Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe virossa viljelystä kiinnostuneita?  (Luettu 31770 kertaa)

Kenni

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
  • Nyt huudetaan!
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
olen keräämässä kasaan vijelijäporukkaa joilla olisi kiinnostusta ryhtyä yhteistilan hankintaan virossa. Pellon hinta virossa alkaa nykyään noin 500€:stä ja peltoihin saa noin 100€ hehtaarituen. Lisäksi viron etuna on 50% avustus koneinvestointeihin. Itse en ole vielä varma osallistunko hankkeeseen, mutta kontaktieni kautta olen paria viljelijää luvannut auttaa hankkeen pystyyn nostamisessa.
Hakusalla on aluksi yli 100ha peltoalue jonka yhteydessä olisi myös rakennukset, Paikka toki valitaan siten että tilan koko on mahdollista kasvattaa 500-1500ha kokoon. Aluksi tila todennäköisesti aloittaisi kasvinviljelyllä, mutta ei eläimetkään pois suljettu vaihtoehto ole.
Jos tällainen hanke kiinnostaa niin ottakaa vaikka yksityisviestillä yhteyttä.

Ei muuta kun omat pellot vuokralle, niin joka vuos saa ostaa virosta peltohehtaarin vuokrattua hehtaaria kohden. Ja jos SKN sattuu apajille niin aina parempi. Piankos se 1500ha on kasassa. Ja väliajat voi tietty roudata niitä ML mersuja suomeen ja ajaa vaikka taksia jos on luppoaikaa. Kyllä se agrobisnesmiehen ura siitä urkenee  :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
olen keräämässä kasaan vijelijäporukkaa joilla olisi kiinnostusta ryhtyä yhteistilan hankintaan virossa. Pellon hinta virossa alkaa nykyään noin 500€:stä ja peltoihin saa noin 100€ hehtaarituen. Lisäksi viron etuna on 50% avustus koneinvestointeihin. Itse en ole vielä varma osallistunko hankkeeseen, mutta kontaktieni kautta olen paria viljelijää luvannut auttaa hankkeen pystyyn nostamisessa.
Hakusalla on aluksi yli 100ha peltoalue jonka yhteydessä olisi myös rakennukset, Paikka toki valitaan siten että tilan koko on mahdollista kasvattaa 500-1500ha kokoon. Aluksi tila todennäköisesti aloittaisi kasvinviljelyllä, mutta ei eläimetkään pois suljettu vaihtoehto ole.
Jos tällainen hanke kiinnostaa niin ottakaa vaikka yksityisviestillä yhteyttä.

Ei muuta kun omat pellot vuokralle, niin joka vuos saa ostaa virosta peltohehtaarin vuokrattua hehtaaria kohden. Ja jos SKN sattuu apajille niin aina parempi. Piankos se 1500ha on kasassa. Ja väliajat voi tietty roudata niitä ML mersuja suomeen ja ajaa vaikka taksia jos on luppoaikaa. Kyllä se agrobisnesmiehen ura siitä urkenee  :D

>:( Heihei, ei se noin mene!! Omat maat pidetään tietysti viljelyssä ja vuokrapellot! Ja lisääkin vuokrataan. Ei ydinliiketoimintaa voi laittaa katkolle. Jollakinhan ne pitää rahat koneisiin tehdä ja elääkin pitää.

eesti vijelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
hei olen virolaine vijelijä tälla suomesa ja sanon ettäjos jokku halua vijelijä viron puolela sitten varotan kun sielä en olle hellpo aika paljon ihmiseja en tiea nykky aika konesin ja on tottunud vielä veneäja konela töita tekkema pellot on havat mutta löyat työn tekkya siela on aika varraline  ;D ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
hei olen virolaine vijelijä tälla suomesa ja sanon ettäjos jokku halua vijelijä viron puolela sitten varotan kun sielä en olle hellpo aika paljon ihmiseja en tiea nykky aika konesin ja on tottunud vielä veneäja konela töita tekkema pellot on havat mutta löyat työn tekkya siela on aika varraline  ;D ;D

Plini...

 ;D
Kui mää ain olen paras?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
hei olen virolaine vijelijä tälla suomesa ja sanon ettäjos jokku halua vijelijä viron puolela sitten varotan kun sielä en olle hellpo aika paljon ihmiseja en tiea nykky aika konesin ja on tottunud vielä veneäja konela töita tekkema pellot on havat mutta löyat työn tekkya siela on aika varraline  ;D ;D
Eli siis aika moni virolainen on tottunut venäläisiin koneisiin ja länsimainen tekniikka on vierasta. Pellot hyvät.   Työntekijän löytäminen vaarallista? tarkoittaa  epävarmaa?
   Työntekijä joka rehellinen ja osaa ajaa kirovetsia on parempi kuin työntekijä joka osaa ajaa vain massikalla jossa ilmastointi.

