Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ny kyrsii sähköpyörä  (Luettu 2067 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4998
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
No ei tuossa nyt mitään niin ihmeellistä ole. Lähinnä että akkua ei saa päästää liian tyhjäksi (lataus harvakseltaan myös pidemmän varastoinnin aikana) eikä pidä ladata pakkasessa tms.. paras akunkesto saavutetaan kun varaustaso pidetään välillä 20-80%. Kuten kaikissa litium-pohjaisissa akuissa. Älykkäämmät systeemit näyttävät käyttäjälle 0-100 prosenttia vaikka oikeasti lataavat aina enintään sinne 80 tienoille eivätkä myöskään pura aivan turvarajalle asti. Eli akun teoreettista kapasiteettia ei koskaan käytetä oikeasti kokonaan.
Myyvät kiinalaiset taas saattavat pyrkiä käyttämään 101 prosenttia mahdollisesta :-) Ja sitten niitä muutenkin hätäiseen tehtyjä akkuja kosahtelee...

En nyt oikein osaa tuohon mitään sanoa.. eihän nyt ole niin että se on se laturi joka ryppyilee kuumassa...?

"Laturin vihreä LED palaa = Akku on ladattu täyteen tai se on poistettu laturista."
Kontaktivika, laturi luulee että akku on irti vaikka se on kiinni ja pitäisi ladata?
Laturissa on myös sisäinen lämpösuoja, sen aktivoitumisen pitäisi kai sytyttää laturiin keltainen valo...

Se varsinainen latausäly on siellä itse akussa - voihan olla että siellä on joku käpy. Laturi antanee vaan vakiojännitettä jota se äly sitten annostelee mielensä mukaan.




hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
No ei tuossa nyt mitään niin ihmeellistä ole. Lähinnä että akkua ei saa päästää liian tyhjäksi (lataus harvakseltaan myös pidemmän varastoinnin aikana) eikä pidä ladata pakkasessa tms.. paras akunkesto saavutetaan kun varaustaso pidetään välillä 20-80%. Kuten kaikissa litium-pohjaisissa akuissa. Älykkäämmät systeemit näyttävät käyttäjälle 0-100 prosenttia vaikka oikeasti lataavat aina enintään sinne 80 tienoille eivätkä myöskään pura aivan turvarajalle asti. Eli akun teoreettista kapasiteettia ei koskaan käytetä oikeasti kokonaan.
Myyvät kiinalaiset taas saattavat pyrkiä käyttämään 101 prosenttia mahdollisesta :-) Ja sitten niitä muutenkin hätäiseen tehtyjä akkuja kosahtelee...

En nyt oikein osaa tuohon mitään sanoa.. eihän nyt ole niin että se on se laturi joka ryppyilee kuumassa...?

"Laturin vihreä LED palaa = Akku on ladattu täyteen tai se on poistettu laturista."
Kontaktivika, laturi luulee että akku on irti vaikka se on kiinni ja pitäisi ladata?
Laturissa on myös sisäinen lämpösuoja, sen aktivoitumisen pitäisi kai sytyttää laturiin keltainen valo...

Se varsinainen latausäly on siellä itse akussa - voihan olla että siellä on joku käpy. Laturi antanee vaan vakiojännitettä jota se äly sitten annostelee mielensä mukaan.

Niin ei se laturi ole kuumassa vaan n. 22-23 sisälämmössä. Luulin akun olevan tyhjä, kun pyörään ei tullut virtaa. Akussa olisi pitänyt olla virtaa ja ajattelin ottaneen nokkiinsa kuumuudesta ja vein akun noin puoleksi vuorokaudeksi sisälle jäähtymään. Ja kun se oli sisällä tökkäsin laturin kiinni ja se paloi alusta alkaen vihreää valoa. Akun siniset ledit eivät edes vilkahda mitenkään, jota tekee jos virta olisi loppunut ajamalla. Kait se lämpö / kuumuus tappoi jotain akusta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71937
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
tuokin ihan mahollista.   tuttu haasto äsken että hältä meni viime kesänä akku kun oli vajan seinustalla kuumassa aurinkon paisteessa..  kait noita joku ammatti asentaja vielä korjais mut saattaa olla et uutta putkeen.   mitä lie maksaa laittaa uutta sisusta?   ja sen piirin kait voipi nollata..?

