Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ei pyöri!!!  (Luettu 34181 kertaa)

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Ei pyöri!!!
Onko moottorin suojakytkimen ("lämpörele") säädöt oikein?
Oli tässä juuri klapikoneessa vähän vastaava ongelma. Syy löytyi lopulta yhden johdon kytkennästä.
Johdin ei ollut kunnolla kytkentäruuvin välissä ja tästä johtuen yhteen vaiheeseen tuli kuormittamattomana normaali jännite mutta kuormalla putosi nollaan ja laukaisi aina suojakytkimen.

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan

Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla.  ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain

o---o---o

o    o    o


eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)  

TAI

o    o    o
|    |    |
o    o    o

eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)


Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.

TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.

TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.


Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!

Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.

Juu kytkentä on mallia alempi kuva sähkömies tulee illalla käymään katotaan mikä on tuomio roikka on kyllä 30 metriä mutta on se toiminu ennenki pitää tarkistaa jos ei muu auta niin pitää ottaa agrigaatti viereen sitte ei pitäs olla siitäkään kiinni :-[

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Ei kai vaan ruuvi ole jostain syystä hiukan mutkalla siellä siilossa?
Yhdellä kaverilla oli saman valmistajan ruuveja,ongelma oli jotta ei saanu siiloista tavaraa pihalle..ne kampppeet lähti..
Itselle kävi ihan toisen valmistajan ruuvin kanssa sillai,että muutaman vuoden käytön aikana ruuvi 'valui' siiloon päin siten että lopulta se meni mutkalle suojaputkessa ja katkes.Uusittiin pätkä ja tuettiin siten ettei enää luista.
näyttää että on suorassa siilo täynnä paha sanua että onko mutkalla ikää on 1.5 vuotta jos ei muuta niin TNT ainaki siilo tyhjenee ::)

HILLS

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Ei pyöri!!!
Juu johtaja on 4 ja moottori pyörii oikein kokeiltu kumminki päin uus moottori on saman virman tekemä ku vanhaki eikä vanha moottori oo ku yhen tyhjennyksen paikollaan

Hei! Jos johtoja menee siis KOLME siihen ns kytkentäblinttiin ja yksi on maassa. EI SE TARKOITA, ETTÄ KÄÄNNÄT NÄITÄ JOHTOJA KESKENÄÄN, NÄIN MUUTTUU VAIN PYÖRIMÄ SUUNTA. Pitää vaihtaa blintin kytkentäliuskoja eri lailla.  ELI jos nämä metalliset liuskat ovat poikittain

o---o---o

o    o    o


eli näin ns tähteen, syöttö (johdot) alhaalle. (Järjestyksestä ei väliä, yleensä pyörii väärin päin, muuta vain KAHTA keskenään sama työ tarvittaessa ala kytkennässä)  

TAI

o    o    o
|    |    |
o    o    o

eli näin ns kolmioon, syöttö (johdot) samoihin ruuveihin kuten edellä. (Näin helpompi selittää)


Kytkennän ratkaisee moottorin KILVESSÄ olevat jännite luvut, KOLMIOON (alempi piirros), jos muistaakseni 400 / 660 V.

TÄHTEEN (ylempi malli) jotensakin jännitteet tätä luokkaa 230 / 400 V.

TARKISTA KILVEN JÄNNITTEET ja vanha kytkentä ovatko kuten edellä, jollei muuta. Sen "sähkömiehen" pitäisi tämä tietää, joten paikalle.


Kytkentä vaihtoehtoa on siis vain YKSI oikea!!!!!!!

Jos tämä asia on kunnossa, niin vikaa hakemaan muualta. Tuleeko moottoriin kaikki kolme vaihetta, johdot irti ja kunnon "mittareilla" (ledi dusboli myös hyvä missä näkyy jännite, ei vaihekynä) mittaus.

Juu kytkentä on mallia alempi kuva sähkömies tulee illalla käymään katotaan mikä on tuomio roikka on kyllä 30 metriä mutta on se toiminu ennenki pitää tarkistaa jos ei muu auta niin pitää ottaa agrigaatti viereen sitte ei pitäs olla siitäkään kiinni :-[




Lisäys: Yleensä tämän kokoinen moottori on sanotusti kolmioon kytketty eli alempi versio piirroksesta.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Ei pyöri!!!
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

kujala

  • Vieras
Vs: Ei pyöri!!!
Olisikohan mennyt vettä sateissa ruuvia myöten siilon pohjalle ja nyt jäinen tilsa tyrkyllä?

