Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe claydon  (Luettu 2374 kertaa)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
claydon
uusimmassa käytännön maamiehessä juttua tuon virman ( farmin ) kylvömetoodista.   aika mielenkiintoista.   ja toimii kait aika hyin tietyissä oloissa..     ite miettinnä kuin kehittää tuota jukon kylvölannotinta josta nuo vantaat on poistettu   pitäs miettiä miten sais siemenet hieman tasasemmin kylvöön..   siis ei niin paljon pintaan.   vähän katellu nuita hanhenjalka vantaita joilla sais mullan kevyesti liikkeelle enne siemenen putoamista maahan..  ja siten peittymään mullan alle..

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: claydon
Pitääkö se laahavannaskin vielä keksiä uudestaan ? No Jukon vantaan toki olis vonut jättää keksimättä. Hae tumelta ja asenna Jukoon  ;D

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pojut ei taida koskaan kuullut nauhakylvökoneesta, oli joninlanen siipivannas ja kylvörivistä tuli n 10 cm levee. Jäi aikas pian pois markkinoilta.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pitääkö se laahavannaskin vielä keksiä uudestaan ? No Jukon vantaan toki olis vonut jättää keksimättä. Hae tumelta ja asenna Jukoon  ;D

Jos noita vanhoja romuja ajattelee niin kyllä mä jukon valitsisin. Tumessa oli parasta että tehdas on vieressä, osia löyty hyvin ja asennustyö oli halpaa. Tehtaalta sai osat halvemmalla asennettuna mitä keskon tiskiltä

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Jos noita vanhoja romuja ajattelee niin kyllä mä jukon valitsisin. Tumessa oli parasta että tehdas on vieressä, osia löyty hyvin ja asennustyö oli halpaa. Tehtaalta sai osat halvemmalla asennettuna mitä keskon tiskiltä

Oon kylvänyt 15-20 v elämästäni kelta kantisella nostolaite jukolla ja en kaipaa sitä aikaa takaisin. Syötöt oli kyllä hyvät ja helpposäätöiset mutta muuten kone oli lana. Silloin oppi hyppäämään aina päisteessä aukomaan lannoite vantaat. Toki helpotti kun poisti putket ja antoi lannoitteen tippua vaan pintaan. Kylvövantaat vähän paremmat tai ehkä kulumattomammat, mutta ei äkki pudotuksia. Sitten saman verran ehkä jo kylvänyt peltikantisella jyräkombilla. Itse kylvö on helppoa ja huoletonta. Syöttöjen ja kiertokokeiden paikkaansa pitävyyteen en ole tyytyväinen, mutta turha tarkkuus on noloutta.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mulla siinä tumessa riepo tippuvat vantaat, korjaantui kyllä helpolla niksillä kun tehtaan miehet kävi korjaamassa. Toinen mikä oli jatkuva ongelma, siementen syöttöputket lähti pois paikoiltaan, ongelmahan on kyllä hyvin peittyi aina pensomisen jälkeen.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mulla on ollut keltakantinen Juko ja muutama Tume.
Juko kuuluu sarjaan koneita mitkä olisi saanut jäädä kokematta. Siinä oli ihan idioottimaisia juttuja, vannaspainotus piti ruuvata nollille että sai kiertokoekaukalot paikoilleen, säiliön muotoilulla oli varmaan haettu jotain jäykkyttä rakenteeseen, samalla oli vaikeutettu täyttöä huomattavasti. Ja vantaisto oli kyllä melkoinen harava, jos pinnassa oli suurinpiirtein kaksi olkea ristissä oli melko varmasti tukossa.  :P

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Mulla on ollut keltakantinen Juko ja muutama Tume.
Juko kuuluu sarjaan koneita mitkä olisi saanut jäädä kokematta. Siinä oli ihan idioottimaisia juttuja, vannaspainotus piti ruuvata nollille että sai kiertokoekaukalot paikoilleen, säiliön muotoilulla oli varmaan haettu jotain jäykkyttä rakenteeseen, samalla oli vaikeutettu täyttöä huomattavasti. Ja vantaisto oli kyllä melkoinen harava, jos pinnassa oli suurinpiirtein kaksi olkea ristissä oli melko varmasti tukossa.  :P

Jukotin oli 'kiva' kone kun tilan muinaisia nurmia alkoi siirtää viljalle. Ei niin pientä turvetta tai vähäistä juolavehnää etteikö ne olisivat tarttuneet mukaan. Joku sanoi että syvyydensäätöä sai laittaa joka vuosi yhden loven tiukemmalle, sitten ohi lovien ja lopuksi sopiva raudanpala väliin... eikä se joku ollut välttämättä väärässä.
Tuon Jukon jälkeen on kolmas Tume, nyt Novan aikakaudella kylvöstä on tullut lähes terapiaa entisen ärsytyksen sijaan. Ei lähde muokatussa maassakaan juuri minkäänlaiset juurakotkaan mukaan ja jos joku nyt haluaa kulkea päisteeseen asti mukana niin ei se kylvötuloksessa näy, toisin kuin laahavantaalla. Herneet ja pavutkin saa menemään sinne minne haluaa.

Eihän tuo Novakaan nyt mikään paras kone liene mutta tuossa suhteessa kyllä hyvin ongelmaton. Kylvö on kiusannut tasan yhden kerran, suorakylvössä multamaahan  jossa rouste oli irrottanut kaiken pitkän sängen täysin irti maasta ja se oli siinä pinnalla sekaisin. Siinä muutaman kerran se kuiva irtomöhnä alkoi kulkea mukana ja tukki etupyörien ja 1. vannasrivin väliä.

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?
Lainaus
Oon kylvänyt 15-20 v elämästäni
Nyt on sellainen saavutus, hattu pois päästä ;D
pessimisti ei pety!

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lainaus

Noh noh, viisastelut sikseen.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
kattelin kuva tuon virman kylvökoneesta ja kiinnitti huomio siihen että on aika kevyen näkönen ja avarampi kuin muut.   en tiijä miks pitää olla niiin hirveen tekninen laite jonka huolto on sitten hirveetä kärsimystä..   kuten jonkin vmn laittaminen..

miten nauhakylvö ja kaistakylvö eroavat toisistaan?      ja mitä tuo opti - till mahtaa olla suomen kaltaista?

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?
Lainaus

Noh noh, viisastelut sikseen.
;D
pessimisti ei pety!

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ohan se nyt hirviää jos 2005 on jo alkannu hinaamaan moista kylvintä...   onkohan jopa traktori sama kuin nykyään..?

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
kattelin kuva tuon virman kylvökoneesta ja kiinnitti huomio siihen että on aika kevyen näkönen

4 metrinen hinattava kone, tyhjäpaino 6 tonnia ja vetotehon tarve 200 hv. Näyttää ehkä kevyeltä muttei ole.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Nostolaitekoneena 3 metrinen 2 tonnia tyhjänä.

Tänä päivänä mikään kehittyneempi kylvin ei ole kevyt - paitsi pieni pintalevitin....