Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Austraalian Paimenkoira  (Luettu 39182 kertaa)

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Austraalian Paimenkoira
Edelleen kun katsoo alkusivuja, eipä näkynyt kauaakaan kun FILA-ihmiset ilmaantu haukkumaan paimenta.

Ja edelleen ei siinä mitään vikaa ole, siis koirassa, se ei vaan ole paimen ja ainakin lypsykarjat tarvitsee nimenomaan paimenen ei suojelijaa. Ymmärrän kyllä että sonnien lastaamisessa on varmasti oikeesti hyvä. Mutta niin on bc lehmien asemalle tuomisessa. Kaikessa on puolensa ja kukin valitsee sen minkämoisilla ominaisuuksilla olevan turren tarvitsee.

Mua azorista puhuttaessa on aina vaivannut toi korostuksen tarve. Rotu on olevinaan niin täydellinen ja sopii joka paikkaan ja tekee kaiken ja niin pirun täydellisesti. Mitään puutteita ei ole.. Eihän se ole oikeasti mahdollista ja tollasesta täydellisen imagon maalaamisesta mulle vaan tulee mieleen että ne puutteet on hirveitä.
Aussiesta oon saanu aussie-ihmisiltä asiallista, monipuolista tietoa rodun hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Samoin kuin bc-ihmisiltä aikoinaan.
Ajatellaan myös koirien parasta, ei vaan oman kilven kiillotusta ja kuinka paljon näitä saadaan tukittua yhteen maahan tiettynä aikana. Jos ostaja ei tiedä huonoja puolia eikä siten voi tehdä päätöstä etukäteen sopivatko ne hänelle, onko koiran loppuelämä kovin laadukasta?


Minulle tulee mieleen  ;), että jospa itse olisit ottanut selvää em.rodusta niiltä ihmisiltä, joilla fila on, niinkuin kehut muihinkin rotuihin tutustuneen, tietäisit tarkkaan rodun hyvät ja huonot puolet. Sensijaan aloitit rallituksen ennenkuin olit nähnytkään yhtään koiraa olemassa. Näin se meni. Kun rehellisiä ollaan.
Mitä ostajista puhut ::)
Itse olen saanut ihan hyvät eväät kun koiran olen hankkinut, tosin riippuu keneltä kysyy ;D (jps oli saanut suositukset bc-ihmisiltä  ;D)
Älä toki vaivaudu rotujen korostuksista, relaa hei 8)

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Austraalian Paimenkoira
^Ja mä kyllä ihan olen ottanut selvää niiltä joilla semmonen on. Nähnytkin niitä ihan livenä että turhaan nariset.  ;) Kyllä niitä huonoja puolia alko sitten löytymään kun oli vaan tarpeeks järkevä vastaamassa.
Kuinka moneen australian paimenkoiraan oot tutustunu?

Mä en kyllä oo millään rodulla nähny samanlaista tuputusta kuin azorilla, sori nyt vaan.  ;) Kannattasko arkistoista kaivella ja lukea ne ihan objektiivisesti.

Ja henkilökohtasesta mua kyllä AINA epäilyttää kaikki mistä tunnetaan tarvetta käyttää kovin suureellisia laatusanoja. Mahtava, majesteettinen, hieno, upea jne. jotka ei kerro mitään.

Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:10:27 kirjoittanut Trajanus

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Austraalian Paimenkoira
No sanotaanpa tämä nyt suoraan.
Koko Fila ongelma liittyy yhteen ainoaan henkilöön. Minun tiedossa on vain yksi henkilö joka ylistää koiraa maasta taivaisiin ja nostaa sitä jalustalle. Tämän henkilön ja spky:n napit on niin rajusti vastakkain, että mitään rakentavaa näiden välille ei koskaan synny.
Kuten tuolla jo aiemminkin on mainittu, niin toivoisi näiden paimenihmisten myös joskus tutustuvan itse koiraan.

Mitään "Luffea" on turha nostaa millekään jalustalle, kaikkiin menee toisesta päästä safkaa ja toisesta päästä tulee paskaa. Omalle juniorille olen ilmoittanut jo aikaa sitten, että hänen elämänoikeutuksensa on minun etusormen koukistuksesta kiinni, että siihen nähden tulee toimia.

Azori ei ole paimen, OK, mutta voi sen kanssa tehdä valtavan paljon muutakin kuin vain ajaa sonneja autoon. Fila toimii muuten laitumellakin, osaa jakaa mullilauman etc. Nuo asiathan ei kuitenkaan ketään kiinnosta kun se on niin paska koira.

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Ja mä kyllä ihan olen ottanut selvää niiltä joilla semmonen on. Nähnytkin niitä ihan livenä että turhaan nariset.  ;) Kyllä niitä huonoja puolia alko sitten löytymään kun oli vaan tarpeeks järkevä vastaamassa.
Kuinka moneen australian paimenkoiraan oot tutustunu?

