Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 704137 kertaa)

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: TOS-maksu
Paljon hienoja sanoja on tekstissä ,mutta puppua myös.

No helkkari. Sitten minä erehdyin kun kuvittelin Tilasiemenen olevan parin lajikkeen edustaja Suomessa. Pahoittelen kovasti.

Se olikin jo ainakin kolmas erehdys tänä vuonna.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8364
Vs: TOS-maksu
TOS-maksu on sen verran pieni, että mielummin käytän omaa siementä (koska usein parempaa kuin serti) ja hommaan sitten uuden siemenen aika ajoin. Ei varmasti karkaa käsistä TOS-siemenen käyttö, jos maksu poistettaisiin kokonaan.

Vaikuttaa nyt siltä, että TOS-maksu perustellaan poliittisin mielipitein, eikä tervettä järkeä käyttäen.

Eli vielä kerran. Meneekö TOS-maksu lyhentämättömänä suoraan jalostajalle ml. ulkomaalaiset jalostajat?

Jos ei mene, niin kenelle välistä vedetään ja miksi?


Ja mihin koko TOS-maksun määrä perustuu?

Vääntäkää nyt rautaruukista, kun tyhmä ei ymmärrä.

Se on sitten jalostajan ja jälleenmyyjän välinen asia, miten rahoja jakelevat ja sopivat jälleenmyyntihinnoista, mutta TOS-maksusta, ei kuulu senttiäkään jälleenmyyjille.


On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1178
Vs: TOS-maksu
Ja mitenhän sitä viljelyä sitten edistettiin  ??? Minua kiinnostaisi oikeasti tietää, että mihin tuo raha oikeasti laitettiin  ???

Aikaisempina vuosina esim. Rypsinoste-hanke.
Tällä hetkellä tämä: http://www.rapsi.fi/tietoa-rapsi-fista.php
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: TOS-maksu
Ja mitenhän sitä viljelyä sitten edistettiin  ??? Minua kiinnostaisi oikeasti tietää, että mihin tuo raha oikeasti laitettiin  ???

Aikaisempina vuosina esim. Rypsinoste-hanke.
Tällä hetkellä tämä: http://www.rapsi.fi/tietoa-rapsi-fista.php
No kyl tosta kannattaa jonkulle 50 tonnia maksaa  ;D Olin väärässä, luulin oikeasti että raha on vaan jaettu kaverien kesken
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu

Ainoa hämäryys liittyykin siihen, miten SKY ry toimii TOS-maksujen keräämisessä. Minä en ole valtuuttanut MTK:ta toimimaan TOS-asiassa puolestani, joten MTK:lla yksinkertaisesti ei ole oikeutta sopia mitään minun puolestani. Minulla on asetukseen perustuva oikeus nähdä ne valtakirjat joilla jalostusoikeuden haltija on valtuuttanut SKY:n toimimaan puolestaan, ja SKY saa toimia vain näiden valtakirjojen rajoissa. Lopuksi - ja ennen muuta - minun maksettavakseni kuuluu TOS-maksu joka on huomattavasti matalampi kuin matalin jalostajan kantama rojalti (lähtökohtaisesti 50% tästä rojaltista), ja minulla on oikeus saada tietooni se rojaltin taso johon TOS-maksu perustuu.     

Nämä pikkuasiat kun SKY ja MTK laittavat kuntoon, homma on minun puolestani selvä ja lupaan mukisematta maksaa sen TOS-maksun joka minun maksettavakseni kuuluu.
[/quote]

Asiallista tekstiä.Ehdotappas kuka olisi MTK:ta sopivampi neuvottelija asiassa?

Rojaltin tasosta mainitsin tuolla syyn miksi sitä ei voi julkaista.Luulen että syy on juuri tuo että samoista lajikkeista on sopimuksia eri siemenliikkeitten kanssa ja ovat hyvin tiukkoja liikesalaisuuksia.Vanhoistakin lajikkeista menee rojalti,tuotannossa ei ole ollut pitkiin aikoihin rojalteista vapaita lajikkeita.taso on kuitenkin reilusti yli puolet TOSsista.

