Weijjo ajeloo tyytyvääsenä Valtralla, Maalaispoika Jontikalla, Ojala ylivoimmaasen tyytyvääsenä Fentillä jne. Joku juju siinäkin on, että mä ajelen tyytyvääsenä Massikoilla.
Täytyy heittää kommentti tähän vaihteistokysymykseen: Ovatkohan kaikki viljelijät todella tietoisia siitä mitä oikeastaan haluavat kun puhuvat "portaattomasta" vaihteistosta ja sen se "pitää" olla?
Onhan Fendtin portaaton hieno teknillinen saavutus, vaikka periaate on jo 50v vanha, mutta en minä kuitenkaan tarvitse sitä etenkään kaksinkertaiseen hintaan. Se mikä riittää minulle on vaihteen vaihto vedon katkeamatta ja kytkintä käyttämättä etenkin alueella 4-20 km/h ja tiellä ylämäessä, yleensä nämä laatikot ovat vähän tiheämmin välitettyjä joten sopiva silmä löytyy aina. Nykyisen traktorin, ja myös Valtran, ongelma on että laajemmalla nopeusalueella täytyy painaa kytkintä ja vaihtaa kepin paikan toiseen, esim peltoa vaihtaessa, pihalla siirrettäessä tavaraa tai vaihtelevissa pelto-olosuhteissa. Ei minua haittaa vaikkakin "puoli-portaaton" nykii vähän tai että kierrokset heiluu, kunhan hinta on realistinen. Tälliön esim Dyna-tyyppinen vaihteisto voisi sopia minulle. Näissä toteutuksissa ja loppuhinnoissa on huimia eroja, jos Valtra lähtee Vario tielle niin sen hinta karkaa lopullisesti.