Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas 46 rc ominaisuuksia  (Luettu 11166 kertaa)

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
niin et ole kattonu onko se terä alhalla vai ylhäällä... ::)
verkko ei mene paaliin jos terä alhaalla. verkkoa on menny vauhdissa paaliin ja terä on lauennut, siksi ei vedä uutta verkkoa.

liian löysä verkkojarru tai huono verkonkatkasuterä syypäänä.

------

kyllä mä vedän aina punasen pohjille ja aina menee verkko(+200hv). aikoinan noita oli 2 juurikin fiattien perässä ja niin tiukalle vedettiin kun painemittari riitti.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
niin et ole kattonu onko se terä alhalla vai ylhäällä... ::)
verkko ei mene paaliin jos terä alhaalla. verkkoa on menny vauhdissa paaliin ja terä on lauennut, siksi ei vedä uutta verkkoa.

liian löysä verkkojarru tai huono verkonkatkasuterä syypäänä.
Kiitos vinkeistä, tänään harjoitellaan taas joku 50-60 paalia.

Petri

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
niin et ole kattonu onko se terä alhalla vai ylhäällä... ::)
verkko ei mene paaliin jos terä alhaalla. verkkoa on menny vauhdissa paaliin ja terä on lauennut, siksi ei vedä uutta verkkoa.

liian löysä verkkojarru tai huono verkonkatkasuterä syypäänä.

------

kyllä mä vedän aina punasen pohjille ja aina menee verkko(+200hv). aikoinan noita oli 2 juurikin fiattien perässä ja niin tiukalle vedettiin kun painemittari riitti.

Jos peräporttia ei ole nostettu "tappiin asti" niin se ei nosta katkaisuterää takaisin ylös.

Itte pidän verrkojarrua auki täydellä rullalla ja kun on abaut puolet kulunut niin sitten kiinni.

Paali on täynnä kun takaluukku on auennut tietyn määrän. Painemittari kertoo ainoastaan takaportin sylintereiden vastapaineen. Mutta sen varmaan jo tiesitkin. Tämä siis tiedoksi Petrille.
Miks Vesa myy ja te ette?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9861
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia

Jos peräporttia ei ole nostettu "tappiin asti" niin se ei nosta katkaisuterää takaisin ylös.

Itte pidän verrkojarrua auki täydellä rullalla ja kun on abaut puolet kulunut niin sitten kiinni.

Paali on täynnä kun takaluukku on auennut tietyn määrän. Painemittari kertoo ainoastaan takaportin sylintereiden vastapaineen. Mutta sen varmaan jo tiesitkin. Tämä siis tiedoksi Petrille.


Jos paalarin avautumispainetta on lisätty ei portti aukee vaikka ajaa kuinka täyteen tahansa. Ittellä luultavasti on edellinen omistaja nostanut paineita ja nyt kun ajaa täysin täyteen ( vahingossa  ;D ) alkaa nivelen räikkä soimaan mutta kammio on visusti kiinni. Silloin pitää vähän avata porttia ja taas kone pyörii  ::).
Oikeinko totta te ajatte mittarin aina täysin pohjaan, itte yleensä vedän punaisen puoleen väliin ja jos luokoa on enemmän niin saatan jättää jopa löysemmäksikin.  Sillä mukavampi on tiputtaa muutama paali enemmän, kuin vaihdella laakereita rehuntekoaikana  8)  Siitäkin on ikävä kyllä kokemusta ja aina ei edes oma tietotaito riitä tai ainakin kersojen pitää olla kaukana , sillä kielenkäyttö muuttuu ärrä painotteiseksi  :o

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Jos peräporttia ei ole nostettu "tappiin asti" niin se ei nosta katkaisuterää takaisin ylös.
Oikeinko totta te ajatte mittarin aina täysin pohjaan, itte yleensä vedän punaisen puoleen väliin ja jos luokoa on enemmän niin saatan jättää jopa löysemmäksikin.  Sillä mukavampi on tiputtaa muutama paali enemmän, kuin vaihdella laakereita rehuntekoaikana  8) 
Ilmeisesti ongelmana on ollut tuo peräportin noston vajavaisuus, eilen ei koht. reiluillakaan paineilla ollut verkko-ongelmia.

Tuo lypsyukon kommentti on kyllä asiallinen. Itse ajan vähän yli puolenvälin tuon paineen "täydellä vauhdilla", 88 hevosen fiiatin käyntiääni hieman muuttuu siinä lopussa.  Sitten pudotan ryöminnälle, jolloin paine hiljalleen laskee (paali tiivistyy), sitten kun paine lähtee uudelleen nousuun ryömintäajossa ja on noin puolivälissä, niin pudotan pois. En tiedä, mikä olisi optimaalinen järjestely, jonkinlaista kompromissiahan pitää paalien määrän&laadun sekä koneen kestävyyden välillä hakea?