Mihin se turpaanvetäjä muuten hävisi?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: TOS-maksu
Joo, juttuja on pyyhitty  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
Matille,

kun tätä viimepäivien keskustelua lukee ja purkaa auki, niin esille nousee vahvasti yksi teema ylitse muiden ja se on näkyvyys.

Läpinäkyvyys siten, että viljelijät tietävät miten maksuja käytetään ja mikä koneisto seillä on takana. Esille on tullut paljon huolestuttavia seikkoja koskien mm. Borealin, MTK:n ja SKY:n keskinäisiä suhteita, sekä aiamiehen suhteita muuhun maatalouteen.

Ulkoinen näkyvyys, että SKY tulisi esille ja tulisi tänne tavallisten kuolevaisten keskuuteen, kertoisi asiasta ja vastaisi kysymyksiin. Mitään tätä ei tapahdu ja se lisää huhuja ja ennakkoluuloja. Itse olen pystynyt keskustelemaan asiasta asiallisesti SKY:n kanssa ainoastaan perintätoimiston ja asianajajan välityksellä. Hahlille itselleen kun soittaa niin vastauksena on änkytystä ja asianajajan selän taakse piiloutumista. Mailin lähettäminen on yhtä turhaa, vastaus koostuu niistä samoista lakipykälistä joita on jaeltu jo vuosia.

SKY ei saanut hovioikeudessa läpi vahvistuskannettaan joka velvoittaisi MTK:hon kuulumattoman jäsenen maksamaan TOS- maksua. Tälle koko jutulle ei tällä hetkellä ole mitään juridista ennakkopäätöstä.

Jonkun pitäisi vain viedä viljelijän etua eteenpäin ja selvittää asia joka on yksittäiselle viljelijälle kohtuuttoman suuri kannettavaksi. Eikö se olisi etujärjestön, eli MTK:n hommia? Mutta MTK ei puutu asiaan koska omistaa borealia ja on ollut asiasta sopimassa.

Mitä Matilta toivon, niin on että viet tätä läpinäkyvyyden viestiä eteenpäin. Jalostajan oikeutta ei monikaan kiistä, mutta tämän tavan jolla asiaa hoidetaan kiistää monikin. Lisäksi vielä jo aikaisemminkin todettu SKY:n leväperäisyys tietosuoja-asioissa sekä vahva mulle-sulle leikki kaikkineen.

On uutisoitu viljelijöiden huonosta taloustilanteesta ja sen parantamiseksi pitää puuttuua kaikkiin ylimääräisiin kuluihin joista TOS- maksu on yksi räikeimmistä, kuten myös aikaisemmin mainittu valiokuntamaksu myytyä viljatonnia kohden.

Viimeksi muokattu: 16.12.14 - klo:18:19 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Onko TOS-maksu kohtuuttoman suuri?

Eikö viljelijän tulokehitykseen vaikuta paremman sadontuottokyvyn omaavat lajikkeet?

Olen kyllä liiankin tietoinen viljelijöiden taloudellisesta tilanteesta ja toimin itsekkin jossakin määrin edunvalvonnassa.Jalostajat vain eivät ole syypäitä viljan matalaan hintaan.TOS-maksu lienee pienin kulu mikä liittyy peltoviljelyyn.

mutta kuten lupasin vien nuo toiveet eteenpäin sinne missä minulla on mahdollista sanoa.

jalostajan maksun maksaminen ei liity mitenkään MTK:n jäsenyyteen vaan siihen käytetäänkö jalostajien tuottamia lajikkeita.

Naturalis

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Onko TOS-maksu kohtuuttoman suuri?