Sitten kerran lannoitteen siirtoon käytetty ruuvi jumi. Putki oli ruosteessa sisältä ja ruuvin kitka liian suuri. Tilkka öljyä ja hetken pyöräytys tyhjänä niin taas pelitti.

Ottaisin kyllä jo ruuvin ylös ...

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Ei pyöri!!!
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.

Mulla on kahdessa pytyssä mepun 9,5m 5" kierukat. Joka kerta on kiltisti lähteneet pyörimään, tosin kokemusta on vasta pari vuotta. Ruuvaan viljaa 2krt kuussa, joten starttauksia on tullu jo muutama. :)

Ootko muuten ite kasannu sen ruuvin?
Jos kierukan pätkät on väärässä järjestyksessä vois ehkä tehdä tuommosta. :-\
Mepun kierukoissa on purkupäässä enemmän nousua, kun lähdöllä. Minkäänlaista säätöä ei oo, eli kierukat vetää aina täysillä.
Tosin jos pyörähtää kierroksen, vika on todennäköisimmin sähköpuolella.

skatt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Ei pyöri!!!
Kyyllä se siinä ruuvissa vika on,kiltisti puhtaaksi vain,jäätynyt tai paskoittunut.
Pahnanpöperöä juuttunut johonkin.
PS onkoos uudessa moottorissa VARMASTI kierrosluku 1400 ,ettei olis erehdyksessä sattunut 3000 kierroksen moottori.väännössä eroa.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Ei pyöri!!!
ne mepun ruuvit on paskoja..Alapäässä kaksi halpaa kuulalaakeria peräkkäin ja ne on saaneet vettä ja jäätyneet...Putkitongilla nitkuttelemalla saa vähän välystä siihen, niin voi lähteä pyörimään, kun laitat ylilämpösuojasta asetukset pohjaan 8)

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ei pyöri!!!
http://www.aulisnuuja.fi/

Kannattaa mepu vaihtaa tämän firman tuotteisiin. Mulla on kahdessa rehusiilossa kyseiset ruuvit ja niissä muistaakseni 5,5 kW matalakierrosmoottorit. Kyllä niistäkin puhti loppui, kun syöttö oli ensin täysillä.

Mulla on kahdessa pytyssä mepun 9,5m 5" kierukat. Joka kerta on kiltisti lähteneet pyörimään, tosin kokemusta on vasta pari vuotta. Ruuvaan viljaa 2krt kuussa, joten starttauksia on tullu jo muutama. :)

Ootko muuten ite kasannu sen ruuvin?
Jos kierukan pätkät on väärässä järjestyksessä vois ehkä tehdä tuommosta. :-\
Mepun kierukoissa on purkupäässä enemmän nousua, kun lähdöllä. Minkäänlaista säätöä ei oo, eli kierukat vetää aina täysillä.
Tosin jos pyörähtää kierroksen, vika on todennäköisimmin sähköpuolella.



Sen takia ne sulla toimiikin kun käytät usein!
Hommattiin kans aikoinaan AKU-ruuvi yhteen pönttöön. Parin vuoden päästä vaihdettiin vanhatkin ruuvit akuiksi ja siihen on loppunut ongelmat ruuvien kans. Vieno suhina ja 18t ohrakuorma on valmis melko pystyssä olevalla ruuvilla 40 min.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Ei pyöri!!!
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ei pyöri!!!
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.

Kyl mää luulen, että sielt ruuvist on pultti irronnu.

 :D
Kui mää ain olen paras?

TriSixVario

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
  • Köyhille kaikki on kallista!Mulle saman hintasta!
Vs: Ei pyöri!!!
Sähköt on kunnossa seuraava operaatio on sitte ottaa ruuvi ulos siilosta ja koittaa löytää vika sieltä PRKL >:( >:(
Sitähän mä koitin sanoo,ettei se sähkövika voi olla 8) Sinne on pönttöön menny vettä.

Kyl mää luulen, että sielt ruuvist on pultti irronnu.

 :D
tuskin on ruuvi irti käsin pyörittää niin tulee jyviä niin kerta ::) : :o :o

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ei pyöri!!!
tuskin on ruuvi irti käsin pyörittää niin tulee jyviä niin kerta ::) : :o :o
[/quote]

Luovutan. Nostan käret pystyyn.
Kui mää ain olen paras?