Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uutet autot  (Luettu 145125 kertaa)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4274
Vs: uutet autot
just kyllä alkaa melkonen lonksotus käymään jjos kolmosella esim alkaa ryömimään.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9049
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: uutet autot
Nå jaa, mä käytän ja kyllä juurikin päinvastoin miten se start-stop on tarkoitettu. Kaupungissa pois päältä. Ärsyttävintä on hitaassa pysähtelevässä jonossa kun se sammuttaa auton liian herkästi ja liikkelle lähtö ei tapahdu pehmeästi. Maantieajossa laitan joskus varotoimenpiteenä päälle. Vaikka tiedän, teidän kaikkien tavoin olevani maailman paras kujettaja, ;D  niin silti voi sattua jotain, vaikkapa kolari tai ulosajo niin moottori sammuu, estäen mahdolliset seuraukset vaikka palon syttyminen tms.

Luulen - en tiedä - että joku moottorin pysäyttävä ja virran katkaiseva systeemi on muutenkin olemassa ja se systeemi on liitetty kolaritunistimeen. Sama joka  tunnistaa ainakin rajut kiihtyvyydet (iskumaiset voimat) sekä oudot asennot ja ohjaa mm. airbageja, turvavöiden esikiristimiä ja muuta.

Leafissa on myös pieni panos joka kolarin havaittuaan irrottaa fyysisesti ajoakun pääliittimen. Ei varsinaisesti riko mitään mutta 'ampuu' päätöpselin irti akkumoduulista. Voi sen irrottaa manuaalisestikin jos jokin erityinen syy sitä vaatisi; töpseli löytyy Leafissa takajalkatilan keskitunnelin päällä olevan luukun alta. Saman tempun tekevät huollossakin jos korkeajännitepuoli pitää saada kokonaan kylmäksi. Voisin kuvitella että vastaavia järjestelmiä on muissakin pirsseissä.
On mahdollista, jopa todennäköistä, että mainitsemasi turvajärjestelmät löytyvät jo valmiina autosta. Ei vaan ole tullut luettua ohjekirjaa kannesta kanteen. Toisaalta, ehkä kertomani joskus tehdyt omat toimet eivät kuitenkaan sulje pois auton omia järjestelmiä.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: uutet autot
tuo uutinen kait olikin sitten takoitettu vain just autokaupasta otetuille uusille autoille.   kun ei kait tuollanen hivuttaminen etes ole kovin turvallista risteyksessä?   saattaapi joku isompi auto niistää pikkasen nenua..     ihme juttu kaiken kaikiaan.

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1329
Vs: uutet autot
Nå jaa, mä käytän ja kyllä juurikin päinvastoin miten se start-stop on tarkoitettu. Kaupungissa pois päältä. Ärsyttävintä on hitaassa pysähtelevässä jonossa kun se sammuttaa auton liian herkästi ja liikkelle lähtö ei tapahdu pehmeästi. Maantieajossa laitan joskus varotoimenpiteenä päälle. Vaikka tiedän, teidän kaikkien tavoin olevani maailman paras kujettaja, ;D  niin silti voi sattua jotain, vaikkapa kolari tai ulosajo niin moottori sammuu, estäen mahdolliset seuraukset vaikka palon syttyminen tms.
Onkoha automerkkien ja mallien välillä eroja miten tuo start-stop toimii? Tiguanissa se on minulla aina päällä, auto sammuu kun laittaa vaihteen vapaalle, ja käynnistyy kun laittaa vaihteen päälle tai liikuttaa rattia.  Jos moottori ei ole ehtinyt lämmetä niin silloin start-stop ei reagoi pysähdyksiin. Ei mikään ongelma, päinvastoin mukavaa ettei auto turhaan tupruta pakokaasuja valoissa seistessä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2675
  • Etelä-Karjala
Vs: uutet autot
Jotenkin tuntuis että ainakin normaalilla starttimoottorilla olevissa autoissa tuon järjestelmän huolto- ja korjauskustannukset on suuremmat kuin polttoaineen kulutuksen pienenemisestä saatava hyöty. Sellaiset hybridit missä ei ole normaalia starttimoottoria bendixeineen ja hammaskehineen on ehkä siinä mielessä eri juttu.

