Ei mahtanu Agrikaan JD:lle mitään kun oli heitettävä MF talosta.
En halua ollenkaan ruveta kinaamaan missä on järki ja kuka päättää..jos nyt laitetaan vaakakuppiin Kesko-Baltia+Claas siellä 'fulllinerina' ja vastakupissa on MF Suomen myynti niin vaaka voi kallistua aika äkkiä.
Mä olen nähnyt muillakin talousaloilla sen kun joku tuloo ja sanoo kuinka asiat on..
Ja onko varmaa,että MF kauppa edes on kannattavaa Keskolle?
Kattellaan
Juurikin näin, viimeisen kymmenen vuoden ajan on suuret konemerkit agressiivisesti hakeneet ensin yritysostoin omaan talliinsa kattavan koneketjun, ja sen jälkeen pistäneet kauppiaat ruotuun, eli valinnan eteen. Ja kun tämä kuvio on jo edennyt näin pitkälle suuremmilla markkina-alueille, ei näillä full-linereilla ole mitään halua alkaa kikkailemaan yksittäisiä tuoteryhmiä eri myyjille pienissäkään maissa.
Agcon tulevaisuus eri traktorimerkkien suhteen on ollut jo selvästi nähtävissä. Johtoportaan antamat lausunnot haastatteluissa viitoittavat tulevan :
Fendtin suhteen tapahtuu muutoksia, Agco ei ole tyytyväinen merkin "tuottoon", nykyinen tekniikka ja tuotantoteknologia on liian kallis, ja vaikka merkin hintataso on saatu pidettyä merkittävästi muita kalliimpana "statustuotteen" imagolla, ei johdolla näytä olevan uskoa siihen, että viljelijät olisivat tuota hintaa tulevaisuudessa maksamaan.
Agcon panostus uuteen portaattomaan juurikin Valtran tuotekehityksen kautta ei ole mitenkään outoa taikka sattumaa. Sisun tehtaan laajennuksen ansiosta tulevan yhtenäisen malliston pohjana tulee olemaan Sisun moottorit, ja Valtran kokemus Sisun moottoriohjauksen ja voimansiirron ohjauksen saralla on sellainen vahvuus, jonka Agco halusi hyödyntää. Eikä vähimpänä syynä Valtran ja Sisun pohjalta tehtävälle kehitystyölle ole ollut luotettavuus - Agcon johtoportaan lausunnot mm. moottoreiden ylivoimaisen pienestä reklamaatioiden määrästä kertovat suoraan mihin asioihin iso valmistaja kiinnittää huomiota.
Massikasta uuteen mallistoon tulee portaalliset vaihteistot, joihin kehitetään nykyistä monipuolisemmin toimiva automatiikka Valtran kehittämän voimansiirron kuormitusmittauksen pohjalta.
Todennäköistä on jollakin aikataululla yhden merkin käyttöönotto, mutta arvioisin kuitenkin ainakin viisi vuotta markkinoilla pysyvän tuotemerkkeinä nykyiset, sopivasti varusteilla eriytettyinä
Sullon toi moottorinohjausjuttu jossain leikepöydällä, josta sä vetäset sen aina mukaan... En tosin tiedä koskaan moittineeni tuota sigmapower-juttua. Itseasiassa mullon aina ollu sellanen visio, jossa moottoritehoa säädettäis kulloinki tarvittavan tehon mukaan, ettei tyhjän kärryn vetoon esim. siirtoajossa heitetä kaikkia tuhatta hevosta töihin, jos sadallakin liikkuu. Keväällä kokeilemani T171 Advance oli jo ihan miellyttävä kokemus, sopi melkein jopa käteen (vai johtuiko aluevaihteiston käyttötavasta).
Mä en tosiaan tiedä, mikä piru täs hommas on. Weijjo ajeloo tyytyvääsenä Valtralla, Maalaispoika Jontikalla, Ojala ylivoimmaasen tyytyvääsenä Fentillä jne. Joku juju siinäkin on, että mä ajelen tyytyvääsenä Massikoilla. On tullu montaa eri merkkiä ja mallia vuosien varrella ajeltua, ja tullu siihen lopputulokseen, että minkään merkin viat tai viattomuus ei sittenkään taida painaa yhtään mitään, jos traktori ei sovi tai sopii käteen. Mun kourahani sopii Massikka parhaiten. Olisko se kuningasajatus sitte toi käteensopivuus?