Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vettä pesään !  (Luettu 28337 kertaa)

Mäksä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Vettä pesään !
Lainaus
Tutulla ei kestänyt pannu viittäkään vuotta kun oli putkimies laittanut kylmän paluuveden menemään suoraan pannuun

Meillä oli kanssa tuollanen kytkentä, mutta vanha yläpalo puukattila (en muista merkkiä) kesti kuitenkin yli 20 vuotta... tai ei se sittenkään pettänyt, mutta pistettiin se rälläkällä palasiksi ja laitettiin arimaxin 240. Viime talvena vasta muutettiin se kierto toisenlaiseksi, kun tuli uus varaaja.

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa
Itellä 30 vuotta vanha jämän kattila eikä loppua näy.  :o
Mulla Jämä vuosimallia 74.Ostin parivuotta sitte säätötulen kattilan varooksi,jos jämä sattuis poikiin.Siinähän säätötuli viihtyy trukkilavalla,kun jämä lämmittää 8)

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Itellä 30 vuotta vanha jämän kattila eikä loppua näy.  :o
Mulla Jämä vuosimallia 74.Ostin parivuotta sitte säätötulen kattilan varooksi,jos jämä sattuis poikiin.Siinähän säätötuli viihtyy trukkilavalla,kun jämä lämmittää 8)

meillä jämä kesti 29 vuotta. 2005 vaihdoin kespes alapalokattilan jämän tilalle ku alko vuotaa.

Rekolan tilanhoitaja

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko kellään laittaa paremmaks. Paloittelin Högforsin kattilan kaksi vuotta sitten joka oli ollut käytössä vuodesta 1952. Ei vieläkään ollut rikki. Halusin paremman hyötysuhteen. Odotukseni uudelta kattilalta on että se kestää max 15v.

nautafarmari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko kellään laittaa paremmaks. Paloittelin Högforsin kattilan kaksi vuotta sitten joka oli ollut käytössä vuodesta 1952. Ei vieläkään ollut rikki. Halusin paremman hyötysuhteen. Odotukseni uudelta kattilalta on että se kestää max 15v.

Elikkä puu käyttönen kattila? Kuinka huomattava ero on uuteen verrattuna?

redbull

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Go Ahead, Make My Day

Onko kellään laittaa paremmaks. Paloittelin Högforsin kattilan kaksi vuotta sitten joka oli ollut käytössä vuodesta 1952. Ei vieläkään ollut rikki.
>>>Onko se jo niistä valurautalohkoista kasattu? Mulla olis sellanen jouten, jos ny joku nuukajulli haluais vaikka pajaan ikuisen kattilan ;). Lohkoja muistaakseni 9 peräkkäin ja teho öljyllä 280kw, vuosimalli 1982 ja kaikki osat poltinta myöten...

Rekolan tilanhoitaja

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä lohkoista kasattu kattila. Viime vuodet se oli hakkeella ja sitä aikaisemmin öljyllä/puulla. Hakkeen kulutus on pienentynyt uuden kattilan ansiosta . Uuden kattilan nuohoaminen on helpompaa. :D

Rami

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuolla aikaisemmin maininnat, että suoraan kylmä vesi pannuun. Onko olemassa jotain esilämmitystä? Itsellä samallainen pannu, kun Ojalalla, varmaan pari vuotta tuoreempi ja "kylmä" vesi kyllä joudutaan palauttamaan takaisin pannuun, että saadaan taas lämmitettyä. Olen kyllä varautunut henkisesti, että se ei ole ikupäiväinen. Haketta ja purua poltettu varmaan noin 1700 m3, että elinpäivät sillä käy kohti ehtoota. :-\

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lämmityskierron kylmävesi on laitettava shunttiin tai sitten pitää kylmään sekoittaa kuumaa ennen pannuun laittoa.
30-luvun valurautakattiloita on kuulemma edelleen käytössä.

Viimeksi muokattu: 14.12.09 - klo:13:57 kirjoittanut Make

Mystinen kesälaatumies

i1890

• Vieras
Minä vähän luulen niin, että se kattila pitää pysyä koko ajan kuumana jokapuolelta. Minulla ala-talkkarin kattila vuodelta 76  ja kolmas stokeri menossa mutta meillä vain  260 neliötä lämmitettävää eikä kuuma vesi kulutusta kuin suihku. Nyt meillä on vasta hyvä stokesi poltan vain lajittelujätettä, sitä on nyt poltetu niin että 2 vuotta tuli täyteen marraskuun alussa. Sen kosteus on matala niin ei tule vesihöyryä, kattila lämpötila meillä on 80 +, jos sillä on jotain merkitystä.
-78 Ala-Talkkarin kaksoispesä, puupesä haponkestävää, uutena yksi vuotava hitsisauma paikattu.
-81 lopetettiin pelleily klapien kanssa laitettiin TP stokeri, syöttölaitteen jarrulaakerit viimetalvena vaihdoin uusiin, ei muuta remppaa.

Radon

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuolla aikaisemmin maininnat, että suoraan kylmä vesi pannuun. Onko olemassa jotain esilämmitystä? Itsellä samallainen pannu, kun Ojalalla, varmaan pari vuotta tuoreempi ja "kylmä" vesi kyllä joudutaan palauttamaan takaisin pannuun, että saadaan taas lämmitettyä. Olen kyllä varautunut henkisesti, että se ei ole ikupäiväinen. Haketta ja purua poltettu varmaan noin 1700 m3, että elinpäivät sillä käy kohti ehtoota. :-\

Oikea nimi tuolle on nelitieventtiili/shuntti useimmissa tuo on kyllä perusvarusteena nykyisin, homma voi toimia hyvinkin kolmitieventtiilillä jos paluuvesi ei ole kovin viileätä mutta nykyisin kun kiertovesipumput ovat melko pienitehoisia niin paluuvesi usein varsin viileätä ja siitä tulee ongelmia niin kattilan kestoon kun myös palamiseen.

7530

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
mikä sen paluuveden minimi lämpö pitäisi olla ? Itsellä paluu vesi noin 55

Naturalis

• Vieras
???Mulla on näillä keleillä lähtevä 55 ja silti kämpässä lämmintä tarpeeks...

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Alhaisella veden lämpötilalla ainakin hajottaa pannun kun pannun ennen aikojaan. Kyllä veden lämpötilan pannussa tulee olla ainakin 70 astetta mielummin yli. Itsellä on 83 astetta. Keskinmäärin paluuvesi ehkä 20 astetta kylmempää. Kolme eri kiertoa ja kahdessa kierrossa automaatti shuntit niin vaihtelee se paluuvesi aika paljon.

309Ci

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

Meniköhän ny puurot ja vellit...
  Pattereista tuleva paluuvesi saa olla mitä vaan, varsinkin  varaajasysteemeissä.  Mutta se vesi,mitä pannuun menee je mitä se lämmittää.