Mutta varmaan maailma pelastuu...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9049
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: uutet autot
Nå jaa, mä käytän ja kyllä juurikin päinvastoin miten se start-stop on tarkoitettu. Kaupungissa pois päältä. Ärsyttävintä on hitaassa pysähtelevässä jonossa kun se sammuttaa auton liian herkästi ja liikkelle lähtö ei tapahdu pehmeästi. Maantieajossa laitan joskus varotoimenpiteenä päälle. Vaikka tiedän, teidän kaikkien tavoin olevani maailman paras kujettaja, ;D  niin silti voi sattua jotain, vaikkapa kolari tai ulosajo niin moottori sammuu, estäen mahdolliset seuraukset vaikka palon syttyminen tms.
Onkoha automerkkien ja mallien välillä eroja miten tuo start-stop toimii? Tiguanissa se on minulla aina päällä, auto sammuu kun laittaa vaihteen vapaalle, ja käynnistyy kun laittaa vaihteen päälle tai liikuttaa rattia.  Jos moottori ei ole ehtinyt lämmetä niin silloin start-stop ei reagoi pysähdyksiin. Ei mikään ongelma, päinvastoin mukavaa ettei auto turhaan tupruta pakokaasuja valoissa seistessä.
Taitaa olla oletusasetus kaikissa autoissa aina päällä. Kuulin että huolto voi sen vaihtaa päinvastoin.  Minä en siitä oikein pidä juuri siksi kun se liikkeelle lähtö tapahtuu pienellä viiveelä kun moottorin pitää ensin käynnistyä, varsinkin tiheään toistuvissa lyhyissä pysähdyksissä se häiritsee.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4274
Vs: uutet autot
yksi Pasaatti mulla oli jossa tää ominaisuus, sen sai pois päältä kyllä, mut en tykänny kun valoissa se käynnistysviive kuitenkin oli sellanen ettei ihan äkkiä lähetty liikkeelle kuin moottorin käydessä. Siismoottori sammui kun pysähtyi ja laittoi vapaalle, ärsyttävä ominaisuus. Ja se oli aina oletuksena päällä. Nykysessä on erilainen virielmä lie kun sen sapi pois, eikä joka kerta tarvi erikseen. Jotain sellasta, en ole vielä ihan päässyt perille toimintatavasta.

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: uutet autot
Oma autoni lähtee aina sähköllä mukavan pehmeästi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: uutet autot
ja kun tietää kuin paljon autolla yleensä suomessa ajellaan... oliko se alle 7 kilsaa työmatkaa ni monta kertaa kerkii kylymä kone tartata ennen kuin taas onkin parkkipaikka päällä.   ja kuin mahtaa nuita päästöjä lähteekään kylymällä koneella..   ryyppy päällä koko matkan?   tuosta itellä ei muuta kokemusta kuin et tutun mese katko käyntiä tuossa pikkurinteessä kun meinas parkeerata toisen koslan viereen...   ite ainakin manas moista..                            mut btw.   nyt kun pari koslaa tekee tavara-autoa yhessä ni onko hyä jos ostaa volkarin  tahi fortin?   kummalla pääsee taivaaseen?   ja kun nuo yhessä ni onko helevettipaikka taattu??

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4274
Vs: uutet autot
älä ny ihan hoopoja kirjoittele, ei 7 km matkalla nyt kovin monia pysähdyksiä ole. Mut tosi on että ei siinä paljon kulkine lämpiä.

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1329
Vs: uutet autot
ja kun tietää kuin paljon autolla yleensä suomessa ajellaan... oliko se alle 7 kilsaa työmatkaa ni monta kertaa kerkii kylymä kone tartata ennen kuin taas onkin parkkipaikka päällä.
Start-stop aktivoituu vasta kun moottori on lämmennyt, ei se kylmää moottoria sammuta, näin ainakin omassa autossa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7381
  • karkki vai keppana?
Vs: uutet autot
Lainaus
ryyppy päällä koko matkan?
Onneksi nuo ryypyt ja kaasarit on niin kaukana historiassa, että niille voi haistattaa vaikka mitä ;D ;D
Eikä ole yhtään ikävä :)
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4955
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: uutet autot
Lainaus
ryyppy päällä koko matkan?
Onneksi nuo ryypyt ja kaasarit on niin kaukana historiassa, että niille voi haistattaa vaikka mitä ;D ;D
Eikä ole yhtään ikävä :)

Kai se ruiskukin työntää lisää soppaa vastaavalla tavalla kun kone on kylmä? Siitä ei vaan tule samoja käytännön ongelmia mitä ryypyistä aikoinaan. Kulutus vaan kasvaa ja moottoriöljy lisääntyy :-)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71712
Vs: uutet autot
eikös tuo matka ole joku työmatkan keskiarvo suomessa?    muistelen että stadissa on jopa hieman alempi...  ja kuin mahtaa auto käyttäytyä tuolla kun joka risteys mahollisesti paikka pysähtyä..   ainakin ruuhkassa..     ja kun ei etes auto kerkii lämmetä ilman lisälämmitintä..   joka taas talvisin johtaa akkuonkelmiin..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4274
Vs: uutet autot
Oksalla ei näemmä ole kokemusta kaupunkiliikenteestä kuinka se toimii. Valot on rytmitetty silleen että pääväylillä pääsee useimmin pysähtymättää ajamaan jopa läpi kaupungin. Ja ne työajatkin on monilla sellasia että ei ole ruuhkia.