Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Austraalian Paimenkoira  (Luettu 39054 kertaa)

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Laatu korvaa määrän..  ;)

Montaks sullon.. Meinaan paimennettavia elikoita?  ;D ;D ;D ;D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Austraalian Paimenkoira
Hyvä, silloin koira on hyvä kun siihen ollaan tyytyväisiä myös sen rodunomaiseen työskentely tapoihin, rotuun katsomatta.

Totta puhut.  Bordercolliet sopivat myös erityisen hyvin nautojen paimennukseen. Turha niitä kovin monia rotuja Suomeen tuoda. Border riittää. Tämäkin kaveri paimentaa borderilla herefoordeja:
http://koti.phnet.fi/juhmoi/koiramme.htm

Ja Ruåtsista saa suht helpolla ja edullisesti parivuotiaita valmiiksi koulutettuja bordereita suoraan työhön.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Niimpä. Kyllähän niitä rotuja mahtuu maailmaan mutta pitää olla myös joku taho joka ymmärtää paitsi rotua myös tilojen olosuhteita ja omaa intoa ja taitoa auttaa omistajia. Eli bordercollieilla ja kelpieillä spky.

Mä olen ainaki ollu tosi tyytyväinen tohon bc-tyyppiin. Niin tyytyväinen että täytyy toinen (ja kolmas ja..) saada ja mä olen hei kissaihminen..  ;D

Ainakaan ei ole koskaan ollu koiran arkuudesta kiinni, päinvastoin vois olla arempi niin ei tarttis juosta hädässä tikkauttamassa päänahkaa takasin kallon päälle kun piski ei tajua millon oikeesti kannattas antaa periks. UROS!!!  ::)

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Eipä sen koiran tartte paljon mitään tehdä, muutaman kerran sanoo kuka määrää ja sen jälkeen eläimet liikkuu kyselemättä, loppuu riehumiset olkipaalien ympärillä kun kuivituksen aika. Sonneille laittelin just uudet kuivikkeet ja siinähän ne kaverit oli turvamiehenä ja pojat katteli vieressä ihan nätisti.

Pentu voi ottaa muutaman tällin, harvoin aikuinen koira on niin toope, että ihteensä potkittaa.

Kait ne bortsut laitumella toimii, mutta miten ne navetan sisällä ja ahtaissa tiloissa, kuitenkin sitä laiduntyötä on tosi vähän, ehkä lypsytiloilla lehmien hakua. Saako ne naudat liikkeelle, kun monet on sitä valitellu, ettei kantti riitä? Naudat ei tuijottelusta välitä höökäsen pölläystä. Emot saa raivarin jos koira harrastaa sellaista valehyökkimistä, on kaksi vaihtoehtoa; koiraa ei käytetä ollenkaan poikineiden kanssa tai käsky on sen verran selvä, ettei tarvitse kyseenalaistaa. Ihan vastapoikineiden luo ei kannatakkaan koiran mennä ajelu tarkoituksessa, muuten vaan käppäillä lähistöllä jos emo sen sallii, turhaa stressata emoa turhaan.

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Laatu korvaa määrän..  ;)

Montaks sullon.. Meinaan paimennettavia elikoita?  ;D ;D ;D ;D
Ei voi olla ..... :D

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Austraalian Paimenkoira


Totta puhut.  Bordercolliet sopivat myös erityisen hyvin nautojen paimennukseen. Turha niitä kovin monia rotuja Suomeen tuoda. Border riittää.

*** Ai täällä ollaan päästy tähän pisteeseen...
Jes, Fila rules... ;D

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Niimpä. Kyllähän niitä rotuja mahtuu maailmaan mutta pitää olla myös joku taho joka ymmärtää paitsi rotua myös tilojen olosuhteita ja omaa intoa ja taitoa auttaa omistajia. Eli bordercollieilla ja kelpieillä spky.

 
::) ????

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
Kait ne bortsut laitumella toimii, mutta miten ne navetan sisällä ja ahtaissa tiloissa, kuitenkin sitä laiduntyötä on tosi vähän, ehkä lypsytiloilla lehmien hakua. Saako ne naudat liikkeelle, kun monet on sitä valitellu, ettei kantti riitä?

Emoista tiedä, mutta ainakin lypsyrotuisia hiehoja tavataan laiduntaa. Siinä on bortsu mahtava kun se pinkoo kilpaa tuulen kanssa kasaamaan mullikoita pitkin pöpelikköjä ja itte tarvii vaan seistä portilla.
Kannattas käydä ihan tutustumassa pihatoissa missä bortsut hakee lehmät lypsylle eläinhallista. Ei näy mitään ongelmaa. Voi korvata niitä uskomuksia. Kelppari toimii yhtä lailla.
Sen sijaan mitä näitä karjakoiria oon nähny niin ne on vaan pihalouskuja.

Mä en oo vielä keksiny mitä mä tekisin ajavalla koiralla. Koiran idea ainakin lypsikkien kanssa on että se kasaa ja tuo eläimet MULLE jolloin ei tarvitse kävellä hakemaan. Jos mä kävelisin ite laitumen tai pihaton tai kokoomatilan peränurkkaan niin sitten ois ihan sama ajaa ne ite mihin mä sitten enää mitään koiraa tarttisin?
Meillä nautoja kohdellaan kauniisti pienestä pitäen, ne ei hyökkää päälle.  ::)

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Kait ne bortsut laitumella toimii, mutta miten ne navetan sisällä ja ahtaissa tiloissa, kuitenkin sitä laiduntyötä on tosi vähän, ehkä lypsytiloilla lehmien hakua. Saako ne naudat liikkeelle, kun monet on sitä valitellu, ettei kantti riitä?

