Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sampon kestävyys  (Luettu 3331 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28073
  • vastustan
Vs: Sampon kestävyys
Tarkoituksella en heti maininnut, mitä omassa on korjattu. Näitä kun listasin, niin samoilla tunneilla traktoreissa on paljon vähemmän vikoja.

- Terä ja kävyt on tietysti kulutusavaraa ja lakopiikit kun nappaa maahan.
- Syöttörummun laakeri taisi joskus mennä.
- Kolakuljetinketju poikki.
- Kolakuljetintunnelin kiinnityspultit on pari kertaa katkennut.
- Pöydän peruutus ei oikein toiminut ja sen starttimoottorin vaihdoin luultavasti ihan turhaan, kun vika olikin virransyötössä. Laitoin vielä lisämaadoituksen pöydän ja kuljetintunnelin välille.
- Päävirtakytkimessä oli kontaktihäiriöitä.
- Koppiin vedin paksumman virransyötön, että lisälaitteille riittää paremmin virta.
- Laturin olen saattanut vaihtaa. Viimeksi kun ei ladannut, niin putsasin laturista kaikki moskat pois ja taas toimii.
- Moottoriin ei varmaan ole muuta kuin vesipumppu vaihdettu.
- Puintikela oli irronnut hitsauksistaan, ei ollut vielä täysin irti, sattumalta huomasin. HD-kela tilalle.
- Varstasilta oli aikojen saatossa vääntynyt keskeltä.
- Puintikelan variaattorilautaset tosiaan kuluu akselikiinnityksestä, siihen kans HD-malli tilalle.
- Jos variaattorin remmi on liian kireällä, remmi katkeaa tai tippuu lautasten väliin, kun tulee tiukka paikka.
- Heittokuljetin on ruosteessa, mutta ei sentään puhki.
- Yläseulaa on hitsattu, alaseulaa on hitsattu ja uusittukin, seulanjatketta on hitsattu..
- Kohlimen etupää tosiaan ruostunut tai kulunut.
- Silppurin terät ja vastaterät kulutustavaraa.
- Silppurin levitystötterö saattaa jos ottaa osumaa.
- Viljaelevaattorin pohja kylki oli kulunut puhki, sitä piti hitsata.
- Elevaattorin yläpään sokka menee poikki helposti, siihen on M8 pultti parempi.
- Elevaattorin yläpään ratas kuluu.
- joku elevaattorin laakeri taisi kans joskus mennä.
- Viljaruuvin kulmavaihde.
- Itse säiliön viljaruuvikin kuluu.
- Purkuruuvin ketku menee, jos ei muista riittävästi öljytä.
- Purkuruuvin ja säiliön pohjalla olevan ruuvin liitoskohdassa oleva liukulaakeri on vähän kulutustavaraa, sanoin sakarakytkin kuluu.
- Pyörän rasvanapa, näitä kuulemma menee märkänä vuonna enemmän.
- Joitain laakereita remmipyöristä.

Aika moni kohta on luonnollista kulumista,huonon hoidon takia tulleita vikoja ja käyttäjän omasta toiminnasta johtuvia vikoja.

Aika huono verrata traktorin tunteihin muutenkin.Käyttö kuukausi puolitoista vuodessa,pahimmillaan pestään syksyllä painepesurilla huolella ja sitten ajetaan varastoon muhimaan.Tai sitten ajetaan mullat sisään ja jätetään rasvaukset ja puhdistukset tekemättä,hiiret ja rotat saa sapuskat.

Viimeisellä kappaleella en syyllistä aloittajaa vaan näin vuosikymmenten kokemuksella eri puimurin omistajista ja niiden tempauksista.
puimurin tunnit taitaa tulla aikapal enempi täyden  työn touhussa mitä rattorin...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5064
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampon kestävyys
Ja traktorissa rakenne on periaatteellisesti täysin erilainen, lähes kaikki liikkuvat osat ovat öljykylvyssä, valurungoissa, laadukkaasti toteutettuna ja laakeroituna.
Mikään olennainen osa ei ole peltiä, voimansiirto akseleilla ja korkealaatuisilla hammaspyörillä; hihnoja tai ketjuja ei juuri ole jne.

Puimuri on jo perusluonteeltaan sellainen himmeli ja häkkyrä jossa asioita on pakko tehdä jonkinverran kevyesti.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7413
  • karkki vai keppana?
Vs: Sampon kestävyys
Kestäis paremmin jos olis korkealujuusterästä enempi käytössä.
Varaosabisnes näyttelee suuressa mittakaavassa puimurinvalmistuksen
Rinnalla.
Ideana ihan hyvä, toteutus vaatinee koko häkkyrän uudelleen suunnittelun ja levyntyöstön päivityksen.
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72350
Vs: Sampon kestävyys
mut tertteeko noita?   eiks se että pellit taivuttaa hieman toisin kuin vain 90 asteen kulmaan?

