Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaikki peurat pitäisi tappaa  (Luettu 88284 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Kaikki peurat pitäisi tappaa
Olen tähän asti luullut, että peura syö rypsimaasta pelkästään lehtiä, mutta olenkin ollut väärässä. Se syökin koko varren kukintoineen päivineen. Ei ole tämäkään kasvi sovelias metsänreunapelloille. Kaura on ollut aina oma lukunsa, mutta rypsi näyttää vetävän sille vertoja kiinnostavuudessa. Alkaa löytyä sellaisia läimäreitä, että ei tarvitse mitään puida.

Laiduntavat niinkuin lehmälauma vuorokauden ympäri. Ja mitään ei asialle mahda. Kiusallista.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Peurat, nuo pohjolan heinäsirkat. Vitsauksia molemmat..
Nothing is Something Worth Doing

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Orotappa vaa ko kauriita alkaa pukkaa nin jäläjelle ei jää mittää.
Tiärättekös muutoon mikä om paras kauriin torjuntaväline?















No tiätysti niittomurska. Joka pellolla alakaa muutama raato tulla nin alakaa:
A) Vituttaa
B) Vituttaa
C) rehupula ;) ;D ;D ;D ;D ;D

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Olen tähän asti luullut, että peura syö rypsimaasta pelkästään lehtiä, mutta olenkin ollut väärässä. Se syökin koko varren kukintoineen päivineen. Ei ole tämäkään kasvi sovelias metsänreunapelloille. Kaura on ollut aina oma lukunsa, mutta rypsi näyttää vetävän sille vertoja kiinnostavuudessa. Alkaa löytyä sellaisia läimäreitä, että ei tarvitse mitään puida.

Laiduntavat niinkuin lehmälauma vuorokauden ympäri. Ja mitään ei asialle mahda. Kiusallista.

Oletko nähnyt, että ovat valkohäntiä? Rypsimaalla oli kanssa pistetty kukkaa poskeen, mutta olivat olleet kauriita. Rypsi ei ole oikein maukas kasvi, joten se ei oikein kenellekään kelpaa. Kauriilla tuo makuaisti on hiukan erillainen. Ja paskastakin sen nyt näkee kumpi on ollut asialla.

Molempiin auttaa kun liityt metsästysseuraan. Kauriilla vapaa pyyntioikeus ja valkohännilläkin todennäköisesti lähes. Ei toki nyt, mutta hiukan myöhemmin syksyllä.

Myöhempään kommenttiin viitaten. Metsäkauriilla on tosiaankin tapana syödä tarkkaan. Vehnäpellolla saattaa löytyä aarinkin alue syötynä maata myöten. Ei sänkeä edes jää. Mutta kauriin liha on hyvää. Tosin (hiukan) vaivalloista hankkia.  :)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Kauriin hyvä puoli olisi juuri tuo vapaa metsästys. Valkohäntäpeura tarvitsisi ehdottomasti samanlaisen metsästysoikeuden. Näillä seuduilla peurat ovat olleet ikiaikainen ongelma. Metsästysseurasta ei ole mitään apua. Vanha isäntä koittanut sivistää viimeiset 35 vuotta huonolla menestyksellä.

Olen ajatellut perustaa hukkakaurasta riistapellon. Olisi ihan mielenkiintoista seurata, kuinka laajoihin mittoihin tuon hukkisongelman saisi tällaisella tietoisella jalostuksella.

Mulla on nykyään pihassakin paimenaita, kun omenapuiden raakileista alkaen alkoi kaikki hävitä parempiin suihin. Orvokitkin näytti kelpaavan. Ei noilla elukoilla tunnu olevan enää pelkoa ihmistä kohtaan. Ennen toi koira vähän karkotti niitä, mutta nykyään ei ole enää sitäkään.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Rupee minuakin peurat jurppimaan, pihasta oli syöty pojan pikkuinen hernemaa, kai täytyy ruveta pitämään harsoa päällä kukintaan asti, viimevuonna fasaanit söi suurimman osan siemenistä ja nyt peurat taimet.
Kuinkakohan hyvin herne toipuu tuommoisesta?

Farmari Arttu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 230
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Savolaiset saavat tappaa norpat sukupuuttoon muutaman särjen takia. Merellä on hylkeitä niin paljon, että joukkoon ei enää sovi. Kalastusta on enää turha edes kokeilla ja sitten ilmojen Stuka, merimetso huolehtii lopusta. Näitä suojellaan niin, että ihminen on jo paljon alempiarvoinen.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Juu niin pitäisi.
Syövät tosiaan rypsiä.Viime vuonna todensin asian kans ja nimenomaan valkohäntäsellaiset.
Kamala ongelma.Syövät pihasta kaiken,kukat,perunat yms.Sotkevat ojat tukkoon,levittävät hukkakauraa.
Ja sitten tuhoavat autoja.Mm.mun autoni meni juuri lunastukseen peurakolarin seurauksena.
Metsästäjät ukkoutuvat,jahtaavat isoja uroksia ja naaraat jätetään.Kanta kasvaa ja tilanne vain huononee.

Peura on tänne kuulumaton olio,missähän luuraa vihreät? ei moista elukkaa täällä pitäisi olla ollenkaan.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Juu niin pitäisi.
Syövät tosiaan rypsiä.Viime vuonna todensin asian kans ja nimenomaan valkohäntäsellaiset.
Kamala ongelma.Syövät pihasta kaiken,kukat,perunat yms.Sotkevat ojat tukkoon,levittävät hukkakauraa.
Ja sitten tuhoavat autoja.Mm.mun autoni meni juuri lunastukseen peurakolarin seurauksena.
Metsästäjät ukkoutuvat,jahtaavat isoja uroksia ja naaraat jätetään.Kanta kasvaa ja tilanne vain huononee.

