Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Austraalian Paimenkoira  (Luettu 39229 kertaa)

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Eipä sen koiran tartte paljon mitään tehdä, muutaman kerran sanoo kuka määrää ja sen jälkeen eläimet liikkuu kyselemättä, loppuu riehumiset olkipaalien ympärillä kun kuivituksen aika. Sonneille laittelin just uudet kuivikkeet ja siinähän ne kaverit oli turvamiehenä ja pojat katteli vieressä ihan nätisti.

Pentu voi ottaa muutaman tällin, harvoin aikuinen koira on niin toope, että ihteensä potkittaa.

Kait ne bortsut laitumella toimii, mutta miten ne navetan sisällä ja ahtaissa tiloissa, kuitenkin sitä laiduntyötä on tosi vähän, ehkä lypsytiloilla lehmien hakua. Saako ne naudat liikkeelle, kun monet on sitä valitellu, ettei kantti riitä? Naudat ei tuijottelusta välitä höökäsen pölläystä. Emot saa raivarin jos koira harrastaa sellaista valehyökkimistä, on kaksi vaihtoehtoa; koiraa ei käytetä ollenkaan poikineiden kanssa tai käsky on sen verran selvä, ettei tarvitse kyseenalaistaa. Ihan vastapoikineiden luo ei kannatakkaan koiran mennä ajelu tarkoituksessa, muuten vaan käppäillä lähistöllä jos emo sen sallii, turhaa stressata emoa turhaan.
Korjaus Trajanuksen vaikutuksesta; Bortsut toimii laitumella sekä sisällä ja ahtaissa tiloissa, laiduntyötä on paljon. Ne saa naudat liikkeelle, on monet kehunu, pelkällä tuijotuksen voimalla, niillä on niin kova kantti. Emot ei välitä höökasen pölläystä valehyökkäyksistä, koira voi ihan hyvin olla poikineiden emojen luona tuijottelu tarkoituksessa, eikä ne stressaa emoja turhaan. Ja ne ovat myös hyviä suojelijoita kiperissä tilanteissa joita nautatiloilla ei ole.

Minä olen saanut väärää infoa, ilmeisesti ;D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.

Varmasti noin!  Ilmankos jeeppikin lainaa siltä aina linkkinsä. ;D  ;D  ;D

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.

Varmasti noin!  Ilmankos jeeppikin lainaa siltä aina linkkinsä. ;D  ;D  ;D

Ilman muuta asiantunteva heppu...kun kyse on niistä roduista mille on omistautunut, samaa mieltä ehdottomasti 8)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
Onkohan paimenkoiria saatavilla valmiiksi koulutettuina ja kuinkahan paljon lisähintaa koulutus tekisi? Joskus ollaan mietitty paimenkoiran hankkimista, mutta tuntuu tuo kouluttaminen aika vaikealta hommalta näin aloittelijalle. Rodustakaan ei ole vielä sen tarkempaa mielipidettä, mutta nautoja sen kanssa olis tarkoitus paimentaa.

Vakavasti puhuen valmiiksi koulutetuista: Suomesta tuskin sellaista saa populan pienuudesta ja alan ammatilaisten vähyydestä johtuen. Ruotsista sensijaan jo saa. Parivuotias hyvinkoulutettu borderi, joka ei ole päässyt kilpailuissa huipulle irtoaa sieltä 15000-20000 kruunulla. Koirille on opetettu kansainväliset käskyt ja ovat heti valmiita käyttöön. Tämä on todella paras tapa saada hyvä käyttökoira hetitarpeeseen. Sitten voipi seuraavilla itse opetella opettamista, joka ei onnistu vasemmalla kädellä.

Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:20:58 kirjoittanut landehande

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Onkohan paimenkoiria saatavilla valmiiksi koulutettuina ja kuinkahan paljon lisähintaa koulutus tekisi? Joskus ollaan mietitty paimenkoiran hankkimista, mutta tuntuu tuo kouluttaminen aika vaikealta hommalta näin aloittelijalle. Rodustakaan ei ole vielä sen tarkempaa mielipidettä, mutta nautoja sen kanssa olis tarkoitus paimentaa.

Vakavasti puhuen valmiiksi koulutetuista: Suomesta tuskin sellaista saa populan pienuudesta ja alan ammatilaisten vähyydestä johtuen. Ruotsista sensijaan jo saa. Parivuotias hyvinkoulutettu borderi, joka ei ole päässyt kilpailuissa huipulle irtoaa sieltä 15000-20000 kruunulla. Koirille on opetettu kansainväliset käskyt ja ovat heti valmiita käyttöön. Tämä on todella paras tapa saada hyvä käyttökoira hetitarpeeseen. Sitten voipi seuraavilla itse opetella opettamista, joka ei onnistu vasemmalla kädellä.

Tästä olen eri mieltä, paras on kouluttaa itse ja vaikka ei valmis ammattikouluttaja olisikaan, koiran käyttäjällä on oltava tietty asenne ja ymmärrys, valmiiksi opetettu taantuu tumpulalla ja kykenevä osaa sen verran opettaa, myös itse oppien. Uskollisin kaveri ja paras yhteistyö tulee alusta asti itse opetetulle, ennemmin vaikka jeesiä joltain koiratuntijalta.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
Onkohan paimenkoiria saatavilla valmiiksi koulutettuina ja kuinkahan paljon lisähintaa koulutus tekisi? Joskus ollaan mietitty paimenkoiran hankkimista, mutta tuntuu tuo kouluttaminen aika vaikealta hommalta näin aloittelijalle. Rodustakaan ei ole vielä sen tarkempaa mielipidettä, mutta nautoja sen kanssa olis tarkoitus paimentaa.

