Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Massikassa kuuluu kolinaa  (Luettu 11870 kertaa)

MF4000

  • Vieras
Massikassa kuuluu kolinaa
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mistähän pitäisi etsiä vikaa,kun koneesta kuuluu omituinen kolahdus silloin kun neliveto on päällä.Ääni kuuluu silloin kun pyörät ovat käännöksissä,eteenpäin ajaen tai peruuttaen.Ei jatkuvaan naputusta.Etuakselin planeettapyörästöt tutkittu.Ääni kuuluu koneen alustasta suhteellisen terävänä?
Penkin alla vajaa kossupullo irrallaan ;D ;D ;D ;D

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Täällä onkin erittäin asiallisia konemiehiä.Kossupullojen kanssa touhuileevat.
Fergun penkin alle ei mahdu sitäpaitsi ko esine.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Onkos massikassa kitkalukko etuaksilassa? Jontikassa tekee samoin, kun kääntyy neliveto päällä, tai kun painaa jarrua.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Eihän kardaanin ja etuakselin välissä oleva holkki ole väljä? Tai siis poorit kulunu ko akselista? Sellanen vika oli yhdessä massikassa ja kolahteli ilkeästi. ???

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Onkos massikassa kitkalukko etuaksilassa? Jontikassa tekee samoin, kun kääntyy neliveto päällä, tai kun painaa jarrua.

Ei kaitpitäs tehdä, ei tee ainakaan meillä kummassakaan.

En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Hammaslukkohan aina rytisee.
Kui mää ain olen paras?

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.

Hammaslukollinen etuakseli voi pitää jotain lonksumista käännettäessä.

Ei siin ol välttämättä mittään vikkaa.
Kui mää ain olen paras?

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.

Sama juttu, jyrkkään käännettäsessä nelikko päällä tuntuu et ahdistas, mutta ei se ääntele. Ja nelikko pois päältä ei ahdista. Liittyskö jotenki et etupyörien pyörimisen suhde muuttuu takapyöriin nähtynä jyrkkään käännettäessä? 

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
50-sarjassa se olikin kumma, kun nelivedon päälläoloa ei huomannu edes käännyttäessä. Tekiköhän eturenkaiden "kaatuminen" sen, vai mikä?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Mitä tuo LS öljy on,suosituksena  on shellin spiraxsia etuakselille ja sitä siellä on. nytkin.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
En muista onko tästä täällä käyty keskustelua, mutta käytätkö LS-öljyä?

Joo nyt on molemmissa 20-sarjaisissa LS-öljyt. Ei vanhempikaan enää varsinaisesti paukahda, mutta jotenkin ahdistaa neliveto päällä käännyttäessä pitävällä alustalla.

Sama juttu, jyrkkään käännettäsessä nelikko päällä tuntuu et ahdistas, mutta ei se ääntele. Ja nelikko pois päältä ei ahdista. Liittyskö jotenki et etupyörien pyörimisen suhde muuttuu takapyöriin nähtynä jyrkkään käännettäessä? 

Samoin ahdistaa etuveto kytkettynä 8130:s ja 5465:s eli jotenkin tuntuis, ettei noi nelivetojen tasauspyörästöt täysin ymmärrä tehtäväänsä, kun etuveto on päällä, mutta hydr. kytkettävä hammaslukko ei oo päällä. Vaikutusta voi asiaan olla myös pyörimissuhteilla, kun etupyörien kehänopeus pitäis olla aavistuksen takapäätä suurempi siksi, ettei käännöksis pistäisi vastaan. Testi... ajettaes pyörät ääriasentoonsa käännettynä etuveto päällä ja tietenkin pitävällä alustalla nappaa etuvedon pois päältä ja siinä ainakin tuntuu lonksahdus ja traktori kääntyy paremmin.


Täs mallissa on hammaslukko etuakselissa samoin on nelivedon kytkentä,eli ei mitään kitkalevyjä.Kolaus kuuluu nimenomaan nelivedon ollessa kytkettynä.Tasauspyörästön lukko ollessa päällä ei kuulu,mutta suoraanhan se silloin meneekin.Mitäs vaikutusta muuten on perävaunun jarrusysteemillä asiaan jos siellä on esim ilmaa.Näkyy olevan joku ilmausruuvi siinä.

Hammaslukollinen etuakseli voi pitää jotain lonksumista käännettäessä.

Ei siin ol välttämättä mittään vikkaa.

Automaattisella etupään hammaslukolla on aikoinaan katkottu  muutamia vetoakseleita ympäri maata sekä Ferguista, että Fiateista.

50-sarjassa se olikin kumma, kun nelivedon päälläoloa ei huomannu edes käännyttäessä. Tekiköhän eturenkaiden "kaatuminen" sen, vai mikä?
Tää negatiivinen Caster-kulma oli tarkoitettu parantamaan nelivetoisen kääntyvyyttä.

Eihän kardaanin ja etuakselin välissä oleva holkki ole väljä? Tai siis poorit kulunu ko akselista? Sellanen vika oli yhdessä massikassa ja kolahteli ilkeästi. ???
Toi vois olla syyllinen. Vanhas 600-sarjas oli holkis rasvanippa, mutta uudemmis ei oo nippaa, eikä saa laitettuakaa, kun ei pora pysty.

Viimeksi muokattu: 28.01.08 - klo:21:22 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

MF4000

  • Vieras
Vs: Massikassa kuuluu kolinaa
Kyllä sen huomaa selvästi kaikissa nelivedoissa että päällä ollessa kääntyminen on  jäykempää.Mut eiköös noissa ferkuissa ole  nykyisin sellanen paineakku joka päästää hammaslukon auki jos liian koville ottaa lukon ollessa päällä.Sellainen oli 300 sarjan koneissa ja näkyy tuollakin sellaset mokkulat olevan hytin alla.