En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?
Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.
Sama juttu, jyrkkään käännettäsessä nelikko päällä tuntuu et ahdistas, mutta ei se ääntele. Ja nelikko pois päältä ei ahdista. Liittyskö jotenki et etupyörien pyörimisen suhde muuttuu takapyöriin nähtynä jyrkkään käännettäessä?
Samoin ahdistaa etuveto kytkettynä 8130:s ja 5465:s eli jotenkin tuntuis, ettei noi nelivetojen tasauspyörästöt täysin ymmärrä tehtäväänsä, kun etuveto on päällä, mutta hydr. kytkettävä hammaslukko ei oo päällä. Vaikutusta voi asiaan olla myös pyörimissuhteilla, kun etupyörien kehänopeus pitäis olla aavistuksen takapäätä suurempi siksi, ettei käännöksis pistäisi vastaan. Testi... ajettaes pyörät ääriasentoonsa käännettynä etuveto päällä ja tietenkin pitävällä alustalla nappaa etuvedon pois päältä ja siinä ainakin tuntuu lonksahdus ja traktori kääntyy paremmin.
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.
Hammaslukollinen etuakseli voi pitää jotain lonksumista käännettäessä.
Ei siin ol välttämättä mittään vikkaa.
Automaattisella etupään hammaslukolla on aikoinaan katkottu muutamia vetoakseleita ympäri maata sekä Ferguista, että Fiateista.
50-sarjassa se olikin kumma, kun nelivedon päälläoloa ei huomannu edes käännyttäessä. Tekiköhän eturenkaiden "kaatuminen" sen, vai mikä?
Tää negatiivinen Caster-kulma oli tarkoitettu parantamaan nelivetoisen kääntyvyyttä.
Eihän kardaanin ja etuakselin välissä oleva holkki ole väljä? Tai siis poorit kulunu ko akselista? Sellanen vika oli yhdessä massikassa ja kolahteli ilkeästi.
Toi vois olla syyllinen. Vanhas 600-sarjas oli holkis rasvanippa, mutta uudemmis ei oo nippaa, eikä saa laitettuakaa, kun ei pora pysty.