Miten voit PORTAATTOMASTI muuttaa hammasrattaiden välitystä kartiohammaspyörillä???
Esim. jos välitys tuplataan: pienemmässä päässä on 10 hammasta ja suuremmassa päässä 20 hammasta. Montako hammasta on kartion puolivälissä? Välityksen kasvaessa on pakko lisätä hampaiden määrää jotta hampaan profiili pysyy samana!
Variaattori on portaaton mutta myös hampaaton.
Tuossahan se ongelma tulee. Kartion halkaisian kasvaessa pitäisi lisätä hampaita samassa suhteessa kuin kartion kasvu. Muuten idea teoriassa hyvä, kartioilla päästäisiin lähes 100% hyötysuhteeseen, edellyttäen että se saataisiin käytännössä toimimaan. Voisivat sen asentaa fendt merkiseen ylivoimaankin ei häviäis 30% vetotehona harakoille
Kartiohammaspyörät muodostuu pienistä lamelleista. Lamellejen asentoa voidaan säädellä ohjelmallisesti toisella laitaa kartiopyörää. (eli hampaiden määrää ja muotoa) (kosketuspinnassa ne pysyy aina liikkumattomana) Tällöin voidaan ohjelmallisesti ohjelmoida tiettymäärä hampaita aina kumpaankin kartiopyörään. Ja sitten niitä voidaan liikutella toisiinsa nähden limittäin.
Ei tarvita mitään luistatuksia ja teho välittyy lähes 100%. Lisäksi on helppo ohjelmoida käytettäväksi aina optimaalista tehoaluetta jos kuljettaja näin haluaa. Näin saimme aikaan mekaanisen portaattoman vaihteiston.