Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sontakonet remonttia  (Luettu 14729 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Sontakonet remonttia
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Sontakonet remonttia
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

realisti

  • Vieras
Vs: Sontakonet remonttia
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli

kromaks

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Sontakonet remonttia
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 

härmän sylinteri kesti 14 vuotta montus ja päälly looris 10 vuotta

Paljonkohan siä kannattas pitää suunnanvaihdon rajapaineena? Simmonen epäilys vuan että paine olisi säädetty liian korkealle. Ja sitte, kumpaako säätöruuvia, ja kumpaanko suuntaan, jos meinaa esimerkiksi sitä hakuliikeestä työliikkeeksi vaihdon painerajaa muuttaa? Kun painaa sitä vasemman puoleista nappia niin sitte vaihtuu hakuliike työliikkeeksi. Vissii sen puolen säätöruuvia, mutta kumpaanko suuntaan?

250 kiloon asti näyttävä painemittari löytyy, ja sitte kun hajen tarvittavat nippelit sen saa sinne liitostenväliin ja saa site mitattua paineen..  Vai onko niin että paine alas, ja niinkauan nostaa painetta että raapat liikkuu oikein?

Ja siihen kuoren kestämiseen tietenki vaikuttaa se pinnotus, saas nähärä kuinka kauan työkonemaali pysyy siinä kuoressa.

Nii, prässi lähti ulkokautta pihalle, se sisähylsy oli pikkusen ratkennu, ja hairas siihen kelekkaan kiini. Kelkka kunnostettu tänään ja pikkusen muutettu systeemiä että ei pitäisi enää hairoo kiinni, ja huomenna korjata se rautaputki ja sitte sovitella sitä kelekkaa sisälle, ja kattoo kuinka seppää kehutaan... 

Sontakoneremonttiblogi jatkuu huomenna, pyynnöistä huolimatta  ;D

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4085
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Sontakonet remonttia
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D

Ei ne somerolaasekkaa sen paremmin aikanaan kestäny. Viimesen työntönsä meidänkin vanhan navetan kones on jo lykänny. No oikeestaan meidän konees ei oo muuta vikaa kuin kuilus oleva putki pitäs 28 vuoden käytön jälkeen vaihtaa. No remontti on hamas tulevaisuudes kuten myös vasikkaosaston saneeraus ja samas yhteydes vanha vuodelta 2002 (tai 2003) oleva hiehopihatto muutetaan lietteelle. Joskos jo ens kesänä viittis nakertaa. Kuivalannan aika kuitenkin saa hiehopihatonkin osalta jäädä menneisyyteen. Ainiin... putkiremonttiakin täytynee vanhalla navetalla jonkin verran tehdä - jostain kumman syystä.

Niinjoo Ravenlord! Kannattasko se suunnanvaihtoventtiili vaihtaa sellaseen, jossa paine säädetään yhdellä nupilla? Meillä oli alkuperänen kans kahdella ruuvilla säädettävä. Etuna tietenkin se, että sai tarvittaes eri paineen eri suuntaan, mutta moista ominaisuutta harvemmin tarttee. Muistaakseni siinä meni säätö jotenkin ristiin tai sitten muistan väärin. Toki täytyy muistaa tuo "somerolaisen" erikoisuus, että kaikki sylinterit liikkuu aina yhtä aikaa eikä vain se, joka pääsee helpoimmalla. Kerran yks pellepeloton repi tasausventtiilit irti ja sitten menikin kaikki päin honkia.

Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:19:57 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10965
Vs: Sontakonet remonttia
Ittellä pellon raappa -94 alkuperäisillä sylintereillä vielä , "kop, kop "  ::). Siinä ainakin vaan yks painesäätö ja mä oon pitänyt sen "pienellä" taitaa olla jotain 80-100 kiloo nykyään  8).

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Sontakonet remonttia
justiin tilasin härmäläisen koneen. Pääse tästäkin riemusta nauttimaan ;D

Ei ne somerolaasekkaa sen paremmin aikanaan kestäny. Viimesen työntönsä meidänkin vanhan navetan kones on jo lykänny. No oikeestaan meidän konees ei oo muuta vikaa kuin kuilus oleva putki pitäs 28 vuoden käytön jälkeen vaihtaa. No remontti on hamas tulevaisuudes kuten myös vasikkaosaston saneeraus ja samas yhteydes vanha vuodelta 2002 (tai 2003) oleva hiehopihatto muutetaan lietteelle. Joskos jo ens kesänä viittis nakertaa. Kuivalannan aika kuitenkin saa hiehopihatonkin osalta jäädä menneisyyteen. Ainiin... putkiremonttiakin täytynee vanhalla navetalla jonkin verran tehdä - jostain kumman syystä.