Eikö viljelijän tulokehitykseen vaikuta paremman sadontuottokyvyn omaavat lajikkeet?

Olen kyllä liiankin tietoinen viljelijöiden taloudellisesta tilanteesta ja toimin itsekkin jossakin määrin edunvalvonnassa.Jalostajat vain eivät ole syypäitä viljan matalaan hintaan.TOS-maksu lienee pienin kulu mikä liittyy peltoviljelyyn.

mutta kuten lupasin vien nuo toiveet eteenpäin sinne missä minulla on mahdollista sanoa.

jalostajan maksun maksaminen ei liity mitenkään MTK:n jäsenyyteen vaan siihen käytetäänkö jalostajien tuottamia lajikkeita.
Sää sekoitat asioita. TOS-maksua ei ole kiistetty vaan sen keruu ja oikea taso. Tasohan määritellään direktiivissä ja se on maksimissaan 50% lajikkeen alimmasta rojaltista. Näitä rojalteja taas ei haluta julkistaa joten siitä seuraa että TOS-maksu on hiukan kyseenalainen tällä hetkellä...  ;)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
jalostajan maksun maksaminen ei liity mitenkään MTK:n jäsenyyteen vaan siihen käytetäänkö jalostajien tuottamia lajikkeita.
Tästä ei ole oikeuden ennakkopäätöstä olemassa. Eli väittämällesi ei ole perustetta. Kuten varmaan tiedät, niin olin taannoin haastettuna ja siitä on jäänyt pienoinen kauna siemenkauppiaitten yhdistyksen toimintaa kohtaan, mutta yritän pitää sen hyvän maun rajoissa...

Onko TOS-maksu kohtuuttoman suuri?
En tiedä. Mielestäni ennen kuin voimme keskustella maksun suuruudesta, pitää keskustella sen perusteista.

mutta kuten lupasin vien nuo toiveet eteenpäin sinne missä minulla on mahdollista sanoa.
Kiitos ja hyvää joulun odotusta!

Viimeksi muokattu: 16.12.14 - klo:18:37 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Olenko ymmärtänyt että itse tos-maksu ei enää haittaa vaan laskutuskulut?

Ei sitä nyt ihan noinkaan voi sanoa...

TOS-maksu sinänsä ideana ei haittaa: jalostajalle kuuluu toki oikeudenmukainen korvaus tämän työstä, vähän niin kuin säveltäjälle kuuluu tekijänoikeusmaksu tai patentin haltijalle lisenssimaksu (tästä varmaan saadaan seuraava tuhannen viestin riita aikaan...) 

Euroopan Komission näkemys TOS-maksuista, eli komission asetus (EY) N:o 1768/95 haittaa jo jonkin verran, lähinnä koska sen 5. artikla maksun suuruudesta on niin epäselvä, ja koska sen 14. artikla viljelijöiden valvonnasta antaa kaupalliselle toimijalle valtuuksia, joita minun mielestäni ei pitäisi olla kuin viranomaisella.

Suomen Valtion näkemys TOS-maksuista, eli laki kasvinjalostajaoikeudesta (1279/2009) ei taas haittaa lainkaan: se on itse asiassa hämmästyttävän hyvä ollakseen suomalainen laki - joskin sen 7. § 3. mom. näyttäisi näin ensikatsomalla olevan tuon komission asetuksen 11. artiklan kanssa ristiriidassa.

Tässä haittaa lähinnä se, että näitä lakeja ja asetuksia ei noudateta.

