Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta  (Luettu 57044 kertaa)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
  Minkäläinen palkkatyö sinulla on nykyään,jos on kohtuullinen palkkatyö niin niitten tukien takiahan ei saisi muita tienestejä kovin paljon olla..
Montako kuukautta sun pitää olla töissä etä saat saman rahan kun ne aloitustuet?

  Näitten tukien takia kun on sitten jossain määrin kädet sidottu niiden ehtojen täyttämiseksi.

MIten sinulla on sisaruksia?
  Jos vanha jäärä ei ole saanut koottua isännyytensä aikana sen vertaa fyrkkaa jemmaan että eläkkeen lisäksi pitää vielä pyytää jatkajalta kovaa hintaa niin onjotain pielessä.
 Minusta on vaan se ongelma jos sisaruksia on useampia niin siinä helposti on välit loppuiäksi menneet jos joku saa"halvalla" talon   niin siinä tulee sitä sanomista.
 Sitten kun aika jättää vanhoista ja niistä tilillä olevista talorahoista muut perilliset maksavatjoka eurosta sen perintöveron ja "halvalla"saatu talo on tavallaan sen huojennuksen alaista tuloa..

Humax

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
  Minkäläinen palkkatyö sinulla on nykyään,jos on kohtuullinen palkkatyö niin niitten tukien takiahan ei saisi muita tienestejä kovin paljon olla..
Montako kuukautta sun pitää olla töissä etä saat saman rahan kun ne aloitustuet?

  Näitten tukien takia kun on sitten jossain määrin kädet sidottu niiden ehtojen täyttämiseksi.



Nuorenviljelijän aloitustuen ehtoina muistaakseni on että maatalouden ulkopuolisia tuloja saa olla 55 000€ ja toisaalta taas maatalouden tulo kaikista tuloista pitää yli 25%.
  Mulla on normaali duunarin vuositulot joten tuohon 55 t€ ne ei yllä ja likwi näyttää että maatalouden tulot ylittää tuon 25%.

Siitä olen hieman epätietoinen tullaanko noita tuloja viranoimaisten toimesta tarkastelemaan jälkeenpäin vai riittääkö että kaikki on paperilla hyvin tässä vaiheessa...?

Sisaruksia kaksi kappaletta ja taloahan en ole spv-kaupan yhteydessä ostamassa.

Mies Hevosena

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
*Jos vanha jäärä ei ole saanut koottua isännyytensä aikana sen vertaa fyrkkaa jemmaan että eläkkeen lisäksi pitää vielä pyytää jatkajalta kovaa hintaa niin onjotain pielessä.

Tuossa se on tyhjentävästi sanottu.Olisikos parit rattorit kannattanut jättää päivittämättä?

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Nii-i voisithan kysyä maksaisitko itse tätä hintaa..Minusta se meni siinä mielessä metsään tää juttu kun sisarukset unohdettin näissä kaupoissa,sehän on tavallaan ennakkoperintöä tää sukupolven vaihdoshinta,sitä ei lahjaveroteta niinkuin selvän tilillä olevan rahan suhteen tapahtuu,siinä maksetaan joka eurosta mikä tilillä on,ei siellä sitten tunneta mitään huojennuksia.

Sovun säilymiseksi sun kannattais keskustella niiden sisarustenkin kansa tästä jutusta,siitä asunnonkin arvosta voi olla montaa mieltä.

Juice

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Moro
SPV tehty kaksivuotta sitten, kaikki meni OK, myös kauppahinnan sopiminen.
Itse olen tilan ulkopuolella töissä, mutta SPV meni ns vanhoilla (25 k€ aloitustuki ) säännöillä rimaa hipoen läpi...

Vinkki:
jos isän nyhtämä kauppahinta tuntuu liian suolaiselta, aina voi myös sanoa että kiitos ei, en ole kinnnostunut jatkamaan elämäntyötäsi!
Jos muita jatkamaan halukkaita sisaruksia ei ole tarjolla joutuu vanhaisäntä oikeasti miettimään minkälaista jatkoa haluaa omalle elämäntyölleen. Aikansa pohdittuaan todennäköisesti tulee järkiinsä kauppahinnan kanssa. Malttia aloituksessa kauppahintojen kanssa, ei tämä niin kannattavaa touhua ole

Riitelemään ei kuitenkaan pidä alkaa, vaan jäitä hattuun kaikille. Vanha isäntä on kuitenkin korvaamaton apua sesonkiaikana ja sen ulkopuolellakin.

