Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 701112 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: TOS-maksu
Tässähän tulee hyviä ajatuksia ihan virtanaan esim.että kaikki rojaltit perittäisiin heti sertifioidun siemenen hinnassa.Ostaa vain säkin sertifioitua siementä jonka hintaan lisätään esim.15 vuoden TOS-maksut joka lasketaan kuinka paljon siitä voidaan lisätä hehtaareja tuona aikana.

Pidetäämpä galluppi:Kuinka suuri TOS-maksu itse kullakin on.Meillä 0e
Toinen galluppi:Paljonko tulee ryypättyä paikallisessa pubissa illan aikaan:Meillä n.200e x n.25krt/vuosi
Tai sit pitää ihan noi sertisiementen maksut ennallaan ja poistaa TOS-maksun. Vertauksena tässäkin ketjussa mainittu teoston vaatimat maksut. Jos ostaa musiikkia CD:n verran, niin maksat kerran ja saat kuunnella ikuisesti, mutta et myydä kopiota eteenpäin. Eikä kukaan ammatikseen viljelevä pidä samaa lajiketta 15 vuotta putkeen...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
[[/quote]

1. toistaiseksi 0,00 €, laitoin TOS-laskun aiheettomana takaisin ja olen pyytänyt rojaltitiedot lajikkeen myyjältä/jalostajalta. En ole saanut noita tietoja joten tuolla maksulla mennään.

Kysyin kuinka suuri lasku on enkä onko aiheeton vai ei.Rojalti lienee ollut 40-45e/tn silloin 2003.
2. 0.00 €
[/quote]

Tässä on kysymys erittäin kohtuullisesta korvauksesta jalostajalle.Luulen että laskut on enimmilläänkin muutamia satasia kun esim.minä maksan viljoista n.100000e vuosittain.On vaan kohtuutonta että ne jotka ostaa sertifioitua vuosittain maksavat jalostuksesta toisten puolesta.

Minun mielestäni sertifioitu voitaisiin vapauttaa rojalteista kokonaan ja kerätä rahat TOS-maksuina.
Ymmärrän kyllä tilanteen viljan matalan hinnan takia mutta se ei ole jalostajan vika.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Ymmärrän kyllä tilanteen viljan matalan hinnan takia mutta se ei ole jalostajan vika.

***Jaha.  :D  Myydään viljelijöille leipävehnälajikkeita joihin ei ole mahdollista saada valkuaista.

***Eikä vehnistä saa rehunakaan kunnon hintaa koska ei ole valkuaista, rehuvehnässäkin on nyt
valkuaishinnoittelu.
Kui mää ain olen paras?

Doksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 416
Vs: TOS-maksu
Boreal Kasvinjalostuksella on ainakin henkilökunta lisääntynyt huimasti:
http://www.inoa.fi/Maatalouden%20palveluja/Boreal%20Kasvinjalostus%20Oy/JOKIOINEN/taloustiedot/128409/

Kunnon ihminen

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
[

[/quote]


Minun mielestäni sertifioitu voitaisiin vapauttaa rojalteista kokonaan ja kerätä rahat TOS-maksuina.
Ymmärrän kyllä tilanteen viljan matalan hinnan takia mutta se ei ole jalostajan vika.
[/quote]

Eli haluaisitte, että enemmän vain käytettäisiin sikakallista ostosiementä, ja oman siemenen käyttäjiä rankaisisitte korkeilla TOS-maksuilla, noi sehän on tietysti siemenkauppiaitten unelma, omasta mielestäni sertifioitu siemen ei todellakaan ole sikakalliin hintansa väärti,  kyllä oma siemen ainakin jonkun aikaa, 3-5 vuotta pärjää ihan hyvin, ennen kuin tarvii taas uusia  sertifioidulla siemenellä.
Kyllä lajittelulle ja peittaukslle saa hyvän työpalkan, on tuo sertisiemen niin pahuksen kallista,  kovasti tuntuu siemenkauppiaita kiukuttavan, kun on niin paljon järkeviä viljelijöitä, jotka ei usko teidän mainospuheitanne seritsiemenen  erinomaisuudesta.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Eli haluaisitte, että enemmän vain käytettäisiin sikakallista ostosiementä, ja oman siemenen käyttäjiä rankaisisitte korkeilla TOS-maksuilla, noi sehän on tietysti siemenkauppiaitten unelma, omasta mielestäni sertifioitu siemen ei todellakaan ole sikakalliin hintansa väärti,  kyllä oma siemen ainakin jonkun aikaa, 3-5 vuotta pärjää ihan hyvin, ennen kuin tarvii taas uusia  sertifioidulla siemenellä.
Kyllä lajittelulle ja peittaukslle saa hyvän työpalkan, on tuo sertisiemen niin pahuksen kallista,  kovasti tuntuu siemenkauppiaita kiukuttavan, kun on niin paljon järkeviä viljelijöitä, jotka ei usko teidän mainospuheitanne seritsiemenen  erinomaisuudesta.
[/quote]
Tässäpä on hyvä kysymys kuinka paljon siemen saisi maksaa,kun kukaan ei näköjään ole kiinnostunut kertomaan TOS-maksun suuruutta.
Siemen on varmasti kallista jos ostaa vain säkin tai kaksi jotain uutuuslajiketta mutta kysykääpä tarjous esim.12 tn jotain vakiintunutta lajiketta niin luulen että hinta on halvempi kuin itse tuotettuna.
Meilläpäin on pelkästään järkeviä viljelijöitä jotka ostavat sertifioidun siemenen joka vuosi tai vähintään joka toinen.Luulen että joka tilalla jostain muusta saa paremman työpalkan kuin siemenen kunnostuksesta

