Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fahr kerho  (Luettu 1603 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3370
Fahr kerho
Niin, hankin sitten 1080, on siinä ihmetelemistä kun on sr500sesta siirtynyt.

Parit, onko niin että silppurin pitää sammuttaa pois kun sammuttaa moottorin ja mustettava käynnistää sen myös kun koneiston käynnistää? Tossa sähköä ihmetelin, niin säikähdin kun silppuri oli päällä kun käynnistin moottorin, se kolina että hajosiko nyt jotain.

Toinen, onhan se sakemanni, niin DIN kaikki laakerit hihnat jne, mutta mistä sitten ne muuta osia tomoseen?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72051
Vs: Fahr kerho
purkaamot ja ikh sekä latvala on hyiä hankintapaikkoja...    hihnat on kait ihan tavan tavaraa... itellä niiin vähän ollu tarvetta et ihan ikhlta ostannu..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11061
Vs: Fahr kerho
Latvalalla tuskin on enää oikein mitään puimuriin viittaavaankaan. Ainakin purkukoneet on sulatettu ja raskaat maansiirtokoneet täyttäneet tontin.

lahenvainio

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Fahr kerho
Latvalla ei ole mitään Vaariin ja Kurikassakin on purkuosat jo aika vähissä.  En tiedä miten varaosahuolta toimii nykyisellä maahantuojalla . Ikh ja esim Marjakangas Alavieskasta välittää jotain . Silppuri toimii sähkönapin takaa ja elää omaa elämäänsä   . Jos sen sähkökela hajoaa  ,  niin pultilla saa aina pyöriväksi jolloin kiilahihna laitetaan ennen käynnistystä tarpeen mukaan päälle tai pois .

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3370
Vs: Fahr kerho
Latvalan pihassa käynti kun muu perhe pyörii siinä naapuri talossa, totta että puimurit vähenee ja valtamerkki maarakennuskoneta on enemän. Sattui silmään kun sr680? varsta silta poistettu polttamalla reikä kylkeen, sitten heräsin, eihän tolla enää pui... Jotenkin sisäistä risti riitaa, mutta, nehän antaa lisää elämää muille noi raadot.

Ja onhan mulla suht lähellä Janno tossa käyttökoneessa, hänellä hyvät balttian kontaktit
Lähinnä jossain kohtaa elevaattorin ja kolan ketjut, rattaat, niin kai ne suht yleis? Niin uus vielä mulle, et ei ulkomaalaiset paikat tälle vielä tutut.

Jotenkin pelottava se sähkönappi semmoinen ku sillppuri. Ei hirveesti ajatuskatkosta tarvii. On merkkejä että kohlimet oijottu, ja vanhaisäntä luetteli mitä hän korjannut "vävykokeliaitten" tuhoja.

Tosi hiljainen koneisto  kun käynnissä, ei vatkaa, hypi, nirise jne. Siinä sähköt, n, puolet ei toimi, takerruin laturin murtuneeseen häiriösuojan piuhaan eilen vaikka ei liity mitenkään. Laturin valo palaa, sammu välillä, ja esm kaikki valot vilkut ei toimi. Kaavake, selkee semmonen olemassa, töötti ja se punainen valo toimii, kuten myös öljypainevalo sammuu kun käynnistää.

Ihan nyt, nyt vielä kuivahko. Siinä on vakiot 23 x26? etuset, ja minulla on muutama cm rivoilla olevia vantineilla michelin xm28 600/65? x28. On ne muutan cm matalempii, mutta eläis ja kantais todenäköisesti paremmin. 600 vissin levein joka tohon mahtuu, ja yllä mainitut sais käyttöön sen kuin levyleikkaamosta teetäis levyt fahr pulttijaolla.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4318
Vs: Fahr kerho
sähköjen häiriöt on paljolti liittimien hapettumisia ja löystymisiä. Voi olla että rotat syöneet johtoja poikki. Sähköpuoli kannattaa tutkia kuitenkin ettei siitä aiheudu mitään kipinöintiä ja sitten pala koko puima. Itellä yleensä noi valo + muut systeemit pitää läpitte käydä talven seisonnan jälkeen. Vanhaan tulee niitä hapettumia vaikka toimintakuntoon jäisi.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2391
Vs: Fahr kerho
En kuulu Fahr-kerhoon mutta voi olla että silppurin kytkin on esim. pultetilla vedetty kiinni asentoon jolloin silppuri pyötii aina kun moottorikin. Silloin kun sähköisiä silppurin kytkimiä tuli niin harmaiden muistikuvien mukaan ainakin osa kykimistä tehtiin jo tehtaalla sellaisiksi että ne sai helposti mekaanisesti kiinni asentoon sitten jos tai kun sähköt pettivät. Tai tuollainen muutos tehtiin itse.