juippi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Omalla kohdallani olisin myös halunnut olla kotitilallani jatkajana mutta sukupuoleni takia mahdollisuudesta ei edes keskusteltu. Kummallekkaan viljelystä ei olisi tullut päätoimista ammattia. Ennen ja jälkeen sapettaa kun velipoika tienaa jo nykyisessä toimisto työssään huomattavasti minua enemmän ja sai vielä ostaa tilankin (sopuhintaan). Kaupan jälkeen vanhempani lahjoittivat meille molemmille saman euromäärän kauppahinnasta(miksi molemmille, enhän minä saanut 30 k€ aloitustukea) Itse kun sitten kyselin josko metsäpalstan saisin OSTAA vaihdoksen yhteydessä niin vastauksena, että osta vaan muttet tästä. Minun pitäisi sitä nyt markkinahintaisesti jostain lähteä ostamaan kun toinen sai omansa puoli-ilmaiseksi. Nyt katselen kun velipoika tekee päätyötään ja vanha isäntä tekee viljelytyöt talkoina. Oma oikeustaju ja ymmärrys koetuksella joten kun vaipanvaihtajaa myöhemmin tarvitaan niin minulle on enää turha soitella. En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

krest yanin

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Omalla kohdallani olisin myös halunnut olla kotitilallani jatkajana mutta sukupuoleni takia mahdollisuudesta ei edes keskusteltu. Kummallekkaan viljelystä ei olisi tullut päätoimista ammattia. Ennen ja jälkeen sapettaa kun velipoika tienaa jo nykyisessä toimisto työssään huomattavasti minua enemmän ja sai vielä ostaa tilankin (sopuhintaan). Kaupan jälkeen vanhempani lahjoittivat meille molemmille saman euromäärän kauppahinnasta(miksi molemmille, enhän minä saanut 30 k€ aloitustukea) Itse kun sitten kyselin josko metsäpalstan saisin OSTAA vaihdoksen yhteydessä niin vastauksena, että osta vaan muttet tästä. Minun pitäisi sitä nyt markkinahintaisesti jostain lähteä ostamaan kun toinen sai omansa puoli-ilmaiseksi. Nyt katselen kun velipoika tekee päätyötään ja vanha isäntä tekee viljelytyöt talkoina. Oma oikeustaju ja ymmärrys koetuksella joten kun vaipanvaihtajaa myöhemmin tarvitaan niin minulle on enää turha soitella. En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

Nimimerkki "Katkera paska"

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Omalla kohdallani olisin myös halunnut olla kotitilallani jatkajana mutta sukupuoleni takia mahdollisuudesta ei edes keskusteltu. Kummallekkaan viljelystä ei olisi tullut päätoimista ammattia. Ennen ja jälkeen sapettaa kun velipoika tienaa jo nykyisessä toimisto työssään huomattavasti minua enemmän ja sai vielä ostaa tilankin (sopuhintaan). Kaupan jälkeen vanhempani lahjoittivat meille molemmille saman euromäärän kauppahinnasta(miksi molemmille, enhän minä saanut 30 k€ aloitustukea) Itse kun sitten kyselin josko metsäpalstan saisin OSTAA vaihdoksen yhteydessä niin vastauksena, että osta vaan muttet tästä. Minun pitäisi sitä nyt markkinahintaisesti jostain lähteä ostamaan kun toinen sai omansa puoli-ilmaiseksi. Nyt katselen kun velipoika tekee päätyötään ja vanha isäntä tekee viljelytyöt talkoina. Oma oikeustaju ja ymmärrys koetuksella joten kun vaipanvaihtajaa myöhemmin tarvitaan niin minulle on enää turha soitella. En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

Nimimerkki "Katkera paska"
;D  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

***Mikään ei voita omaa sukutilamettää. Paitti tietysti DynaVt.  :D
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Omalla kohdallani olisin myös halunnut olla kotitilallani jatkajana mutta sukupuoleni takia mahdollisuudesta ei edes keskusteltu. Kummallekkaan viljelystä ei olisi tullut päätoimista ammattia. Ennen ja jälkeen sapettaa kun velipoika tienaa jo nykyisessä toimisto työssään huomattavasti minua enemmän ja sai vielä ostaa tilankin (sopuhintaan). Kaupan jälkeen vanhempani lahjoittivat meille molemmille saman euromäärän kauppahinnasta(miksi molemmille, enhän minä saanut 30 k€ aloitustukea) Itse kun sitten kyselin josko metsäpalstan saisin OSTAA vaihdoksen yhteydessä niin vastauksena, että osta vaan muttet tästä. Minun pitäisi sitä nyt markkinahintaisesti jostain lähteä ostamaan kun toinen sai omansa puoli-ilmaiseksi. Nyt katselen kun velipoika tekee päätyötään ja vanha isäntä tekee viljelytyöt talkoina. Oma oikeustaju ja ymmärrys koetuksella joten kun vaipanvaihtajaa myöhemmin tarvitaan niin minulle on enää turha soitella. En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

En ole ihan perillä näistä asioista, kun ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta ehkä kyseessä on sellainen juttu, ettei tilaa saa pilkkoa sukupolvenvaihdoksessa, jos haluaa kaikki ne tuet mitkä on mahdollista saada.
Toisaalta sama ongelma se on yrittäjilläkin, yritys yleensä annetaan tai "myydään" yhdelle lapsista, eikä siitä oikein voi irroitella armopaloja muille, vain sen takia että ne niin sattuu haluamaan ????

