Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Keinot peräkärryn ja traktorin hyppimisen vähentämiseksi?  (Luettu 18172 kertaa)

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Minkälaisia keinoja olette käyttäneet traktorin ja raskaan, esim. viljaa täynnä olevan peräkärryn hyppimisen estämiseksi maantieajossa?

"Osta jousitetulla etuakselilla oleva traktori" on tietysti varma lääke, mutta jos nyt aloitettaisiin ihan perinteisistä keinoista.

Oletteko pitäneet nokkapainoja nokalla? Minkä verran? Onko täysi satsi liioittelua ja turhaa etuakselin rasittamista?

Entäpä ilmanpaineita, millaisilla paineilla olette saaneet vakaimman ajotuloksen? Olen kuullut, että 2 bariakin on pistetty eturenkaisiin, mutta ainakin itselläni on kokemusta, että vähemmän kuin 2 on parempi eturenkaissa.

Nopeudestahan tuo tietysti myös riippuu milloin "jumputus" alkaa, mutta kummasti se vaan yleensä loppuu jos kriittisen nopeuden yli pääsee. Mutta se saattaa olla niin lähellä traktorin 40 km/h huippunopeutta, että joutuukin pudottamaan nopeutta ja ajelemaan vain kolmea kymppiä, jotta jumputus loppuu.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Nokkapaino voi muuttaa sitä heilahtelunopeutta.

Ja kärry traktorilta pölkyn varaan siksi aikaa kun ei olla liikkeellä, renkaat pysyy paremmin pyöreänä. Muutenkin voi yrittää tarkistaa että renkaat on muodossan ja tarvittaessa sorvaukseen.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
"continental,se pomppimaton traktorin rengas", mainoshan tuo oli mutta mulla ei kyllä pompi ykskään traktori,siis tasaisella.Tietysti etukuormaajan soft-drive-pallot auttavat asiaa myös.Aikanaan 3060-Massikka lopetti nyökkimisen kun laiton paineakut kuormaajaan.Etujousitus ei mielestäni vaikuta juurikaan eli onko se päällä/ei päällä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Kuormaajaan laitat MP-Liftin soft driven , sitä Nuujaki suositteli  :P

http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet.htm
Se "Kaasuvaimennin", varaa sitte aikaa puheluun kun sitä tilaat, oikee "sanaseppo" tää
myyjä miäs , jos sieltä joku plikka vastaa puheluus niin kysy miehempuolta luuriin  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
"continental,se pomppimaton traktorin rengas", mainoshan tuo oli mutta mulla ei kyllä pompi ykskään traktori,siis tasaisella.Tietysti etukuormaajan soft-drive-pallot auttavat asiaa myös.Aikanaan 3060-Massikka lopetti nyökkimisen kun laiton paineakut kuormaajaan.Etujousitus ei mielestäni vaikuta juurikaan eli onko se päällä/ei päällä.
mull ei oo vielä sattunu kohalle pyöreitä conteja,eikä koskaan enää kyseisiä renkaita.pyöreitä on nykyisin nokian palat, virestonet ja aikasemmin oli kutiaarin tuumakkaat.kolmet kontit oli ja ihan perseestä tieajossa.vanteet mitattu kaikista ja kumien heitto toleranssin sisällä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
jaa... mulla 3 contit peräkkäin,viimeisin 50km traktori. Ei valittamista.

Musta tuntuu että nyky renkaat alkaa toimia valmistajan tarkoittamalla tavalla vasta (esim vallun vakio 520.38) kun traktori painaa 7000kg. Mutta kun valmöntti pari tonnia alamittainen.

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
"continental,se pomppimaton traktorin rengas", mainoshan tuo oli mutta mulla ei kyllä pompi ykskään traktori,siis tasaisella.Tietysti etukuormaajan soft-drive-pallot auttavat asiaa myös.Aikanaan 3060-Massikka lopetti nyökkimisen kun laiton paineakut kuormaajaan.Etujousitus ei mielestäni vaikuta juurikaan eli onko se päällä/ei päällä.

