Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneinvestointeja vai urakoitsija?  (Luettu 53374 kertaa)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0). Korjuuala 2009 oli vähän yli 400 ha kokoviljasäilörehu mukaan luettuna. Korjuualasta n. 250 ha alle 7 km päässä loput yli.

Kysyin urakoitsijalta hintaa, jos teettäisin heillä nurmet pois. Urakoitsija tuumasi että hinta olisi n. 200 e/ha (järeällä ajosilppuri kalustolla tehtynä). Niinpä lasku olisi nurmialalta tehtynä 80000 e/vuosi.

Minun laskuopillani nurmet kannattaa korjata "itse". En saa tuhlattua millään kiinteisiin- ja muuttuviin kuluihin säilörehunteon osalta 80000 euroa..
Sun kohdalla noin,mutta on samanhintaisia ketjuja joilla ajetaan 30ha/kertaajo.Ja on sitte vähä tositehokasta :o

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0). Korjuuala 2009 oli vähän yli 400 ha kokoviljasäilörehu mukaan luettuna.
Sun kohdalla noin,mutta on samanhintaisia ketjuja joilla ajetaan 30ha/kertaajo.Ja on sitte vähä tositehokasta :o

Joo,  meillä on esat'in luvut jaettuna kymmenellä. Silti mietityttää, pitäisikö lähteä urakoitsijaa houkuttelemaan...

Petri

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aina jossain kulkee se itse tekemisen ja urakoijan käyttämisen välinen raja, ja se raja on kunkin isännän/emännän laskeskeltava ihan itse...
tethering holes to their concave windings

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aina jossain kulkee se itse tekemisen ja urakoijan käyttämisen välinen raja, ja se raja on kunkin isännän/emännän laskeskeltava ihan itse...

aina ei tartte laskea,ku aika ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan...

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aina jossain kulkee se itse tekemisen ja urakoijan käyttämisen välinen raja, ja se raja on kunkin isännän/emännän laskeskeltava ihan itse...

aina ei tartte laskea,ku aika ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan...
se on totta että tulevaisuudessa pakosti pitää alkaa tilojen ulkoistamaan tai tekemään muita ratkaisuita että saa rehua elukoille.
mutta kannattaa ja pitää silloinkin laskea mikä on kannattavinta ulkoistaa ja mikä tehdä itse.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9771
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aina jossain kulkee se itse tekemisen ja urakoijan käyttämisen välinen raja, ja se raja on kunkin isännän/emännän laskeskeltava ihan itse...

aina ei tartte laskea,ku aika ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan...

Mun pitää sitte sanoa, että kun teen itte, niin saan eres jotenkin aikani kunniallisesti kulutettua. Niin ei laiskaksi haukuta koko aikaa  ;)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Aina jossain kulkee se itse tekemisen ja urakoijan käyttämisen välinen raja, ja se raja on kunkin isännän/emännän laskeskeltava ihan itse...

aina ei tartte laskea,ku aika ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan...

Mun pitää sitte sanoa, että kun teen itte, niin saan eres jotenkin aikani kunniallisesti kulutettua. Niin ei laiskaksi haukuta koko aikaa  ;)

onko tiukka emäntä komentamas?

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0).

Minkälainen kalusto? Kauanko rehuntekoon meni aikaa?
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

esat99

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
vanha ajosilppuri (-92), karhotin (-00), niittomurskain (-00), 3 kpl j160 rehukärrejä + 1 kpl velsa 120, siilolla 12tn pyöräkuormain (-80?) näiden arvo n. 100 te. Rehukärrit tuosta summasta n.puolet.

traktorit; jd 6920 (-02), fiat 100-90? (-98), vanhat valmet 803 ja mf 690. Lisäksi lainattu naapurin 125hp massikkaa, joka mahdollisesti korvataan halvalla tuonti jcb:llä tulevaisuudessa. Traktorit laskin korjuuketjuun vaikka toki niillä tehdään muutakin.

Aikaa meni tänä vuonna aivan liikaa rehuntekoon, hyvä jos 20 ha/pv. Tilalla on lehmiä ja sonneja joten lehmien siiloihin parhaat nurmet päältä ja loput lihanaudoille.

Vanhan kaluston kanssa huolto ja korjauskulut on huomattavat, tarkemmat summat selviää myöhemmin. (ehkä 10% koneissa kiinni olevasta pääomasta??)

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
vanha ajosilppuri (-92), karhotin (-00), niittomurskain (-00), 3 kpl j160 rehukärrejä + 1 kpl velsa 120, siilolla 12tn pyöräkuormain (-80?) näiden arvo n. 100 te. Rehukärrit tuosta summasta n.puolet.

traktorit; jd 6920 (-02), fiat 100-90? (-98), vanhat valmet 803 ja mf 690. Lisäksi lainattu naapurin 125hp massikkaa, joka mahdollisesti korvataan halvalla tuonti jcb:llä tulevaisuudessa. Traktorit laskin korjuuketjuun vaikka toki niillä tehdään muutakin.

Aikaa meni tänä vuonna aivan liikaa rehuntekoon, hyvä jos 20 ha/pv. Tilalla on lehmiä ja sonneja joten lehmien siiloihin parhaat nurmet päältä ja loput lihanaudoille.

Vanhan kaluston kanssa huolto ja korjauskulut on huomattavat, tarkemmat summat selviää myöhemmin. (ehkä 10% koneissa kiinni olevasta pääomasta??)