Itse en näe tossa mitään vääryyttä sinänsä, yleensä se vanha isäntä on talon saanut samalla tavalla, omat sisarukset on jätetty vähemmälle tai kokonaan ilman perintöä, on ajateltu talon etua ...
Mikään ei maailmassa ole muuttunut, ei ainakaan maanviljelyn kannatavuus ole olennaisesti parantunut, joten millä perusteella tilaa pitäisi kovin paljon pilkkoa ????
Tota rahallista ennakkoperintöä en sinänsä ymmärrä, paitsi tietenkin jos sitä rahaa nyt sattuu tileillä olemaan yli oman tarpeen ....

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Mites maanvuokrasopimukset, onko ne automaattisesti siirrettävissä jatkajan nimiin? Olen kuullut aika monenmoista juttua siitä, kuinka jotkin maanomistajat aloittaa vigilian spv:n jälkeen, ettei heidän olis "mikään pakko" tehdä vuokrasopimusta jatkajalle.  ???
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Mites maanvuokrasopimukset, onko ne automaattisesti siirrettävissä jatkajan nimiin? Olen kuullut aika monenmoista juttua siitä, kuinka jotkin maanomistajat aloittaa vigilian spv:n jälkeen, ettei heidän olis "mikään pakko" tehdä vuokrasopimusta jatkajalle.  ???

Tuossa vaiheessa väliin änkee yleensä protkoparoni 600€/ha  :D

Sit seuraavaksi maanomistaja parkuu sulle kuinka hän menettänny perkeleesti rahhaa kun ei ole aiemmin
räkättikeisarille vuokrannu.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Mites maanvuokrasopimukset, onko ne automaattisesti siirrettävissä jatkajan nimiin? Olen kuullut aika monenmoista juttua siitä, kuinka jotkin maanomistajat aloittaa vigilian spv:n jälkeen, ettei heidän olis "mikään pakko" tehdä vuokrasopimusta jatkajalle.  ???

Tuossa vaiheessa väliin änkee yleensä protkoparoni 600€/ha  :D

Sit seuraavaksi maanomistaja parkuu sulle kuinka hän menettänny perkeleesti rahhaa kun ei ole aiemmin
räkättikeisarille vuokrannu.

 ;D
En voi uskoa tuota kakadukuninkaallisista  ???  :o  ;D
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Omalla kohdallani olisin myös halunnut olla kotitilallani jatkajana mutta sukupuoleni takia mahdollisuudesta ei edes keskusteltu. Kummallekkaan viljelystä ei olisi tullut päätoimista ammattia. Ennen ja jälkeen sapettaa kun velipoika tienaa jo nykyisessä toimisto työssään huomattavasti minua enemmän ja sai vielä ostaa tilankin (sopuhintaan). Kaupan jälkeen vanhempani lahjoittivat meille molemmille saman euromäärän kauppahinnasta(miksi molemmille, enhän minä saanut 30 k€ aloitustukea) Itse kun sitten kyselin josko metsäpalstan saisin OSTAA vaihdoksen yhteydessä niin vastauksena, että osta vaan muttet tästä. Minun pitäisi sitä nyt markkinahintaisesti jostain lähteä ostamaan kun toinen sai omansa puoli-ilmaiseksi. Nyt katselen kun velipoika tekee päätyötään ja vanha isäntä tekee viljelytyöt talkoina. Oma oikeustaju ja ymmärrys koetuksella joten kun vaipanvaihtajaa myöhemmin tarvitaan niin minulle on enää turha soitella. En ymmärrä miten metsä eroaa pankkitilillä olevasta rahasta, kertokaa joku viisaampi.

Nimimerkki "Katkera paska"

Olet sitten siinä saavana osapuolena..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Mites maanvuokrasopimukset, onko ne automaattisesti siirrettävissä jatkajan nimiin? Olen kuullut aika monenmoista juttua siitä, kuinka jotkin maanomistajat aloittaa vigilian spv:n jälkeen, ettei heidän olis "mikään pakko" tehdä vuokrasopimusta jatkajalle.  ???

Ei tietenkään kellään olepakko tehdä uutta vuokrasopimusta ????
Jokainen vuokraa kelle haluaa ja sillä selvä.