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo

Kerropas merkki ja malli. Kiinnostaa.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1867
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo

Kerropas merkki ja malli. Kiinnostaa.
On jo kertonut  ::)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4998
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä

Niin ei se laturi ole kuumassa vaan n. 22-23 sisälämmössä. Luulin akun olevan tyhjä, kun pyörään ei tullut virtaa. Akussa olisi pitänyt olla virtaa ja ajattelin ottaneen nokkiinsa kuumuudesta ja vein akun noin puoleksi vuorokaudeksi sisälle jäähtymään. Ja kun se oli sisällä tökkäsin laturin kiinni ja se paloi alusta alkaen vihreää valoa. Akun siniset ledit eivät edes vilkahda mitenkään, jota tekee jos virta olisi loppunut ajamalla. Kait se lämpö / kuumuus tappoi jotain akusta.



Vaikuttaa siltä että jonkun elektroniikkaa ymmärtävän pitäisi katsoa mitä siellä akun printillä on. Kenties joku lämpösuojaratkaisu on aktivoitunut.
Itse kennojen ei kuitenkaan pitäisi tuommoisessa lämmössä oleskelusta hajota. Kennojen yleisesti kerrottu maksimi lepotilan lämpötila on siinä +50 C paikkeilla, ei  siis lataus tai purku. Tuskin ne kuitenkaan auringossa tuota ylittävät, ainakaan paljoa.

Lisäys: ainakin joillekin drone-ym akuille sallitaan rajussa virranotossa +70 C sisälämpö. En tiedä onko noissa paljon valmistaja- ja muita eroja.

Viimeksi muokattu: 27.07.25 - klo:00:02 kirjoittanut metsajussi

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71937
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
mutta eikös nuo akkukotelot ole yleensä mustia tahi tummia.   ?   ite huomasin et oli aika kuuma musta muoviloota joka oli aurinkonpaisteessa..   ei paljainkäsin kehannu koskea.     ja kun nuo tekniikat on vielä halvimmalla mahollisella tehty niin saattaa olla lämpö jo 40 asteen pinnassa liikaa..      ainakin tuon tutun akun korjaaja oli maininnu..

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 416
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Luulen että on sama ongelma kuin led-loistepukissa tehty halvalla toimii jonkun aikaa mutta komponenttien säästöstä johtuen tulee hajoamaan itsestään etenkin jos käyttö olosuhteet ei ole hyvät, päällepäin ei pysty sanomaan miten lataus on suunniteltu koska se on sisällä siellä akussa jossa on monta kennoa ja jos ne saisi näkyviin niin löytyisi kiinalainen valmistajan tiedot  joista ei saisi tietoa miten pitäisi latauksen toimia, koska hinta-alkaen mallissa käytetään halvinta, tuskin se kuumuus yksin selittää, mutta jos akusta on  auringossa toinen pää ja toinen varjossa voi saada aikaan suojamekanismin toimimaan, hyvä niin, tietysti voi olla että liittimet likaiset tai kuluneet pinnoitteet voisi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella ei hankaamalla, itse yrittäisin elvyttää laittamalla latautumaan sellaisen mekaanisen ajastimen ohjaamana jossa katkotaan  latautumista, tietysti pitää varmistaa       että laturi sammuu tauon  aikana

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12825
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Puhuttu akku on sitten joku noista ?  https://www.suomenurheilupyora.fi/akut
Crescent Elsa 11,6Ah 418 Wh E-going / 500 Wh ?

