Kun nyt näkisi muutaman vuoden eteenpäin, että tietäisi mitä tukia ylipäätään maksetaan. Voi olla ettei makseta juuri mitään. Mun mielestäni noi raiviot voisi ottaa tukien piiriin ja maksu yhteisestä kassasta. Tietäisi sitä, että yleinen hehtaarituki laskisi, mutta entäs sitten. Kai se on pääasia, että ne menestyvät, jotka ovat olleet valmiita yrittämään. En mää oikein tällekään systeemille näe järkeä, että meillä on ikikesantoja lohkoilla, joita ei koskaan aiota millään muulla nimikkeellä edes viljellä kuin LHP, viherkesanto jne. Mutta sitten jos tällainen tukien jako toteutetaan, niin pitää sitten huolehtia siitä, että kaikki saavat niitä yhtenäisesti. Siis kesannot ja tuotanto kumpikin. Koska siinä mää en taas näe mitään järkeä, jos toisen pelto on sitten kuitenkin arvokkaampaa kuin toisen. Siis ehdoton tasapuolisuuden vaatimus pitää huomioida.
Mitä tulee tuohon arvostamiseen, niin mun mielestä ei voi tuntea syyllisyyttä siitä, että laittaa metsälle kuokittuja peltoja. Kukin sukupolvi tekee omat ratkaisunsa sen hetkisten tarpeiden mukaan. Ei tässä kukaan jaksa pohtia esi-isien velvoitteita tai jos voi, niin millä mää nyt selitän 1500-luvulla eläneille esi-isilleni, että ei mun enää kannata käydä turkismetsällä siellä Petäjävedellä.