20 ha/pv ja 400 ha/v = 20 pv rehuntekoa
10 tuntia päivässä, olisko?
jos 10 h x 20 pv = 200 h / vuoden rehut

200 h x 10 eur palkka+5 eur sotut x 8 miestä       =  24 000 eur
200 h x 20 ltr löpöä/h x 0,6 eur/ltr  x 8 konetta    = 19 200 eur
Huollot ja remontit 175 000 eur x 10%                = 17 500 eur
Koneet viidessä vuodessa
vaihtokunnossa noilla työmäärillä(siis samanlaisiin, taas)
175 000 / 5 vuotta                                          = 35 000 eur /v

Tekee siis yhteensä  95 700 .... Ja kyllä on halpaa !
Ja rehunteon varmuus on jotain ihan muuta kuin urakoitsijan uusilla koneilla, sanoivat itse että 4-5 pv em. hommat eli neljäsosan siitä mitä itse..

Ps. Olen päätynyt itse urakoitsijaan, keskityn itse navettasuunnitelmiin ja peltoon.

MikkoSika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Ja näkisitpä ne koneet..   ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Tuo edullinen tilanne kestää vain niin kauan kuin koneet. Urakoitsija lienee vahva vaihtoehto, kun ikäsilppuri eläköityy.

Meillä on vain tuo vanha ajosilppuri, muut hoitaa urakoitsija. Niittoa hoidetaan pieniltä lohkoilta vanhalla hinattavalla, urakoitsijan hoidellessa isot lohkot perhosella. Tuntitaksalla. Karhotus ostetaan, samoin kuljetus ja siilon tiivistys. Tänä vuonna noin 400 ha, ens vuonna enemmän.....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0). Korjuuala 2009 oli vähän yli 400 ha kokoviljasäilörehu mukaan luettuna. Korjuualasta n. 250 ha alle 7 km päässä loput yli.

Kysyin urakoitsijalta hintaa, jos teettäisin heillä nurmet pois. Urakoitsija tuumasi että hinta olisi n. 200 e/ha (järeällä ajosilppuri kalustolla tehtynä). Niinpä lasku olisi nurmialalta tehtynä 80000 e/vuosi.

Minun laskuopillani nurmet kannattaa korjata "itse". En saa tuhlattua millään kiinteisiin- ja muuttuviin kuluihin säilörehunteon osalta 80000 euroa..

onko tuo 200e/ha/yksi korjuukerta?
Mulla teki rehunteko urakoitsijalla n.90e/ha/kerta. niitettiin perhoskoneella jossa matot ja kerättiin noukinvaunulla.

TILAMIES

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Tuo edullinen tilanne kestää vain niin kauan kuin koneet. Urakoitsija lienee vahva vaihtoehto, kun ikäsilppuri eläköityy.

Meillä on vain tuo vanha ajosilppuri, muut hoitaa urakoitsija. Niittoa hoidetaan pieniltä lohkoilta vanhalla hinattavalla, urakoitsijan hoidellessa isot lohkot perhosella. Tuntitaksalla. Karhotus ostetaan, samoin kuljetus ja siilon tiivistys. Tänä vuonna noin 400 ha, ens vuonna enemmän.....

Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0). Korjuuala 2009 oli vähän yli 400 ha kokoviljasäilörehu mukaan luettuna. Korjuualasta n. 250 ha alle 7 km päässä loput yli.

Kysyin urakoitsijalta hintaa, jos teettäisin heillä nurmet pois. Urakoitsija tuumasi että hinta olisi n. 200 e/ha (järeällä ajosilppuri kalustolla tehtynä). Niinpä lasku olisi nurmialalta tehtynä 80000 e/vuosi.

Minun laskuopillani nurmet kannattaa korjata "itse". En saa tuhlattua millään kiinteisiin- ja muuttuviin kuluihin säilörehunteon osalta 80000 euroa..
Sun kohdalla noin,mutta on samanhintaisia ketjuja joilla ajetaan 30ha/kertaajo.Ja on sitte vähä tositehokasta :o

Mikä edullinen tilanne? ???

Ps. mlahti, kysy tarjous em matkoille noukinvaunulla, 7 km + yli ... Ja kauanko siinä menee?

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Koneinvestointeja vai urakoitsija?
Tuo edullinen tilanne kestää vain niin kauan kuin koneet. Urakoitsija lienee vahva vaihtoehto, kun ikäsilppuri eläköityy.

Meillä on vain tuo vanha ajosilppuri, muut hoitaa urakoitsija. Niittoa hoidetaan pieniltä lohkoilta vanhalla hinattavalla, urakoitsijan hoidellessa isot lohkot perhosella. Tuntitaksalla. Karhotus ostetaan, samoin kuljetus ja siilon tiivistys. Tänä vuonna noin 400 ha, ens vuonna enemmän.....

Rehuntekokalustossamme on käyvin arvoin pääomaa kiinni noin 175 000 euroa (alv0). Korjuuala 2009 oli vähän yli 400 ha kokoviljasäilörehu mukaan luettuna. Korjuualasta n. 250 ha alle 7 km päässä loput yli.

Kysyin urakoitsijalta hintaa, jos teettäisin heillä nurmet pois. Urakoitsija tuumasi että hinta olisi n. 200 e/ha (järeällä ajosilppuri kalustolla tehtynä). Niinpä lasku olisi nurmialalta tehtynä 80000 e/vuosi.

Minun laskuopillani nurmet kannattaa korjata "itse". En saa tuhlattua millään kiinteisiin- ja muuttuviin kuluihin säilörehunteon osalta 80000 euroa..
Sun kohdalla noin,mutta on samanhintaisia ketjuja joilla ajetaan 30ha/kertaajo.Ja on sitte vähä tositehokasta :o

Mikä edullinen tilanne? ???

Ps. mlahti, kysy tarjous em matkoille noukinvaunulla, 7 km + yli ... Ja kauanko siinä menee?

no, meidän urakoitsijat ajaa noukkarilla 140e/h +alv,  joten siitä voi laskea.