Tuolla korjataan Claysonin sähköistä kytkintä ja kuviin on päässyt myös tarra jossa neuvotaan mitä tehdä jos sähköongelmia tulee

https://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch1

Nykyisessä puimurissa silppurin sähköinen kytkin pitää erikseen laittaa päällä mutta silppurin kytkeytyy päälle vasta sitten kun käynistää puimakoneen vaikka silppurin kytkimessä olisi virta päällä. Silppurin saa käynistää vain tyhjäkäynillä. 

Viimeksi muokattu: 14.08.25 - klo:10:24 kirjoittanut Pasi

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3370
Vs: Fahr kerho
Joo, kuullut että on ajettu jumiin vastaavanlaisia kun unohdettu tai ei opastettu.

Laturi ei lataa, purin sen hiilet ja takas, ei on ei, saan uuden tos joskus iltapäivämmällä. Laurin valo paloi jatkuvasti, joskus eilen se lakkas palamasta ajoittain, mutta saatoi että ei saanut virtaakaan silloin. Nyt perehtyä eneäen ja aikaa tutkii sähköö, joku pieni siellä on, ei vilkun rele naksu, ja silloin keväällä se kyllä toimi. Ei kopin puhalinkaan toimi.

Todella selkee sähkökaava, mutta mikä sulake on mikä ei ihan ole merkitty, tai en tajuu.

Sr500, sen sähöt niinyksikertaisia ja just siinä sivuluukussta käsin kaikki ja jopa valot toimi, vilkut ei toiminnut varmaan pariinkymenen vuoteen, mutta avokopilesella seisomaan ja viitoittaa kädellä minne menossa

Suppeampi ohjevihkopsessakin on miten sähkökytkin kytketään mekaanisesti ja silpurin hihnalle on kuten sampossakin paikkaa silleen ettei hankaa kun ei käytössä, siis silppuri ales taittetuna.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3370
Vs: Fahr kerho
No rupes löytyy valoja, mutta vilkun rele ei edeleen. Noh, siinä sitten vähän enemän tutkin, niin peltiluukku puintikelan edestä puuttuu. Myyjä onneksi löysi sen, tunnin ajomatkan päässä se on.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21155
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Fahr kerho
Saksalaisissa on elektroninen vilkkurele, jossa on kaikenlaisia erikoistoimintoja pöytävaunulle ym. Tuo Fahr  on valtavan painava, 6700 kg, ja säiliö on vain 22 hl. Isot renkaat tarvitaan, ja kääntöympyrä on suuri, jotain 13 m (Sampo 600 jotain 9m) , ehkä suuret takapyörät rajoittavat kääntymistä ?

Vakolan koetusselostuksessa on Fahr 1080 :n ominaisuuksista yhteenveto: voi olla, että raskas pöytä auraa lakoisella multamaalla varsinkin ohranjuurakkomultaa edellään. Puhdistettavuus on kuulemma hyvä, ja hytti on ylellinen.

Faarista saa puimakoneen eläkkeeseen asti. Voi olla köntyksen oloinen Sampon jälkeen, mutta 500 ei oikein taida olla laatukoneen maineessa.

-SS-

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3370
Vs: Fahr kerho
18,4 x26 ja 11,5 x15 rengastus nyt, Katoin mixhelinin xm kuormitetavuus taulokkoa tolle 600/65 x28, jotka mulla on puoli jouten, jos kelit niin vaatii, niin yllä manittu fahr ja yllämaintut michelin renkailla etuakseli painon voi pitää jopa alta puoli baaria, luulis että puhdistuis ja kantais.

Minulla on alavia multapeltoja jolla ei ihan ole asiaa liian painavilla pilaa taas salaojitukset.

