Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ilmapunppu  (Luettu 4269 kertaa)

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: ilmapunppu
Miksi haikailet muuta lämmitintä kun sulla on tuo säteilylämmitin joka pitää kerta lämmöt plussalla, jos et siellä mitään erityistä teeskentele. Tuskin siinä energiaa säästyy, ei se ilmapummukaan tyhjällä käy paitsi jos otat auringosta energiat, ut siitäkään ei talvella paljon hyötyä ole.

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
niiinpä.  jos ei laske jäähtymään talvella ni ei hirveesti tartte lämpöä pitääkseen plussan puolella..  kun kivi ei jääty niin se ei jäätä...     ja hupsua jutella eristämättömästä.   kuin paljon tartteis villoi tuo 1,5 metrinen kiviseinä että olis eristetty??

Tässä lienee suurin kysymys se millainen se 'kiviseinä' on. Jos se on perinteistä umpigraniittia tyyliin keskiaikaiset linnat (sama kivipaasi läpi seinän) niin taatusti on erittäin kylmä, ainakin pidempien pakkasjaksojen aikana. Nopeisiin lämpötilavaihteluihin se ei reagoi, kiitos valtavan massan. Kesällä ihanan viileä mutta voi alkaa valuttamaan vettä kun lämmin ja kosteä ilma kohtaa kylmän kiven...

Mulla vanha navetta on kolminkertaisella punatiiliseinällä, välissä 2 ilmarakoa. Ne eristävät jo yllättävän paljon.
Sitten on kaikenlaisia savella tai muulla laastilla muurattuja pienistä kivistä tehtyjä seiniä joissa voi olla ilmaraotkin. Nekään eivät ole hirmuisen kylmiä kun yhtenäistä kiveä ei ole ulkoa sisälle asti.
Ja sitten on näitä harkoista tai betonielementeistä tehtyjä 'kiviseiniä'. Yleensä lämpimiä, onhan niissä monessa mukana jo eristysaine jo jossain välissä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yritin googlailla kiven lämpöeristekykyä. Tekoäly sanoi sitä huonoksi, ihan kuten metsajussi sanoi. Muuta kokemusta mulla ei kiviseinistä,  mutta ravintelis oon sellaisessa "navetassa" käyny ja talvella kyllä hohkaa holotnaa lähellä seinää. Tosin ei kait nuo kivet nyt puoltatoista metriä vahavoja ookkaan. Toisaalta oon aika varauksellinen savolaisen metrinmitan asteikkoonkin.

Paalimies

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Meillä oli maatalouskoulussa (Saari) ruokala tehty vanhaan kivinavetta, siinä oli seinä paksuus hyvin 1,5 metriä ja mieli kuva että olisi ollut umpeen ladottu kun kerrottiin että hevosella ajettiin seinän päällä rakennus vaiheessa. Se ei ollut mitenkään kylmä, tosin oli aina niin lämmin tunnelma. Teinirakkautta ilmassa krapulalla maustettuna…

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
Toisaalta oon aika varauksellinen savolaisen metrinmitan asteikkoonkin.

;D ;D ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuo seinä kasattu luonnon kivistä,  isot ulko ja sisäpuolella ja sit pientä musua välissä.   ja eipä sisäpuoli tunnu kylmältä kuin ihan reiluilla pakkasilla..   mutta ei huurru tahi muuten kuin nuo petonipinnat.    jotka on huomattavan ohuita, väliseinä tms.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tuo seinä kasattu luonnon kivistä,  isot ulko ja sisäpuolella ja sit pientä musua välissä.   ja eipä sisäpuoli tunnu kylmältä kuin ihan reiluilla pakkasilla..   mutta ei huurru tahi muuten kuin nuo petonipinnat.    jotka on huomattavan ohuita, väliseinä tms.

Jaa savon maalla kivinavetat on tehty mukulakivistä. Onko ne jollakin kuralla muurattu ja onko siellä silti ilmarakoja? Sittenhän se voi jotain eristääkkin.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tätä epäilinkin että mukulakivistä kasailtu ja savilaastia välissä. Eihän tuo oikea kivinavetta ole, Oikeat kivinavetat on oikeesti kivilohkareista tehtyjä rakennuksia. Ja ne kestää maailman tappiin, kylmilläänkin. Tuollaset mukulakivikasat rapautuu kosteudesta ja hapertuu paikalleen.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Oikeat kivinavetat on oikeesti kivilohkareista tehtyjä rakennuksia.

No näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Tosin ei mulla oo kokemusta "kivi" rakennuksista. Mutta sellaisia kivijalka kivestä tehtyjä navettoja tai niistä korjattuja täälläpäin on joitain.

Muokkaankin vielä ... nuo kivinavetan kivet on joskus olleet ainakin pirun arvokkaita köyhän mielestä, kun ovat omistajaa ja tonttia vaihtaneet. Mutta eipä tuollaisilla mukulakivillä nyt sen kummempaa arvoa muualle siirrettynä. Niitä taitaa olla sielläpäin muutenkin tarpeeksi.

Viimeksi muokattu: tänään kello 15:51 kirjoittanut lypsyukko

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
täälläpäin on ihan kivestä tehtyjä. lohkottu suorakulmaisiksi ja laastia väleihin. Ovat ikuisia olman ylläpitolämmitystä. Mut savolaiset hätähousut on vaan kuran kanssa mukulakivistä kasanneet. Ja sitte itketään kun ei kestäkään pitää kylmillään kun rapautuu- Sitähän se on kun savi imasee kostuketta ja pakka ne purasee.Hätähousujen hommia,sanosin.https://www.vastavalo.net/kivinavetta-kivinavetat-kivinavetta-232526.html tuossa kuulemma oksan navetto.

Viimeksi muokattu: tänään kello 18:26 kirjoittanut Viljelijä evp