  Mitä eroa suomalaidsella ja virolaisella rekkakuskilla? Virolainen tarkastaa ajoon lähtiessä vararenkaan ja suomalainen tarkistaa rengasrikon sattuessa että vararengas varmasti on tyhjä ettei tarvitse ruveta vaihtamaan.

Teroman

Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?

Virossa jo kustannustaso suomen luokkaa elei jo ohi mennyt ?

Hyviä  tekijöitä vaikea löytää

Muutenkin perusedellytys että on kontakteja paljasjalkaisiin eestiläisiin , helpottaa kummasti asiointeja
 ::)

eesti vijelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
hei olen virolaine vijelijä tälla suomesa ja sanon ettäjos jokku halua vijelijä viron puolela sitten varotan kun sielä en olle hellpo aika paljon ihmiseja en tiea nykky aika konesin ja on tottunud vielä veneäja konela töita tekkema pellot on havat mutta löyat työn tekkya siela on aika varraline  ;D ;D
Eli siis aika moni virolainen on tottunut venäläisiin koneisiin ja länsimainen tekniikka on vierasta. Pellot hyvät.   Työntekijän löytäminen vaarallista? tarkoittaa  epävarmaa?
   Työntekijä joka rehellinen ja osaa ajaa kirovetsia on parempi kuin työntekijä joka osaa ajaa vain massikalla jossa ilmastointi.

  Mitä eroa suomalaidsella ja virolaisella rekkakuskilla? Virolainen tarkastaa ajoon lähtiessä vararenkaan ja suomalainen tarkistaa rengasrikon sattuessa että vararengas varmasti on tyhjä ettei tarvitse ruveta vaihtamaan.
tä on oikea kun see käy noin mutta en menne vijelijäma viron kun viron valtiot en kinnosta täma kun maitotilat on aika huonosa tilanteas sielä maitoauto on tulemasa sitten kun sul on vähintän 100lehmä ja rahat on tulosa 60 päiva jälken ja sitten pitas itse soitama ja kysyma rahasit kun viron puolela on asiat nii huonot että karja pito en onistu   :-\ :-\ mutta peltoja suositelen osta kun on tälla hetkelä halvat ja asuntot on samoi halvat nii että joku oma pättä ;D ;D

Teroman

Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?

vieläko Kato haikaren maatila jatka kasvuaa ameeriikan malliin , sielä läehel Tartokeen kaupalaa ???? semmonen iso järvi lähellä josa hanhet laske pellolle

Olti siin tien varessa yksi majatalo öitä yli hyvä sapukas ja liepuskas ol ????

Maatuskas hoisi tarjoulu pooli vallen hyvästib

siten taas aamusela mataka jatakui

kohti helsninki sadamaaa
 8)


OM366

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
Kasvaa se. Teroman myös ollut ostelemassa farmia sielpäin ?

Teroman

Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?

Ei eestiin tee mieli lähteä ; Kalingrad Parei,,,,,

Muuten vaan matkailtu huvikseen tuolla,,,,,,,,
 ::)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
Viestiketjua ylös!
  Ja asiaakin on, ottakaapa pistäen listausta uhkista ja heikkouksista asiaan liittyen.

  Kaikki mikä tulee mieleen olisi avuksi. Aivan päättömätkin uhkakuvat esiin!


  Mahdollisuuksia ja vahvuuksia voi myös kirjoittaa, ei ole haittaa. Mutta erityisesti kiinnostaa kielteiset asiat :) :) :) :)

OM366

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
mitä kannattaa kylvää ensikeväänä , tietää mitä ostaa (rakennus/maapohja/velat),palovakuutus.

Uniq

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 112
  • Rakkautta ja koneurakointia jo vuodesta 2005
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
Viestiketjua ylös!
  Ja asiaakin on, ottakaapa pistäen listausta uhkista ja heikkouksista asiaan liittyen.

  Kaikki mikä tulee mieleen olisi avuksi. Aivan päättömätkin uhkakuvat esiin!


