Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kongskilde Demeter Multiseed 4000  (Luettu 11792 kertaa)

talutehnika

  • Vieras
Onko tämmöisestä värkistä käyttäjäkokemuksia?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Jep. Reilu 200ha on tullu kylvettyä. Mikäs mietityttää?
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Tepe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Täällä on vuosimallia -01. Uutta  palikkaa vaihdettu sen mukaan vuosien saatos, kun on tullu järkeviä uudistuksia ja tarpeellisia uudistuksia. Meillä on kevytmuokkaus käytössä ja homma toimii hyvin, ei voi puhtaaseen suorakylvöön välttämättä suositella, parempiaki ku saattaa olla tarjolla.

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
huonosti menee suoran sänkeen

Suorakylvaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Jos on yhtään sama kuin flexidrill ni suosittelen pysymään erossa. Murheita riittää.

talutehnika

  • Vieras
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Jep. Reilu 200ha on tullu kylvettyä. Mikäs mietityttää?

Suoraan sänkeen kylvöä mietin. Pitääköhän kallistua VM puoleen?

JVN

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 39
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Olen katellu kun yksi kaveri kylvää sillä suoraan sänkeen ja noin puolet näyttää nousevan pintaan siellä sun täällä. Vaateis mun mielestä kevyen muokkauksen ennen kylvöä, ainakin savimaalla.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Olen katellu kun yksi kaveri kylvää sillä suoraan sänkeen ja noin puolet näyttää nousevan pintaan siellä sun täällä. Vaateis mun mielestä kevyen muokkauksen ennen kylvöä, ainakin savimaalla.
Joo ei se varsin suorakylvin ole, kuten ei muutkaan samalla kiekkovannas systeemillä olevat. Multiseed on suorakylvö ominaisuuksiltaan silti paree kuin esim rapid, koska seuraa maanpintaa aktivisesti jolloin kylvösyvyys pysyy samana. Kevytmuokatuissa tuon konetyypin ominaisuudet tulevat parhaiten esiin. Kevyt vehje se on vetää. 124hv Vallu (4syl) vetää sitä tasamaalla täysillä säiliöillä 12kmh, kylvösyyden ollessa karvan alta 4cm...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
no ei se nyt ainakaan rapidia parempi kone ole! vaik rapidi täyspaska onkin... maahan multiseede ei mene!! vannaspaino olematon!!!! turhanmonimutkainen rakennekin, kuis mont sylinterii siin olikaan? toistakymmentä? rapidi on ainoo jonka saa menemään maahan tolla kiekko tyypillä koska saa kaiken painon vantaiden päälle.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Muistaakseni Multiseedissä vannaspaino per vannas oli 85 kg lannoitevantaat alhaalla säiliöt tyhjinä ja täysillä säiliöillä noin tuplat, niitähän tehtiin noin kymmenen vuotta ja konekohtaisia eroja löytyy. Omien kokemuksien perusteella Rapidilla ei ollut mitään jakoa Multiseedin verrattuna maahanmenemisessä, eikä kylvösyvyyden tasaisuudessa.
Jos monta sylinteriä tuntuu monimutkaiselta, suosittelen kylvämään vakalla ;)

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
no ei se nyt ainakaan rapidia parempi kone ole! vaik rapidi täyspaska onkin... maahan multiseede ei mene!! vannaspaino olematon!!!! turhanmonimutkainen rakennekin, kuis mont sylinterii siin olikaan? toistakymmentä? rapidi on ainoo jonka saa menemään maahan tolla kiekko tyypillä koska saa kaiken painon vantaiden päälle.

Täällä myös "muutaman" hehtaarin kylvöstä kokemuksia Multiseedillä. Suorakylvö onnistuu siinä missä muillakin. Maahan menemisessä ei todellakaan ole ongelmaa kovallakaan savella. Vannaspainatuksen painetta voi nostaa vaikka 80bar:iin, jolloin kyllä on koko koneen paino vantaiden päällä. Rakenne on hyvin simppeli ajatellen että kone on jaettu 50cm kylvöyksiköihin eikä 3 tai 4m "paloihin". Syöttölaite on tarkka ja helppo säätöinen. Myös lähes tukkeutumaton kone.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
no ei se nyt ainakaan rapidia parempi kone ole! vaik rapidi täyspaska onkin... maahan multiseede ei mene!! vannaspaino olematon!!!! turhanmonimutkainen rakennekin, kuis mont sylinterii siin olikaan? toistakymmentä? rapidi on ainoo jonka saa menemään maahan tolla kiekko tyypillä koska saa kaiken painon vantaiden päälle.