Niinjoo Ravenlord! Kannattasko se suunnanvaihtoventtiili vaihtaa sellaseen, jossa paine säädetään yhdellä nupilla? Meillä oli alkuperänen kans kahdella ruuvilla säädettävä. Etuna tietenkin se, että sai tarvittaes eri paineen eri suuntaan, mutta moista ominaisuutta harvemmin tarttee. Muistaakseni siinä meni säätö jotenkin ristiin tai sitten muistan väärin. Toki täytyy muistaa tuo "somerolaisen" erikoisuus, että kaikki sylinterit liikkuu aina yhtä aikaa eikä vain se, joka pääsee helpoimmalla. Kerran yks pellepeloton repi tasausventtiilit irti ja sitten menikin kaikki päin honkia.

Onko tää somerolainen systemi semmonen että ne sylkyt pitää "ajastaa", eli ne pitää joinki säätää että kaikki tekee työliikeensä kokonaisuudessaan? Täs yhdellä oli semmonen systeemi, ku vaihto vektorin hydrauliseen. Aikansa sen pakkoventtiilin kanssa taisteltiin, sitten muuttivat sen tämmöseksi helpoin ensin-systeemiksi.

Eikai sitä ehjää suuntaventtiiliä iha tuommosen takia vaihdeta..  Sitte vasta ku se kuluu loppuun. Noo, tarttee sen mittarin kanssa selvittää että mitä  mistäkin tapahtuu...
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4085
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Sontakonet remonttia
Kun paineentasausventtiilit on ok, ei erikseen ajastamisia/säätöjä tarvita. Systeemi tekee tasausliikkeen itse, jos jostain syystä (yleensä vuodot/letkurikot syynä) liikkeet on tullu erimittaisiksi. Yleensä tasausliikkeen tarve kielii, että jostain vuotaa, letkuista/sylkkyjen tiivisteistä ulos tai sisäinen vuoto. Kun kaikki on kunnossa eikä vuotoja oo, tää "somerolainen" systeemi on kuitenkin toimiva ja nopea verrattuna "kevein ensin"-järjestelmään. Suunnanvaihto-ongelmat somerolaises kielii yleensä myös öljynvaihtotarpeesta ja saapa sen suuntaventtiilin purettua osiinkin ja puhdistettua... vieläpä kasattuakin niin, että toimii taas.
tethering holes to their concave windings

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Sontakonet remonttia
käyttääkö ne männänvarsina sammaa tavaraa mitä laivoissaki

käyttävät
eli pinnote
ei tuu nyt mieleen mikä se oli

Kauheeta jos Härmässä tehtäs laivoja, puistattaa koko ajatus  ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Sontakonet remonttia
verä tervaa päälle ... kestää hyvin paskaa vastaan miltei parhaiten.

Nikujussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Sontakonet remonttia
Oikei muistu lukiesa ne kontillaa olot paskevillerin tunkin laijalla, ehtoilla, pyhäaamulla ja mitenlie usiasti juhulapyhinä.
Oli se ilon hetki kun sain lurruuttaa kaks kuutiota sementtiä konnee päälle. Juhulakahavit keitin.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Sontakonet remonttia
Oikei muistu lukiesa ne kontillaa olot paskevillerin tunkin laijalla, ehtoilla, pyhäaamulla ja mitenlie usiasti juhulapyhinä.
Oli se ilon hetki kun sain lurruuttaa kaks kuutiota sementtiä konnee päälle. Juhulakahavit keitin.

mitä uusiokäyttöä keksit kourujen päälle?

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Sontakonet remonttia
Osas sitte teherä mielenkiintosen tempun..  Vaihdoon kokoojakouruun uuden sylinterin, ja se tekee hieman pidemmän työliikkeen ku härmäläinen. puristin teki normaalisti työliikeen, ja sitte kun lähti tulemaan takaasipäin, tuli noin 30-40cm ja sitte se päätti väntää linjaa kieroon, ja sitte vaihtaa suuntaa. Sitä ny on monella lailla koitettu repiä takaaspäin, mutta ei. Veikkaisin että se ottaa jostaisyystä kiinni sen kelekan oikeanpuoleisesta reunasta, ku se kerran väännättää sen linjan kieroon ja tunkki on vasemmassa laidassa...  Onko vastaavanmoisesta kokemusta? Se kelekka ei ole jumissa mutta se liike jää siihen 30-40 cm matkaan siä äärilaidassa.. Sitäkin on kokeiltu että saksitunkilla painettu kelekka suoraan sinne kouruun ja sitte hydrauliikalla vedetty, mutta ei.... 

Konet on nuota -80 alkupuolen paskervilleri from pellonpaja.

Jos se "vähän pidempi" työliike on vaikka rikkonut jotain siellä työliikkeen ääripäässä. Vääntänyt vaikka takapään kiinikkeen vinoon, tai tehnyt saman männälle-> voisi selittää vinoutuneen käytöksen. Tosin luultavasti tarkistit nämä asiat ensimmäiseksi eikä niistä löytynyt syytä..

ei ole takakiinnikettä, kelekka liikkuu siä kanavassaan, ei ole mitää ohjureita tai stoppareita. Tuo on sillä rajapaine ohjauksella, että jos painen nousee rajan yli, se vaihtaa öljyn virtaussuunna putkistossa. Ja ainut kiinnityskorvake on siinä kelekan etupäässä, ja tunkki liikkuu oikein, kun sen ottaa irti. Ja se kelekka on irti muusta raappalinjasta, ja koitin vetää sitä taljoilla sisälle, ja poikittain se koittaa itteensä kääntää siinä samassa kohdassa, ja jokalajihin koitin rautakangella väänenllä ja kammeta että josvaikka sattuis tuleen sisälle asti... Tarttee huomenna koittaa saada se prässiosa pois ulkokautta sieltä putkestaan. Pistää hirrenpätkä tunkin ja prässin väliin ja lykätä silläkonstilla se kelekka ulos. Näkis sen kelekan ja kanavan oikeanpuolen seinämän että misäkunnossa se on..  että mikä sielä kiilaa.. 

