Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto  (Luettu 1343 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
No niin , olis kait jonkun pitänyt kuunnelle viime syksynä miten pelti sampo eli MF 20 kiljuu pöydästä. Remontista kiinnostuneita ei ihan oo edes yhden käden sormilla laskettavaa määrää vaikka olisi kyse sahurista. Siis syöttörummun ei vetopää on väljä eli lakeri hajalla. Ei tuota taida saada vaihdettua rumpua irroottamatta ja se taitaakin olla melkoinen ruljanssa pelti siivoineen yms muine mukavuuksineen. Hyvin tämä syksy sitten alkoikin  8)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21157
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
Siis pöydän syöttokierukka vai kolakuljettimen rumpu vai kolakuljettimen yläakseli on kyseessä. Jos syöttöruuvi, eiköhän ne laakerit ole semmoisia peltilaippojen välissä olevia, ulkopuolelta asennettavia ja epäkeskorenkaalla ja pidätinruuvilla akselille lukittavia. Silloin ne saa melko helposti vedettyä akselilta pois, ja taas takaisin. Sisäkehä lukitaan akseliin sillä epäkeskorenkaalla, eli ei ole mikään 200-asteisena asennettava laakeri. Hihnapyörässä on hokkakiila, siihen tarvitsee semmoisen käyrän terävän linnunnokan näköisen kiilaraudan* , joka sopii siihen kiilaan tehdyn paksunnoksen taakse. Olen pienellä viilalla varmistanut, että se rauta pysyy napakasti sen klunssin takana.  Ja isovasara paukkumaan. Kiila kun on poissa, voisi ehkä lämmittää hihnapyörää varovasti vaikka lämpöpuhaltimella, kylmäsprayta akselille, niin voi saada koputeltua pois. Jos ei lähde, niin iso kaksileukainen ulosvetäjä, jossa käyttää metallifylliä, ettei hihnapyörän reuna mene kiverälle. Niitä hihnapyöriä on purkupörssissä, jos ei lähde, niin leikkaa pois ja laittaa varaosan tilalle. R652284, 180 euroa.

*

Kuva: käyrä hokkakiilan kiilarauta, toimii paremmin kun hihnapyörä on kovera ja kiila on siellä lautasen pohjalla

Kuva: Suora hokkakiilan kiilarauta

Mutta jos ne kammet siellä sisällä, laakeriholkkeineen ja puulaakereineen, ovat sökönä, sitäpä en osaa sanoa, kuinka kauan vie.

-SS-

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2694
  • Etelä-Karjala
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
Tuo syöttörummun oikean pään laakeri muistaakseni purkaantuu ulkopuolelta, eli ei ole mikään mahdoton vaihdettava. Ja on tuommoinen epäkeskorenkaalla lukittava.

Jos muistan väärin ja pitää ottaa syöttökierukka pois paikaltaan niin suurin homma on sen siivapyörän saaminen irti. Jos ei suosiolla irtoa niin palasiksi ja Latvalalta tai Purkupörssistä ehjä tilalle.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
Nyt oon ajatelle, että ehkä se laakeri ei olekkaan sökö, koska ruuvia nostelemalla se akseli liikkuu mukana, Sen pään raakenne vaan taitaa olla sellainen ei niin jämäkkä. Mutta mistä ääni. Pitää nyt ensin katsoa kolakuljettimen ketjujen kireys,

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
Kuulosuojaimet päähän ja menoksi 😁 Onneksi yks naapuri tuli sattumalta käymään. Otettiin laakeri näkyville, mutta varaosakirjan mukaan siellä on irto pultit, joten ei avattu. Avattiin kuitenkin sormien lunkku ja ihmeteltiin miten jumissa ne sormet voikin olla. Putsausta , rasvaa ja palovakuutuksen nosto 😁 Lunkku kiinni ja ilman remmiä pyöritys. Ja sehän jo pyöri käsin. Kohti uusia ihmeellisyyksiä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72062
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
ja hienoa tehä moiset työt kauniilla puintikelillä..   syksyllä ja kesän aikana yleensä on aikaa tehä tuollaset pikkurempat jotta puimaan pääsee kun ilma ja kasvusto on okei...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
ja hienoa tehä moiset työt kauniilla puintikelillä..   syksyllä ja kesän aikana yleensä on aikaa tehä tuollaset pikkurempat jotta puimaan pääsee kun ilma ja kasvusto on okei...

