Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Milloinkahan kotimaiset äesvalmistajat oppisivat...  (Luettu 6297 kertaa)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
  ei taija ruottin äjeestä vetokarttu katkita kovin helpolla..?

Ei äkeessä ole vetokarttua. Siinä on aisa ja silmukka...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133
Patun äkeeseen tuli aikanaan uusi varpajyrä. Isä soitti tehtaalle kun varpajyrä pihassa oli että siitä puuttuu rasvanipan paikat. Tehtaalta vastattiin että ei siinä kuulu ollakaan vaan uusissa on kestovoidellut laakerit.. Kevät sillä äestettiin ja jokainen varmaan arvaa missä kunnossa laakerit oli.. Tehtiin sitten itse nipan paikat varpajyrän kiinnitysrungon puolelta, oli helpompi tehdä kuin alkaa poramaan sinne varpajyrän akseliin reikää.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Suomessa maatalouskaupan sanelee tuotteen myyntihinnan,
Valmistajien on siihen kustannustasoon pitänyt tehdä, näin ainakin ennen
Ja kun prototyypistä ei edes kunnon koekäyttöön, saatikka testata
Kestävyyttä kunnolla, yhtälö valmis.
On onneksi nykyisin jo muuttunut käytäntö, tosin itse kierrän
Hinnat alkaen mallit, ei niin kestä käytössä

Tume siirtyikin itsenäiseen myyntiin.

Sinänsä joku letku nyt on helppo vaihtaa parempaan mutta ärsyttää kun asiassa ei alunperin monesta eurosta olisi ollut kyse.
Heikko runko tms suunnittelun kukkanen on paljon ikävämpi korjata kunnolliseksi.
Kolmas omistaja ketjussa voi jo hyväksyä että vahvisteluakin joutuu tekemään. 1. käyttäjän ei pitäisi sellasesta nähdä untakaan.

Uuden toimijan on taatusti tiukkaa tulla maatalouskonemarkkinoiden  pakkaa sekoittamaan. Kotimaan pieni markkina on jo jaettu  ja vienti vaatii monen jutun onnistumista.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7381
  • karkki vai keppana?
  ei taija ruottin äjeestä vetokarttu katkita kovin helpolla..?

Ei äkeessä ole vetokarttua. Siinä on aisa ja silmukka...
On niitä ainakin ollut vetovarsista kiskottavia, hinattaviakin.
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7381
  • karkki vai keppana?
Osta ruotsalainen äes, moni muukin ongelma ratkeaa. Rupee piikit kestään ja kestään.
[/b]
Tämä on ihme myytti, kahdesta multivasta kokemusta ei piikkiäkään poikki. Ekassa oli jotain telissä tiedossa tulevaa ongelmaa siihen sai ostaa edullisesti uudet telit. (liittyi muistaakseni keskilaakerointiin)
Eikä ole mitään vääderiä vastaan sillä kylvän ;D
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
tuo kaupan voima täällä onkin se oma juttunsa.   mutta kyllä se on jurpin paikka kun kalliilla ostaa koneen jossa jo tehtaalta lähtiessä on viat valmiina.    aikoinaan jo tuo maalaus oli jotain ihan karmeeta.     ostinpa kerran silppurinkin joka oli unohettu maalata ennen toimittamista. noooo, sit siihen sai hyän maalipinnan ,- virman laskuun!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133
  ei taija ruottin äjeestä vetokarttu katkita kovin helpolla..?

Ei äkeessä ole vetokarttua. Siinä on aisa ja silmukka...
On niitä ainakin ollut vetovarsista kiskottavia, hinattaviakin.
Ennen pyörä-äkeitten esiinmarssia tää oli normaali tapa tehdä hinattava äes.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
ja hinattava äjes ei aina sovi pienille lohkoille..    olikos se joku jolla oli se haitari juttu hinattavassa jota kuskattiin ilman pyöriä trn perässä?

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4274
kyllä hinattava toimii yhtälailla, mut oksalla liene joku 2,5 metrinen nostolaitekarhi jolla kivien välejä rapsuttele mullille.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7381
  • karkki vai keppana?
ja hinattava äjes ei aina sovi pienille lohkoille..    olikos se joku jolla oli se haitari juttu hinattavassa jota kuskattiin ilman pyöriä trn perässä?
Ei varmasti jos lohko on kapeampi kuin äes ;D
pessimisti ei pety!

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
ja hinattava äjes ei aina sovi pienille lohkoille
Ei varmasti jos lohko on kapeampi kuin äes ;D

Ihan tuollaista ei ole tullut vastaan mutta ei paljoa puutu. Huimin oli osittain avo-ojissa ollut pelto; kävin 500 Peltilaatikolla puimassa. Kapeimmalle saarekkeelle jäi reunojen puinnin jälkeen 30 cm puimaton suilu keskelle. Sampon pöytä oli muistaakseni 258 cm...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala


Ei äkeessä ole vetokarttua. Siinä on aisa ja silmukka...
On niitä ainakin ollut vetovarsista kiskottavia, hinattaviakin.

Semmonen onkin karhi, ei äes...  ;)
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vetokartulliset hinattavat taitaa olla vain tiellä hinattavia.
Yksi vetosilmukka meilläkin on ajettu Multivasta loppuun ja pari pyöränlaakeria on mennyt. Syyttäisin puuttuvaa vaseliinia. Nyt kun laakerien väli on täytetty vaseliinilla ja vuosittain painetaan pari pumppausta nippaan uskoisin laakereiden kestävän.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20988
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vetokartulliset hinattavat taitaa olla vain tiellä hinattavia.
Yksi vetosilmukka meilläkin on ajettu Multivasta loppuun ja pari pyöränlaakeria on mennyt. Syyttäisin puuttuvaa vaseliinia. Nyt kun laakerien väli on täytetty vaseliinilla ja vuosittain painetaan pari pumppausta nippaan uskoisin laakereiden kestävän.

Jos laakerit on suojattu, kannattanee ottaa rasvatilan puolelta se suojalevy pois. Jos navassa on huulitiiviste suojaamassa laakeripakettia, on vaseliinin täytöllä oltava varovainen, ettei tiiviste pullahda ulos navan kolostaan.

-SS-

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6133
Vetokartulliset hinattavat taitaa olla vain tiellä hinattavia.
Ehkä niitä pitäisi kutsua puolihinattavaksi kuten kyntöauroja.