Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Junkkari on saanut pilattua jopa toimivat Ylöt  (Luettu 4718 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
Meillä on ollut ylön paskakärryt vuodesta -85 lähtien. Joskus tuli rinnalle toiset ja vielä yhdet on tullut ostettua jemaankin. No ensimmäiset on kuppa eli ruoste syönyt joten ne kait voi hyvällä syyllä päästää muihin hommiin. Samoin jemma kärrytkin on olleet muussa käytössä joten kun tuli aikoinaan vastaan Junnkarin tekemät "ylöt" niin päätin ostaa. Entisillä ei oo tarvinnut kuin ajaa. Nyt sai Runkkarilla muutaman kuorman paskaa leviälle ja pohjaketju poikki. Kertaakaan ei oo katkennut ylöstä. Ketjun korjaus ja melttorautojen oikominen. Ihmetellen mikä piru sen päälle kävi kun kuormakin oli lähes tyhjä. Stanan Runkkarin insinöörit on nostanut kulmavaihteen lavan alla ylemmäs ja ne latat menee siitä ylitte. Siis menee jos ei pökkää. Näköjään kopioiminenkin on ollut liian vaikeaa. Toki tuotakaan haveria ei olisi kait tullut, jos olis pitänyt kejut niin kireellä, että natajaa. Mutta ylös saa kyllä lavan alla roikkua.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
niiinpä.   taas kerran huomattu et pitää värkeistä pitää jollain silmällä huolta.    moni laittannu tuon kulmavaihteen päälle latan pätkän joka ohjaa keljulukimen ylitte.     se on tuo suomi-inssi siitä hyä et osaa tehä paskaa jopa nuin yksinkertasesta laitteesta.   ite just meinaan ostaa 45 vuotta vanhaa jf kärriä kun se on tehty töihin ja käytettäväks..    lavan pohjalauta pikkasen pehmiää mut heleppo vaihtaa uuteen 50 vuoten välein...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4275
ostakaa pelarutsin kärryt ei tarvi tullasia murehtia ja paska lentää. Tosin nämä kakan levittäjät käyttävät aivan muullasia kuin ylenantamat ja jiiähvät. mut harrastajat risaa ja ammattilaiset rykäsee kakat jeantililla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
juuu.   ohan se hyä levitellä 100 tonnin vehkeillä..   kun ei nuo paskat mitään maksa..   ökyily nykymaataloutessaki hyäks maineelle...   kaapuntilaiset kattoo kuin pelli kiiltää pellolla..   ja tukia ehkä liikaa...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
niiinpä.   taas kerran huomattu et pitää värkeistä pitää jollain silmällä huolta.    moni laittannu tuon kulmavaihteen päälle latan pätkän joka ohjaa keljulukimen ylitte.     se on tuo suomi-inssi siitä hyä et osaa tehä paskaa jopa nuin yksinkertasesta laitteesta.   ite just meinaan ostaa 45 vuotta vanhaa jf kärriä kun se on tehty töihin ja käytettäväks..    lavan pohjalauta pikkasen pehmiää mut heleppo vaihtaa uuteen 50 vuoten välein...

Mää ihmettelin koko talven minkä pirun takia nuo ketjut on noin kireellä. Löyhdytin sitten vähän ennen sesonkia, jotta ei rasita ketjuja. Se oli virhe. Täytyy hepata sinne ohjuri, jotta menöö kolat ylitte. Ristus notta, ei nouse Junkkarin arvostus.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
oliko joku uutinen?    noissa ei ihan järki kait mukana ollenkaan kun tekevät rautasta romua..   kuten täällä haastetaan..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
oliko joku uutinen?    noissa ei ihan järki kait mukana ollenkaan kun tekevät rautasta romua..   kuten täällä haastetaan..