Täällä myös "muutaman" hehtaarin kylvöstä kokemuksia Multiseedillä. Suorakylvö onnistuu siinä missä muillakin. Maahan menemisessä ei todellakaan ole ongelmaa kovallakaan savella. Vannaspainatuksen painetta voi nostaa vaikka 80bar:iin, jolloin kyllä on koko koneen paino vantaiden päällä. Rakenne on hyvin simppeli ajatellen että kone on jaettu 50cm kylvöyksiköihin eikä 3 tai 4m "paloihin". Syöttölaite on tarkka ja helppo säätöinen. Myös lähes tukkeutumaton kone.
Komppaan tätä ja jatkan viel, että on kokemusta myös Rapidistä vajaan 500ha verran.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

talutehnika

  • Vieras
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Olen katellu kun yksi kaveri kylvää sillä suoraan sänkeen ja noin puolet näyttää nousevan pintaan siellä sun täällä. Vaateis mun mielestä kevyen muokkauksen ennen kylvöä, ainakin savimaalla.
Joo ei se varsin suorakylvin ole, kuten ei muutkaan samalla kiekkovannas systeemillä olevat. Multiseed on suorakylvö ominaisuuksiltaan silti paree kuin esim rapid, koska seuraa maanpintaa aktivisesti jolloin kylvösyvyys pysyy samana. Kevytmuokatuissa tuon konetyypin ominaisuudet tulevat parhaiten esiin. Kevyt vehje se on vetää. 124hv Vallu (4syl) vetää sitä tasamaalla täysillä säiliöillä 12kmh, kylvösyyden ollessa karvan alta 4cm...

No entäs jos tuon laittaa traktorin ja Multiseedin väliin: http://www.tumeagri.fi/Cultipack.html   ???
Voi kyllä olla että menee mulle hiukan liian tekniseksi.... ::)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Olen katellu kun yksi kaveri kylvää sillä suoraan sänkeen ja noin puolet näyttää nousevan pintaan siellä sun täällä. Vaateis mun mielestä kevyen muokkauksen ennen kylvöä, ainakin savimaalla.
Joo ei se varsin suorakylvin ole, kuten ei muutkaan samalla kiekkovannas systeemillä olevat. Multiseed on suorakylvö ominaisuuksiltaan silti paree kuin esim rapid, koska seuraa maanpintaa aktivisesti jolloin kylvösyvyys pysyy samana. Kevytmuokatuissa tuon konetyypin ominaisuudet tulevat parhaiten esiin. Kevyt vehje se on vetää. 124hv Vallu (4syl) vetää sitä tasamaalla täysillä säiliöillä 12kmh, kylvösyyden ollessa karvan alta 4cm...

No entäs jos tuon laittaa traktorin ja Multiseedin väliin: http://www.tumeagri.fi/Cultipack.html   ???
Voi kyllä olla että menee mulle hiukan liian tekniseksi.... ::)
Savimaita viljellessä pitää muistaa kunnioittaa tuultumista, eli muokkari ja kylvinkone erikseen. Toki tuolla saa varmaan riittävän mulloksen, mutta vetotehon tarve saattaa kasvaa melkoisesti... Multiseedin etupyörillä saa muuten erittäin hyvin kokkareet pieniksi. Se on etu monasti kevytmuokatuilla mailla, varsinkin jos muokkaus on mennyt liian syvään.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Timangi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
  • Olen kiltti...Olenhan?
Vs: Kongskilde Demeter Multiseed 4000
Kuinkas tälläisen nelimetrisen multiseedin saa lavetille? Lähteekö vetoaisat helposti irti jos pudottaa vaihtolavan maahan, peruuttaa koneen sivusta lavalle ja ottaa vetoaisan pois...!? Mikä sen pituus on ilman aisaa ja etumuokkaria? Pitäis kohtuu pitkä matka kuskata... Ja vinkkejä mitä kannattaa tarkistaa ostaessa..eli heikot paikat.
Kyllä se tästä...enää loput jäljellä!