Emoista tiedä, mutta ainakin lypsyrotuisia hiehoja tavataan laiduntaa. Siinä on bortsu mahtava kun se pinkoo kilpaa tuulen kanssa kasaamaan mullikoita pitkin pöpelikköjä ja itte tarvii vaan seistä portilla.
Kannattas käydä ihan tutustumassa pihatoissa missä bortsut hakee lehmät lypsylle eläinhallista. Ei näy mitään ongelmaa. Voi korvata niitä uskomuksia. Kelppari toimii yhtä lailla.
Sen sijaan mitä näitä karjakoiria oon nähny niin ne on vaan pihalouskuja.

Mä en oo vielä keksiny mitä mä tekisin ajavalla koiralla. Koiran idea ainakin lypsikkien kanssa on että se kasaa ja tuo eläimet MULLE jolloin ei tarvitse kävellä hakemaan. Jos mä kävelisin ite laitumen tai pihaton tai kokoomatilan peränurkkaan niin sitten ois ihan sama ajaa ne ite mihin mä sitten enää mitään koiraa tarttisin?
Meillä nautoja kohdellaan kauniisti pienestä pitäen, ne ei hyökkää päälle.  ::)

^Ainakaan ei ole koskaan ollu koiran arkuudesta kiinni, päinvastoin vois olla arempi niin ei tarttis juosta hädässä tikkauttamassa päänahkaa takasin kallon päälle kun piski ei tajua millon oikeesti kannattas antaa periks. UROS!!!  ::)
Jaahas  ::) :D :P

Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:11:15 kirjoittanut jeep

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Kontulassa taas lääkkeet loppu?

jeep

  • Vieras

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Kait ne bortsut laitumella toimii, mutta miten ne navetan sisällä ja ahtaissa tiloissa, kuitenkin sitä laiduntyötä on tosi vähän, ehkä lypsytiloilla lehmien hakua. Saako ne naudat liikkeelle, kun monet on sitä valitellu, ettei kantti riitä?

Emoista tiedä, mutta ainakin lypsyrotuisia hiehoja tavataan laiduntaa. Siinä on bortsu mahtava kun se pinkoo kilpaa tuulen kanssa kasaamaan mullikoita pitkin pöpelikköjä ja itte tarvii vaan seistä portilla.
Kannattas käydä ihan tutustumassa pihatoissa missä bortsut hakee lehmät lypsylle eläinhallista. Ei näy mitään ongelmaa. Voi korvata niitä uskomuksia. Kelppari toimii yhtä lailla.
Sen sijaan mitä näitä karjakoiria oon nähny niin ne on vaan pihalouskuja.

Mä en oo vielä keksiny mitä mä tekisin ajavalla koiralla. Koiran idea ainakin lypsikkien kanssa on että se kasaa ja tuo eläimet MULLE jolloin ei tarvitse kävellä hakemaan. Jos mä kävelisin ite laitumen tai pihaton tai kokoomatilan peränurkkaan niin sitten ois ihan sama ajaa ne ite mihin mä sitten enää mitään koiraa tarttisin?
Meillä nautoja kohdellaan kauniisti pienestä pitäen, ne ei hyökkää päälle.  ::)

Etpä vastannut kysymykseen. Vie olkipaali keskelle nautaporukkaa ja käy vähän talikolla levittelemässä olkia seassa (joskus on näin toimittava), ei ne päälle hyökkää :D muuten vaan ilakoi. Onnea sulle ja hyviä bortsuja jatkossakin! Meillä ei niistä välitetä ja halutaan eri kykyjä ja asioita koiralta.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Isännys hoitaa tuon ja ei ole tähän mennessä kaivannu koiria sinne. (vink vink, kyllä ne ilahtuu siitä paalista niin että eipä sitä sen kummemmin tarvi talikolla ees levittää..)
Ja kun mä meen yksin siementämään hiehoa laumaan niin kyllä niille muille halukkaille avustajille riittää ihan se että se bortsu istuu jaloissa. Nauta ei ole myöskään typerä eläin.

Mihin kysymykseen. Bortsut toimii ihan yhtä lailla sisätiloissa. Ahtaissa voi olla että vielä paremmin kuin muut koska se notkeana vikkelänä koirana mahtuu ihan mistä vaan. Mistä menee pää, menee loput.
Tietysti kaikki tuntee jonkun kumminkaimanserkun jolla oli joku mustavalkonen joka ei uskaltanu sitä ja tätä, mutta..

Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:13:42 kirjoittanut Trajanus

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Jatkaisin vielä ihan jokapäiväisistä askareista, pois ajavan koiran kanssa, nimittäin nuorkarjan karsinoiden puhdistus. Muutaman kerran kun koira ei ole ollut mukana on hiehot nykimässä vaatteista ja kaatelemassa kuivikekärryjä, ei niitä kyllä joka hetki viitti sylissä pitää, kätevämpi tehdä työt reippaasti.

Aihe on Austraalian paimenkoira ja niistä ei ole itsellä kokemusta eikä tietoa muutenkun tutun kautta ulkomailta, jossa nimenomaan kasvatetaan koiria perinteiseen työhön. Tämä alottajan koiratarina saa toivottavasti jatkoa ja koira on isännälleen hyödyksi.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Mulla on mennyt maku näiden borderiedustajien kanssa keskustellessa
helposti osataan sanoa tämä
^Kontulassa taas lääkkeet loppu?

rodusta on kosolti tietoa, eikä siitä mitään uutta ole. Rotu puhuu puolestaan ja sillä on oma käyttäjäkuntansa.

On paljon muita upeita rotuja olemassa ja niille ominaiset tilat ja tehtävät ja ihailijat.