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1362
Vs: Sampon kestävyys
mut tertteeko noita?   eiks se että pellit taivuttaa hieman toisin kuin vain 90 asteen kulmaan?
Ainakin omat kokemukset on, että kyllä ne peltit on Sampoissa kestäneet, liikkuvat osat on niitä mitkä hajoaa. Ainoa peltiosa mitä on kulunut on rasjaiselevaattorin sisällä oleva väliseinä. Peltiset hihnapyörätkään ei ole ongelmia aiheuttaneet.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72350
Vs: Sampon kestävyys
aha.   ite ollun apuna kun nuita pellipyöriä on hitsattu taas kohilleen..   mut se olikin 500 sanpo!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4358
Vs: Sampon kestävyys
onhan niitä peltipyöriä muissakin puimissa, mut hiukkasen paremmin tehtyjä.Sampolla joku  kyläseppä alihankkijana joka rypistelee vanhoista kurkkupurkeista remmisiivoja.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
  • Etelä-Karjala
Vs: Sampon kestävyys
   ite ollun apuna kun nuita pellipyöriä on hitsattu taas kohilleen..   

Siinä onkin sepän hermo tiukalla kun Oksantynkä on takapiruna ja antaa "hyviä neuvoja"  ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72350
Vs: Sampon kestävyys
ei9 miun tartte mut iha hyin osaan katella kuin ammatimiäs homman hoitaa...   ei kaikkee tartte aina ite tehä...

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1814
Vs: Sampon kestävyys

^
Oliko tuo kone tuossa välillä "hallis" viime talvena. Joku tuollainen ainakin siellä oli. Silloin taisi olla irroneiden rautojen takia. Ei ihan päivän tai edes viikkojen homma. Tosin taisi johtua siitäkin että ei tiedetty mitä kaikkea tulee uusia. Tavaraa oli puulaatikoos. Sitä ihaalin, että mun pelloolle ei pääsisi edes iliman sitä irrallaan silloin ollutta pöytää.

Joo kyllä se sielläpäin oli,lumi oli maas kun huoltoon veivät.Se on jonkinmoinen kalina kun osia menee koneesta läpi.Saksalaisillakin on kahvitauko,sen jälkeen jatketaan muita hommia,jää osat irti.

Viimeksi muokattu: 10.09.25 - klo:19:47 kirjoittanut kärmeskytö

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28073
  • vastustan
Vs: Sampon kestävyys
   ite ollun apuna kun nuita pellipyöriä on hitsattu taas kohilleen..   

Siinä onkin sepän hermo tiukalla kun Oksantynkä on takapiruna ja antaa "hyviä neuvoja"  ;D
ajatteleppa että oksa olisi tietämättömänä tilannut palstan sorkkiksen hoitamaan elikoittensa jalkoja, oksa olisi heti ensimmäisenä naureskellut sorkkiksen modernille koslalle ja sen näkyväisyydelle jossei sorkkiksen pukin paikoitus olisi mennyt kerrasta nappiin  ;D ;D ;D ;D

metsäjussille kysymys että olisiko edes teoriassa mitää järkeä pyörittää puimuria hydrauliikalla ilman yhtäkään remmiä... tavallaanhan yksinkertaisempi ja helpommin osat sijoiteltavissa mutta mutta,   mutta mutta

Viimeksi muokattu: 10.09.25 - klo:20:05 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11111
Vs: Sampon kestävyys

^
Oliko tuo kone tuossa välillä "hallis" viime talvena. Joku tuollainen ainakin siellä oli. Silloin taisi olla irroneiden rautojen takia. Ei ihan päivän tai edes viikkojen homma. Tosin taisi johtua siitäkin että ei tiedetty mitä kaikkea tulee uusia. Tavaraa oli puulaatikoos. Sitä ihaalin, että mun pelloolle ei pääsisi edes iliman sitä irrallaan silloin ollutta pöytää.

Joo kyllä se sielläpäin oli,lumi oli maas kun huoltoon veivät.Se on jonkinmoinen kalina kun osia menee koneesta läpi.Saksalaisillakin on kahvitauko,sen jälkeen jatketaan muita hommia,jää osat irti.

Eipä lähettyvillä taida muita varteen otettavia huoltoja edes olla, joten sama konehan se oli.
Mä sain käsityksen, että siihen piti tehdä joku valmistajan määräämä muutos (kait parannus)  ja se olisi tehty sitten hankkijalla ja kaikki ei ollutkaan mennyt kuin Strömsöös  ;D Joten ne kahvit saattettiin juoda muualla kuin saksassa. Toki voin muistaa väärin tai tajusin asian väärin. Oli suurempiakin muutoksia just silloin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5064
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sampon kestävyys
   ite ollun apuna kun nuita pellipyöriä on hitsattu taas kohilleen..   

