Fendtiin ei kannata missään tapauksessa sitten sortua. Räkähitsit ja käynti Fendtin saastaisella tehtaalla antaa realistisemman kuvan laadusta kuin tähtitieellinen hinta.
Vaikka noita ei montaa Suomessa ole, olen kuullut öljyvuodoista navoissa ja perässä. Kansainvälisiltä foorumeilta lukenut anturiongelmista yms.
ja vaihdelaatikoita on vaihdettu kans paljon.
Fendtille on tapahtumassa JD-ilmiö - Aikoinaan kun jd oli suomessa harvinainen ja kallis traktori, jonka hankkivat vain aikaiset omaksujat, niin niissähän ei ollut koskaan mitään vikaa ja ne olivat ihan ylivoimaisia. Sellaisen hankkineet ei tietenkään voineet oman mielenrauhansakaan vuoksi huudella niiden ongelmista.
Sittemmin kun jd yleistyi, niin se on laskeutunut tavallisten koneiden kastiin, sitä on jo ihan tavan viljelijöillä, joille se on ihan vain traktori muiden joukossa, eikä niitä hävetä kertoa ongelmistakaan.
Fendt on vielä toistaiseksi kuitenkin tuossa marginaalimerkin asemassa, vaikkakin pikkuhiljaa alkaa nousta sieltä. Yhtälailla se on rautaa ja hydrauliikkaa, paljolti samoja komponentteja kuin muissakin, ja vielä paljon vikaherkkää tekniikkaa, ja vielä kallista sellaista. Kyllä sen ylivoimaisuuden totuus alkaa valjeta pikkuhiljaa, kunhan yleistyy....