viittaa Viron suuntaan.
Sattumaa vai?

ps. Olen minäkin ostanut metsäpalstoja 5 kertaa.
Ja myynyt kerran.

talutehnika

  • Vieras
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon


Ja kun kaverit olivat juhannuksena naimassa, niin talutekniikka osti metsiä.

Juuri näin. Meillä naimiseen ei tarvita juhannusta eikä joulua vaan sitä saa tehdä muulloinkin. En tiedä kuinka viriilejä ihmiset noin yleensä ovat muttei minulle ainakaan pelkkä juhannuksena naiminen riitä.
[/quote]

Näinhän se on.

Taluteknika viittaa Viron suuntaan.
Sattumaa vai?

ps. Olen minäkin ostanut metsäpalstoja 5 kertaa.
Ja myynyt kerran.


[/quote]

Onneksi olkoon. Ei niitä yleensä tappiolla myydä  ;)  Kun muistaa raivata taimikot ja teettää tarpeelliset harvennukset niin kymmenen vuotta muuttaa metsän.


Minäkin olen myynyt kolme tilaa ja lisäksi tontteja tai tontin lisämaita. Saattaa vielä muutama tila mennä myyntiin. Myynnin syitä mm. liian etäällä oleva palsta (ja tästä johtuva palstan hoitamattomuus), palstasta tarjotun rahasumman suuruus sekä heti palstan ostamisen jälkeen löytynyt suurempi, paremmin hoidettu sekä suhteessa edullisempi tila.

Talutehnika viittaa Viroon, aivan oikein. Nimimerkki taisi juolahtaa mieleen Kadrinassa sijaitsevasta Viru Talutehnika As-firmasta. Terveisiä vaan Väinö Piiskoppelille  :)

Minkäänlaista maaomaisuutta minulla ei Virossa ole, peltomaan tai maatilan ostaminen on kyllä käynyt mielessä. Pitäisi saada suomalaiset kaverit innostumaan osakkaiksi, yksin siellä touhuaminen olisi perheelliselle liian rankkaa. Metsän omistamista Virossa en ole nähnyt järkeväksi. Valtion huutokaupoista metsää kyllä saisi hankittua mutta hinnat ovat liian kovat, puuta varastetaan edelleen ja puukauppa on yksi suuri sekasotku jossa pyörii liikaa nahkatakkimiehiä ja liian vähän työntekijöitä.

Mutta hauska maa se Viro on kun pääsee pois Tallinnasta ja tutustuu alkuasukkaisiin. Saattaa päästä vaikka kesken Virma Pubin karaokeillan ( http://www.virma.ee/ ) tiskin taakse tarjoilemaan ja kaveripiirin vankkarakenteisimmat nostelemaan oluttynnyreitä.   ;D

http://www.virma.ee/galerii/a/

Viimeksi muokattu: 15.10.10 - klo:21:25 kirjoittanut talutehnika

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Aika epäselvä sopimus. Velvoitteiden tulkinnat voi olla hankalasti sovittavia. Paljonko niitä metsänhoitotöitä tulee tehdä per ammuttu kani jne. Mielenkiintoista nähdä paljonko työleiriläisiä riittää. Laakkoselta sinänsä oiva veto.. :)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Lainaus
tuppaa aina unehtumaan,että sitä massia ja metsiä on tullut vähän niinku perintönä jo reippaast

Täytyi kommentoida tätä vanhaa asiaa hieman sillä, että jokuhan siellä edellisissä sukupolvissa on myös aloittanut lähes nollasta. Jotkut työn ja riskin kautta, joillekin riitti meriitti että olivat kavereita kuninkaan kanssa.

Lainaus
Vuokrasopimuksista ei peritä maksua, mutta metsästysseuroille on luvassa uusia tehtäviä ja samalla myös mahdollisuuksia tienesteihin.

Siis maksaako Laakkonen toimenpiteistä seuralle ja jäsenet tekevät talkoota vai mihin perustuvat tienestimahdollisuudet? Taitaa kyllä tulos ja innostus olla jotain muuta mitä odotettiin.

Viimeksi muokattu: 31.01.16 - klo:09:04 kirjoittanut Cynic

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Eikös tuo lie ajateltu että metsästysseurat ansaitsevat metsästysoikeuden tekemällä ykälle pikku hommia kuten tienkunnostusta ja reunojen raivausta. Täällä tuo ajatus on uusi, kun metsästys on ollut enempi sellainen jokamiehenoikeus, mut länsi-euroopassa ei niinvaan metsästellä eikä edes liikuta kenen tahansa mailla.

Onhan siinä 4000 hehtaarissa maita metsästellä vaikka lupia kyselemättä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Eikös tuo lie ajateltu että metsästysseurat ansaitsevat metsästysoikeuden tekemällä ykälle pikku hommia kuten tienkunnostusta ja reunojen raivausta. Täällä tuo ajatus on uusi, kun metsästys on ollut enempi sellainen jokamiehenoikeus, mut länsi-euroopassa ei niinvaan metsästellä eikä edes liikuta kenen tahansa mailla.

