Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet ja agopen  (Luettu 5500 kertaa)

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millä konstilla tällainen oma rtk tukiasema siirtää sen tiedon traktorin ohjaimelle sinne. 30 km päähän?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21400
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millä konstilla tällainen oma rtk tukiasema siirtää sen tiedon traktorin ohjaimelle sinne. 30 km päähän?

Olisiko nettiyhteys jonkin palvelimen kautta ?

-SS-

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millä konstilla tällainen oma rtk tukiasema siirtää sen tiedon traktorin ohjaimelle sinne. 30 km päähän?

Kännykkäverkkoja ne kaupallisetkin vaihtoehdot käyttää (lähes 100%). Omalla tukiasemalla voi olla kotiverkossa oma NTRIP caster (vaatii julkisen IP-osoitteen ja portin ohjauksen)  tai tukiasemalla NTRIP server joka lähettää datan jollekin yleiselle casterille (kotiverkkoon ei tarvitse avata portteja) kuten RTK2go tai Centipede tai muu vastaava.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5140
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Yllä tulikin jo tärkein.

Ratkaisuja on monenlaisia, mutta tyypillisesti tukiasema on kytketty internettiin jonka palvelimelle korjaus lähetetään. Ohjain taas hakee sen 4/5g-yhteydellä sen sieltä itselleen. Palvelin voi koostaa myös useasta tukiaseman harvan verkon josta lasketaan virtuaalikorjaus alueille joilla tukiasemia ei ole ym. Korjaustieto noudattaa kuitenkin matematiikkaa tunnettujen pisteiden välillä.

Lähialueella (rakennustyömaat yms) voidaan siirtää myös suoraan siihen liikenteesen varatun oman radioyhteyden yli.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7457
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
On radiolähettimeen perustuvia tukiasemia myös maatalouskäytössä, Suomessa lienevät harvinaisia. Omaa tukiasemaa käyttävät käyttävät vaan sitä yhtä kerrallaan, (esim rtk2go, centipede kautta), kenen vaan tukiasemaa voit maksutta käyttää, virran siitä voi ottaa omastaan pois jos itse ei tarvitse ;D
pessimisti ei pety!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21400
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millaisia voimia ratinpyöritin pystyy tekemään, kaikki orbitroolit eivät ole höyhenenkeveitä - tai ainakin ne ovat hitaita kuten Claasissa, päistekäännöksiä ei ratinpyöritin välttämättä tee, jos ohjelmisto ei anna myöten, miten sähkötolppien ja harusten ajaminen, kiertääkö ratinpyöritin tolpan varoen toisen puolen puita ja puskia, vai ohjelmoidaanko siihen pysähdys ja puomien niputus, ohitus ja puuomien avaaminen ?

Kolmen hehtaarin lohkolla jos on kahdeksantoista tolppaa ja harusta, eipä ole helppo suunnitella päässäkään ajolinjoja. Ai niin, piti olla neliömäinen, ojaton ja esteetön 660 x 660 m peltolohko, esimerkiksi Iowan maatalouden keskilohkokoko on tuo. Silloin voi laittaa sen planterin meneen ihan itsekseen.

-SS-

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7457
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Ei ole oikein ratinpyörittäjistä kokemusta, Efix vääntää niin kovasti että pitää napista vapauttaa, en tiedä onko säätöjä. On suunnittelu ohjelmia millä voi optimoida ajolinjat, siihen vaikuttaa mm, käytetty työleveys.
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2353
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millaisia voimia ratinpyöritin pystyy tekemään, kaikki orbitroolit eivät ole höyhenenkeveitä - tai ainakin ne ovat hitaita kuten Claasissa, päistekäännöksiä ei ratinpyöritin välttämättä tee, jos ohjelmisto ei anna myöten, miten sähkötolppien ja harusten ajaminen, kiertääkö ratinpyöritin tolpan varoen toisen puolen puita ja puskia, vai ohjelmoidaanko siihen pysähdys ja puomien niputus, ohitus ja puuomien avaaminen ?

Kolmen hehtaarin lohkolla jos on kahdeksantoista tolppaa ja harusta, eipä ole helppo suunnitella päässäkään ajolinjoja. Ai niin, piti olla neliömäinen, ojaton ja esteetön 660 x 660 m peltolohko, esimerkiksi Iowan maatalouden keskilohkokoko on tuo. Silloin voi laittaa sen planterin meneen ihan itsekseen.

-SS-

Kovin on haastavat lohkot siellä, onneksi tulee kait sinnekin noin maakaapelit… Äkkiseltään moni laittaisi tuon lohkon hömppäheinälle, toki jos toi on paras ja ainoa….