Mut, saas nähärä kuinka kauan tuommonen tavallinen hydrauliikkasylinteri kestää tua sontakoneessa, ku pitää kirkkaat sisällä, niin ei se varsi miksikää mene...  Kai se saman kestää ku 400 € kalliimpi härmäläänen..   Meinaan ku varsi ei ole kaksoiskromattu. Kuoret nuosta mätänee, viimeisimpään tuli halkeama päätymutterin kohtaan, ja sitä edellinen poksahti saumasta. 

härmän sylinteri kesti 14 vuotta montus ja päälly looris 10 vuotta

Paljonkohan siä kannattas pitää suunnanvaihdon rajapaineena? Simmonen epäilys vuan että paine olisi säädetty liian korkealle. Ja sitte, kumpaako säätöruuvia, ja kumpaanko suuntaan, jos meinaa esimerkiksi sitä hakuliikeestä työliikkeeksi vaihdon painerajaa muuttaa? Kun painaa sitä vasemman puoleista nappia niin sitte vaihtuu hakuliike työliikkeeksi. Vissii sen puolen säätöruuvia, mutta kumpaanko suuntaan?

250 kiloon asti näyttävä painemittari löytyy, ja sitte kun hajen tarvittavat nippelit sen saa sinne liitostenväliin ja saa site mitattua paineen..  Vai onko niin että paine alas, ja niinkauan nostaa painetta että raapat liikkuu oikein?

Ja siihen kuoren kestämiseen tietenki vaikuttaa se pinnotus, saas nähärä kuinka kauan työkonemaali pysyy siinä kuoressa.

Nii, prässi lähti ulkokautta pihalle, se sisähylsy oli pikkusen ratkennu, ja hairas siihen kelekkaan kiini. Kelkka kunnostettu tänään ja pikkusen muutettu systeemiä että ei pitäisi enää hairoo kiinni, ja huomenna korjata se rautaputki ja sitte sovitella sitä kelekkaa sisälle, ja kattoo kuinka seppää kehutaan... 

Sontakoneremonttiblogi jatkuu huomenna, pyynnöistä huolimatta  ;D



Korvakuulolta minä ainakin olen sen säätänyt, mutten muista kumpiko on kumpi.
Kannattaa mensselinkanssa olla varalla jos tuntuu jottei säätäessä lähde paine alenemaan, niin voi manuaalisti vaihtaa suuntaa.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 783
Vs: Sontakonet remonttia
Meidän "Maitofabriikissa" on Pellon 4000 8 tn sylintereillä. Tuli otettua vuosituhannenlopulla tommonen vahvemmilla sylkyillä. Sitä virhettä ei ois pitäny tehdä vaan ottaa suoraan 8000. Jonkun verran on saanut hitsailla.  >:( >:(

Lainaus
Kauheeta jos Härmässä tehtäs laivoja, puistattaa koko ajatus  ::)

Kestäis ne härmäläiset laivat jos ei oo jää vuoria. ;) Sama pätee paskatykkiinkin. Pitäs vaan riittävän usein "taustaa" tunkiot niin pääsis helpomalla. On ollu vähä viime talvina ongelmia kun pamahtaa 20 pakkasta vähillä lumilla ja tunkio saa jääkannen. Ei se härmäläinenkään ole mikään ihmeiden tekijä. Lanta kourun "salaojitukseen" kannattaa kiinnittää myös huomiota. Itsellä on Pellon muoviritilä. Tätäkään virhettä ei olisi pitänyt tehdä. :o Tässähän on pyöreitä sekä "suomumaisia reikiä. Vain pyöreät pysyy auki.
Tranceforming the world

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10965
Vs: Sontakonet remonttia
Meidän "Maitofabriikissa" on Pellon 4000 8 tn sylintereillä. Tuli otettua vuosituhannenlopulla tommonen vahvemmilla sylkyillä. Sitä virhettä ei ois pitäny tehdä vaan ottaa suoraan 8000. Jonkun verran on saanut hitsailla.  >:( >:(




Samanlainen viritys mulla. Ei ole hitsiä asennuksen jälkeen tarvinnut  ::) Mutta se puristin on vaan liian pienellä reiällä  ??? Siinä paska käy kuin kurkkaamas lunkulla ja tuloo taas takaasi , varsinkin jos on vähän pahanaasta  ???  Ja läpän pakkoohjaus on joskus ollu mutta ei oo enää  ;)