Ka kun en tiennyt ongelmista viime syksynä enkä edes tänä kesänä. No nyt pääsi vähällä. Varaosa kirjan järkeilyä alkuöyn tunteina ja se tajuaminen että eihän laakeri voi olla hajalla kun kaikki (rumpu ja akseli) liikkuu yhtä aikaa ja saman verran. Kun aamulla kukaan ei enää kuullut ylimääräisiä  ääniä, niin olis voinut olla sama kun olis jo silloin ruvennut puimaan, mutta nyt on tappien puulaakerit rasvattu. Soittelin eilen entiselle konekorjaajalle ja se kyllä sanoi että noin käy aina. Siis kone ajetaan ehjänä syksyllä suojaan ja seuraavana kierretään just ennen sesonkia. Ja silloin huomataan vikaa jolla on kiire  8)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72062
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
puintien loputtua kantsii ainakin päällisin puolin käytä kone läpi ja kattoa mitä kantsii tutkia paremmin,  kun on aikaa..  sillä sääsytää paljon..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
puintien loputtua kantsii ainakin päällisin puolin käytä kone läpi ja kattoa mitä kantsii tutkia paremmin,  kun on aikaa..  sillä sääsytää paljon..

Toki.mutta uskon, että tuollaiset puulaakerin jumit ei oo edes huomattavissa puintien jälkeen. pitäis kait pyörittää konetta kuukauden parin välein.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72062
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko siinä rasvanippaa?    ite kun en muista moista puulaakeria nähneeni..    vaarissa kun on ebenholtsia vain kohlimen laakereina..  siis siinä vänkkyrä rautassa..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11063
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko siinä rasvanippaa?    ite kun en muista moista puulaakeria nähneeni..    vaarissa kun on ebenholtsia vain kohlimen laakereina..  siis siinä vänkkyrä rautassa..

Ei oo nippoja. Siis siellä rummun sisällä olevien kepakkojen laakeri oli mielestäni puuta. Sellainen neliömallinen mötikkä josta se keppi lähti. Tosin en kyllä nyt enää tajua miten se keppi olisi kiinni puussa. No  öljyn suhuuttaminen ja ruuvin pyörittäminen poisti jumin. OOn melko varma että nyt ei enää naraja yhtään kun on puitu.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21157
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko siinä rasvanippaa?    ite kun en muista moista puulaakeria nähneeni..    vaarissa kun on ebenholtsia vain kohlimen laakereina..  siis siinä vänkkyrä rautassa..

Puulaakereita ei kai pidä rasvata; ne on keitetty jossakin talissa, ja kun lämpiää, niin sieltä puun huokosista alkaa tihkua voitelua. Vaseliinit tukkivat ja muuttuu semmoiseksi lasimaiseksi se kitkapinta ja lämpiää enemmän.

-SS-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72062
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko tuo tosiaan viälä puulaakereilla...  kun jo 1983 vaarit osas laitta oikeat laakerit  ( skf ) noihin paikkoihin..    nooo,   tuo pikku ööliäminen ei kait pahemmin haittaa...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5011
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko tuo tosiaan viälä puulaakereilla...  kun jo 1983 vaarit osas laitta oikeat laakerit  ( skf ) noihin paikkoihin..    nooo,   tuo pikku ööliäminen ei kait pahemmin haittaa...

Ei ne puulaakerit välttämättä huono juttu ole, toki niitäkin pitää vähän seurailla. Mutta vaihto on todella helppo homma ja hätätilassa niitä vanhoja voi vaikka vähän elvyttää ja virittää. Verrattuna vaikka Hollannikkaan kohlinlaakereiden vaihtoon; nimimerkki 'kokemusta omaava'.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21157
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pöydän ryöttöruuvin laakerin vaihto
onko tuo tosiaan viälä puulaakereilla...  kun jo 1983 vaarit osas laitta oikeat laakerit  ( skf ) noihin paikkoihin..    nooo,   tuo pikku ööliäminen ei kait pahemmin haittaa...

Ei ne puulaakerit välttämättä huono juttu ole, toki niitäkin pitää vähän seurailla. Mutta vaihto on todella helppo homma ja hätätilassa niitä vanhoja voi vaikka vähän elvyttää ja virittää. Verrattuna vaikka Hollannikkaan kohlinlaakereiden vaihtoon; nimimerkki 'kokemusta omaava'.

Dominator 8 - sarjassa oli 1990-luvulla kohlimilla puulaakerit. Vaihto tosiaan on helppoa, kunhan jaksaa pyörittää takinhihat riekaleina pikkuluukusta ne puolentoista vaaksan mittaiset pultit päästä päähän. Mutterit ovat krympättyjä, eli joka liikahdus tehdään ponnistellen. Kohlin on nostettava ylös yläpuolikkaan sovittelua varten. Taisi olla välyksen säätöä vasten peltiliuskojakin palasten välissä.

-SS-