Minkä valmistajan kuivakäymälä?
Itse olen suunnitellut Ekoletin (http://www.ekolet.com/ekolet-fin/YV.html) kompostoivaa kuivakäymälää
nesteen biosuodatuksella, ajatus olisi ,kuten valmistajankin suosittelee, johtaa nesteet harmaiden vesien kanssa maahanimeytykseen.
Meillä on enemmän mallia omatekemä. Eli istuimena erotteleva Dass-Isak
www.dinvvsbutik.se/dassisak-urinseparer-insats-p-7953200.html, toiselta nimeltään myös Separett PuuCee500
http://www.separett.fi/default.asp?id=1362&ptid=Ainakin meillä oli paikallisessa lvi-liikkeessä pari vuotta sitten noita Separett-osia hyllyssä. Styroxiset istuinosa ja kansi tulee mukana, mutta lahjoitin yhdelle mökkiläiselle. Tuolle muoviselle olen tehnyt vanerista istuimen rinkuloineen ja kansineen, jonka voi helposti kipata tyhjennyksen ajaksi.
Virtsa menee siis umpisäiliöön. Kiinteä putoaa alaspäin melassisangosta kuumailmapuhaltimella muotoiltuun keruuastiaan, josta viedään ämpärillä kompostoriin pihalle noin kerran viikossa. Meillä onnistui 20 cm "kuoppa" lattiaan, joten isompi astia ei ole mahdollinen. Eli meillä kiinteä tavara ei millään lailla kompostoidu sisätiloissa, pieni puhallin (noin 2w) vie hajut katolle. Eikä muuten haise, vaikka kuinka piereskelisi - jos vain sattuu istumaan alas päästön ajaksi.
Käytännössä ainoa ongelma ovat satunnaiset miespuoliset vieraat, jotka (kun en muista muistuttaa oikeasta tekniikasta hotelli helpotuksessamme) saattavat sorotella siihen kiinteän jätteen keruuastiaan, joka muuttuu raskaaksi kantaa ja haiseekin sitten kompostorissa päivän-kaksi.
Itse olen vähän perusskeptinen näihin laitoksiin, joissa neste ja kiinteä uloste laitetaan ensin yhteen ja sitten jotenkin erotellaan. Noin nettisivujen puolesta Ekolet vaikuttaa kyllä ihan mahdolliselta vehkeeltä, voisin hyvin kuvitella sen oikeasti toimivaksi. Ja korkea säiliö, jossa tavara kompostoituu, helpottaa arkea, kun periaatteessa toimenpiteitä tarvitsee vain pari kertaa vuodessa. Ja ainakin itse pidän hyvänä, että kalanperkeet ja muu nopeasti pilaantuva ja haiseva jäte voidaan helposti sijoittaa huussin kautta kiertoon.
Ainoana mahdollisena arkiongelmana näissä pidän kärpäsiä, ja pahempana vielä banaanikärpäsiä, niitä pieniä, märässä viihtyviä. Tavalliset saa sillä kärpäsbakteerilla kyllä hoidettua (DeLavalin Larvicide bio), mutta paikkojen puhdistettavuus juuri niitä pieniä varten on tärkeä juttu. Siksi en pitänyt ex-konttorilla olevasta Naturum-rumpukompostikäymälästä ollenkaan, koska sitä ei käytännössä saanut koskaan niin puhtaaksi (sisältä), etteivätkö nuo pikkulentävät olisi onnistuneet lisääntymään. Ekoletissa näyttäisi siltä, että mahdollisten ongelmien sattuessa kostea biojäte saadaan niin hyvin kuivikkeilla peittoon, että tämä ongelma lienee harvinainen, jos ollenkaan esiintyvä.
Petri