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5140
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Millaisia voimia ratinpyöritin pystyy tekemään, kaikki orbitroolit eivät ole höyhenenkeveitä - tai ainakin ne ovat hitaita kuten Claasissa, päistekäännöksiä ei ratinpyöritin välttämättä tee, jos ohjelmisto ei anna myöten, miten sähkötolppien ja harusten ajaminen, kiertääkö ratinpyöritin tolpan varoen toisen puolen puita ja puskia, vai ohjelmoidaanko siihen pysähdys ja puomien niputus, ohitus ja puuomien avaaminen ?

Kolmen hehtaarin lohkolla jos on kahdeksantoista tolppaa ja harusta, eipä ole helppo suunnitella päässäkään ajolinjoja. Ai niin, piti olla neliömäinen, ojaton ja esteetön 660 x 660 m peltolohko, esimerkiksi Iowan maatalouden keskilohkokoko on tuo. Silloin voi laittaa sen planterin meneen ihan itsekseen.

-SS-

Voimista en osaa sanoa - noitahan on oikeastaan kolmea eri tyyppiä. Yksi pyörittää kitkarullalla ihan ratin ulkokehältä, toinen ratin alle lisättyä hammaskehää ja kolmannessa on keskiön sisään rakennettu integroitu moottori. En kuitenkaan ole kuullut suurempia valituksia siitä että ei jaksaisi. Orbitrolin jäykkyys taitaa riippua lähinnä siellä sisällä olevien jousten jäykkyydestä. Uudempaan kalustoon ei ratinpyörittäjää tarvita kun voidaan ohjata suoraan hydrauliikan ohjausventtiiliä. Mikään ei kai estäisi sellaisen lisäämistä vanhempaankaan koneeseen mutta halpa ratkaisu se ei taida enää olla.

Tuollaisen tolppa- ja harusviljelmän kohdalla ainakin Valtran AutoGuide tuntuu toimivan hyvin joustavasti.  Helpoin tapa ajaa tuollaista olisi minusta se että tekee lohkolle vaan linjat ilman esteiden määrittelyä. Kun este lähestyy niin alkaa vaan itse ohjata;  rattiin puuttuminen pudottaa samalla automaatin pois. Kun esteen ohi on luo***** mieleisellä tavalla niin ohjaa taas kohti  linjaa ja napista palauttaa automaatin päälle jolloin se ottaa taas oikeasta linjasta kiinni. Saa siihen automaagiin toki esteetkin ohjelmoitua niin että se kiertää ne oikein ja nukkuvalle kuskille saa varoitusäänenkin että kohta este edessä. Mutta jos ei viitsi kaikkia koukeroita opettaa niin tuollainen puolimanuaalinen tapa toimii hyvin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7457
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Ihan cetop venttiilillä olen tehnyt ohjauksen orbitrolin rinnalle, ls hydrauliikkaan, en muista hintaa. 2500€ näkyi jollain osastolla maksavan venttiili. Noin minäkin esteet kierrän, en ole edes tutkinut onko automaatilla mahdollista estettä kiertää.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5140
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
Ihan cetop venttiilillä olen tehnyt ohjauksen orbitrolin rinnalle, ls hydrauliikkaan, en muista hintaa. 2500€ näkyi jollain osastolla maksavan venttiili. Noin minäkin esteet kierrän, en ole edes tutkinut onko automaatilla mahdollista estettä kiertää.

Ilmeisesti kuitenkin propoventtiili.. muuten lienee vähän on-off-äkkinäinen?
Pitänee suunnitella kun ehtii.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72879
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
miten nuo mahtaa huomiota kun kuski kääntääkin jossain tuollasessa tilanteessa kun joku este kierrettävä?   ei kait net ihan sekaisin mene?   kun sentäs joku kuski tarttee koppiin istuskelemaan....

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7457
  • karkki vai keppana?
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
miten nuo mahtaa huomiota kun kuski kääntääkin jossain tuollasessa tilanteessa kun joku este kierrettävä?   ei kait net ihan sekaisin mene?   kun sentäs joku kuski tarttee koppiin istuskelemaan....
Kuski kun tarttuu rattiin automaatti lähtee pois päältä, este ohitettu ja taas ohjaus päälle. Koneen nostossa sekoaa ajourarytmi. Kylvössä kun on kääntöautomaatio ja päiste automatiikka käytössä hoidat penkillä hiekkasäkin virkaa, kone hidastaa kun saavuttaa päisterajan, nostaa koneen, kääntää, laskee koneen, nostaa taas nopeuden säädettyyn.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72879
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
tuota satunnaisten esteitten ohitusta kyllä tarkoitin ja hyin vastasit.    mut mahtaa olla tylsäää olla mukana vain säkkinä kun iso lohko ajossa...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4421
Vs: Ajo-opastimet ja agopen
voihan sitä vaikka uutisia kattella läppäristä aikansa kuluksi.