Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!  (Luettu 19990 kertaa)

kaima

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Viljatilan neuvojan laatutesti, hyvä neuvoja on osannut tilan kannattavuuden optimointiin seuraavat asiat, järjestys helposta vaikeaan:
1. Saanut tilan kotieläinten lannan käyttäjäksi. Lannoitussäästö 50-100e/ha.
2. Vielä 2009 ja 2010 vanha 65e/ha vastaanottosopimustuki 10m3/ha.
3. 2009-2013 uusi 56e/ha lannanmultaustuki 20 m3/ha.
4. Jos sianlantaa niin mullataan vähintään 5m3 keväällä, niin syksyllä voidaan mullata loput 15m3 nitraattidirektiivien mukaisesti. Naudanlannalla ei tarvitse mennä näin pilkuntarkasti.
5. LFA- ja ympäristötukikauden vaihtuessa on hankittu vuosi etukäteen kotieläimiä, niin on päästy kotieläintilaksi, lisätuki reilu 100e/ha.
6. Kesken LFA- ja ympäristötukikautta on ostettu tai vuokrattu kokonainen kotieläintila, eli on päästy kesken kautta heti kotieläintilaksi.

Yhteensä lisätuet + lannoitussäästö on 300-350e/ha joka vuosi 2009-2010. 2011 alkaen 65e/ha vähemmän, ellei tule taas jotain uutta tukimuotoa.

Onko nämä sitten osannut hankkia yksityinen vai Proagrian neuvoja on se ja sama.

Jos oma neuvojasi (vaikka sinä itse) ei ole osannut niin kysy miksi ei ole neuvottu optimaalisesti?

Viljantilan talouden optimointi on tärkeä työ!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Yhteensä lisätuet + lannoitussäästö on 300-350e/ha joka vuosi 2009-2010. 2011 alkaen 65e/ha vähemmän, ellei tule taas jotain uutta tukimuotoa.

***Tuon verran lisää pellon vuokran maksuun.
Kui mää ain olen paras?

kaima

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Yhteensä lisätuet + lannoitussäästö on 300-350e/ha joka vuosi 2009-2010. 2011 alkaen 65e/ha vähemmän, ellei tule taas jotain uutta tukimuotoa.

***Tuon verran lisää pellon vuokran maksuun.


Kai on Sinullakin? Laskelma oli tehty viljatilalle,,,

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!

Kai on Sinullakin?
[/quote]

Kaimaar on.
Kui mää ain olen paras?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Viljatilan neuvojan laatutesti, hyvä neuvoja on osannut tilan kannattavuuden optimointiin seuraavat asiat, järjestys helposta vaikeaan:
1. Saanut tilan kotieläinten lannan käyttäjäksi. Lannoitussäästö 50-100e/ha.
2. Vielä 2009 ja 2010 vanha 65e/ha vastaanottosopimustuki 10m3/ha.
3. 2009-2013 uusi 56e/ha lannanmultaustuki 20 m3/ha.
4. Jos sianlantaa niin mullataan vähintään 5m3 keväällä, niin syksyllä voidaan mullata loput 15m3 nitraattidirektiivien mukaisesti. Naudanlannalla ei tarvitse mennä näin pilkuntarkasti.
5. LFA- ja ympäristötukikauden vaihtuessa on hankittu vuosi etukäteen kotieläimiä, niin on päästy kotieläintilaksi, lisätuki reilu 100e/ha.
6. Kesken LFA- ja ympäristötukikautta on ostettu tai vuokrattu kokonainen kotieläintila, eli on päästy kesken kautta heti kotieläintilaksi.

Yhteensä lisätuet + lannoitussäästö on 300-350e/ha joka vuosi 2009-2010. 2011 alkaen 65e/ha vähemmän, ellei tule taas jotain uutta tukimuotoa.

Onko nämä sitten osannut hankkia yksityinen vai Proagrian neuvoja on se ja sama.

Jos oma neuvojasi (vaikka sinä itse) ei ole osannut niin kysy miksi ei ole neuvottu optimaalisesti?

Viljantilan talouden optimointi on tärkeä työ!


Alkupään jutut (1-4)on mielestäni tullut ymmärrettyä, jos on MT täyttöohjeet lukenut tai käynyt isumassa/ kahvilla ilmaisilla täyttökoulutuspäivillä. Sekä itsellä on joku halu alentaa viljelykustannuksia. Loppu vaihtoehdot eivät mielestäni niinkään kerro tukien optimoinnista vaan tuotantosuunnan muutoksesta. Voin olla toki väärässäkin. Maaseutusihteereiltä saa ilmaisia neuvoja noihin vaikeimpiin (-kin) pulmiin (5-6)vaikka puhelinsoitolla ja ilmaiseksi. Ja jos ei heti tiedä asiasta hän otta kyllä selvää ::) Ja tämä palvelu on ilmaista  :P  Ja voihan sitä aina pyytää neuvoja vaikka agronetissä , jos siltä tuntuu  ;)

Juntti-la

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä olen ulkoistanut tukihakemusten täytön pelkästään sen vuoksi että tekijällä on vakuutus.

