Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peittaus aineet ja laitteet  (Luettu 37870 kertaa)

Köntys

  • Vieras
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

Ei han puolia. Mulla on säätösuutin.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

Ei han puolia. Mulla on säätösuutin.

Kait sitä sunkin piti suurentaa?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

Ei han puolia. Mulla on säätösuutin.

Kait sitä sunkin piti suurentaa?

Mun tulee sihen pumppupulloon kompuralla 2 barin paine. Olikos se suutin about puoliks auki.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

Ei han puolia. Mulla on säätösuutin.

Kait sitä sunkin piti suurentaa?

Mun tulee sihen pumppupulloon kompuralla 2 barin paine. Olikos se suutin about puoliks auki.

Samalla paineeella on mullakin, mutta suutinta piti avartaa että sai jotain tulemaan ja säätövaraa  >:(   Onko sulla ns. IKH:n ruisku?

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Peittaus onnistuu myös seuraavasti:

- Täytetään vanhat Velsat vedellä.

- Jos vesi ei pysy niin tiivistetään ilmastointiteipillä tai vaihtoehtoisesti pelimiehet tiivistävät gorillateipillä.

- Heitetään pari baytanipönttöä lavalle korkki aukaistuna. Seosta voi jatkaa punajuurimurskalla.

- Kipataan tavalla tai toisella siemenet nesteen sekaan kunnes viljaa alkaa tulemaan lavan reunojen yli maahan. Peittausneste on myrkyllistä, joten sen tullessa yli äyräiden on varustauduttava kumisaappain.

- Seoksen sekoittuvuuden varmistamiseksi, on mäski kipattava muutaman kerran maahan ja etukuormaajalla lastattava taas uudelleen lavalle. Tässä pitää ottaa huomioon se että Velsojen kipin on tomitava ja varsinkin kippiletku on tarkistettava huolellisesti. Varaletkun voi hankkia etukäteen piirimyyjältä.

- Säilytetään massa huoneenlämmössä mieluiten yön yli, jolloin se on käyttövalmista.

- Lapioidaan valmis seos kylvökoneeseen ja suoritetaan kylvö.

Vaihtoehtoisesti peittausaineena voi käyttää punamultamaalia, a-mallin Asconan punaista maalia, tai vaikka punaisia väriliituja. Tällä hetkellä on tutkimuksen kohteena veri ja suolen pätkät, mutta luotettavaa tilastollista tietoa näiden komponenttien käytöstä ei vielä ole. Tosin lupaavia kokeita on saatu yhdistämällä em. ainekset punaiseen Ferrexiin.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Onkos omat siämenet jo peitattu, ja millä  :D

Tollasella purnukkasysteemillä joka tuossa ylhäällä näkyy. Ja Baytan Universaalilla.

Eikö suutin tukkeudu?

Ei, lantraa tarpeeks vedellä.

Paljoko vettä, puoletko? Suurensitko suutinta poraamalla?
Mulla ainakin Baytanilla pikkuhiljaa virtaus hiipui. Oon pari vuotta käyttänyt eri ainetta  ;)

Ei han puolia. Mulla on säätösuutin.

Kait sitä sunkin piti suurentaa?

Mun tulee sihen pumppupulloon kompuralla 2 barin paine. Olikos se suutin about puoliks auki.

Samalla paineeella on mullakin, mutta suutinta piti avartaa että sai jotain tulemaan ja säätövaraa  >:(   Onko sulla ns. IKH:n ruisku?

Sen sorttinen juu. Ostin sen verkkokaupasta.. mikäs helvetti se ny oli, makso 89euroo? En muista. Mut kuitenkin sellanen 10litran rosteripumppupullo jossa on keltasen oranssi letku ja käsikahva josta lähtee käivyrä putki ja siellä päässä on säädettävä suutin.

Jos sää tuhtaa sen kanssa liian kylmässä?? Koita lämmintä vettä?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Sen sorttinen juu. Ostin sen verkkokaupasta.. mikäs helvetti se ny oli, makso 89euroo? En muista. Mut kuitenkin sellanen 10litran rosteripumppupullo jossa on keltasen oranssi letku ja käsikahva josta lähtee käivyrä putki ja siellä päässä on säädettävä suutin.

Jos sää tuhtaa sen kanssa liian kylmässä?? Koita lämmintä vettä?

Olikohan Virtasenkauppa. On muuten hinta noussu aikalailla  :) Mulla on just sama pytty. En mää laita Baytania kun vähän väriksi, laitan muuta ainetta sekaan  ;D
En tosiaan ymmärtänyt kokeilla lämpimällä vetellä  :-X

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Sen sorttinen juu. Ostin sen verkkokaupasta.. mikäs helvetti se ny oli, makso 89euroo? En muista. Mut kuitenkin sellanen 10litran rosteripumppupullo jossa on keltasen oranssi letku ja käsikahva josta lähtee käivyrä putki ja siellä päässä on säädettävä suutin.

