Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe bakteeriongelma!  (Luettu 22624 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: bakteeriongelma!
Meijerihän on kieltänyt tulppaamasta putkea ennen lypsyä jo ainakin 10v sitten !

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
kyllä voi tulpata, jaihan kokeilla onko siellä jotain.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
koskaan en ole tulpannu urani aikana putkea enne lypsyä ja silti vain e- laatua tuottannu..  ja kyllä ainakin vanhemmat kumitiivisteet alkoi muotostaa ihme mömmöä pintaan liiallisella pesuaineella.    mutta mitäpä miä mistään tiijän,   kun oon vaan tehny noilla...   mutta tuossa vanhaa kommentointia katoin..  etin joharaa..   mitä kuiviketta lu on käytössä?    ettei vaan olis hometta siinä.   s pakteereja lisää nopsaan.   aikoinaan oli mulla sahapurua joka hieman kosteana kasaan ja pakteerit heilahti.   mut heti kun muutin kutteriin ni nopsaan palas entisiin..   ja kostea turve kanssa joskus onkelmana..      trymax auttaa taas siihen hyästi.    ainakin miulla toimi hyin vuosia..

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
kyllä voi tulpata, jaihan kokeilla onko siellä jotain.

Ehdotin neuvojalle , kuten naapuri mua opetti ... Vedä tulppia pesuveden mukana. Neuvoja sanoi EI TULPPIA MISSÄÄN NIMESSÄ ENÄÄ SINNE MÄTÄNEMÄÄN !

Oon minäkin tulppia käyttänyt historian saatossa mutta nyt sain ohjeen , että se on lopetettava. Toki monta muuta ehdotusta joiden järkevyyttä voi hieman epäillä. No nyt on liitokset auottu ja kumit vaihdettu katseltu putkeenkin. Paskat siellä mitään ollut.

Ja taisit ehdottaa putkien desinfiointia. Kyselin syksyllä desinfiomisesta, niin neuvoja sanoi, että ei paskaa kannata desinfioida. Pesulla pitää saada puhtaaksi. Yhdistelmä pesuainetta olen käyttänyt siksi että sellaisella on pesty koko yli 30v urani ajan ilman desinfioimisia ja jatkuvia hapanpesuja. Niitä neuvotaan tekemään kerran kahteen viikkoon yhdistelmä aineella.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
niin, kyllä mulla oli tapana pesun jälkeen tulpata putki kuivaksi ja joskus kokeilin kuivalla ttulpalla enne lypsyä. siis kyllä se tankki on hyvä harjalla ja hapanpesuaineella välillä pestä. Tankin pesurihan vain suihkuttelee sitä vettä, aivan sama tulos kun peset auton painepesurilla vaikka käytät pesuainetta pintaan jää harmaa kalvo, sit kun peset harjan tai sienen kanssa silloin vasta on pinta puhdas.sama pätee tankkiinkin.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
niin, kyllä mulla oli tapana pesun jälkeen tulpata putki kuivaksi ja joskus kokeilin kuivalla ttulpalla enne lypsyä. siis kyllä se tankki on hyvä harjalla ja hapanpesuaineella välillä pestä. Tankin pesurihan vain suihkuttelee sitä vettä, aivan sama tulos kun peset auton painepesurilla vaikka käytät pesuainetta pintaan jää harmaa kalvo, sit kun peset harjan tai sienen kanssa silloin vasta on pinta puhdas.sama pätee tankkiinkin.

No sulla on ollut sen aikaiset ohjeet ja tavat. Tulppien käyttö on "kielletty" puhtaalle putkelle jo ainakin 10v sitten ja miksi sitä edes pitäisi käyttää ? Jääpankkisäiliöhän käsketään pestä käsin, jotta pesuveden lämpötila ei laske liikaa noin 8-10 min kiertopesun aikana. Tämän ongelman aikana olen pessyt tankkia sekä pesurille että käsin, mutta ei vaan tulokset oienneet. Mutta tosiaan en harjalla ole pessyt muuten kuin ongelmien aikana. Näin on menty ja joku pesuvati on palkinnoksi tullut jokunen vuosi sitten 30-v laatupalkinnosta. Monenko uskot pesevän umpisäiliötä harjalla ? Vaikka suihkutus vedellä pestäänkin. No nyt on hommattuna virkku + torkku vuoropesunesteet entisten valmakaupan myymien osuuskunnan yhdistelmänesteen ja osuuskunnan hapanpesunesteen (käytetty kerran / 2 vkoa). Mennään nyt torkulla ja virkulla vaikka tuttu oli vaihtanut robo pluesta ja redistä osuuskunnan nesteisiin. Ehkä se vaihdos vaikuttaa jotain , en tiedä sitten mitä.