Onko muuten niistä rullista päällepäin nähtävissä, milloin olisi syytä tehdä ennakoivaa huoltoa/vaihtoa vai ryhdytäänkö toimeen vasta kun jotain fataalia tapahtuu? Laakereita kokeilen sillointällöin, etteivät ole lämmenneitä, siinä toistaiseksi kaikki.

Petri

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Jos peräporttia ei ole nostettu "tappiin asti" niin se ei nosta katkaisuterää takaisin ylös.
Oikeinko totta te ajatte mittarin aina täysin pohjaan, itte yleensä vedän punaisen puoleen väliin ja jos luokoa on enemmän niin saatan jättää jopa löysemmäksikin.  Sillä mukavampi on tiputtaa muutama paali enemmän, kuin vaihdella laakereita rehuntekoaikana  8)
Ilmeisesti ongelmana on ollut tuo peräportin noston vajavaisuus, eilen ei koht. reiluillakaan paineilla ollut verkko-ongelmia.

Tuo lypsyukon kommentti on kyllä asiallinen. Itse ajan vähän yli puolenvälin tuon paineen "täydellä vauhdilla", 88 hevosen fiiatin käyntiääni hieman muuttuu siinä lopussa.  Sitten pudotan ryöminnälle, jolloin paine hiljalleen laskee (paali tiivistyy), sitten kun paine lähtee uudelleen nousuun ryömintäajossa ja on noin puolivälissä, niin pudotan pois. En tiedä, mikä olisi optimaalinen järjestely, jonkinlaista kompromissiahan pitää paalien määrän&laadun sekä koneen kestävyyden välillä hakea?

Onko muuten niistä rullista päällepäin nähtävissä, milloin olisi syytä tehdä ennakoivaa huoltoa/vaihtoa vai ryhdytäänkö toimeen vasta kun jotain fataalia tapahtuu? Laakereita kokeilen sillointällöin, etteivät ole lämmenneitä, siinä toistaiseksi kaikki.

Petri

Alkaa kuulostaa klaassin kanssa paalaaminen kuin junkkarilla. Merkin vaihdon paikka. Vaikka welkeri.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9861
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Alkaa kuulostaa klaassin kanssa paalaaminen kuin junkkarilla. Merkin vaihdon paikka. Vaikka welkeri.

Ei Claassilla paalaaminen ole vaikeaa, on vaan eri toimintatapoja saman päämäärän saavuttamiseksi ::)
Ja ei todellakaan tule Welgeriä ikävä. Yksi kesän tapeltiin 200Mc:n kanssa, taikka paremminkin sen noukkimen. Täys susi noukkimeksi :o  Toki myöhemmät mallit varmasti parempia.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Eihän 250 claasilla voinu yli paalata, heinät tunki pihalle portin raosta. Meni kyllä huonompaan suuntaan claassi 250 kohdalla.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Eihän 250 claasilla voinu yli paalata, heinät tunki pihalle portin raosta. Meni kyllä huonompaan suuntaan claassi 250 kohdalla.

250 ja uudemmat... ei sovi portin aueta muutamaa senttiä enempää, muuten ongelmia. Vanhoilla nelikutosilla sopi ajella 5-10 senttiä portti auki, terättömällä jopa 15cm. Jos avautumispaineita ei oo nostettu, voi ajaa 80-90 heppaisella niin täyteen kuin kone jaksaa.
tethering holes to their concave windings

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Lainaus käyttäjältä: Petri
Onko muuten niistä rullista päällepäin nähtävissä, milloin olisi syytä tehdä ennakoivaa huoltoa/vaihtoa vai ryhdytäänkö toimeen vasta kun jotain fataalia tapahtuu? Laakereita kokeilen sillointällöin, etteivät ole lämmenneitä, siinä toistaiseksi kaikki.

Syksyllä ketjut irti niin voi pyöritellä rullia. Äänestä kyllä tunnistaa missä kunnossa laakerit on. 46 ei tainnut olla rasvattavia laakereita, joten neulalla voi ruutata vaseliiniä/öljyä niihin laakereihin suojuksen välistä ennen talvisäilöntää.
Miks Vesa myy ja te ette?

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Jos peräporttia ei ole nostettu "tappiin asti" niin se ei nosta katkaisuterää takaisin ylös.
Oikeinko totta te ajatte mittarin aina täysin pohjaan, itte yleensä vedän punaisen puoleen väliin ja jos luokoa on enemmän niin saatan jättää jopa löysemmäksikin.  Sillä mukavampi on tiputtaa muutama paali enemmän, kuin vaihdella laakereita rehuntekoaikana  8)
Ilmeisesti ongelmana on ollut tuo peräportin noston vajavaisuus, eilen ei koht. reiluillakaan paineilla ollut verkko-ongelmia.