Ja nyt tänään ne haluaa iltapäivä kuuroja..... ja huomenna, ja sunnuntaina.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72051
Vs: Fahr kerho
mut eiks jo poutalla kantsi puita nuokin..?   ja ei taija tuo niiin paljon painaa et uppois noillakaan...   kokeilitko??

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7399
  • karkki vai keppana?
Vs: Fahr kerho
mut eiks jo poutalla kantsi puita nuokin..?   ja ei taija tuo niiin paljon painaa et uppois noillakaan...   kokeilitko??
Värisokeus helpottaisi asiaa, voisi alkaa jo heinäkuussa ;D
pessimisti ei pety!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7198
Vs: Fahr kerho
18,4 x26 ja 11,5 x15 rengastus nyt, Katoin mixhelinin xm kuormitetavuus taulokkoa tolle 600/65 x28, jotka mulla on puoli jouten, jos kelit niin vaatii, niin yllä manittu fahr ja yllämaintut michelin renkailla etuakseli painon voi pitää jopa alta puoli baaria, luulis että puhdistuis ja kantais.

Minulla on alavia multapeltoja jolla ei ihan ole asiaa liian painavilla pilaa taas salaojitukset.

Ja nyt tänään ne haluaa iltapäivä kuuroja..... ja huomenna, ja sunnuntaina.

Tuollainen 1080 oli kasarin lopulta ysärin loppupuolelle. Sen jälkeen tuli 58 Claas, ja paljon tuli takapakkia monessa asiassa, jos jotain edistystäkin.

23.1/26 renkailla, muistaakseni eivät olleet vyörenkaat ja "mammuttirenkaina" myytiin uuteen koneeseen. Joku 600/65R28 tai 30, jos vain mahtuu, taitaa olla loistava valinta. Mulla nykyisessä puimurissa takarenkaina 600/65R28 , etenemiskyky ihan eriluokkaa kuin tuolla Fahrilla aikoinaan. Mutta on sitä painoakin, varmaankin enemmän taka-akselilla täydellä säiliöllä kuin Fahrilla koskaan etuakselilla :-X

Sellainen pikkujuttu noista isommista renkaista seurasi, että taka-akselilla olleet leveämmät renkaat hajotti akselin navan. Muistan hyvin kun isä vei konetta latoon etäämmälle talvisäilytykseen ja lähes perillä putosi toinen takarengas :D Edessä ei ollut mitään ongelmaa, kai paino kertoo riittävästä järeydestä. -91 oli todella märkä vuosi ja yhdellä multamaalohkolla puitiin kauraa "vedestä", niin että vedin pahimmissa paikoissa 110 fiiatilla leikkuupöydän nurkan alta puimuria eteenpäin. Silloin oli sadolla jotain arvoakin, mutta sitä en tiedä oliko hommassa mitään järkeä.

Toiko kesko ns. loppuun saakka Fahrien rinnalla Claysonia/nyykkäriä, kunnes vaihtui Claasiin? Ja siksi ei koskaan tuotu isompia fahreja? Loppuajasta ts. ysärillä ei tuotu enää lainkaan 1080 kokoluokkaakaan, vaan pienempiä malleja. Olisi ollee kovia pelejä, ne isommatkin koneet, ja haluttuja vaihtokoneita. Kuten on 1080, legendan maineessa ainakin näillä nurkin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Fahr kerho
Niin, hankin sitten 1080, on siinä ihmetelemistä kun on sr500sesta siirtynyt.

Parit, onko niin että silppurin pitää sammuttaa pois kun sammuttaa moottorin ja mustettava käynnistää sen myös kun koneiston käynnistää? Tossa sähköä ihmetelin, niin säikähdin kun silppuri oli päällä kun käynnistin moottorin, se kolina että hajosiko nyt jotain.

Toinen, onhan se sakemanni, niin DIN kaikki laakerit hihnat jne, mutta mistä sitten ne muuta osia tomoseen?

Jätä se nappi päälle vaan, kyllä se jaksaa käynnistyä ja kolina vituttaa paljon vähemmän kuin tiivis kasa olkea tai jos oikein jää huomaamatta kohlimen katkeaminen siihen kun paakku olkea vain kasvaa ja kasvaa...  ;D