Täsmällisemmin, laki kasvinjalostajaoikeudesta (1279/2009) 7. § 3. mom. selvästi sanoo, että kasvinjalostusoikeuden haltijalla on oikeus saada maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmästä annetussa laissa (284/2008) tarkoitetusta tietojärjestelmästä eräitä tietoja viljelijästä ja tämän viljelemistä kasvilajikkeista sillä edellytyksellä että viljelijä tai viljelijää edustava järjestö on sopinut tietojen luovutuksesta kasvinjalostusoikeuden haltijan kanssa. MTK tunnetusti on tällaisen sopimuksen tehnyt, mutta MTK ei missään tapauksessa voi edustaa muita kuin jäseniään, ja jopa jäsentensä kohdalla MTK:lla pitäisi olla erityinen selkeä valtuutus jokaiselta jäseneltään tällaisen sopimuksen tekemiseen. Jos siis joku ei ole MTK:n jäsen, hänen viljelytietojensa luovuttaminen SKY ry:lle selvästi rikkoo tätä lain kohtaa.

Toisekseen, komission asetus (EY) N:o 1768/95 3. artikla selvästi sanoo, että silloin kun kasvinjalostusoikeuksien omistajien järjestö käyttää näitä oikeuksia omistajien puolesta viljelijää vastaan (esim. vaatii TOS-maksua), järjestö voi toimia vain jäsentensä puolesta, vain kirjallisen valtakirjan rajoissa, ja sen on pyydettäessä todistettava viljelijälle oikeutensa ja valtuutuksensa käyttää näitä oikeuksia. Se, että SKY ry ei edes pyydettäessä tätä tietoa toimita selvästi on vastoin komission asetusta.

Kolmanneksi, komission asetus (EY) N:o 1768/95 5. artikla sanoo, että TOS-maksusta voidaan tehdä sopimus viljelijän ja kasvinjalostusoikeuden omistajan välillä, tai viljelijää edustavan yhdistyksen ja oikeuksien omistajan välillä - ja edelleenkin yhdistys voi edustaa ainoastaan jäseniään. Jos sopimusta ei ole tai sitä ei sovelleta, on TOS-maksun oltava "selvästi alhaisempi kuin samalla alueella saman lajikkeen osalta virallisessa varmentamisessa alhaisimpaan luokkaan luokitellun lisäysaineiston luvanvaraisesta tuotannosta perittävä summa" - eli siemenkaupan jalostajalle maksama rojalti. Vähän myöhemmin "selvästi alhaisempi" naulataan kiinni: se on 50% siemenen jalostajalle maksettavasta rojaltista. Missään kohdassa komission asetusta tai sitä vastaavaa suomalaista lakia ei jalostajalle anneta oikeutta lisätä TOS-maksuun minkäänlaisia toimistokuluja tai muita maksuja: jos muuta ei ole so*****, TOS-maksu on enintään 50% jalostajan perimästä rojaltista, ei yhtään enempää. Jos SKY ry lisää TOS-laskuihin omia kulujaan, SKY ry. rikkoo lakia - ja toisaalta se, että SKY ry. ei erittele mistä eristä TOS-lasku muodostuu rikkoo mahdollisesti maksuperustelakia ja/tai arvonlisäverolakia.

Ja lopuksi, komission asetus (EY) N:o 1768/95 10. artikla sanoo, että jos viljelijä niin vaatii, TOS-maksua perivän kasvinjalostajan tai tämän edustajan on toimitettava viljelijän tietoon kirjallisesti "samalla alueella, jolla viljelijän tila sijaitsee, saman lajikkeen osalta virallisessa varmentamisessa alhaisimpaan luokkaan luokitellun lisäysaineiston luvanvaraisesta tuotannosta perittävä summa" - eli toisin sanoen lajikkeen rojaltimaksun suuruus. Jos SKY ry. ei edes pyydettäessä toimita tätä tietoa, toimii SKY ry selvästi vastoin komission asetusta.


Niin että jos erilaisilta turpiinvetohommilta suinkin joudat, ja jos saat SKY ry:n kuuntelemaan, voisit ehdottaa heille lain ja asetuksen noudattamista.