Voisit muuten tulla konsultoimaan miten lajittelulle ja peittaukselle saa hyvän työpalkan,maksan kyllä korvauksen vaivannäöstä

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
Minulle oma siemen maksaa alle 200€/t peitattuna, joten sen yli menevä hinta on siis palkkaani ja pääoman tuottoa.
Eli tällä hetkellä saan palkkaa 110-200€/t.
Lisäksi voin käyttää tutkitusti parempaa peittausainetta eli Baytania.
Vuotuinen "palkkani" on useampi tuhat euroa.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Minulle oma siemen maksaa alle 200€/t peitattuna, joten sen yli menevä hinta on siis palkkaani ja pääoman tuottoa.
Eli tällä hetkellä saan palkkaa 110-200€/t.
Lisäksi voin käyttää tutkitusti parempaa peittausainetta eli Baytania.
Vuotuinen "palkkani" on useampi tuhat euroa.
Näytäppä tuo laskelma,jos meillä jäisi 200e/tn niin tulosta jäisi yli 600000e/vuosi.Voisit sinäkin tulla konsultoimaan.Voisimme jakaa tuon summan.
Baytania meilläkin käytetään eikä pölise.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: TOS-maksu
Minulle oma siemen maksaa alle 200€/t peitattuna, joten sen yli menevä hinta on siis palkkaani ja pääoman tuottoa.
Eli tällä hetkellä saan palkkaa 110-200€/t.
Lisäksi voin käyttää tutkitusti parempaa peittausainetta eli Baytania.
Vuotuinen "palkkani" on useampi tuhat euroa.
Näytäppä tuo laskelma,jos meillä jäisi 200e/tn niin tulosta jäisi yli 600000e/vuosi.Voisit sinäkin tulla konsultoimaan.Voisimme jakaa tuon summan.
Baytania meilläkin käytetään eikä pölise.
Laadukkaasti tuotetuista rehuviljaeristä kaikkein laadukkaimmankin hinta "raakaeränä" on vain rehuviljan hinta. Siihen ei tule päälle kun lajittelu ja peittauskulut, kyllä 200€ riittää hyvin. Siemenen ostohinta on roimasti yli tämän vaikka siemenviljelykset käytetään siemeneksi lähes kaikki, paljonkaan ei hylätä rehukäyttöön.
  Tietenkään siemenen hinta ei jää siementuottajalle, kakkua on sorkkimassa suuhunsa monta tahoa >:( >:( >:( >:(

Teroman

Vs: TOS-maksu

Worsan saunassa just pohdittiin tuota ; Jos sillanpään CD uuten maksaa 20 e

Kirppiksellä 20 cent

paljonko noista menee teosto maksuja hänelle ????

Sehän menee siis vain uuden myynnistä / vrt lisäys siemen erä ja C1 laajennus lisäykset sekä Kauran lisäys uudessa -seelannissa Hukkiksen kera 60 luku ????

Ei enää kirppikseltä / Vrt isäntien rehu kaura Siemenenä ja tai oma siemen ????

 ::)

Kunnon ihminen

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Minulle oma siemen maksaa alle 200€/t peitattuna, joten sen yli menevä hinta on siis palkkaani ja pääoman tuottoa.
Eli tällä hetkellä saan palkkaa 110-200€/t.
Lisäksi voin käyttää tutkitusti parempaa peittausainetta eli Baytania.
Vuotuinen "palkkani" on useampi tuhat euroa.
Näytäppä tuo laskelma,jos meillä jäisi 200e/tn niin tulosta jäisi yli 600000e/vuosi.Voisit sinäkin tulla konsultoimaan.Voisimme jakaa tuon summan.
Baytania meilläkin käytetään eikä pölise.
Laadukkaasti tuotetuista rehuviljaeristä kaikkein laadukkaimmankin hinta "raakaeränä" on vain rehuviljan hinta. Siihen ei tule päälle kun lajittelu ja peittauskulut, kyllä 200€ riittää hyvin. Siemenen ostohinta on roimasti yli tämän vaikka siemenviljelykset käytetään siemeneksi lähes kaikki, paljonkaan ei hylätä rehukäyttöön.
  Tietenkään siemenen hinta ei jää siementuottajalle, kakkua on sorkkimassa suuhunsa monta tahoa >:( >:( >:( >:(

Nyt meni Matti hiljaiseksi... :D....