Viimeksi muokattu: 27.07.25 - klo:09:59 kirjoittanut pig24

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Puhuttu akku on sitten joku noista ?  https://www.suomenurheilupyora.fi/akut
Crescent Elsa 11,6Ah 418 Wh E-going / 500 Wh ?

Silmä määräisesti katsottuna tuo https://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-sahkopyoran-akku-egoing-moottorille

Niin ja en ala tilaamaan itte akkua. Eka akku elvytettiin takuu huollossa maahantuojalla hetkellisesti. Siis jotain niille saa ja ehkä paikallinen huolto tietää jos näin on. Lisäksi viimeksi huolto sai akun (alkuperäisen paskan) alle 400 vaikka netti näytti silloinkin alennettua 699 hintaa.

Jaahans nyt kun jaksais perehtyä onko shimano vai egoing ...

Viimeksi muokattu: 27.07.25 - klo:10:45 kirjoittanut lypsyukko

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71937
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
oispa kiva kuulla kuinka noilla työsuhtepyörillä menee nykyään?   aika moni kerkes hankkimaan sähkipyörän ja nyt kait jo joutuvat ite kustantamaan huollot (  akut jne )   aika hintavia nuo akut näyttäis olevan mutta kuin pitkään oikein kestääkään,   onkin yhtä uusi asia kuin sähkyautoin moiset..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
oispa kiva kuulla kuinka noilla työsuhtepyörillä menee nykyään?   aika moni kerkes hankkimaan sähkipyörän ja nyt kait jo joutuvat ite kustantamaan huollot (  akut jne )   aika hintavia nuo akut näyttäis olevan mutta kuin pitkään oikein kestääkään,   onkin yhtä uusi asia kuin sähkyautoin moiset..

Voi kun muistaasin paljonko meillä on kilometrejä. muistakseni reilu 600 ja kolmannen kerran akku paskana. Tosin vasta toinen akku, kun ekalla kerralla käyttäytyi kuin tämä nyt mutta silloin pakkasen jälkeen. Jos muistan sanan oikein niin se galibroitiin maahantuojalla. Mutta tuskin ne nyt enää vanhoihin romuihin satu. Mutta empä olisi uskonut että cresentin laatu tai käyttämä laatu on jotain tälläistä.

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Raymond, yamaha Motor...Perus Porvarille tiedoksi💪
Tarkistin ny niin on näköjään range vähän tippunut 135km 100% akulla

Viimeksi muokattu: 27.07.25 - klo:12:24 kirjoittanut hummeri5

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11035
Vs: Ny kyrsii sähköpyörä
Luulen että on sama ongelma kuin led-loistepukissa tehty halvalla toimii jonkun aikaa mutta komponenttien säästöstä johtuen tulee hajoamaan itsestään etenkin jos käyttö olosuhteet ei ole hyvät, päällepäin ei pysty sanomaan miten lataus on suunniteltu koska se on sisällä siellä akussa jossa on monta kennoa ja jos ne saisi näkyviin niin löytyisi kiinalainen valmistajan tiedot  joista ei saisi tietoa miten pitäisi latauksen toimia, koska hinta-alkaen mallissa käytetään halvinta, tuskin se kuumuus yksin selittää, mutta jos akusta on  auringossa toinen pää ja toinen varjossa voi saada aikaan suojamekanismin toimimaan, hyvä niin, tietysti voi olla että liittimet likaiset tai kuluneet pinnoitteet voisi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella ei hankaamalla, itse yrittäisin elvyttää laittamalla latautumaan sellaisen mekaanisen ajastimen ohjaamana jossa katkotaan  latautumista, tietysti pitää varmistaa       että laturi sammuu tauon  aikana

Nyt ei voi kun nauraa  ;D Ja mitähän noi lataus yms koskettimet vaikuttaa sihen , että akun siniset ledi valot eivät edes vilkahda silloin kun akku on irti. "Tyhjällä" akullakin siis sellaisella normi tyhjällä ne vilkahtaa kun napista painaa. No asia ratkennee tavalla tai toisella tulevaisuudessa.