No parasta tässä on , vaikka tuskin lukemaasi ymmärrät, että eilen haetun maidon bakteerit oli 6 tuhatta. Se taitaa olla ensimmäinen 10 alitus kuukauden aikana.

Härö

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos pesurilla pestään ja tankki ei tunnu puhdistuvan tarkistaisin vesimäärän, veden lämpötilan ja onko pesurin painepumppu kunnossa.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos pesurilla pestään ja tankki ei tunnu puhdistuvan tarkistaisin vesimäärän, veden lämpötilan ja onko pesurin painepumppu kunnossa.

Itte lisäisin vielä, että toimiva / pyörivä suutin. Mulla on tehnyt tuokin kiusaa, ehkä vaikutti tähänkin ruljanssiin. Pyöri huuhteluissa haalealla, mutta ei lämpimällä pesussa.

Niin , eilen tuli jälleen uusi suutin noiden tex-mex hattujen jälkeen, mutta ei ihan vakuuttanut. Voi tulla suutinten suuntaamisella, mutta huuhtelussa näkyi n. 5-10 cm leveä raita joka ei ollut huuhtoutunut ollenkaan. Huomenna olen viisaampi siitä asiasta.

Viimeksi muokattu: 12.04.25 - klo:18:38 kirjoittanut lypsyukko

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nyt sain sen käsityksen että maitoputkeen saa jäädä huuhteluvedet sisään ja valuskella sitte omia aikojaan jos valuu. Kuinkas se maito lypsyn jälkeen, päästetään huuhteluvedet ja sitten vaan pesuvesi ja huuhteluvesi. Aivan oikein aina sitä uutta oppii näemmä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nyt sain sen käsityksen että maitoputkeen saa jäädä huuhteluvedet sisään ja valuskella sitte omia aikojaan jos valuu. Kuinkas se maito lypsyn jälkeen, päästetään huuhteluvedet ja sitten vaan pesuvesi ja huuhteluvesi. Aivan oikein aina sitä uutta oppii näemmä.

Juuri noin. Putkethan vierittää kohti maidonkokoojaa joten puhtaalla vedellä on aikaa liritellä kohti maidonkokoojaa pesujen jälkeen. Ja vaikka olisi joku notko putkessakin, niin loppuhuuhteluvesi on juomakelpoista puhdasta vettä. Aiemmin oon sanonut että tuosta opista on 10v , voi olla jo lähes 20. Kun ei viitsi katsoa koska laatukoulutus on aikoinaan tullut käytyä. Lomittajatkin ovat omaksuneet tuon yli 10v sitten vaikka joku uppiniskainen valitti, kun "kielto" oli tullut niiden tietoon.

Ja alkuhuuhteluvesi tuo kyllä maidon pois putkista opasti tuotantoneuvoja heti ensimmäisellä soitollani hänelle tänä keväänä. Toki sanoi noin viime syksynäkin. Mutta kun mä käytin talvisydämmen tulppia tuohon tarkoitukseen. Kait se todella pitää tajuta, että niiden paikka ei ole putkessa. On tuon monet tutut jo ennenkin sanoneet, mutta nuukana oon vetäny viimeiset tipatkin vasikan maidoksi tulpalla.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ei ole ihme jos bakteerit heittelee.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ei ole ihme jos bakteerit heittelee.