Tässäpä se tulikin aika tyhjentävästi mistä on kyse, ja miksi nykyisen tapainen toiminta hiertää. Kiitos näistä viitteistä, helpompaa itsekkin kahlata lakia läpi, kun on jotakin osviittaa jo valmiina ja apuna.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu

äläkä nyt sekota kahta asiaa,toisessa keskustelussa vain epäilin osaako kukaan hahmottaa todellista hintaa omalle siemenelle.Monesti ajatellaan että ei maksa mitään kun itse tekee mutta kun lasketaan kaikki,korostan sanaa kaikki kulut niin mennään hyvin lähelle sertin hintaa tai ohi siitä.

Toi nyt on aika paksua tuubaa. Laitappa laskelma itse kunnostetun siemenen kustannuksista  ::)


Hyvä on kysymys, mutta turha. Ikävä kyllä. Kunnolliseen propagandaanhan kuuluu se, että asiat ei ole totta, puhutaan silmät ja suut täyteen p*****. Ei vastata kysymyksiin, käännellään ja väännellään ja kierrellään ja kaarrellaan ja toistellaan samoja virheellisiä / valheellisia "perusteita" mantran tavoin.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
SKY ei liene viranomainen. Mielestäni veronluonteinen yleisesti kaikkia, myös ei -MTK jäseniä -
koskevaksi väitetty maksu pitäisi kerätä julkisen viranomaisen valvonnassa, varsinkin kun
viranomainen auliisti luovuttaa tukihakemuksien tietoja tähän tarkoitukseen.

Mutta rahan liikkeitä seuraamalla löytynee pohjimmainen intressiryhmä, MTK:lla
ainakin on selvä ristiriita olemassa, kun palvelee kahta herraa, joista
jäsenistö ei ole se tärkeämpi.

HUOM !punaisella merkittyä ei ole kirjoittanut -SS- ! Tutki lainauksen q-u-o-t-e - koodeja, jotta näet, mitä tulee lainaukseen ja mitä ei !

MTK:n jäsenistö on nimenomaan se ryhmä(muutkin viljelijät)joka hyötyy eniten kasvinjalostuksesta.Jäsenistöstäkin ylivoimaisesti suurin osa ymmärtää asian tärkeyden.Maksu ei ole vero eikä veroluonteinen vaan korvaus siitä että saadaan uusia lajikkeita käyttöömme.
sertifioidun siemenen käyttäjät maksavat siemenlaskussaan tuon maksun jalostajille,olisi oikeudenmukaista että maksu olisi samansuuruinen kaikille.

Olen pyytänyt parempia ehdotuksia maksun perimiseksi,näyttää että ainut järkevä ehdotus on avoimuuden lisääminen laskussa.Se kuka laskuttaa ei liene oleellinen asia vaan se kuka tekee sen kustannustehokkaammin.Vien kyllä terveiset toiveesta rojaltien julkistamisesta mutta en usko että siihen päädytään,sopimukset ovat kullekkin siemenliikkeelle omia ja siten liikesalaisuuksia.TOS-maksun taso on varmasti lainmukainen vaikka rojalteja ei julkaistaisikaan,

-SS-


Tätä samaa ihmetellyt jo pitkään kun tätä ketjua selannut, toki kun ottaa huomioon muun "annin" ko.osoitteesta aiheeseen (aiheeseen joka ei edes kosketa ko.osoitetta millään tavalla) niin eipä se ihmetytä enää ollenkaan ettei osaa edes lainata toisten viestejä. Jokainen lainauksella ryyditetty viesti on todella sekava sotku, omat lisät siellä sun täällä seassa.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Vien kyllä terveiset toiveesta rojaltien julkistamisesta mutta en usko että siihen päädytään,sopimukset ovat kullekkin siemenliikkeelle omia ja siten liikesalaisuuksia.TOS-maksun taso on varmasti lainmukainen vaikka rojalteja ei julkaistaisikaan,

Ehkä taso on lainmukainen, ehkä ei, sitähän ei nyt laskun saaja voi tietää. Jalostusoikeuksien haltijalla on kuitenkin komission direktiivistä seuraava velvollisuus kysyttäessä kertoa se rojaltin taso, johon TOS-maksu perustuu. Liikesalaisuus tai ei.