*Tietenkään siemenen hinta ei jää siementuottajalle, kakkua on sorkkimassa *suuhunsa monta tahoa >:( >:( >:( >:(

Nimenomaan, ostosiementä käyttävä joutuu elättämään näitä monia tahoja, ja sitä minä en halua ainakaan joka vuosi tehdä.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu

Nyt meni Matti hiljaiseksi... :D....

Ette te minua hiljaiseksi saa,tai sen kyllä haluaisin itsekkin nähdä...

Olen pyytänyt esimerkkejä TOS-laskun suuruudesta ja laskelmaa oman  siemenen hinnasta.

No.esim.sertifioitu siemen 66e/ha melkein mikä tahansa vanha(yli vuoden)lajike jossa jyväkoko ei ole ihan mahdoton.

Vapaa TOS-maksuista,itävyys (juuret ja oras joka jyvässä mikä luetaan itäväksi,vaillinaisia ei),kasvitaudit,peittaustarve tjp.,tarkka kylvömäärä tutkittu,viljelystarkastettu,kunnostettu ammattimaisella kalustolla,peitattu Baytanilla tai Robustilla(juuri oikea määrä peittausainetta,ei liikaa eikä myöskään liian vähän)hukkakaurasta vapaa(todennäköisemmin kuin TOS-tai harmaa siemen)Myyntipakkauksessa(ei ne teillekkään ilmaisia ole) joka on äärimmäisen helppo käsitellä.
Kuluja ovat eviran tarkastusmaksut(eivät ihan kohtuuttomia kun vain tehdään suuria eriä,väitän että tiloilla pienten erien tutkiminen tulee kalliimmaksi)Jalostajalle menevät rojaltit,työpalkat(tässäkin jokaisen oma työ maksanee,suurissa erissä on taloudellisempaa)pakkaustarvikkeet,peittausaineet(34e/tn,mitenkäs muilla. 60-80e?Kaikki kulut parantanevat siemenen laatua tai käyttövarmuutta.

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
Heh Heh.
Jos tulee kato niin ei noista ole sertifioneista paljon apuja.
Keskimääräinen sato kun on kuitenkin korkeintaan 4000kg/ha.
Ensin jätetään viljelykierto tekemättä. Sitten ei hoideta kasvinsuojelua. Pikkusen säästetään kalkituksesta ja vähän vielä apulannastakin.
Ne jotka Hoitaa hommansa hyvin saavat myös tuotettua itselleen hyvää siementäkin jonka tuntee varmasti.
Noi sertisiemenet saattaa olla mitä sattuu kun joutuu ostamaan sian säkissä.
Vain laskutaidottomat, yksinkertaiset tai täpinäreiskat ostaa sertisiementä koko pinta-alalle.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
[.
Vain laskutaidottomat, yksinkertaiset tai täpinäreiskat ostaa sertisiementä koko pinta-alalle.
[/quote]
Minulla on kyllä aivan toisenlainen kuva viljelijöistä jotka asioivat meillä.

Edelleen toivon esimerkkiä TOS-laskun suuruudesta vrt.esim.kapakassa käyntiin,oman siemenen kustannusesta.

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: TOS-maksu
[.
Vain laskutaidottomat, yksinkertaiset tai täpinäreiskat ostaa sertisiementä koko pinta-alalle.
Minulla on kyllä aivan toisenlainen kuva viljelijöistä jotka asioivat meillä.

Edelleen toivon esimerkkiä TOS-laskun suuruudesta vrt.esim.kapakassa käyntiin,oman siemenen kustannusesta.
[/quote]

Matti, sulla on paljon hyvää asiaa, MUTTA en lähtisi kuitenkaan vertailemaan TOS:ia mihinkään juopotteluun. Käsitykseni mukaan itsekin otat tuon TOS-/siemenpuolen asian ihan vakavissaan ;)

Itselläni on "viljelyalan" TOS-maksut olleet keskimäärin puolelta alasta, ~100 hehtaarin alalla tekee 50 * 3,85 eli pyöreät 200 euroa.

Kapakkilaskut on jokaiselle ihan vapaaehtoisia - itselläni niissä "säästetty" viime vuosina hyvinkin tuo 200€

Kokonaisuutena siementen hintaa pitäisi saada pidettyä kurissa kustannuksia ja välikäsiä karsimalla. Tähän tietty vaikuttaa pakkaus- ja eräkoko (säkit vs. irto), rahtikustannukset ja välikäsien kate.
Nykyisin näyttää olevan myös vallalla trendi, jossa jalostaja tekee "sisaria" eri kauppaketjuille. Tästä hyvänä esimerkkinä uudet E-alkuiset ohralajikkeet. Tämäkään ei liene kustannustehokkuudeltaan opitimia, kun joudutaan lisäysviljelyssä pitämään puolta tusinaa rinnakkaista lajiketta.

Hyvällä TOS-siemenellä päästään hyvinkin 5000+ satoihin, Sertillä tosin saadaan varmemmin "se"
 viimeinen 500 kiloa.