  Mahdollisuuksia ja vahvuuksia voi myös kirjoittaa, ei ole haittaa. Mutta erityisesti kiinnostaa kielteiset asiat :) :) :) :)
Yhden kesän virossa harjottelussa olleena sanonpa tässä sitten omia mietteitäni asiasta. Itsekkin olin visioinut 1 000hehtaarin tilasta viron puolella, mutta kyllä tuon harjottelun jälkeen visiot ovat realisoituneet ja taidan pysyä ihan täällä kotisuomes....paitti tietty jos saisi jostain Liettuasta sen 10 000hehtaaria hallintaan, niin sitten asia olisikin jo toinen....
mutta siis asiaan ja korostan, että nämä nyt ovat omia näkemyksiä, ei siis mitään "oikeita" vastauksia:
kyllä omien kokemusten mukaan suurin riski on työvoima. sitä on vaikea ymmärtää, ennenkuin on itse kokenut, että kuinka erillainen kulttuuri voi olla noinkin läheisessä maassa. Nuorten keskuudessa maatalous on todella aliarvostettu, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa maataloustyöt. Vahemmista ihmisistä sitten n. 90% on jonku asteisia alkoholisteja...välillä on hyviä aikoja ja välillä sitten reilummasti huonompia(esim. puintien aikaan napsahtaa sellanen 3 viikon ränni päälle)...
Mitä tässä nyt olen tätä ketjua seuraillut, niin olen käsittänyt, että tämä porukka meinaa jossain määrin hoittaa työt A. omien tilojensa kalustolla ja B. pääosin omalla työpanoksella. Tuohon voin sanoa heti, että ennenpitkää sekä A ja B eivät tule onnistumaan... A. kuulostaa hienolta teoriassa, mut käytännössä tulee ongelmia, kasvukaudet ja työhuiput menevät kummiskin jossain määrin päällekkäin. en suosittele missään nimessä B. tuo on heti ensimmäinen pilvilinna-ajatus mistä pitäisi päästä pois. Se menee ehkä hyvin 3-5 vuotta, mutta sitten tulee kyllä jo ongelmia, kotona vaimokkeet ei tykkää ku miehet on virossa vähän väliä yms yms. Ja mitä itekkin viron maalla näin, niin useammankin tilan tarina oli, että 10 vuotta sitten oltiin lähetty porukalla viljeleen tilaa viroon, 5 vuoden jälkeen omistajilla olivat sitteen menneet sukset ristiin ja niitä oppirahoja makseltiin vieläkin. Ainakin pitäisi kaikille olla selvillä kuka on porukan tj, kaikki sitä eivät voi olla...
Mielenkiinnolla jään seuraamaan, kuinka tämä rojekti tulee etenemään, kun tähän on täälläkin näin ns. julkisesti haettu porukkaa mukaan, että melko sekalainen seurakuntahan siinä on koossa. Tieten, jos porukka sattuu olemaan avoimin mielin liikkeellä ja ymmärttää projektin realiteetit, niin voihan tämä onnistuakkin! Mutta jotenkin tätä palstaa seuranneena minulla on tullut sellainen käsitys, että ensimmäinen selkkaus tulee tilan rattorin merkin valinnassa....
Sellaisen uhkatekijän voisin vielä nostaa, kuin vanhat rakennukset. Ideaali tilannehan olisi, että saisi ostaa vain pellot ja siihen alkaisi tyhjästä rakentaan hallit, kuivaamot etc. Mutta taitaa olla, että aina siinä tulee mukana myös jonkunlainen vanha talouskeskus. Jos lähdetään siitä tilanteesta, että vanhoja rakennuksia käytetään, niin paljon kuin vain ikinä on mahdollista käyttää, hyväksi ollaan taas heikoilla vesillä. omalla harjoittelutilallani oli mm. näin tehty. Loppujen lopuksi olisi ollut huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu vetää kaikki sileäksi ja laittaa uutta rakennusta pystyyn. Nyt aikaa ja rahaa paloi vanhojen rakennusten korjailuun yms.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?

Yhden kesän virossa harjottelussa olleena sanonpa tässä sitten omia mietteitäni asiasta.
Missä olit siellä harjoittelemassa?

Vanha Paroni on/oli yhdessä kolhoosissa osakkaana. Kait se toimii vieläkin, mutta eipä sieltä suuria kapitaaleja ole kotiutunut... Ne ketkä siellä tienaa / tienasi viljelyillä oli pääasiassa sellaisia jotka sinne sitten muutti vakituiseen asumaan ja tekivät suuren osan töistä. Tuo malli jossa vain johto on kotimaista ei siellä toimi.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: virossa viljelystä kiinnostuneita?
Miten Uniq kuvailet eri tuotantosuuntia ja -tapoja siellä? Millä alalla parhaat näkymät?