Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan
Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla. ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain
o---o---o
o o o
eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)
TAI
o o o
| | |
o o o
eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)
Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.
TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.
TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.
Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!
Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.