Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Direct  (Luettu 28973 kertaa)

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Direct
Avataanpas tälle Valtran portaattomalle oma aihe. Olen tässä ihmetellyt, kun ei palstalla ole kyseisestä kamppeesta juuri keskusteltu. Koneita kuitenkin ostettu ja toimitettukin asiakkaille ja kai niillä ajettukin.

Omat kokemukset on N 142 D mallista Q 65 kuormaimella. Kone ollut nyt muutaman viikon ja ensimmäiset sata tuntia takana. Työt on ollut pelkästään lumen aurausta. Hyvinhän tuo on siinä hommassa pärjännyt. Vaivatonta on ajo kun ei tarvitse pykäliä vaihdella.

Hydrauliikassa tuottoja riittää. Täytyy vaan olla varovainen kuormaimen käytössä näillä pakkasilla - jäähtyy öljyt aika nopeasti aisastossa jos vähänkin aikaa käyttämättä kuormainta.

Polttoaineen kulutuksesta. Tietokoneen mukaan keskimääräinen tuntikulutus ekalle sadalle tunnille on 7,1 litraa. Ajo siis lumen aurausta ja tieajoa aurausvarustuksessa. Koneen paino varusteineen n. 9-10 tn.

Ainut juttu mikä on herjannut on tästä ylivoimaisesta kamppeesta lainattu etujousitus. Asentoanturi siis menossa vaihtoon.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64929
Vs: Direct
se on mukavaa kun on hankintaan tyytyväinen eikä paljon okseta lähtee töihin sillä!

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Direct
Avataanpas tälle Valtran portaattomalle oma aihe. Olen tässä ihmetellyt, kun ei palstalla ole kyseisestä kamppeesta juuri keskusteltu. Koneita kuitenkin ostettu ja toimitettukin asiakkaille ja kai niillä ajettukin.

Omat kokemukset on N 142 D mallista Q 65 kuormaimella. Kone ollut nyt muutaman viikon ja ensimmäiset sata tuntia takana. Työt on ollut pelkästään lumen aurausta. Hyvinhän tuo on siinä hommassa pärjännyt. Vaivatonta on ajo kun ei tarvitse pykäliä vaihdella.

Hydrauliikassa tuottoja riittää. Täytyy vaan olla varovainen kuormaimen käytössä näillä pakkasilla - jäähtyy öljyt aika nopeasti aisastossa jos vähänkin aikaa käyttämättä kuormainta.

Polttoaineen kulutuksesta. Tietokoneen mukaan keskimääräinen tuntikulutus ekalle sadalle tunnille on 7,1 litraa. Ajo siis lumen aurausta ja tieajoa aurausvarustuksessa. Koneen paino varusteineen n. 9-10 tn.

Ainut juttu mikä on herjannut on tästä ylivoimaisesta kamppeesta lainattu etujousitus. Asentoanturi siis menossa vaihtoon.

Tuntuuko vaihtokohdat vielä nykäyksinä? Siis siinä 25-27km/h tietämillä? Vaihteleeko loota vielä c/d alueiden välillä siinä kohdalla osaamatta päättää, kumpaa aluetta käyttäis?

Toinen juttu... Onkos tuossa kamppeessa vain takapäästään "saranoitu" etuakseli eli sivuttaiskeinunta on vain takapään varas...
tethering holes to their concave windings

ujiyf171

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Direct
Juu, ihmeen vähän on kamppeesta kommentteja. Ilmeisesti muut merkit täällä paremmin edustettuina. Eka esittelykoneissa oli kait pientä sanomista joissain toiminnoissa. Itse kokeilin kesällä koeajokonetta lyhyesti, joten ei voinut oikein pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Ehkä hieman ihmetytti dieselin kierrosluvun käyttäytyminen kun kiihdytteli. Tuntui, että diesel otti hanakasti kierroksia, mutta vaihteisto säätyi paljon hitaammin. Eli tuntuman mukaan diesel ikään kuin huusi turhaa. Mutta ainakin jonkun tarinan mukaan näitä juttua on sittemmin paranneltu. Ja varmaan tuohon dieselin ja voimansiirron "säätösuhteeseen" pystyy nappuloilla joissain rajoissa vaikuttaa, mutta en alkanut säätöihin lyhyessä koeajossa perehtymään.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Direct
ite koeajelin joulun alla, eka ite ja samanlaisia huomioita, että kovin sai kurnuttaa konetta, mutta kopista tulles sitä vähän moitin myyjäsedälle, komensi mut takas koppiin ja vähän näytteli niitä säätöjä, kun kierrettiin lenkki uudesta ja sitten meno olikin ihan erilaista, ihan pakkas harmittamaan, kun piti köyhyyksisnään se sinne jättää :(