No kyllä mulle oli. Miksi toimiva kärry, josta on kait piirrustukset ostettu on pilattu tuolla lailla. No telin ne on tehnyt tähänkin Velsalaisen näköisenä, joten se varmaan on parempi, kuin ylön kyhäelmä. Toki jos olisin aina ajanut paskat belaruksella, niin olisin pitänyt ketjut kireellä, jotta natajaa, niin tuskin olisi tuota tehnyt. Mutta yleensä se ei näissä ole tarpeellista tai on jopa vahingollista. No eipä ne näitä enää tee, mutta silti ...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8768
Vanhoiss JF- kärryissä kola jää taipuneen pohjan poikkipalkin taakse ja sitten ketju katkeaa.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
taipuneenn pohjapalkin taakse?    aika kovaa tavaraa ajelet.   itellä kola kulkee sen päätyn ohjainkiskon varassa suuren osan ja saa välissä roikkua aika paljon että ei haittaa.    tuossa ei kovinkaan tiukalla tartte pitää ketjua ja silti toimii..     

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
taipuneenn pohjapalkin taakse?    aika kovaa tavaraa ajelet.   itellä kola kulkee sen päätyn ohjainkiskon varassa suuren osan ja saa välissä roikkua aika paljon että ei haittaa.    tuossa ei kovinkaan tiukalla tartte pitää ketjua ja silti toimii..   

Yleensähän sillä ei mitään väliä olekaan miten pohjan alla ketjut roikkuu. Veto perältä , joten lavalla on kireellä. Mutta tuo Runk Junkkari olikin vähällä pilattu.

Paalimies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2211
No ylöllä en ole ikinä ajanut, mutta kyllä ryssäläisissä ja tuossa ranskalaisessa on väljä että on alapuoleltakin kohtuu tiukassa.

Esim samsonissa on hydraulinen kiristys pohjakuljettimelle. Eli kai sillä joku idea on kiristää sitä pohjaketjua

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71720
kohtuu tiukka kait toiminnan etellytys..  mut on tuo kyllä aika hupsua kuin moni nuokin sössii..    yks isäntä ajeli kärrillä sen verran et kun oli liian löysällä ni jopa otti johonkin rakenteeseen kiinni ja sit seis...   manas et kuin se nyt noin..?    monta palaa ketjusta jouti pois ennen kuin toimi taas nätisti..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
No ylöllä en ole ikinä ajanut, mutta kyllä ryssäläisissä ja tuossa ranskalaisessa on väljä että on alapuoleltakin kohtuu tiukassa.

Esim samsonissa on hydraulinen kiristys pohjakuljettimelle. Eli kai sillä joku idea on kiristää sitä pohjaketjua

No noi taitaakin olla sellaisia "normi ketjuisia" jotka lyö rattaalta ylitte jos on löysässä. Ewartti ei lyö ylitte.

Noi yhdet ylöt jotka ostin ennen noita Junkkareita oli rehuperällä. Sen isäntä manas ne perät alimpaan suohon ja niitä oli mennyt monia ja nekin oli samalla ketjulla kuin pohja. Mukana tullut peräkin oli syönyt ittensä pelleistä läpi ja ketjut niin kireellä että soittuu. Meillä oli rehuperis pienempää ketjua ja ikinä nekään ei katkennut eikä syönyt itteään pellistä läpi. Takana ketjut oli reilusti löysällä.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1413
Säppikoneisto on oikea ketjun surma rysk,,, rysk,, rysk,,, knaps , lenkki
Poikki tai auennut ewardin ketjusta, muutin aikanaan rehukärryt
Hydrmoottorivetoiseksi, siihen loppu pohjaketjuongelmat,
Tasainen pehmeä veto.

Kyllä siinä kulmavaihteen päällä pitäis olla ohjainkisko, pudonnut luultavasti
Jossain vaiheessa.

Ps. Olis  kahteen junkkarin / ylön kärryyn ylimääräisenä melko täydellinen
Säppikoneistosarja., tais akselin kiila puuttua

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10958
En usko että tuossa on ollut mitään ohjainkiskoa. Rakenne on ihan eri kuin Ylöissä. Ylössä on kisko kulmavaihteen päällä poikkipäin kärryyn nähden. Ja se kulmavaihde on alempana. Tuossa se poikki akselin laakerikin on säppikoneikossa seinällä. Ylöissä pohjalla. Tuossakin on samanmoinen kisko, mutta kulmavaihteen korvat on hitsttu lappioon ei siis tuon kiskon alle. Mun käytös ei ikinä ole ketju katkennut ja olis kestänyt nytkin, mutta tarttu piru tuonne