Siinä onkin sepän hermo tiukalla kun Oksantynkä on takapiruna ja antaa "hyviä neuvoja"  ;D
ajatteleppa että oksa olisi tietämättömänä tilannut palstan sorkkiksen hoitamaan elikoittensa jalkoja, oksa olisi heti ensimmäisenä naureskellut sorkkiksen modernille koslalle ja sen näkyväisyydelle jossei sorkkiksen pukin paikoitus olisi mennyt kerrasta nappiin  ;D ;D ;D ;D

metsäjussille kysymys että olisiko edes teoriassa mitää järkeä pyörittää puimuria hydrauliikalla ilman yhtäkään remmiä... tavallaanhan yksinkertaisempi ja helpommin osat sijoiteltavissa mutta mutta,   mutta mutta

Kustannus- ja hyötysuhdekysymys.  Kai se juuri ja juuri järkevyyden rajoissa olisi jos nyt puintikela(t), silppuri ja sellaiset jätetään pois laskuista. Laadulla tehtynä ratkaisu ei olisi halpa ja hukkalämpöä syntyy.

Toinen, tulevaisuuden mahdollisuus on sähkö. Dieselin jatkoksi riittävä generaattori ja sopivan kokoiset sähkömoottorit töihin. Elektroniikka osaa helposti säätää kierroslukuja jne ja hyötysuhde on melko hyvä.
Jossain peruna-/jurtti tms koneessa taitaa tämmöinen ratkaisu jo ollakin kun koneessa on paljon siellä täällä olevia erisuuntaisia mattokuljettimia ja muita kikottimia.

Hihnojen ja ketjujen yksi etu on se että ne eivät vaadi paljoa tilaa akselin päässä. Esim leikkuupöydässä tämä helpottaa suunnittelua. Ja yksi käyttävä akseli voi helposti antaa voimaaa useallekin käytettävälle samalla linjalla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6192
Vs: Sampon kestävyys
   ite ollun apuna kun nuita pellipyöriä on hitsattu taas kohilleen..   

Siinä onkin sepän hermo tiukalla kun Oksantynkä on takapiruna ja antaa "hyviä neuvoja"  ;D
ajatteleppa että oksa olisi tietämättömänä tilannut palstan sorkkiksen hoitamaan elikoittensa jalkoja, oksa olisi heti ensimmäisenä naureskellut sorkkiksen modernille koslalle ja sen näkyväisyydelle jossei sorkkiksen pukin paikoitus olisi mennyt kerrasta nappiin  ;D ;D ;D ;D

metsäjussille kysymys että olisiko edes teoriassa mitää järkeä pyörittää puimuria hydrauliikalla ilman yhtäkään remmiä... tavallaanhan yksinkertaisempi ja helpommin osat sijoiteltavissa mutta mutta,   mutta mutta

Kustannus- ja hyötysuhdekysymys.  Kai se juuri ja juuri järkevyyden rajoissa olisi jos nyt puintikela(t), silppuri ja sellaiset jätetään pois laskuista. Laadulla tehtynä ratkaisu ei olisi halpa ja hukkalämpöä syntyy.

Toinen, tulevaisuuden mahdollisuus on sähkö. Dieselin jatkoksi riittävä generaattori ja sopivan kokoiset sähkömoottorit töihin. Elektroniikka osaa helposti säätää kierroslukuja jne ja hyötysuhde on melko hyvä.
Jossain peruna-/jurtti tms koneessa taitaa tämmöinen ratkaisu jo ollakin kun koneessa on paljon siellä täällä olevia erisuuntaisia mattokuljettimia ja muita kikottimia.

Hihnojen ja ketjujen yksi etu on se että ne eivät vaadi paljoa tilaa akselin päässä. Esim leikkuupöydässä tämä helpottaa suunnittelua. Ja yksi käyttävä akseli voi helposti antaa voimaaa useallekin käytettävälle samalla linjalla.
Tota vaan mietin että aika järeitä sa ne sähkösysteemitkin olla jos tommonen liki 400hv diesel on polvillaan kun lykätään reilua vauhtia kunnon vihreäkortiseen laihoon.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72350
Vs: Sampon kestävyys
kestääkö hihnahelvetti paremmin tuon?   eiks sähkymotoilla ole helpompi vääntöä säätää?   tais olla jossain juttua kuin paljon sähky vääntää vs hihnan luisto....