Jos sää tuhtaa sen kanssa liian kylmässä?? Koita lämmintä vettä?

Olikohan Virtasenkauppa. On muuten hinta noussu aikalailla  :) Mulla on just sama pytty. En mää laita Baytania kun vähän väriksi, laitan muuta ainetta sekaan  ;D
En tosiaan ymmärtänyt kokeilla lämpimällä vetellä  :-X

Sehän se oli. Mua kehotettiin ostamaan Zardeksia, on liukkaampaa ku peittaani.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jompsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Oon käyttäny sinolia, ei tukkee.

Timangi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
  • Olen kiltti...Olenhan?
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Mitä jos peittausjauheen liottaa/sekoittaa veteen ja ruiskuttaa ruiskulla ruuvin alapäässä!?
ts.meneekö peittausjauhe pilalle jos sen nesteyttää esim. vedellä? jauhetta suhteessa 250g/litra vettä. Meni vanha jauhepeittauslaite epäkuntoon...
Kyllä se tästä...enää loput jäljellä!

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Mitä jos peittausjauheen liottaa/sekoittaa veteen ja ruiskuttaa ruiskulla ruuvin alapäässä!?
ts.meneekö peittausjauhe pilalle jos sen nesteyttää esim. vedellä? jauhetta suhteessa 250g/litra vettä. Meni vanha jauhepeittauslaite epäkuntoon...

Ennemmin jo heittelisin jauhoa lapiolla täyttövaunuun jyvien päälle ja antaisin ruuvin sekoittaa. Vielä ennemmin toteaisin, että tänä vuonna ei sitten peitata.

Timangi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
  • Olen kiltti...Olenhan?
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Eihän tässä mikään kiire ole...ehtii ostaa vaikka sertisiementä jos siltä tuntuu  ;) Yhtäkkiä vaan tuntuis siltä että nuo loput jauheet vois ihan hyvin nesteyttää kierukoidessa täyttövaunuun mutta ajattelin onko jollain kokemusta? Laittais vielä veteen pienen tujauksen Yara solatrelia...niin tulis starttifosforikin samalla 8)
Kyllä se tästä...enää loput jäljellä!

Köntys

  • Vieras
Vs: Peittaus aineet ja laitteet
Eihän tässä mikään kiire ole...ehtii ostaa vaikka sertisiementä jos siltä tuntuu  ;) Yhtäkkiä vaan tuntuis siltä että nuo loput jauheet vois ihan hyvin nesteyttää kierukoidessa täyttövaunuun mutta ajattelin onko jollain kokemusta? Laittais vielä veteen pienen tujauksen Yara solatrelia...niin tulis starttifosforikin samalla 8)

Nyt vois olla paras konsti laittaa siemeniä kasvinsuojeluruisku puolilleen, peittaus-aineet ja ureat sekaan, sitten täytetään loput vedellä (verellä täällä pohjanmaalla). Isommat suuttimet ja kylvö sillä ruiskulla  8)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Peittaus aineet ja laitteet

Jussi-jauhepeittain täyttöruuvin yhteydessä. Hyvänä puolena on, että peittaaminen ei sanottavmmin vaadi aikaa eikä erityisjärjestelyjä. Peitattua siementäkään ei jää nurkkiin pyörimään. Viimeiset jyvät säiliöön peittaamatta, niin jopa kylvökoneesta tyhjennetyt ovat matalaradioaktiivista jätettä.

Huonona puolena on pölyävän jauheen kanssa toheltaminen. Peittaimen täyttämisessä saa olla tarkkana ja vaikka miten huolellinen olisi, jauhoa tahtoo olla myös muualla kuin siellä, missä pitäisi. Täytettäessä pitää käyttää hengityssuojainta, haalaria, kumihanskoja ja lakkia ja niiden samojen kanssa ei sitten ajeta traktoria. Tuuli tuo vielä hommaan oman lisävärinsä, joka sekin on punainen. Jauheaineet ovat myös varsin kalliita. Toisaalta jauhepeittain ei paljoa maksa ja näyttää olevan aika toimintavarma kapistus. Jahka kieltävät nämä jauheet, ryhdyn käyttämään rahtipeittaajaa.

(Siirsin tämän oikean otsikon alle tuolta Kasvinsuojelu.fi-keskustelusta. Kuinka lie sinne solahtanutkaan?)