Ja mitä tulee tehokkuuteen jolla SKY hoitaa asian, se lienee täysin toissijaista toiminnan lainmukaisuuteen verrattuna.

Jalostajalla on oikeus oikeudenmukaiseen korvaukseen, sitä ei kukaan kiistä, mutta nyt SKY:n toiminta on ala-arvoista ja alkaa käydä hermoille.


Miten olisi, jos vastaisi TOS-laskuun, jotta:

"Viitaten laskuunne xxx ystävällisesti pyydän teitä kirjallisesti toimittamaan komission asetuksen (EY) N:o 1768/95 3. artiklan tarkoittamat todisteet valtuutuksestanne toimia tässä asiassa, sekä komission asetuksen  (EY) N:o 1768/95 10. artiklan tarkoittaman tiedon siitä summasta/niistä summista, jonka/jotka peritte laskussanne tarkoitettujen lajikkeiden lisäysaineiston virallisessa varmentamisessa alhaisimpaan luokkaan luokitellusta lisäysaineistosta.

Pyytämiäni tietoja tarvitsen laskunne xxx oikeellisuuden varmentamiseen. Keskeytän laskunne käsittelyn kunnes toimitatte pyytämäni tiedot.

Lisäksi ystävällisesti tiedustelen mihin tietoaineistoon pohjaten olette lähettäneet laskunne, sekä pyydän teitä varmistamaan että tämä tietoaineisto ei ole hallussanne oikeudettomasti. Tietääkseni en ole valtuuttanut ketään lain kasvinjalostajaoikeudesta (1279/2009) 7. § 3. mom. tarkoittamalla tavalla luovuttamaan teille mainitsemaani tietoaineistoa. Mikäli hallussanne oleva henkilörekisteri oikeudettomasti sisältää minua koskevia tietoja, pyydän teitä välittömästi poistamaan minua koskevat tiedot rekisteristänne.

Teidän,

            viljelijä N.N."


Sitten, jos asia menee perintään, vastaa perintätoimistolle jotta:

"Viitaten lähettämäänne laskuun/trattaan xxx pyydän ystävällisesti teitä keskeyttämään perinnän toistaiseksi. Katson laskunne/trattanne xxx aiheettomaksi perustuen siihen, että:

1. SKY ry:n lähettämä lasku, johon perintätoimenne perustuu, on erittelemätön ja nähdäkseni perusteeton, ja

2. SKY ry. ei pyynnöstäni (kirjeeni xx.yy.201z, liitteenä) huolimatta ole toimittanut minulle komission asetuksen (EY) N:o 1768/95 3. artiklassa ja 10. artiklassa tarkoitettuja tietoja, joiden toimittamiseen SKY ry:llä on asetuksen mukainen velvollisuus, ja joita tarvitsen varmistaakseni laskun oikeellisuuden ja asiallisuuden.

Mikäli SKY ry. toimittaa pyytämäni tiedot ja SKY ry:n lasku näiden valossa osoittautuu lain mukaiseksi ja aiheelliseksi, tulen ilman muuta välittömästi maksamaan laskun.

Teidän,
   
   Viljelijä N.N."


Jos SKY toimittaa pyydetyt tiedot, lasku ilman muuta kannattaa heti laittaa maksuun. Nuo kirjeiden muotoilut ovat sitten vapaasti käytettävissä, jos rettelöinti SKY:n kanssa sattuu huvittamaan.

Rettelöinnistä, tai yleensäkään huvittavuudesta en tiedä, mutta se on ihan varmaa että tulen tässä asiassa taistelemaan. Tämä ei mene lakien mukaan eikä oikein nykyään, kuten se on todettu jo moneen kertaan ja todistetusti tässä ketjussa.