Miten neuvojilla tuo vakuutus homma, eli ottaako koko vastuun hommastaan vai jääkö esim. yksityistä käyttävälle vastuu omaan niskaan? Kait ProAgrialla sentää pöljänpojan vara on omissa hommissaan..vai?

koponen

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mtk vakuuttaa kouluttamansa Eu avustajat, koskaan en ole tuota vakuutusta tarvinut mutta hyvähän se on olemassa
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä oon ainakin niin tyhmä että parempi antaa asiantuntijoiden tehdä tukihakemukset ja viljelysuunnitelmat.Verokirjanpidosta nyt puhumattakaan.Olen säästänyt/tienannut näitä asiantuntijapalveluita käyttämällä tuhansi ellei kymmeniä tuhansia euroja vuosien mittaan.Aina jää joku arvokas tieto/tomintatapa huomaamatta jos itse tuhraa ja aikaa siihenkin(ainakin talouskirjanpitoon) menee vuodessa todella paljon,etenkin kun kuitteja kertyy mojovia määriä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Ei kannata pro agriaa vaivata, perehdy mieluummin itse 8)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä oon ainakin niin tyhmä että parempi antaa asiantuntijoiden tehdä tukihakemukset ja viljelysuunnitelmat.Verokirjanpidosta nyt puhumattakaan.Olen säästänyt/tienannut näitä asiantuntijapalveluita käyttämällä tuhansi ellei kymmeniä tuhansia euroja vuosien mittaan.Aina jää joku arvokas tieto/tomintatapa huomaamatta jos itse tuhraa ja aikaa siihenkin(ainakin talouskirjanpitoon) menee vuodessa todella paljon,etenkin kun kuitteja kertyy mojovia määriä.

Mitä sää maksat vuodessa tuosta kaikesta?
Kui mää ain olen paras?

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä oon ainakin niin tyhmä että parempi antaa asiantuntijoiden tehdä tukihakemukset ja viljelysuunnitelmat.Verokirjanpidosta nyt puhumattakaan.Olen säästänyt/tienannut näitä asiantuntijapalveluita käyttämällä tuhansi ellei kymmeniä tuhansia euroja vuosien mittaan.Aina jää joku arvokas tieto/tomintatapa huomaamatta jos itse tuhraa ja aikaa siihenkin(ainakin talouskirjanpitoon) menee vuodessa todella paljon,etenkin kun kuitteja kertyy mojovia määriä.

Mitä sää maksat vuodessa tuosta kaikesta?
visu+tukipaperit=n.150e Kirjanpito kuukausialvi-ilmoituksineen ja veroilmoituksineen n.500e.Kuitteja yli 1000/vuosi  :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä oon ainakin niin tyhmä että parempi antaa asiantuntijoiden tehdä tukihakemukset ja viljelysuunnitelmat.Verokirjanpidosta nyt puhumattakaan.Olen säästänyt/tienannut näitä asiantuntijapalveluita käyttämällä tuhansi ellei kymmeniä tuhansia euroja vuosien mittaan.Aina jää joku arvokas tieto/tomintatapa huomaamatta jos itse tuhraa ja aikaa siihenkin(ainakin talouskirjanpitoon) menee vuodessa todella paljon,etenkin kun kuitteja kertyy mojovia määriä.

Mitä sää maksat vuodessa tuosta kaikesta?
visu+tukipaperit=n.150e Kirjanpito kuukausialvi-ilmoituksineen ja veroilmoituksineen n.500e.Kuitteja yli 1000/vuosi  :D

En usko, että tuohon hintaan kukaan tekee muutta kuin pimiästi.
Kui mää ain olen paras?

Juntti-la

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mä oon ainakin niin tyhmä että parempi antaa asiantuntijoiden tehdä tukihakemukset ja viljelysuunnitelmat.Verokirjanpidosta nyt puhumattakaan.Olen säästänyt/tienannut näitä asiantuntijapalveluita käyttämällä tuhansi ellei kymmeniä tuhansia euroja vuosien mittaan.Aina jää joku arvokas tieto/tomintatapa huomaamatta jos itse tuhraa ja aikaa siihenkin(ainakin talouskirjanpitoon) menee vuodessa todella paljon,etenkin kun kuitteja kertyy mojovia määriä.

Mitä sää maksat vuodessa tuosta kaikesta?
visu+tukipaperit=n.150e Kirjanpito kuukausialvi-ilmoituksineen ja veroilmoituksineen n.500e.Kuitteja yli 1000/vuosi  :D

En usko, että tuohon hintaan kukaan tekee muutta kuin pimiästi.

Hyvä jos sillonkaa :)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!
Mites ne jotka teettää viljelysuunnitelmat ulkopuolisella, ja sitten joutuu syystä tai toisesta tekemään viime hetken muutoksia? Pystyykö itse laskemaan mitä on saatavilla käytettävissä olevilla aineilla, vai pitääkö lähteä soittelemaan viikonloppuna suunniltelman tekijälle? (käytännön esimerkki: lietepumppu laukeaa perjantai-iltana, mutta kuivalantaa olisi saatavissa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalousneuvonta? KOMMENTOI!


En usko, että tuohon hintaan kukaan tekee muutta kuin pimiästi.
Eihän se tietysti mikään uskonkappale olekaan mutta Proagriassa tehdään noi ekat ja eihän niissä me kun 15-45min/kerta, joten kyllä siitä se 84e tulee tunnille + alv(on niin vähän lohkoja että noi on nopeesti tehty). Kirjanpito tehdään sellaisessa firmassa joka ei ottais pimeetä rahaa vaikka maksettais, joten jos asia vielä epäilyttää niin voin kyllä laittaa vaikka kuiteista kopiot tulemaan postiin  ;) Olen itsekin välillä kauhistellut työmäärää suhteessa hintaan,mutta se on se mikä on ja lasku tulee 2 kertaa vuodessa.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.