Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 701095 kertaa)

Mikkoms

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: TOS-maksu
Merkkaa kaikki serti-siemeneksi.
Valvojat ei niitä tarkasta.
Tämä
Tai siis mä olen jättänyt ne merkkaamatta kokonaan, kun ei se ole pakollinen tieto.

Viime vuonna kuitenkin tuli lasku jostakin syystä. En tiedä mistä se nyt johtu. Onko tämä porsaanreikä nyt sitten tukittu? Pitääkö alkaa sitten merkkaamaan sertiksi..

Viime vuonna ei ollut enää Vipussa mahdollista jättää merkkaamatta...

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: TOS-maksu
Oli tapahtunt kauhea virhe, tuli tänään tos lasku. Miten siitä onnistuu keplottelemaan nyt irti , ainut asia mitä mtk jäsennyydellä saa.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Mukava nähdä että tämä ketju on vielä hengissä.Joskus mietin itse että pitää vielä etsiä ja nostaa näkyviin että saadaan keskustelu jatkumaan.Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne siemenien kanssa kun suurin osa on myyty jo lokakuussa ja sen jälkeen raakaerien hintaan on tullut muutama kymppi lisää.

Olen vuosien varrella ehdottanut keinoja joilla tasattaisiin siemenen kysyntää ja tarjontaa.Eli rojalti siemenen hinnasta pois ja kaikille TOS-maksu riippumatta siitä ostaako siemenen valmiina vai lajitteleeko omistaan.
Sitten huoltovarmuusvarasto voisi tasata niitä vuosia kun siementä tulee liikaa ja purkaa sieltä sitten kun tarve tulee.Nyt varmaankin joudutaan purkamaan varastoja mutta en usko että siellä on riittävästi tavaraa.

Minä uskon että viljan hinta pysyy ensi vuodenkin korkealla jo senkin takia että osa ei ole vieläkään tilannut lannoitteita.

Yksi asia vähän ihmetyttää pientä kulkijaa.Mihin hävisivät ne viljavarastot kun vuosi sitten oli muka joka paikka täynnä rehuviljaa?

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: TOS-maksu
Kaikki vaan merkitään serti siemeneksi, ei niitä kukaan tarkasta.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2270
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: TOS-maksu
TOS-maksu  on noussut taas viime vuodesta, nyt 20 senttiä, ja tätä nousua on tapahtunut monen vuoden ajan. Näin se MTK osallistuu maatalouden kustannusten nostamisee.  No  säästöä syntyy kuitenkin, kun jätää MTK:n jäsenmaksun maksamatta, siinä hyvä kustannussäästöjen kohde.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: TOS-maksu
Mukava nähdä että tämä ketju on vielä hengissä.Joskus mietin itse että pitää vielä etsiä ja nostaa näkyviin että saadaan keskustelu jatkumaan.Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne siemenien kanssa kun suurin osa on myyty jo lokakuussa ja sen jälkeen raakaerien hintaan on tullut muutama kymppi lisää.

Olen vuosien varrella ehdottanut keinoja joilla tasattaisiin siemenen kysyntää ja tarjontaa.Eli rojalti siemenen hinnasta pois ja kaikille TOS-maksu riippumatta siitä ostaako siemenen valmiina vai lajitteleeko omistaan.
Sitten huoltovarmuusvarasto voisi tasata niitä vuosia kun siementä tulee liikaa ja purkaa sieltä sitten kun tarve tulee.Nyt varmaankin joudutaan purkamaan varastoja mutta en usko että siellä on riittävästi tavaraa.

Minä uskon että viljan hinta pysyy ensi vuodenkin korkealla jo senkin takia että osa ei ole vieläkään tilannut lannoitteita.

Yksi asia vähän ihmetyttää pientä kulkijaa.Mihin hävisivät ne viljavarastot kun vuosi sitten oli muka joka paikka täynnä rehuviljaa?
Tietääkö Mattikaa,mihin nämä tos-maksut todellisuudessa menee?Varmaan ainakin helvetin suuri johtoporras vie osan.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu



[/quote]Tietääkö Mattikaa,mihin nämä tos-maksut todellisuudessa menee?Varmaan ainakin helvetin suuri johtoporras vie osan.
[/quote]

Tiedän tarkalleen.Toimitusjohtaja ja markkinointipäällikkö.

maamees

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 173
Vs: TOS-maksu
Mun mielestä se on lasku siinä missä muutkin. Maksuun. En usko salaliittoihin.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: TOS-maksu
Mukava nähdä että tämä ketju on vielä hengissä.Joskus mietin itse että pitää vielä etsiä ja nostaa näkyviin että saadaan keskustelu jatkumaan.Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne siemenien kanssa kun suurin osa on myyty jo lokakuussa ja sen jälkeen raakaerien hintaan on tullut muutama kymppi lisää.

