Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!  (Luettu 19987 kertaa)

Juntti-la

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Kertokaapa mielipiteitänne neuvontapalveluista, lähinnä viljelysuunnitelmista ja eu- tukihakemusneuvonnasta.

Kannattaako tehä ite (hommata ohjelmat ja perehtyä) vai ostaa palvelu joltakin esim. ProAgrialta tai yksityiseltä neuvojalta?

Kokemuksi hinnasta, laadusta ja vaivasta?

KIITOS!

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Jos satut löytään hyvän paperinpyörittäjän,kannattaa ulkoistaa.Mä hommasin saman ohjelman kun silläki on,tekee omalle koneelle kaikki=saa tiedot koska haluaa ja voi muutella jos tarvetta.
Ei kaikkeen tartte löytyä aikaa ja ammattitaitoo 8)

Juntti-la

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Jos satut löytään hyvän paperinpyörittäjän,kannattaa ulkoistaa.Mä hommasin saman ohjelman kun silläki on,tekee omalle koneelle kaikki=saa tiedot koska haluaa ja voi muutella jos tarvetta.
Ei kaikkeen tartte löytyä aikaa ja ammattitaitoo 8)

Onko minkä hintasta tuo yksityinen neuvonta? ProAgrialla tuntuu olevan hieman suolaset hinnat palveluissa.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mulla käy yksityinen täyttäjä.En jaksa kattella kuittia,mutta ei se kallis voi olla kun mäki käytän ;D ;D

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Jos et osaa etkä halua edes opetella ymmärtämään, mistä sinulle tuet maksetaan, anna toisten tehdä.

koponen

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Kannattaako tehä ite (hommata ohjelmat ja perehtyä) vai ostaa palvelu joltakin esim. ProAgrialta tai yksityiseltä neuvojalta?

Suosittelen lämpimästi käyttämään meitä yksityisiä neuvojia  :D :D
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Vastaukseni menee hiukan kysymyksesi ohi, mutten malta olla kommentoimatta.

PröötAgria on niin iso organisaatio, että siellä saa sopivan, ei pätevän.  Ja nimenomaan sen kannalta sopivan.

En kiellä, etteikö siellä olisi töissä pätevää väkeä. Mutta olen liian monta kertaa pettynyt erilaisissa koulutuksissa, kun päteväksi tiedetty luennoitsia on korvattu toisella.

Toinen seikka on ulosanti.  Hiirenharmaa taloushirmu naputti meillä mitään puhumatta läppäriään.  Kun kysyin häneltä jotain, hän kaivoi salkustaan jonkun paperin ja luki siitä:" Maatalousverolain neljännen...."
Kun asia ei mennyt perille kysyin asiaa uudelleen.  Ainoa vastaus oli: "Juurihan käsittelimme sen asian". Ja mykkäkoulu jatkui.

Joten, valitset minkä tavan tahaansa, varmista että ymmärrät mitä teette.  Voit huoletta ulkoistaa kuitinnaputuksen, paperientäytön ja ties minkä, kunhan ymmärrät tekemiesi ratkaisujen vaikutukset.

Juntti-la

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Jos et osaa etkä halua edes opetella ymmärtämään, mistä sinulle tuet maksetaan, anna toisten tehdä.



....Mutta kumpi on kannattavampaa, Olla hiukan hajulla ja antaa toisten tehdä vai tankata tietoa ja tehä ite?

Kannattavuudella tarkotan euroja.. Myös omalle työlle tapana laskia hinta. ;)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Vaikka konehommia on aika paljon ulkoistettu, viljelysuunnitelma ja tukihaku on omissa käsissä.

Nyt kun tukihaku on netissä, homma ei ole edes kovin vaivalloista, ja sen voi tehdä viimeistä vahvistusta vaille valmiiksi huhtikuun alussa kun ei vielä pääse peltohommiin.

Ainakin viljatilan osalta kumpi sitä tilaa oikein johtaa, isäntä vai joku ProAgrian neuvoja? Kyllä se viljelysuunnitelman tekeminen on isännän tehtävä, ja vielä isännän merkittävin tehtävä koko vuonna. Apukoulun käyneet saattavat tarvita apua lannoitusten laskemisessa, mutta muilta homman pitäisi onnistua peruskoulumatematiikalla.

koponen

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Apukoulun käyneet saattavat tarvita apua lannoitusten laskemisessa, mutta muilta homman pitäisi onnistua peruskoulumatematiikalla.

Mielenkiintoinen vertaus, lannoituksen laskeminen kun ei ole tänä päivänä ihan se visun "perusjuttu" ja sitten pitää vielä tietää aika paljon nipppeli tietoa että homma toimii....
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!

....Mutta kumpi on kannattavampaa, Olla hiukan hajulla ja antaa toisten tehdä vai tankata tietoa ja tehä ite?

Kannattavinta on se, että tietää itse oikeasti. Normaalit tukiasiat eivät ole niin mutkikkaita, etteikö niistä voisi itse selvitä. Tukiasiat pitää tietää jo siinä vaiheessa, kun suunnittelee seuraavan vuoden kasvivalintaa.



Kannattavuudella tarkotan euroja.. Myös omalle työlle tapana laskia hinta. ;)

Jos osaat asiasi, teet tukihakemukset ja viljelysuunnittelun melkein samassa ajassa kuin ammattilainen. Joudut kuitenkin pitämään konsultillesi seuraa.


Jos edelleen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta jättää em. paperityöt muille, niin siitä vaan. Pääasia on, että itse tiedät, mikä sinulle parhaiten sopii. Itse pidän noiden suunnittelutöiden tekemistä perusammattitaitona nykyään.

PigBoss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
  • Aina on oksan ottajia, kun on kuusen kaatajia
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Meille viljelysuunnitelma tulee ohjelman vuosipäivityksen hinnalla eli ei kannata ostaa omaa ohjelmaa...
Aika menee arvellessa, päivät päätä käännellessä.

koponen

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Joudut kuitenkin pitämään konsultillesi seuraa.

Niinpä, seuran pitäminen oman"konsulttisi" kanssa meinaa että voit koska tahansa soittaa hänelle ja varmistaa että mitenkä se asia taas olikaan.

Lievellä kokemuksen äänellä voin sanoa että kannattaa  :) :)
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä olen ulkoistanut tukihakemusten täytön pelkästään sen vuoksi että tekijällä on vakuutus.
Nothing is Something Worth Doing

deutsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mun mielestä neuvojan olisi osattava neuvoa noissa viljavuustutkimusten tulkinnassa, kasvilajikkeiden valinnassa, lannoituksessa,  kasvinsuojelusuunnitelman tekemisessä yms. ja yleensäkin antaa vaihtoehtoja kasvien viljelyyn ottaen huomioon tilan konekannan ja rakennukset. Ehkä siinä samassa voisi tutkailla mitä resursseja tilalla olisi kehittää tuotantovälineitä kohti kannattavampaa kasvinviljelyä. Tukipapereiden täyttö on nykyään sen verta helppoa, että siihen tuskin neuvojaa tarvitaan. Jos löytyy neuvoja joka osaa tarjota tilalle vaihtoehtoja ja perustella ne, niin kyllä neuvoja on hintansa väärti.