Voi stnan rkle, eilen ajoin 90 kilsaa Continentalin Conrtactit joka kulmassa ja tulin miltei merisairaaksi, mennen tyhjä kärry, tullessa 7000 rypsiä kyydissä ja vasta 10 kilsaa ennen kotia tuli mieleen käydä avaamassa kuormaajasta venttiilit.
Että tuntui tyhmältä päässä silloin!
Autto se vähän, ei kokonaan..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Jotkut renkaat on tarkkoja ilmanpaineiden suhteen ja joskus taas auttaa etupainot tai vastaavasti riittävän painava kauha etukuormaimes kiinni tasoittamas menoa.
tethering holes to their concave windings

epehazi

  • Vieras
meillä autto takarenkaiden ilmanpaineen lisäys huomattavasti. Trelleborgit ovat. ;)

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Omakohtaiset kokemukset seuraavanlaiset soranajosta/maanajosta.Traktori kulkee ilman kärryä kaikilla nopeuksilla pomppimatta,samoin nostolaitekoneiden kanssa.Peräkärryssä aisajousitus, kärrynä multiva. Montusta kun lähtee ylös kuorman kanssa niin ylösnousuvauhti pidettävä alle 7 km/h koska alkaa pomppia kärry juuri tuossa nopeudessa (7-9km/h)ja kovempaa ei traktori jaksa kiskoa eikä ole tarviskaan.Tasaisella sitten mennään ilman pomppimista 25km/h asti jonka jälkeen jossakin 26-28km/h vauhdissa pompotta mutta lakkaa kun pääsee yli tuon.Näillä nopeuksilla pomppimiset on joten kun nuo tietää niin aika helppo on ajella.Kuorman määrä tai ilmanpaineet ei juuri taajuuksia muuta.Rengastuksesta tuo pomppiminen taitaa täysin johtua mutta ongelmaksi asti tuosta ei ole kun kerran ihan järjen kanssa ajellen pärjää ja digimittarista on helppo seurata oikeat nopeudet.

HöPö-HeSSu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 150
ostin valtran n sarjalaisen jossa oli contin renkaat . toisessa renkaassa oli runko heittoa melkein sentin   mutta mitään ei tapahtunut takuu asioissa , maahantuoja valehteli minkä kerkes etta uusi rengas tulee ja valtralta kehuttiin että ei voi renkaaksi muuttua kun asiaa piti hoitaa. tämä on niin sanottua asiakas palvelua valtralta ja kyseessä oli vielä aluejohtaja.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
mull oli viimekesänä sinine rattori koeajossa,jossa kontit alla,jessus että hytin jouset heijas laijastalaitaan,siis tiellä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Kuorma vajaaksi aisan päältä auttoi huomattavasti.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Riittävästi painoa traktoriin ja kärrynpyöriksi kuormurin renkaat niin on kevyt vetää eikä ainakaan kärry pompi niin kauan kun renkaissa runko pysyy linjassa.

Movado

  • Vieras
ostin valtran n sarjalaisen jossa oli contin renkaat . toisessa renkaassa oli runko heittoa melkein sentin   mutta mitään ei tapahtunut takuu asioissa , maahantuoja valehteli minkä kerkes etta uusi rengas tulee ja valtralta kehuttiin että ei voi renkaaksi muuttua kun asiaa piti hoitaa. tämä on niin sanottua asiakas palvelua valtralta ja kyseessä oli vielä aluejohtaja.

Kumma juttu, itse olen vaihdattanut kolmeen koneeseen sekä vanteita että renkaita ( koneet eri merkkejä ) rengas mitattu traktorissa kiinni heitto kellolla rengas liikkeessä  6mm menee takuuseen ellei renkaan pyörittely vanteella auta.