Et selvästikkään tajua lukemaasi tai halua ymmärtää sellaisia normaaleja yleisiä rutiini käytäntöjä jotka sulle on uusia / ihmeellisä. Tuskin mun ongelmassa on tai toivottavasti oli, kyse tulppien käytöstä tai käyttämättömyydestä, mutta ennemmin mä teen sen asian niin kun "viisaammat" ohjeistaa. Ja tässä asiassa en todellakaan tarkoita sua "viisaampana". Mun puolestani saat käyttää tulppia. Ihan kuivana, märkänä tai vaikka rasvattuna ja saa työntää ne  vaikka perseesees. Joku fetissi niiden käyttö ainakin sulle tuntuu olevan  vai onko se vaan oman kaikkitietäväisyytesi  julkituominen ? Näitä ongelmiani kirjoittamalla selvitän ehkä omaa  päätäni tai jotain, mutta myös sitä, että jos joku joskus painii samojen ongelmien kanssa. Tosin parsinavetan ongelmat taitaa olla tulevien argeologien tutkimussarkaa, eikä maidontuottajien. Kuten eilen kirjoitin , niin näitä vanhoja ketjuja lukiessa tulee mieleen , että en ole ongelmineni yksin. Tosin tämänkin ketjun ja sen ongelmat on aloittanut nykyinen kansanedustaja 15v sitten. Aika kuluu, miehet vaihtuu , mutta ongelmat pysyy  ;D Ja itte täydellisyydet on niitä syntymästä kuolemaan.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pari viimeistä tankkia, mulle ihan hyvien aikojen tasoisia tuloksia. Johonkin kirjoitin kolmitieventtiilin toiminnan muutoksesta pesutapahtumassa , sen irrotuksen ja pesun jälkeen. Olisiko se aiheuttanut ongelmat ja olisiko siellä ollut se "mädäntyvä" kuivaustulpan pala. ihmetyttää vaan miksi sieltä puolelta ei aina tullut bakteeripitoista maitoa, mutta ainut linja josta tuli ne kaksi kertaa. Irtosko niitä sitten suuremman virtauksen aikana ja itte otin näytteet ihan lopuksi.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
hyvä että oletettava syy löytyi, ja kyllä ihan ymmärrän vielä lukemani. Sitä ihmettelen että mikä syy on siihen ettei putkea tulpata esim maidosta ja esim. ensimmäisen huuhtelun jälkeen, mikä oivallus neuvonnalla tässä on. Eihän niitä sinne putkeen jätetä. loppuhuuhtelun jälkeen ei niinkään sitten kun vesi valuu pois enne seuraavaa lypsyä. Toki niillä saa maidon piloille huolimattomalla käytöllä. ja jos niitä putkeen jättää. meillä oli käytössä ja uusittiin usein ettei pehmenneet. Tulppien pesu ja kuivumaan laitto tietenkin oma hommansa. Ja jos on likaiset kädet joilla tulppia käsittelee niin siinäkin taas yksi juttu. Ja kyllä meilläkin näitä bakteerijahteja on tehty. 40 vuotta kun oli tuo maitohomma ajankohtainen osaltani, kolme eri lypsykoneettakin oli käytössä. Eli jotain tuntumaa on hommaan kyllä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä olen ihan samaa mieltä, että se maito olisi mukava tulpata pois sieltä putkesta. Uskon kyllä olevani sen verta kapinallinen, että palaan tuohon pahuuteen kyllä jonkun ajan kuluttua, jos lukemat alkaa pysymään hallinnassa. Muutamakin eri syy. Nuukana jokainen tuotettu maitodesi olisi mukava saada käyttöön ja toisekseen jätevesijärjestelmässäni on panospuhdistin järjesjestelmä, josta aikoinaan sanottiin , että se ei siedä suuria maitomääriä. No suuruudesta en tiedä, enkä ala viherpiipertelemään, mutta ... Lisäksi uskon putken puhdistuvan paremmin mitä vähemmän siellä on maitojäämiä.

Neuvonnan täys kielto perustuu ajatukseen, että kun bakteerit on koholla, niin jossakin "mätänee" . Mahdollisia kuivaustulpan vaahtomuovin palasia neuvonta pitää suurimpina epäilyksen aiheuttajina. Eli jos siellä "mätänisi" pala tulppaa, niin sen pitäisi pesujen johdosta tulla sieltä poiskin. No itte kyllä ajattelen , että mahdollinen palanen tulisi seuraavalla tulpalla. Mutta nyt ei ole kyse mun luulosta, vaan neuvonnan opeista.

Puhtaan putken tulppaamisessa en kyllä ole nähnyt ikinä mitään järkeä. Laiskana lopetin sen jo paljon ennen , kuin meijeri alkoi sen kieltämään.

Niin ... Tuo syyllinen tässäkin tapauksessa on vaan epäilys. Epäily oli koko ajan tankin puhtaudessa, mutta kun tupla pesut ja harjapesut ei auttanut, niin aloin pelkäämään , että siellä on repeämä. toki en sellaista nähnyt, mutta tuollaisestakin vaihtoehdosta peloteltiin jo syksyllä.

Viimeksi muokattu: 15.04.25 - klo:11:10 kirjoittanut lypsyukko

Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9