Mä en kyllä oo millään rodulla nähny samanlaista tuputusta kuin azorilla, sori nyt vaan.  ;) Kannattasko arkistoista kaivella ja lukea ne ihan objektiivisesti.

Ja henkilökohtasesta mua kyllä AINA epäilyttää kaikki mistä tunnetaan tarvetta käyttää kovin suureellisia laatusanoja. Mahtava, majesteettinen, hieno, upea jne. jotka ei kerro mitään.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1310813/Toddler-needed-200-stitches-attack-grandparents-timid-collie.html
http://koirauutiset.blogspot.com/search/label/bordercollie

Viimeksi muokattu: 13.09.10 - klo:14:12 kirjoittanut jeep

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Edelleen kun katsoo alkusivuja, eipä näkynyt kauaakaan kun FILA-ihmiset ilmaantu haukkumaan paimenta.

Ja edelleen ei siinä mitään vikaa ole, siis koirassa, se ei vaan ole paimen ja ainakin lypsykarjat tarvitsee nimenomaan paimenen ei suojelijaa. Ymmärrän kyllä että sonnien lastaamisessa on varmasti oikeesti hyvä. Mutta niin on bc lehmien asemalle tuomisessa. Kaikessa on puolensa ja kukin valitsee sen minkämoisilla ominaisuuksilla olevan turren tarvitsee.

Mua azorista puhuttaessa on aina vaivannut toi korostuksen tarve. Rotu on olevinaan niin täydellinen ja sopii joka paikkaan ja tekee kaiken ja niin pirun täydellisesti. Mitään puutteita ei ole.. Eihän se ole oikeasti mahdollista ja tollasesta täydellisen imagon maalaamisesta mulle vaan tulee mieleen että ne puutteet on hirveitä.
Aussiesta oon saanu aussie-ihmisiltä asiallista, monipuolista tietoa rodun hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Samoin kuin bc-ihmisiltä aikoinaan.
Ajatellaan myös koirien parasta, ei vaan oman kilven kiillotusta ja kuinka paljon näitä saadaan tukittua yhteen maahan tiettynä aikana. Jos ostaja ei tiedä huonoja puolia eikä siten voi tehdä päätöstä etukäteen sopivatko ne hänelle, onko koiran loppuelämä kovin laadukasta?

http://dogtrainingsite.wordpress.com/2010/08/01/sao-miguel-cattle-dog/
http://racas.cpc.pt/en/cur/fsm.pdf

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=483097&Title=YI%E4ttynyt+sonni+on+arvaamaton
Eihän sillä koiralla saisi olla luonnetta, siellä oikeissa töissä. Eihän niitä vaaratilanteita koskaan tule karjan käsittelyssä, mikäli on uskominen suomalaisia paimenkoiraharrastajia.

Lainaus trajanukselta: "Kannattasko arkistosta kaivella ja lukea ne ihan objektiivisesti"

Viimeksi muokattu: 14.09.10 - klo:14:01 kirjoittanut jeep

1969

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D
Juu meillä on tollanen sekotus ja puhdas borderi hyvin toimii hommissaan molemmat....

jeep

  • Vieras

1969

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D
kauneus on katsojan silmässä ja kelpietä huvittaa ajaminen ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D
kauneus on katsojan silmässä ja kelpietä huvittaa ajaminen ;D

Oletko saanut kelpien tajuamaan että autoja ei ajella  ::)

1969

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D
kauneus on katsojan silmässä ja kelpietä huvittaa ajaminen ;D

Oletko saanut kelpien tajuamaan että autoja ei ajella  ::)
ei aja autoja jos on tarpeeksi töitä meidänkin koira alkoi kiinnostuu autoista kun oli muutaman päivän saikulla :-X

jeep

  • Vieras
Vs: Austraalian Paimenkoira
Se on vähän niinkuin sekottais Borderin ja Kelpien.

No olen mä kuullut noita sekottuneen, ihan hyvin tuloksin  :D Mutta Lantikkaa ja Jeeppiä en ehkä lähtis sotkemaan, menis hyvä Lantikka piloille  :P
mikä on käytännössä ero bortsun ja kelpien välillä? työnteossa ei taida kovinkaan suuria eroja olla!

Kelpie on ainakin rumempi. Borderista saa kivan lemmikin jos sitä ei huvittakkaan ajaa  ;D
kauneus on katsojan silmässä ja kelpietä huvittaa ajaminen ;D

Oletko saanut kelpien tajuamaan että autoja ei ajella  ::)
ei aja autoja jos on tarpeeksi töitä meidänkin koira alkoi kiinnostuu autoista kun oli muutaman päivän saikulla :-X
::)  ????