Olen vuosien varrella ehdottanut keinoja joilla tasattaisiin siemenen kysyntää ja tarjontaa.Eli rojalti siemenen hinnasta pois ja kaikille TOS-maksu riippumatta siitä ostaako siemenen valmiina vai lajitteleeko omistaan.
Sitten huoltovarmuusvarasto voisi tasata niitä vuosia kun siementä tulee liikaa ja purkaa sieltä sitten kun tarve tulee.Nyt varmaankin joudutaan purkamaan varastoja mutta en usko että siellä on riittävästi tavaraa.

Minä uskon että viljan hinta pysyy ensi vuodenkin korkealla jo senkin takia että osa ei ole vieläkään tilannut lannoitteita.

Yksi asia vähän ihmetyttää pientä kulkijaa.Mihin hävisivät ne viljavarastot kun vuosi sitten oli muka joka paikka täynnä rehuviljaa?
Tietääkö Mattikaa,mihin nämä tos-maksut todellisuudessa menee?Varmaan ainakin helvetin suuri johtoporras vie osan.
Onko noin?  Ainakin Vertti ohrasta voisi lähettää jalostajalle laskun huonosta työstä, on se niin onneton lajike.  Graminorin tuotteista voisi jotain maksaakkin.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
ei Vertti huono lajike ole.Kasvuaika on vain liian nopea tuollaisille kesille.Meillä on mennyt pommiin kahtena keväänä kun on ollut hellepäiviä liian aikaisin.Wolmari käyttäytyi ihan samalla tavalla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5860
Vs: TOS-maksu
ei Vertti huono lajike ole.Kasvuaika on vain liian nopea tuollaisille kesille.Meillä on mennyt pommiin kahtena keväänä kun on ollut hellepäiviä liian aikaisin.Wolmari käyttäytyi ihan samalla tavalla.
Joo, hyvät kokemukset mullakin Vertistä on.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: TOS-maksu
ei Vertti huono lajike ole.Kasvuaika on vain liian nopea tuollaisille kesille.Meillä on mennyt pommiin kahtena keväänä kun on ollut hellepäiviä liian aikaisin.Wolmari käyttäytyi ihan samalla tavalla.
Paljonko ha Matille tulloo  Verttii viljelykseen siemeneks?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: TOS-maksu
On huomattava myös, että Vertti näyttää olevan erittäin herkkä torajyvälle. Muuten hyvä lajike aikaisuuteensa nähden, mutta torajyvää oli vuonna 2020 Pohjanmaalla sertifioidusta siemenestä kylvetyssä viljassa erittäin paljon, oli pakko värilajitella. 2021 ei Vertistä juuri kortta kummempaa tullut, viljaa ei kertynyt juuri ollenkaan. Sitä vastoin Melius ja Feedway toimivat kohtuullisesti.

-SS-

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: TOS-maksu
ei Vertti huono lajike ole.Kasvuaika on vain liian nopea tuollaisille kesille.Meillä on mennyt pommiin kahtena keväänä kun on ollut hellepäiviä liian aikaisin.Wolmari käyttäytyi ihan samalla tavalla.
Joo, hyvät kokemukset mullakin Vertistä on.

Aikaisilla monitahoisilla voi heittää vesilintua, jos kuivat kesät jatkuu. Tyhjän saa pyytämättäkin.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu


Aikaisilla monitahoisilla voi heittää vesilintua, jos kuivat kesät jatkuu. Tyhjän saa pyytämättäkin.
[/quote]

Meillä Vertin viljely loppuu,tilalle tulee Onerva ja Huima jota oli jo viime kesänä.Kesäkuussa kylvetyt meni käytännössä pilalle kuivuuden ja helteen takia mutta aikaisemmin kylvetty oli kohtuullisen hyvä.Sato vaatimaton mutta kuitenkin kuitenkin parempi kun vaikkapa Vertillä.Alvari näkyy toimivan kaikkina kesinä.