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Direct
No hyvä että näistäkin tuli puhe. Kertokaas te joilla tällainen menopeli on, että mitä ominaisuuksia ko kamppeessa on vaikka perus ht:hen verrattuna. Esim kuinka ohjelmoitavissa laatikko ja hydrauliikka on.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Direct
No hyvä että näistäkin tuli puhe. Kertokaas te joilla tällainen menopeli on, että mitä ominaisuuksia ko kamppeessa on vaikka perus ht:hen verrattuna. Esim kuinka ohjelmoitavissa laatikko ja hydrauliikka on.
Eiköhän tos D:ssä o sähköesiohjatut lohkot joita voi ohjelmoida ja perut ht:ssä on mekaaniset lohkot joita ei voi ohjelmoida muuta kun mekaanisesti...Ja ekassa on raputon ja toisessa on rapullinen loota..
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Direct
Täydennystä aloitukseen ja vastauksia kysymyksiin.

Ensimmäinen koeajo 182 Directillä syksyllä ei täysin vakuuttanut minua. Syynä varmaan se kun myyjä ei täysin hallinnut laitetta ja osannut kertoa ja näyttää ominaisuuksia. Sitten pääsin tehtaalle koeajamaan 142:ta. Siellä osasivat kertoa ja näyttää miten laite toimii.

Etujousitus on Fendtistä lainattu ja se on sieltä takapäästä tuettu. Toivottavasti kestää, sillä koneella paljon ek käyttöä. Talvisin kuormaimessa kiikutetaan n. tonnin painoista lisäsiipi nivelauraa. Teollisuusakselin koneeseen olisi saanut mutta sen yhteydessä ei saa etujousitusta.

Tieajossa käytän D aluetta. Nykimistä ajossa ei juurikaan ole. Sen kyllä kuulee, että voimansiirrossa jotain tapahtuu mutta se ei tunnu. Eikä ne äänetkään häiritseviä ole. Sitä automaattivaihtoa C ja D alueen välillä en ole käyttänyt. Enimmäkseen olen ajanut eco asennossa ja käytännössä moottorin kierrokset ei ole noussut yli 1800 kuin moottorijarrutuksessa. C aluetta, jonka nopeus 0-26, käytän auratessa. Joillain isommilla pihoilla myös D aluetta. C alueella suunnanvaihto nopeampi ja kaiketi hyötysuhde parempi. Power asennossa kiihtyvyys vähän parempi, mutta käyttää myös enemmän kierroksia. Voimansiirron jättämää voi myös säätää. Koppi on kyllä hiljainen. Väliajossakin koneessa n 1700 kierrosta. Kulkuja 53.

Kylmäominaisuuksista sen verran, että aina lähtenyt käyntiin ja liikkeelle. Tosin lähdöt aina lämpimästä hallista  ;D Kovimmillaan mittari näyttänyt 27 astetta pakkasta työskennellessä. Hydrauliikan lämmöt laskee vähän turhan alas jos kuormain käyttämättä jonkun aikaa.

Hydrauliikan säädöt samanlaiset kuin Advancessa, eli 4 takalohkoa ja 2 (3) etulohkoa ohjelmoitavissa. Lisäksi power beyond.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Direct
Onko tässä päisteautomatiikkaa ja onko se mitenkä käytännöllinen ja helppo käyttää entä onko kuinka kätevät vakionopeus ja vakiokierros ohjelmat. Entä onko jotain mitä ei normaalisti tulisi ajatelleeksi esimerkiksi kierrosten automaattinen säätö kun käytti hydrauliikkaa. (Tuli ilmi tuossa 200 metrin koeajossa minkä tein liikkeen pihalla.)
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Direct
Onko tässä päisteautomatiikkaa ja onko se mitenkä käytännöllinen ja helppo käyttää entä onko kuinka kätevät vakionopeus ja vakiokierros ohjelmat. Entä onko jotain mitä ei normaalisti tulisi ajatelleeksi esimerkiksi kierrosten automaattinen säätö kun käytti hydrauliikkaa. (Tuli ilmi tuossa 200 metrin koeajossa minkä tein liikkeen pihalla.)