Jaa että enempi semmoinen jokamiehen oikeus vaikka joillain alueilla metsästysseuran vanhemmat jäsenet ovat niin hemmetin tiukkapipoisia ja mustasukkaisia sen suhteen ketkä pyssyä alueella ulkoiluttaa  ::)  Ennen kuin esim. pääsee edes yrittämään peuran ampumista, niin pitää olla jokunen vuosi aseettomana apuhenkilönä ja hirvijahdissa vielä kauemmin... ei järjenhäivää eikä pitäisi myöskään tuolloin olla mitään mussutettavaa jos maanomistaja haluaa vastapalveluksia tai vuokraa metsästysluvasta  ::)  Varsinkin kun jo on halukkaita porukoita maksamaan luvasta. Kyllä minä senkin ymmärrän ettei ihan ketä tahansa voi päästää aseen kanssa heilumaan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Eikös tuo lie ajateltu että metsästysseurat ansaitsevat metsästysoikeuden tekemällä ykälle pikku hommia kuten tienkunnostusta ja reunojen raivausta. Täällä tuo ajatus on uusi, kun metsästys on ollut enempi sellainen jokamiehenoikeus, mut länsi-euroopassa ei niinvaan metsästellä eikä edes liikuta kenen tahansa mailla.

Jaa että enempi semmoinen jokamiehen oikeus vaikka joillain alueilla metsästysseuran vanhemmat jäsenet ovat niin hemmetin tiukkapipoisia ja mustasukkaisia sen suhteen ketkä pyssyä alueella ulkoiluttaa  ::)  Ennen kuin esim. pääsee edes yrittämään peuran ampumista, niin pitää olla jokunen vuosi aseettomana apuhenkilönä ja hirvijahdissa vielä kauemmin... ei järjenhäivää eikä pitäisi myöskään tuolloin olla mitään mussutettavaa jos maanomistaja haluaa vastapalveluksia tai vuokraa metsästysluvasta  ::)  Varsinkin kun jo on halukkaita porukoita maksamaan luvasta. Kyllä minä senkin ymmärrän ettei ihan ketä tahansa voi päästää aseen kanssa heilumaan.

Muutama päättäväisnen ja aloitteellinen nuori jolppi pääsee hyvin pyörittämään omaa metsästysvirmaa juurikin runsaan iäkkään ja passiivisen huru-ukkojäsenistön joukossa.

Mutta kyllä ainakin täällä päin saa metsästysoikeuden vuokraaja pidättää myös omalle tontilleen oikeuden metsästykseen, esimerkiksi seuraan kuulumattoman kollegan voi ottaa sepelkyyhkyjahtiin, kunhan metsästyskortit on kunnossa.

Sinänsä kyllä ennen aikaan ihmisten peltoja ja metsiä pidettiin niinkö maksettuina ja moraalisesti luvallisina riistan laitumina, kunhan metsästysoikeus oli vuokrattu. Koska hirvituhokorvaukset maksettiin hirviluvista. Nyt näyttää hirvivahinkokorvausten maksaminen loppuvan jossakin vaiheessa, EU on kieltämässä kyseisen tukimuodon, pitänee sitä ylimääräisenä maa- ja metsätalouden tukena.

Mistäpä korvauksia sitten saisi ? Jotkut seurat kyllä tuovat hirven jauhelihaa. Niinkö maksuksi.

-SS-

Kesälöpö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Ensimmäinen lause pitää paikkansa ja siinä se viisaus onkin. ;D


"Jotta saisit elantosi metsästä, sitä täytyy olla riittävästi. Tuollainen 200-300 hehtaaria metsää työllistää ja antaa perheelle toimeentulon, sanoo yrittäjä, metsänomistaja Paavo Kassari.
Suurin osa Kassarien metsistä sijaitsee Lopella. Perhe on ostanut metsätiloja myös Kangasniemeltä, Viitasaarelta ja Nurmijärveltä."

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101027765

200-300 ha antoi toimeen tulon  80 luvulla nyt pitää olla aiankin tupplat opimaalisella kehitysluokka jakaumalla. Lähtökohtana sama toimeen tulo kuin palkkatyön keskiansio.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: 200-300 hehtaaria antaa toimeentulon
Täytyi kommentoida tätä vanhaa asiaa hieman sillä, että jokuhan siellä edellisissä sukupolvissa on myös aloittanut lähes nollasta. Jotkut työn ja riskin kautta, joillekin riitti meriitti että olivat kavereita kuninkaan kanssa.

Moni virma ja tilakin on rannikolla vedetty pirtulla käyntiin.

-SS-