Yksi tutu tapasi laittaa pyörän mutterin pultti pyssyn hylsyyn ja sillä sohi mutterin kohdalleen ja painoi liipasinta .
Kerran sitten mutteri lähtikin vinossa väärille kierteille ja meni pyörän pultti pilalle .
Noin minä teen useimmiten - autossakin mutterit ovat niin syvällä aluvanteen koloissa että sormin on hyvin hankalaa saada edes alkuun.
Pyssyllä voi kyllä aloittaa hyvinkin hitaasti ja hellästi - jos älyää :-)
Muutaman kerran yrittänyt mennä väärille mutta ei siinä ole muuta tapahtunut kuin uusi yritys.
Noista momenttivarsista... en tiedä miten tarkkoja ovat, riippuu varmaan myös pulttipyssystä. Toki ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Luulisin että tulos on erilainen jollain nopeasti ja terävästi naputtavalla kuin sellaisella 1" kahden käden mallilla joka riittävän paksulla letkulla antaa laaki per sekunti mutta siinä laakissa on sitten mukana Woima & Wääntö. No ei kai kukaan sellaisella henkilöauton pultteja kiristelekään, eihän..?!?
Yleensä kiristän loppuun ihan käsiavaimella, pyssy on säädetty noin puoleen loppumomentista. Silloin tällöin oikein momenttiavaimellakin että saa hauiksen kalibroitua.. :-)
Ei kyllä ole kerta eikä toinenkaan kun jonkun firman jäljiltä on ollut 'riittävä' tiukkuus. Tiedä sitten ovatko vetäneet sen mitä pyssystä lähtee, väärällä momenttivarrella vai mistä on ollut kyse. Joskus vaihdoin kaverin autoon ja piti kyllä hakea parempia avaimia (¾" vääntiöllä ja siihen 70 cm jatkoa). Vahva kaveri olisi tietysti saanut ilman jatkoakin mutta mä säälin käpäliäni.. alkaa tuntua kämmenpohjassa kun parikymmentä ylitiukkaa painaa liikkeelle. Tietysti voisi painaa jalalla...
Omilla pienillä ja vähän lelulaatuisilla avaimillaan ei ollut saanut auki. Hyvää ainetta ne pultit kuitenkin ovat kun mitään vaurioita ei näkynyt. Peltivanteen kartiot näyttivät vähän leikkaantuneilta / liiskaantuneilta.