Oon vaihtanut nuo 52mm putket joskus vajaa 10v sitten. Olivat käytetyt putket, mutta pitihän niitä pätkiä. Katkaisin rautavannesahalla ja törstöt pyhkäisin rotanhäntä viilalla. Liitoksessa kummit oli kyllä laitettu niin,että tuskin rakoja oli. Nyt en enää oo niinkään varma. Asennusta tehtiin isän kanssa kahden hiljaa kiiruhtaen. Nyt vaihdettiin kummit vähän "urakalla" lypsyjen välis. Mahdollisia uusia maitoputken reikiä teki sitten lavalin huolto, kun testaili koneen kuntoon. Noissa reijissä voisi olla törstöjä, en muista miten se niitä putsas. Tosin montaa reikää ei tarvinnut porata. Mutta ei mulla ennen viime syksyä ole ongelmia bakteerien kanssa ollut ja maidot oon silloin tulpannut pois. Mutta kuka tietää onko tulppien laatu pysynyt samana. Eipä sitä tulpasta nää jääkö siitä jotain matkalle. Maitopumpun siiven päällä oleva suoja sokka niitä ainakin rikkoo, joten pala lähtee heti ekalla käytöllä ja tuokin on ollut aina noin.
Vesi nyt tuskin on syyllinen. Navettaan on tullut kaupungin vesi alusta lähtien eli vuodesta -80. Vahva lasiputki ja sen pää voi olla hellävaraisempi sille tulpalle kuin ohut teräs. Mutta onhan se lasiputken kummin väliosa yhtä vahva kuin putkikin, joten eipä sielläkään mitää törstöjä pitäisi olla. Omat lasiputket oli aikoinaan monen maitohanan alta poikki. Lasiin oli porattu reikiä suuremmalla poralla kuin oli tarvis. Tai lakta hanan kokoista poraa ei enää 90-luvulla ollut , jos piti putkia uusia. Ja siitähän se napsahti helposti poikki ja teipilä korjattiin. Ja ei ollut bakteeri ongelmia. Mutta nyt on ainakin todistettu, että ilman tulppiakin saa matalia bakteerituloksia, joten ei niillä mitään alentavaa vaikutusta ole. Ja sama marssijärjestys se on ollut muillakin bakteerien kanssa painineilla. pois on tulpat määrätty ja jätetty ja pienellä otannalla kukaan ei ole niitä takaisin käyttöön ottanut. Mutta onhan tämä ihan huuhaata edes etsiä mistä ongelma johtuu. Yksi itseäni eniten ihmetyttänyt ja naurattanutkin ohje neovojalta oli, että pitää myöhästyttää tankin päälle laittoa niin että hämmentäjä ottaa maitoon. Oon itte laittanut päälle kun pohja peitossa. Kuulemma pohja maidot jäätyy ja pinta maidot happanee. Tankin toiminta siis koki kait muutoksen n. 20 toiminta vuoden jälkeen ja tuo happaneminen kait sitten tapahtuu siinä lypsyn edetessä. sanoisko 10 min aikana