Massikka ja hiivattimiehet aina brassailee noiden hammaslukkojen paremmuudella, mut kyllä normi kitkalukko Valmetissa on huolettomampi käytössä ja ei ainakaan hajoita paikkoja. Jos se nyt ei olekaan 100% pitävä niin pitäisin sitä pienempänä murheena.
PS. Massikassa kannattaa kuulemma se etuakselille menevä hydrauliletku suojata metsäajoa ajatellen, eräällä tutulla 3060 tjsp. mallissa oli se letku katkennut nipasta ja öljyt oli tullut pihalle. Seurauksena myös melko hintava laakeriremppa laatikkoon.
Automaattinen hammaslukko oli oman aikansa kukkanen, jolla rikottiin vetoakseleita just 600 sarjas ja xx-90 viiateis, siis murtopultteja, taitamattomalla käytöllä. Nykyisissä on hydraulisesti kytkettävä hammaslukko siis kolmetonnisista alkaen ja niinkun aina, kuskilla pitää olla järki pääs ajettaes. Erityisesti tuolla em. autom.hammaslukolla... Tullaan pyörät linkus liukkaalta pinnalta pitävälle pinnalle raskas taakka etukuormaimessa ja ilman riittävää takapainoa. Siinä vaihees vetoakseli tai nivelristikko antaa periksi. Kitkalukkoiset antaa moises periksi ihan muuten vaan, silloinkin, kun pitoa todella tarvittais. Lukkoa tulee muuten käytettyä todella harvoin, vaikkei ookkaa automaattista kitkalukkoa vaan just toi hydr. kytkettävä.
Hammaslukko ei riko paikkoja, kun sitä käyttää oikein...
Etuvedon akselin väliholkki aiheutti eräässä massikassa moisen äänen,katkoi sokkia ja napsahteli pirullisesti.
Sielt kuluu poorit tosiaan loppuun ja alkaa "hyppiä yli". Paukkuu.
Holkin kuluminen on muuten yleensä vinkki muustakin.
Etuakselin keinunnan liukulaakeroinnin huolimaton rasvaus/rasvaamattomuus aiheuttaa sen keinunivelen kulumisen, mikä taas aiheuttaa asentovirheen booriakselille, josta taas tämä kuluminen.