Vain persut vie työautolla kersoja " firman piikkiin" harrastuksiin. Kuulostaa samalta kuin Heinäluoman hitas asunnot ,joista persut mölisee somessa ja ehkä syystäkin???
Onko tämä vassarin ajatus vai miten etta maatalon pakettiauto on maatalouden kalustossa ja vain työajossa. Mulla oli Transportteri T5 reilun 3 vuotta.Ajoin sillä 110 tkm sinä aikana.Kilometrit vähensin maataloudesta ja päätyöstä toki lain mukaan.Helppoa ja aina kelpasi verottajalle.
Oliko tässä joku ohje että jos kilometreistä yli puolet tulee maatalouden ajoa niin silloin se auto on maatalouden kalustoa?
Joo. Tosin näitä ohjeita taitaa olla yhtä paljon kuin niiden tulkitsijoitakin.
Uutena ja uudenkarheana pidin ajopäiväkirjaa pakettiauton matkoista, sen jälkeen vähennetty vain suorat kulut ja unohdettu kilometrit, auto on kuulunut aina kalustoon. Pakettiautoon tulee vuodessa 7-8tkm, henkilöautoon/autoihin moninkertaisesti. Kelpaa kirjanpitäjälle ja eipä oo verottajakaan perään kysellyt. Jos tulisi verotarkastuksessa jotain sanomista, niin verottajahan tässä mun systeemissä voittaa enkä minä. Enemmän saisi vähennyksiä lähes ilmaisella autolla ajaessa kilometriperustaisesti, mutta ei viitsi keksiä sopivia kilometrejä. Pakettiautolla ja henkilöautolla tulee ajettua kuitenkin oikeastikin sekaisin sekä omia että maatalousajoja, niin ajopäiväkirjan täsmääminen sellaista säätöä ellei sitä jatkuvasti pidä ajan tasalla. Kuitenkin noissa maatalouden kilometrimäärissä ei verottajalla oo mitään nokan koputtamista, niitä tulee kuitenkin todella vähän ja samoin kulut auton pitämisestä järkevällä tasolla. JOS auto olisi uusi tai kymmeniä tuhansia maksava, silloin verottajaakin voisi kiinnostaa mihin sitä kallista autoa käytetään kun vähennyksetkin toista luokkaa.