Ehkä eräs syy jontikan laatikko-ongelmiin on moottori tehojen omatoiminen nostaminen. 40 kw lisää moottorista tarkoittaa 40 kw lisää jähdytettävää syyläreille joka voikin olla laatikon jäähdytykselle kohtalokasta.
Mun käsityksen mukaan jäähdytys ei ole ongelma jd:n koneissa/laatikossa (pois lukien sähköpumppu ongemat), laatikko on vaan huono. Tai siis.
Itse portaaton laatikko on hyvä, mutta pilattu huonolla jäähdytyksellä.
Jostain sarjanumerosta eteenpäin laatikkomurheet lähes poistuneet, silloin on paranneltu juuri sitä
vaihteiston jäähdytystä. Öljynkierrätyspumpun tyyppi myös vaihtunut samoin.
Sama ZF:n portaaton vaihteisto pelannut paljon paremmin Deutzeissa, mutta se ottikin portaattoman
voimansiirron ZF:ltä täydellisenä pakettina tehokkaammalla jäähdytyksellä.
Jonnikka teki ne alamittaiset lauhduttimet itse ja sai myös niistä paljon murheita

Tosiaan moottorin virityksen aiheuttama lämpökuorma lisää vaihteiston lämpökuormaa vastaavasti.
Tai sitten lisää lauhdutinta nokalle.
Liika lämpö sen portaattoman tappaa.