Tuo lypsyukon kommentti on kyllä asiallinen. Itse ajan vähän yli puolenvälin tuon paineen "täydellä vauhdilla", 88 hevosen fiiatin käyntiääni hieman muuttuu siinä lopussa.  Sitten pudotan ryöminnälle, jolloin paine hiljalleen laskee (paali tiivistyy), sitten kun paine lähtee uudelleen nousuun ryömintäajossa ja on noin puolivälissä, niin pudotan pois. En tiedä, mikä olisi optimaalinen järjestely, jonkinlaista kompromissiahan pitää paalien määrän&laadun sekä koneen kestävyyden välillä hakea?

Onko muuten niistä rullista päällepäin nähtävissä, milloin olisi syytä tehdä ennakoivaa huoltoa/vaihtoa vai ryhdytäänkö toimeen vasta kun jotain fataalia tapahtuu? Laakereita kokeilen sillointällöin, etteivät ole lämmenneitä, siinä toistaiseksi kaikki.

Petri

Alkaa kuulostaa klaassin kanssa paalaaminen kuin junkkarilla. Merkin vaihdon paikka. Vaikka welkeri.


viconin yhdistelmäkoneen ja 16000paalin saldon jälkeen vanhalla 46:lla paalaaminen on kuin juhlaa. nämä siis henk.koht. kokemukset.

Risto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Kävin tänään katsomassa kun "urakoitsia" paalasi 46;sella, automaatti teki tosi löysiä ja keveitä paaleja. kevyesti upposi sormet paaliin ja käsin jaksoi paalia heilutella. Olisko painanut jotain 200kg paali. Seitsemän metrin karhoa nieli, ja heinä oli toisensadon kolme päivää kuivunutta kamaa. Ei kuulemma saa tiukempia, muovin tuhlausta tuommoinen. Lasku, paalaus ja käärintä 9e+muovi.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
Lasku, paalaus ja käärintä 9e+muovi.
Paljonko oli "laskun" osuus kokonaissummasta?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
>>>>viconin yhdistelmäkoneen ja 16000paalin saldon jälkeen vanhalla 46:lla paalaaminen on kuin juhlaa. nämä siis henk.koht. kokemukset.

***Niin minkälaiset ne kokemukset ovat?

Mika_k

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Claas 46 rc ominaisuuksia
9 vuotta 250rc:n kanssa tapelleena tuo verkkosidonnan toimimattomuus on tuttu asia.. Muutamia kikkoja olen oppinut vuosien varrella ja jotka on osoittautununeet toimiviksi:

-jos ei lähde sitomaan automaattisesti laita verkko kulkemaan vaan yhden tai kahden mutkan kautta (ainakin 250:ssä on ohjeen mukaan muistaakseni 4 mutkaa verkonsyötössä).
-tarkista verkkorullan jarrun kireys useasti ja säädä ohjearvoon.
-puhdista kumitela joka vetää verkkoa, likaantuu helposti pölyisissä olosuhteissa
-teroita verkon katkaisuterä.. kysyin piruuttani mitä uusi maksaa ja voin kertoa, että kannattaa teroitella useampaankin kertaan... hintaa tuolla lattaraudan pätkällä taisi olla jotain 400€..
-vaihda verkkomerkkiä, toiset toimii paremmin kun toiset.. itse olen käyttänyt jutaa, piippoa ja yrman myymää brittiläistä verkkoa.. toimivuus tuossa järjestyksessä.

nuo kun käy läpi, niin todennäköisesti toimii niin hyvin kun claasissa on ylipäätään mahdollista toimia.

Muita opittuja asioita claasin murheenkryynistä:
- Vahtaa laakereiden kuntoa ja vaihda, ennen kun pääsee telat kilahtamaan vastakkain... nimim. "akselit mutkalla ja taas maksaa mansikoita". Erityisesti laakerit joiden varassa koko ylösnouseva takaosa on.. meillä vaihdettu kyseinen laakeri neljästi ja koneella on paalattu uudesta asti vain noin 500 paalia vuodessa (vm.-01). Auttais kummasti, jos olisivat laittaneet edes rasvanipat, mutta kun ei.
- Kiristä ketjut usein
- Herkistele paaliportin rajakytkimiä vuosittain
- Tuo rc:n teräasia tulikin tuossa jo selville, eli puhdistelemaan ja kolistelemaan joutuu.. paineilma on hyvä apu.


...Seuraava paalaaja ei tule meillä olemaan ainakaan claas...