Suosittelen, ja toivon, että mahdollisimman moni, VARSINKIN ne jotka ei MTK:n jäseniä ole, riittauttaisi SKYn laskua edes hiukan. Te ette ole siinä väärässä, he ovat.

Kiitos noista valmiiksi muotoilluista pohjista, aion kyllä niiden, jos en suoraan niin perusteilla tässä asiassa edetä.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Matille,

kun tätä viimepäivien keskustelua lukee ja purkaa auki, niin esille nousee vahvasti yksi teema ylitse muiden ja se on näkyvyys.

Läpinäkyvyys siten, että viljelijät tietävät miten maksuja käytetään ja mikä koneisto seillä on takana. Esille on tullut paljon huolestuttavia seikkoja koskien mm. Borealin, MTK:n ja SKY:n keskinäisiä suhteita, sekä aiamiehen suhteita muuhun maatalouteen.

Ulkoinen näkyvyys, että SKY tulisi esille ja tulisi tänne tavallisten kuolevaisten keskuuteen, kertoisi asiasta ja vastaisi kysymyksiin. Mitään tätä ei tapahdu ja se lisää huhuja ja ennakkoluuloja. Itse olen pystynyt keskustelemaan asiasta asiallisesti SKY:n kanssa ainoastaan perintätoimiston ja asianajajan välityksellä. Hahlille itselleen kun soittaa niin vastauksena on änkytystä ja asianajajan selän taakse piiloutumista. Mailin lähettäminen on yhtä turhaa, vastaus koostuu niistä samoista lakipykälistä joita on jaeltu jo vuosia.

SKY ei saanut hovioikeudessa läpi vahvistuskannettaan joka velvoittaisi MTK:hon kuulumattoman jäsenen maksamaan TOS- maksua. Tälle koko jutulle ei tällä hetkellä ole mitään juridista ennakkopäätöstä.

Jonkun pitäisi vain viedä viljelijän etua eteenpäin ja selvittää asia joka on yksittäiselle viljelijälle kohtuuttoman suuri kannettavaksi. Eikö se olisi etujärjestön, eli MTK:n hommia? Mutta MTK ei puutu asiaan koska omistaa borealia ja on ollut asiasta sopimassa.

Mitä Matilta toivon, niin on että viet tätä läpinäkyvyyden viestiä eteenpäin. Jalostajan oikeutta ei monikaan kiistä, mutta tämän tavan jolla asiaa hoidetaan kiistää monikin. Lisäksi vielä jo aikaisemminkin todettu SKY:n leväperäisyys tietosuoja-asioissa sekä vahva mulle-sulle leikki kaikkineen.

On uutisoitu viljelijöiden huonosta taloustilanteesta ja sen parantamiseksi pitää puuttuua kaikkiin ylimääräisiin kuluihin joista TOS- maksu on yksi räikeimmistä, kuten myös aikaisemmin mainittu valiokuntamaksu myytyä viljatonnia kohden.


Sen PITÄISI olla läpinäkyvä, ihan jo sen takia että laissa määrätty maksu. Mutta, sitä on ihan turhaa tuosta osoitteesta "toivoa" läpinäkyvyyttä, kuin myös nämä lukemattomat "lupaukset" että viedäänpä asiaa eteenpäin on yhtä tyhjän kanssa.
Eihän tämä taho, meidän "vastapuoli" halua missään nimessä tätä läpinäkyväksi, varsinkaan nyt kun tietävät itsekkin varsin hyvin että kusetettu on ja raakasti, joka paljastuisi pahasti. Eihän he missään nimessä halua tästä systeemistä luopua kun pointtihan on heillä vain kerätä rahaa.