Tuohon kierrosten automaatti säätöön ihastuin, kun etukuormaajaa kokeilin, kun pääasiallinen käyttö kuormaus hommaa, niin siinä varmasti mukava peli ja muutenkin siihen hommaan kiva voimansiirto .. Että lottoamaan ;D

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Direct
Onko tässä päisteautomatiikkaa ja onko se mitenkä käytännöllinen ja helppo käyttää entä onko kuinka kätevät vakionopeus ja vakiokierros ohjelmat. Entä onko jotain mitä ei normaalisti tulisi ajatelleeksi esimerkiksi kierrosten automaattinen säätö kun käytti hydrauliikkaa. (Tuli ilmi tuossa 200 metrin koeajossa minkä tein liikkeen pihalla.)

Päisteautomatiikka on vakiona. Ohjelmoin siihen ulosoton käytön kun ne päisteautomatiikan namikat on siinä kyynärnojassa hyvällä kohdalla. Normi ulosoton katkaisija on siellä sivupaneelissa.

Cruiset on nopeudelle ja kierroksille. Molemmissa 2 muistipaikkaa. Umpiseen lingotessa käytin kierroscruisea. Ulosotto pyörii vakionopeutta ja polkimella pyydetään nopeus.

Hydrauliikka assistentti tosiaan nostaa kierroksia tarpeen mukaan.

Ajotiloja on automaattinen, puoliautomaattinen ja manuaalinen. Oon ajanu pelkästään automaatilla.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Direct
Mielenkiintoisen oloinen kone tuo Direct Valtra.
Paljon hyviä ominaisuuksia joita kopioitu muista merkeistä.
Miten päisteautomatiikan hallinta? Kelaako se kaikki ohjelmoidut toiminnot läpi yhdellä napin painalluksella vai voiko tehtäviä rytmittää tilanteen mukaan sopivin väliajoin tapahtuvaksi.
Minusta hiukan kömpelöitä nuo jossa koko tapahtumasarja menee läpi esim. ajan tai ajetun matkan perusteella. Pellot ei nääs ole päisteistään aina samanlaisia. On hyvä ominaisuus pystyä rytmittämään toiminnot tilanteen mukaisesti.

No onhan pyöräkin kerran keksitty turhaa sitä on uudesta keksiä, mutta aina voi niitä ominaisuuksia koittaa liitellä samaan pakettiin ja mikäs siinä jos se onnistuu :o Sitä on joskus kutsuttu kehitykseksi ::)

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Direct
Mielenkiintoisen oloinen kone tuo Direct Valtra.
Paljon hyviä ominaisuuksia joita kopioitu muista merkeistä.
Miten päisteautomatiikan hallinta? Kelaako se kaikki ohjelmoidut toiminnot läpi yhdellä napin painalluksella vai voiko tehtäviä rytmittää tilanteen mukaan sopivin väliajoin tapahtuvaksi.
Minusta hiukan kömpelöitä nuo jossa koko tapahtumasarja menee läpi esim. ajan tai ajetun matkan perusteella. Pellot ei nääs ole päisteistään aina samanlaisia. On hyvä ominaisuus pystyä rytmittämään toiminnot tilanteen mukaisesti.

En ihan täydellisesti ole päisteautomatiikkaan tutustunut, mutta ainakin tuo ulosotto sen kautta käytettynä toimii silloin kun play/pause napista painaa. Ilmeisesti toiminnot saa myös ajan tai matkan perusteella toimivaksi.

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Direct
Tervehdys!

Kerrankin asiallista tekstiä! Kertokaahan tietämättömälle, mikä tämä Power Beyond on? Onko se siis ns. paine puolen letku, joka antaa esim. noukinvaunun ohjauspöydälle öljyä tarvittaessa? Jostain olen saanut tällaisen käsityksen, mutta tiedä sitten onko näin.

Oletteko muuten pistäneet merkille, miten huonosti (ainakin tähän asti) traktoreissa on ollut näitä painelinjoja ja ns. tunnustelijalinjoja sekä "vapaapaluulinjoja"? Näitä muuten tarvitsee nykyään melko monessakin työkoneessa, esim. noukkarissa jne.

albino

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
  • . . . . . . .
Vs: Direct
soon vähän isoompi liitin  8) Saa laittaa lietevaunun pumppukuormaimen siihen nii jo rupiaa pumppu pyörrimmää
Näin tällä kertaa...