Vakavasti puhuen valmiiksi koulutetuista: Suomesta tuskin sellaista saa populan pienuudesta ja alan ammatilaisten vähyydestä johtuen. Ruotsista sensijaan jo saa. Parivuotias hyvinkoulutettu borderi, joka ei ole päässyt kilpailuissa huipulle irtoaa sieltä 15000-20000 kruunulla. Koirille on opetettu kansainväliset käskyt ja ovat heti valmiita käyttöön. Tämä on todella paras tapa saada hyvä käyttökoira hetitarpeeseen. Sitten voipi seuraavilla itse opetella opettamista, joka ei onnistu vasemmalla kädellä.

Tästä olen eri mieltä, paras on kouluttaa itse ja vaikka ei valmis ammattikouluttaja olisikaan, koiran käyttäjällä on oltava tietty asenne ja ymmärrys, valmiiksi opetettu taantuu tumpulalla ja kykenevä osaa sen verran opettaa, myös itse oppien. Uskollisin kaveri ja paras yhteistyö tulee alusta asti itse opetetulle, ennemmin vaikka jeesiä joltain koiratuntijalta.

Minulla on tuo kirjoittamani kokemus. ''Valmiiksi'' opetettu ei ole mihinkään taantunut.    Ensin pitää opetella itse itsensä opettajaksi, jotta voi kouluttaa koiran ammattilaiseksi.  Usein karjatilallisella ei ole aikaa ja harrastusmieltä opettamiseen ja koirasta jää kovin ''avustava''. Menee vähintään tuo kaksi vuotta jotta pentu paimentaa kunnolla, vaikka olisi hyväkin opettaja.  Siis hetitarpeeseen on paras ja edullisin ostaa parivuotias valmiiksi koulutettu border Ruotsista Suomeen.  Jos sitten harrastusta opettamiseen riittää seuraavaa koiraa varten niin ok.
Pennun kun ostaa, ei siitä pienenä edes tiedä onko sillä kaikki ''tallella'' paimenkoiraksi.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
tuijottelu tarkoituksessa,

Missä ihmeen tuijottelutarkotuksessa?  ??? Bortsu on fiksu koira, se kyllä oppii mikä toimii ja mikä ei. Mein poika ainakin paimentaa liikkeellä vaikka sukulainen lampurilla katseella. Kyllähän tuo pentuna tuijotti ja sitten istu pää kallellaan ja pohti kun vasikat kirmas pukkilaukkaa tuhanteen eri ilmansuuntaan. Yrittää uudestaan, ei erehdy. Näin opitaan.

No eiköhän bortsut ole jo itse osoittaneet kykynsä, niin paljon niitä on lehmätiloilla. Kaipa niitä hankittaisi aina lisää jos ne ihan paskahousutöllöttäjiä olisi..  ;)

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.

Varmasti noin!  Ilmankos jeeppikin lainaa siltä aina linkkinsä. ;D  ;D  ;D
Hoh hoijaa  :P :D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.

Varmasti noin!  Ilmankos jeeppikin lainaa siltä aina linkkinsä. ;D  ;D  ;D
Hoh hoijaa  :P :D

;D   ;D   ;D

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.
Ihan ite ja vielä livenä, vau ;D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.
Ihan ite ja vielä livenä, vau ;D

;D   ;D   ;D

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Mä en harrasta soitteluja mutta oon joskus sanasen tainnu livenäkin vaihtaa. Ja kyllä asiantunteva heppu on.
Ihan ite ja vielä livenä, vau ;D

;D   ;D   ;D
Thanks :D

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Austraalian Paimenkoira
Ja taas lähti Pluto ketju tumpusta...

Soliferille hyvää jatkoa ja antoisia hetkiä koiran kanssa ja tervetuloa työkoiranomistajien objektiiviseen maailmaan.

Kaikesta huolimatta, kahta en vaihda: Vaihdetta ja Filaa... (mitäköhän tuokin minusta kertoo?) ::)

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
No azorin ja paimenkoirien (bortsu, kelpie, auspai) vertailu on ihan sama kun vertailtaisiin polkupyörää ja kaasuhellaa. Niillä ei ole kertakaikkiaan mitään yhteistä, aivan eri asioita.
Siksi on vähän naurettavaa tämä filaomistajien tarve väittää että paimenkoirat ovat liian pehmeitä nautatiloille.
Jos pitää liikutella eläimiä ja työtä on paljon, sopiva on paimenkoira.
Jos on joku sonnitila missä eläimet on karsinoissa ja ainoa liikehdintä on teurasautoon niin azori on varmasti todella hyvä.
Se mikä koira uskaltaa mennä mihinkin on aivan toisarvosta ja sitäpaitsi kasvatus ja yksilökysymys. 

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
No azorin ja paimenkoirien (bortsu, kelpie, auspai) vertailu on ihan sama kun vertailtaisiin polkupyörää ja kaasuhellaa.  
Jos pitää liikutella eläimiä ja työtä on paljon, sopiva on paimenkoira.
::)
Jos on joku sonnitila missä eläimet on karsinoissa ja ainoa liikehdintä on teurasautoon niin azori on varmasti todella hyvä.
Se mikä koira uskaltaa mennä mihinkin on aivan toisarvosta ja sitäpaitsi kasvatus ja yksilökysymys.  
::)
Niillä ei ole kertakaikkiaan mitään yhteistä, aivan eri asioita.
::)
Siksi on vähän naurettavaa tämä filaomistajien tarve väittää että paimenkoirat ovat liian pehmeitä nautatiloille.
::)    
 

Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo:12:36 kirjoittanut jeep

Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9