Jo se, että on nimeltä "Siemenkauppiaitten yhdistys" kertoo mikä tässä on perimmäisesti pointtina =

Jos ja kun viljelijät käyttää omaa siementä, ei osta sertiä, siemenkauppiaat / siemenviljelijät ei saa siitä osasta kuorittua rahaa pois, Siksi siis tämä järjestelmä. Kuten on täälläkin jo todistettu, on erittäin epätodennäköistä että varsinkaan ulkomaiset jalostajat tosiasiassa saa penniäkään. Todisteita ei saada, vaikka kuinka pyydetään. Propaganda mantraa vaan, ja mistäs muualta kuin siemenviljelijältä. TOS maksu, rojalti jalostajalle, ei kosketa millään tavalla siemenviljelijää mutta silti se älähtää äänekkäimmin kun kritisoidaan tätä systeemiä ja vaaditaan muutoksia siihen / todisteita.

Kuvio on päivänselvä.

Jos SKY olisi vain erillinen laskuttava taho jalostajien puolesta, miksi nimi "siemenkauppiaitten yhdistys" Miksei ihan mikä tahansa muu laskutuspalvelu tms. jos kerran vain sitä varten tehty. Toisekseen, miksi se on eturistiriitaisesti siemenkauppiaitten, edustajien ym. omistama, JOS vain laskutusta hoitamaan on haluttu väliin, HEIDÄN, jalostajien laskutusta hoitamaan.

Kulut kuuluu heille, jotka palvelua tarvitsevat. Kulut EI kuulu meille, jotka olemme velvoitettuja maksamaan vain sen lain määräämän 50% rojaltista olevan korvauksen, emmekä tarvitse sitä palvelua, meille on ihan sama lukeeko laskussa boreal, ja sen tilinumero, vai SKY ja heidän numero. Se ei kuluihin tee eroa, koska kulut ei kuulu meille.
Nykyisellään, kun millään ei saa laskuerittelyä eikä todisteita, on erittäin todennäköistä että meillehän ne kulut silti sälytetään.
Puhumattakaan siitä kuten todistettua on, että tämä systeemi on lainvastainen.

TOS-maksun taso on irrelevantti tavallaan, laki määrää sen ja siihen on tyytyminen, nykyinen summa ei vaan varmasti ole sen mukainen koska se niin salainen on, ja tätä salaseuran kähmyilyä jopa siemenviljelijät puolustelee niin henkeen ja vereen.

Ja kertauksena vielä, josko se tämä eräs tiettykin vielä joku päivä ymmärtäisi, Jos ja kun laki määrää jonkun summan maksamaan, kertomaan sille perusteet ja todistamaan sen, se nyt vaan on niin että niin sen silloin pitää mennä, ennenkuin maksan.

Ja kun nykyään näitä perusteita ja todisteita ei saa, toimitaan ja laskutellaan laittomasti, niin soraääniä tulee ja osa meistä ei halua SKY laskua siitä syystä maksaa.
SKY:n lasku, EI ole TOS-maksu, se rojalti jonka laki määrää, kaksi täysin eri asiaa. Jos ei olisi, oltaisiin todisteet ja laskuerittelyt ym. saatu jo ajat sitten. Miksi salailla sellaista, jossa ei mitään salaamista ole?
Ja aivan turhaa suoltaa taas sadatta kertaa sitä propaganda mantraa tähän vastaan että kun liikesalaisuus ja siksi ei kerrota rojalteja. Laki määrää kertomaan pyydettäessä, jos haluaa saada osansa ja laskuttaa. 
Liikesalaisuus tai ei, se ei voi mennä eikä mene lain edelle.

Minä en SKY laskuja maksa, jos en saa perusteita / todisteita. Maksan heti rojaltin, jos saan tarvittavat todisteet mikä sen, ja ainoastaan sen osuus on. Niin yksinkertaista. Tämä on viesti SKYlle, ja ainoastaan tämä kelpaa.
Jos ei onnistu, ei tipu rahaa.

Viimeksi muokattu: 16.12.14 - klo:19:42 kirjoittanut maataistelija