Peura on tänne kuulumaton olio,missähän luuraa vihreät? ei moista elukkaa täällä pitäisi olla ollenkaan.

Täällä saa seurat itte päättää paljonko peuranlihaa haluavat, ja aika hyvin on kanta pysynyt kurissa.

Peuralupia annetaan jo riistapolkukilpailujen palkinnoiksi.
Itse kannatan kyllä kohtuullista peurakantaa, edellyttäen että seurat hoitavat velvoitteensa niin, että peuranliha todella ammutaan parempiin suihin.

Seurojen vastuulla on, että maanomistajille jotka joutuvat peuroista kärsimään, lyödään välittömästi vähintään viiden kilon lihapaketti keittiön pöydälle erinomaista peuran lihaa.

Jos seuralle vuokratuilla mailla liikaa peuroja pyörii, on aika syvälliseen keskusteluun.

Vielä, kyllä maanomistajan sydän (varsinkin emännän), useimmiten heltyy, kun seuran mies tuo kunnon lihapaketin.
Mutta seurojahan on niin monenlaisia.









H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Muuten koivumäki, ei se peuranliha hassumpaa ole, jos sen kaiken valkoisen rasvan siitä lihasta puukottaa pois.

Kun se sun rypsi on niin lihottavaa ruokaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Kauniita puheita Herra H Hehto, mutta täällä on jostain syystä muodostunut kahtiajako peurojen suojelijoihin ja vastustajiin. On pidetty peurakokouksia, vaadittu ja valitettu. Mitään ei vaan tapahdu. Metsästysseurassa olevat isännät on oikein peurojen pääsuojelijoita. -Vilja on niin halpaa. Kyllä ne kasvustot siitä toipuu.

Ukkoutuminen ei ole ongelma. Minäkin saisin työkavereista heti peuranampujan, mutta sitten kun kyselin seuran vetäjältä, että kuinka kävisi, niin homma meni heti pallotteluksi. Allekirjoittanut kyllä kelpaisi juoksentelemaan pitkin metsiä, mutta kun mulla ei ole tuota metsästysviettiä (paitsi naisiin kohdistuvaa). Eli jonkinasteista sisäsiittoisuuttakin havaittavissa. Eli varsin moniasteisia ovat ongelmat.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Ukkoutuminen ei ole ongelma. Minäkin saisin työkavereista heti peuranampujan, mutta sitten kun kyselin seuran vetäjältä, että kuinka kävisi, niin homma meni heti pallotteluksi. Allekirjoittanut kyllä kelpaisi juoksentelemaan pitkin metsiä
Onko noin? Minä kun olen kuvitellut suuren osan metsästysseuroista kärsivän nimenomaan innokkaiden nuorten puuttumisesta ja ukkoutumisesta. Ilmeisesti hyvävelikerho sitten voittaa aktiivisen seuran kehittämisen ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisen. Ei metsästysseurojen kuulu olla mitään suljettuja järjestöjä, vaan avoinna mahdollisuuksille ja uusille innokkaille jäsenille. Tuohon Kylmiksen mainitsemaan juttuun pitäisi puutua jotenkin.
Nothing is Something Worth Doing

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Itse ei välitetä peuranlihasta ja ehdotettiin, että jos me annettaisiin se meitin peura, jollekkin sellaiselle, joka haluaisi tulla sen myös itse ampumaan, niin kävisikö päiten. Ja kuten sanoin, meni pallotteluksi.

Vaikea tähän on puuttua. Olen miettinyt, että pitäisikö laittaa välit kireälle ja poikki, mutta tuntuu sekin aika hullulta, kun kyseessä kumminkin vain peura.

Mutta epänormaalia sekin on, että peuroja on tässä meidän aukeillakin keskellä päivää ja mitään ei pelätä. Ja kun niitä näkee jokaisella peltoaukealla, minne tästä lähteekin. Samaa vaivaa näyttää olevan mm. Koivumäen kulmilla. Ideoita tilanteen selvittämiseksi tosiaan tarvittaisiin...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Muuten koivumäki, ei se peuranliha hassumpaa ole, jos sen kaiken valkoisen rasvan siitä lihasta puukottaa pois.

--aivan,on sitä meille tuotu.Ammuttu suunnilleen tuosta nurkalta

Kun se sun rypsi on niin lihottavaa ruokaa.

--niin..tiedä sitten kenen rypsi tai kaura..
--tää peuraongelma on monitahoinen.Seurat tuntuvat ukkoutuvan,syynä entisaikojen 'lajittelu' niihin joita kelpuutettiin ja joita ei.Nuorilla on nykyään muuta tekemistä kuin metsästys.
--lupia on aika lailla,mutta käsittääkseni niitä jää käyttämättä(kin).
--pitäisi ainakin omilta mailtaan saada ampua tiettynä aikana niin paljon kuin huvittaa

--ihan rehellisyyden nimissä täytyy todeta,että itse en metsästä,sen ilon suon muille.Tosin nyt olis kai syytä ryhtyä,ehkä konekivääri olisi sopiva ase.Sais noita 10-20 elukan laumoja vähän karsittua

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kaikki peurat pitäisi tappaa
Eniten ihmetyttää niitten vatsan toiminta ja elimistön kesto. Just viimekesänä lopetin tuhdilla glyfoannoksella vanhan nurmen ja siellä ne porsaat herkutteli monena iltana. Ei ainakaan vattaa kuralle lyöny kun paska oli edelleen kiinteää papanaa viikon kuluttua kun ne siirty kauramaan kimppuun. Kauniita elukoita mut tosiaankin vetelee kaiken vihreen kitusiinsa >:(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159